Se indlæg
 Udskriv debat
Skilsmisse - Hvad nu?
Funnyboy
Hej

Jeg har en veninde fra Thailand som er bosat her i DK. Hun vil gerne skilles fra hendes danske mand da han ikke behandler hende pænt.
Men hvordan er reglerne? Hun har været gift i 3½ år og har dansk arbejde og følger et dansk kursus. Hun har lige fået forlænget hendes opholdstilladelse med 3 år mener jeg det var. Hvordan er hendes chancer for at kunne blive i landet alene? Og hvad med den garanti der evt. er stillet for hende? Kan hendes mand få den udbetalt eller?

Hvis hun ikke kan blive her i landet har hun så mulighed for at flytte til sverige og blive der istedet for?

styx32
Når man er gift med en Dansk mand så og bliver skilt så går der ikke ret længe inden hun får et brev fra ULS om at forlade Danmark.
(Først når alle skilsmisse papirer er godkendt osv)

Bedste chance er at gifte sig igen eller tage tilbage til Thailand og så starte møllen forfra med at gifte sig.

Men det kommer også an på om det er det hun ønsker.

bimmelim
Hvis hun trækker tiden ud med at blive separeret og derefter skilt kan hun blive rimelig længe.
Er selv igang med at blive separeret, men derfor er det ikke sikkert alle sager er ens.
Det er en god ting for hende at hun lige har fået forlænget sin opholdstilladelse da hun så er "fredet" indtil min. separationen er overstået.
Det bedste svar får i ved at ringe til US de er meget flinke til at hjælpe med div. ting.
Hun skal dog selv ringe ellers kan hun evt. skrive et brev om at der ringer en anden person for hende som evt. taler bedre Dansk og forstår tingene bedre når de bliver fortalt på Dansk.

www.kgi.dk
sudsakhon
Faktisk mistes opholdsgrundlaget i det øjeblik man ikke mere er samboende med sin ægtefælle.

Det er en misforståelse, hvis man tror, at en separation eller skilsmisse først skal bevilges.

Men som så mange andre forhold i livet, er der forskel på hvordan sager udarter sig.

Man kan ikke binde juridisk rådgivning an på, at "man kender en, som engang..", men må referere til reglerne på området.

Ofte ses lange sagsbehandlingstider inden en opholdstilladelse inddrages. Men det er ikke noget jeg ville satse på sker i alle tilfælde.

Så længe en udlænding opholder sig lovligt i DK, kan der indgives en ny ansøgning om familiesammenføring.

Såfremt det er lykkes at blive skilt og indgå i nyt ægteskab, inden opholdstilladelsen inddrages.

Der er i loven også mulighed for andet opholdsgrundlag, men det ville være for omfattende at beskrive de forhold her.

Sverige:
Det er i mange tilfælde en god løsning, men der er jo nogle praktiske foranstaltninger, der skal ordnes inden det er muligt. Nogen er villige til at tage de skridt, andre ikke.

sikkerhedsstillelsen:
Den tilbagebetales, såfremt der ikke er foretaget tvangsinddrivelse.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Funnyboy
sudsakhon skrev:
Sverige: Det er i mange tilfælde en god løsning, men der er jo nogle praktiske foranstaltninger, der skal ordnes inden det er muligt. Nogen er villige til at tage de skridt, andre ikke.

Hvilke praktisk ting tænker du på? At finde bolig eller? Det er vel et mindre problem i Sverige vil jeg mene.
Hvordan med at fortsætte hendes arbejde som hun har i Danmark? Kan hun fortsætte med det i tilfælde af skilsmisse og at hun flytter til Sverige? Eller skal hun starte forfra med at søge om dansk arbejdstilladelse når hun nu har et gyldig opholdstilladelse til danmark i hendes pas.

Jeg har kigget på de svenske migrations myndigheders side og kan ikke umiddelbart finde noget om det. Og ej heller de danskes.

Jeg syntes det er en jungle at finde ud af.Shock

sudsakhon
Med praktiske ting mente jeg selve flytningen til Sverige og opnåelsen af svensk opholdsilladelse. Det er nemt for nogen og forbundet med megen besvær for andre.

Det kommer jo an på hvilke forpligtelser parret har her i DK.

Opnås svensk opholdstilladelse, kan hun fortsætte sit arbejde i Danmark, jf. arbejdskraftens fri bevægelighed, som er sikret i lissabon Traktaten.

Først og fremmest mister hun alle rettigheder for arbejds og opholdstilladelse,ved en skilsmisse og skal forlade Danmark og schengen. Altså også Sverige og resten af EU.

Og hvis hun nu vil gifte sig igen og starte en ny F/S har hun mistet sin gamle arbejdstilladelse og må ikke arbejde i Danmark før en ny opholds og arbejdstilladelse er godkendt.

