Se indlæg
 Udskriv debat
Repatrieringsloven/engangsstøttebeløb.
DJ
Er der nogle herinde, der har ansøgt/eller kender nogle som har ansøgt engangsstøttebeløb efter lovændringerne i marts 2010, hvor personkredsen der kunne søge blev udvidet ?

Jeg har forhørt mig hos Dansk Flygtningehjælp som behandler disse sager, at kommunerne behandler sagerne forskelligt, bl.a. ved formueberegningen. Er der nogle som har erfaringer ?

http://www.dansk-...ost_169680

Indlæg # 170

DJ
Jeg kan godt se loven er nævnt i indlægget du hentyder til, men jeg var nysgerrig og ville høre om nogle par havde prøvet at søge dene ydelse og havde oplevet nogle af problemerne omkring kommunernes behandling ?

Vi er et godt fungerende ægtepar dansk/thai som har bestemt os for at flytte til Thailand, og jeg så egentlig denne ydelse som en " skrub af og farvel ydelse ", men vi ville da ikke sige nej tak, hvis muligheden var der.

Mon ikke rin vil uddybe det han skrev?

Jeg kender flere, ældre thai damer der har valgt repatrieringsudvejen.

DJ
Jeg er godt klar over at flere ældre/enlige thaikvinder benytter denne " ydelse ", min kone er ikke " ældre " , hun er 36 år, og vi har fået bekræftet hos Dansk Flygtningehjælp, at hun er omfattet af loven efter 5 år`s ophold, hvis jeg forlader landet sammen hende, derfor holdningen om en " skrub af og farvel " ydelse.

Mit spørgsmål gik på folk`s erfaring med formueopgørelsen ved ansøgning, grundet kommunernes forskellighed ved behandling af sagerne.

Lung Yao
DJ skrev:
Jeg er godt klar over at flere ældre/enlige thaikvinder benytter denne " ydelse ", min kone er ikke " ældre " , hun er 36 år, og vi har fået bekræftet hos Dansk Flygtningehjælp, at hun er omfattet af loven efter 5 år`s ophold, hvis jeg forlader landet sammen hende, derfor holdningen om en " skrub af og farvel " ydelse.

Mit spørgsmål gik på folk`s erfaring med formueopgørelsen ved ansøgning, grundet kommunernes forskellighed ved behandling af sagerne.

Så nu drejer dit spørgsmål om der bliver et eller andet form for "modregning" i repatrierings beløb, hvis man er formuende ?
Jeg har desvære kun kendskab til en enke som forlod DK sidste år efter 25 års slid, og som fik engangs ydelse fra sin bopæls kommune . Nu forlyder det i thai kredse at hun fortrød sin beslutning og ville gerne tilbage til DK.Angel

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

sudsakhon
Jeg har medvirket ved en del repatrieringsvisitationer.

Fælles for disse har været at ansøgeren ikke har været formuende, og der har i flere tilfælde været gæld til det offentlige.

Jeg har, ved de forskellige kommuners efterfølgende sagsbehandling, set flere gange at denne gæld i visse tilfælde er eftergivet. Men også at et gældskrav blev forsøgt opretholdt.

Din situation, som du beskriver, formoder jeg, er at der findes et positivt formueforhold.
Kommunerne opgør normalt formueforhold efter samme princip som ved restancer.

Idet det er et krav i repatrieringsloven, at man ikke har midler til sin egen repatriering, udover de i loven nævnte beløb, er kommunerne normalt ret restriktive i deres formueberegning.

Lige bortset fra småbeløb, vil det være ”ulovligt” for kommunen, at give repatrieringsstøtte til formuende.

Men det skal altid godkendes i afdelingen. Den enkelte sagsbehandler tager ikke beslutningen alene

Håber, at det gav svar på dit spørgsmål.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
sudsakhon
Desværre er familiesammenførte ikke omfattet af fortrydelsesretten i udlændingelovens § 17 a..

Det betyder, at har en familiesammenførte sagt ja til en repatriering, så fanger bordet-

Vil man så tilbage tol Danmark, skal der ansøges om en ny opholdstilladelse.
Man skal opfylde de nye betingelser (efter juli 2011) for at blive meddelt opholdstilladelse på ny.

Et lyspunkt er måske, at der for repatrierede gælder særligt lempelige regler for besøgsvisum..

DJ
Loven siger der sker modregning hvis man er formuende, problemet er som jeg har hørt, at nogle kommuner indregner pensionsmidler i formueopgørelsen, andre gør ikke ! Loven burde være ens uanset kommune, og pensionsmidler er jo dem man skal leve af, hvis man forlader Danmark.
Så vidt jeg har fundet frem til forsvinder opholdstilladelsen jo alligevel efter 12 mdr`s ophold udenfor Danmark ?
Hvor kan man læse om de lempeligere regler for besøgsvisum for repatrierede ?

Anonym Bruger
hvad mener man er beløbet til sådan en thai kvinde.
??????

sudsakhon
@DJ
MHT. pensionsmidler, kommer det an på hvilken "slags" det er.
Vær opmærksom på, at :
Så vidt jeg har fundet frem til forsvinder opholdstilladelsen jo alligevel efter 12 mdr`s ophold udenfor Danmark ?

Ikke er korrekt, såfremt vi snakker om familiesammenføring som opholdsgrundlag.
Det er en 12 måneders "fortrydelsesret" for f.eks flygtninge.

De lempelige regler for besøgsvisum fremgår af praksisnotatet, men du kan finde det på www.nyidanmark. også..

sudakon svarede

Den er godt nok helt ny for mig, normalen er efter min hukommelse 6 mdr, men man kan søge om forlængelse, men har aldrig hørt om noget over 12 mdr.

sudsakhon
@Yan
Du skal være opmærksom på, at vi taler om repatriering.

Ikke de almindelige regler for, med opholdstilladelse, at have mulighed for ophold i udlandet

Ved repatriering fraskrives opholdstilladelsen i det repatrieringsaftalen underskrives. Man har så et kort