Og bliver hun gift og flytter til Sverige efter EU bestemmelserne må hun arbejde i Sverige men ikke i Danmark.

Bliver hun ikke gift har hun faktisk ingen muligheder andet end rejse tilbage til Thailand.

Så helt enkelt er det som sudsakhon siger, at ved fraflytning fra fælles bolig har hun mistet alle rettigheder i Danmark og skal forlade landet.

Og jeg tror sudsakhon vil give mig ret i hvis jeg påstår, at hun faktisk straks skal stoppe sit arbejde når hun ikke bor hos manden som er hendes garanti for arbejds og opholdstilladelse.

bimmelim
Hun skal ikke straks stoppe med at arbejde.
Hendes arbejdstilladelse indrages vel først når hendes opholdstilladelse indrages.
US er forøvrigt langt bagefter så der går nok også noget tid inden hun får besked på at forlade landet.

www.kgi.dk
sudsakhon skrev:
Med praktiske ting mente jeg selve flytningen til Sverige og opnåelsen af svensk opholdsilladelse. Det er nemt for nogen og forbundet med megen besvær for andre.

Det kommer jo an på hvilke forpligtelser parret har her i DK.

Opnås svensk opholdstilladelse, kan hun fortsætte sit arbejde i Danmark, jf. arbejdskraftens fri bevægelighed, som er sikret i lissabon Traktaten.

sudsakhon

jeg tror ikke du har ret i den med at kunne arbejde i Danmark når man bor i Sverige.

Skulle det være tilfældet er det ganske nyt, min kammerats kone måtte stoppe sit arbejde da de flyttede til sverige, da den frie arbejdskraftsbevægelse er for EU borgere.

Jeg husker de var meget fortørnet over hun ikke kunne fortsætte med sit job i Danmark, mener det er ca. 4 år siden.

sudsakhon
@Yan
jeg tror du har har fået vendt bogen på hovedet Friends again

Det er først idet at hendes opholdstilladelse defacto er inddraget, at hun har mistet de lovlige grundlag for arbejdstagning.
Hun har mistet opholdsgrundlaget i det øjeblik, at hun flytter. Men det er et andet begreb, som først skal gennem en sagsbehandling ved forvaltningsmyndighederne.

Og bliver hun gift og flytter til Sverige efter EU bestemmelserne må hun arbejde i Sverige men ikke i Danmark.

Jo, det må hun godt. Det følger af arbejdskraftens fri bevægelighed, som er sikret i lissabon Traktaten.

sudsakhon
Det bliver en bøvlet affære, Men der er regler om at familiemedlemmer til Unionsborgere ...
Problemet med din ven var måske, at han opgav sit arbejde i DK???

sudsakhon skrev:
Det bliver en bøvlet affære, Men der er regler om at familiemedlemmer til Unionsborgere ...
Problemet med din ven var måske, at han opgav sit arbejde i DK???

Nu har han arbejdet i Danmark hele tiden, men giftede sig med sin kone samme dag som hun blev skilt i Danmark. Have bopæl m.m. i Sverige.

Men vil da lige forsøge et spørgsmål om EU borger, hvordan det er juridisk.

Hvis du er dansk statsborger er du dansker i danmark,

men EU borger i de andre EU lande.

Så du kan vel aldrig juridisk blive EU borger, men kan få lov til at bruge EU reglen.? når det handler om Danmark.

Lyder lidt firkantet.

sudsakhon
Det er bøvlet, det med EU reglerne.
For at kunne gøre brug af sine rettigheder jf. EU retten, skal der være det tilstede man kalder et "grænseoverskridende element".. man kan ikke som unionsborger i en medlemsstat støtte ret på forhold i andre medlemsstater. MEDMINDRE man har udøvet sin ret til netop dette "grænseoverskridende element"..
Besværlige regler..?? Oh, yes..

Har du ikke lagt mærke til hvor flot klædt de er, de som har med EU at gøre??? Cheers

Jo, det må hun godt. Det følger af arbejdskraftens fri bevægelighed, som er sikret i lissabon Traktaten.

Jeg tror ikke du har ret i din påstand om lissabon Traktaten.

Jeg har aldrig hørt om nogle af dem der er flyttet til Sverige, hvor konen har kunnet arbejde i Danmark, men jeg vil ikke påstå, at det ikke kan lade sig gøre, for de regler er så indviklede, at ingen kan finde hoved eller hale i dem.

For skulle det være som du skriver, så er udlændingereglen jo bare, at det eneste du ikke må i Danmark er at bo der fast.

Nu skulle en thai statsborger der er dansk gift med adresse i Sverige kunne blive grænsegænger uden at have et dansk personnummer og være fuld skattepligtig til Danmark.

Men det er noget af et gråt kapitel som nok ikke kan svares på, men kun kan afprøves.

Funnyboy

Nu skulle en thai statsborger der er dansk gift med adresse i Sverige kunne blive grænsegænger uden at have et dansk personnummer og være fuld skattepligtig til Danmark.

Det kan faktisk godt lade sig gøre at være dansk statsborger og bo i Sverige med sin Thaipige hvor hun arbejder i Danmark. Det kræver bare at hun får dansk arbejdes tilladelse. Det skal der søges om via US og det er så vidt jeg ved kun noget der kan lade sig gøre at få hvis hun har en uddannelse som der er mangel på her i landet at hun kan få det. Lidt ligesom hvis vi danskere flytter til Thailand. Der kan vi også kun få arbejdstilladelse hvis vi kan noget som thaierne ikke selv kan eller har mangel på.

Det er ihvertfald sådan jeg har forstået reglerne.

Det er straks noget andet når hun har fået et svensk pas. Så er hun jo pludselig blevet svensk statsborger og kan arbejde hvor hun vil inden for EU.

sudsakhon
Jo, der er skam nogen, der forstår reglerne. Angel
Men som jeg plejer at sammenligne med, så er vi ikke alle mekanikere, selvom vi måske kører i bil til dagligt og måske kan skrue lidt selv.
Går bilen i stykker, så må man til en mekaniker.
I jura generelt, ikke bare i EUretlige spørgsmål, må man henvende sig til en, som har speciel indsigt i det forhold man ønsker afklaret.

Eu reglerne, specielt er svære at finde ud af, specielt for folk uden indsigt i disse..
Man kan svare generelt på visse principper, men for et helt klart svar på et specielt forhold kræves der en del mere arbejde.

lige disse forhold, jeg har beskrevet i tråden, følger af de domstolsskabte principper (sådan er det meste EU-retlige)

Funnyboy
Ja der er nok ikke andet for end bare at prøve at flytte der over og så se hvordan det forholder sig. Det kan jo i realiteten ikke være det store problem for dem at at kunne give hende en arbejdstilladelse her i landet når hun er oprettet med CPR og betaler skat idag.

For de kan sikkert ikke svare med 100% sikkerhed uanset hvor man ringer hen. Der skal sikkert sendes en ansøgning afsted inden og ventetid på at den bliver behandlet inden de kan svare noget som helst.

Gid de dog kunne finde ud af at lave nogle regler der var til at finde ud af for alle uden at man skal ha en juridisk embedseksamen inden.

Funnyboy skrev:

Det kan faktisk godt lade sig gøre at være dansk statsborger og bo i Sverige med sin Thaipige hvor hun arbejder i Danmark. Det kræver bare at hun får dansk arbejdes tilladelse. Det skal der søges om via US og det er så vidt jeg ved kun noget der kan lade sig gøre at få hvis hun har en uddannelse som der er mangel på her i landet at hun kan få det. Lidt ligesom hvis vi danskere flytter til Thailand. Der kan vi også kun få arbejdstilladelse hvis vi kan noget som thaierne ikke selv kan eller har mangel på.

Det er ihvertfald sådan jeg har forstået reglerne.

Det er straks noget andet når hun har fået et svensk pas. Så er hun jo pludselig blevet svensk statsborger og kan arbejde hvor hun vil inden for EU.

Nu ville det jo slet ikke være et problem, hvis hun var så højt uddannet, men virkeligheden er vel en anden?

Her er positivlisten

http://www.nyidan...ersigt.htm

Nu er de fleste af thaierne der normalt kommer til danmark nok ikke dem der kan tage den slags arbejde.

Men det er da værd at undersøge om sudakon har ret i, at ægtefælle til en dansk statsborger kan arbejde i Danmark når de bor i Sverige.

Jeg har aldrig hørt om det før i denne tråd.

sudsakhon
Skal lige pointere, at man ikke "bare" kan flytte til Sverige, få ophold og så "bare" komme til Dk for at arbejde.

Hvis det er den præmis, der tolkes ud fra mine svar, er det fejlopfattet.

Som jeg skrev, er det bøvlet, men det kan lade sig gøre.

Skal jeg give et meget bedre og nemmere råd, vil kort tids (et par måneder for at )fuldtidsarbejde (manden) i Sverige og derefter hjemrejse være en nemmere løsning.

Funnyboy
Ja men nu er problemet at hun bliver skilt og ikke har en ny at gifte sig med med det samme igen.
Men det er ikke sikkert at det kan lade sig gøre på nogen måder uanset hvordan man vender og drejer det alligevel.

Spring til debat: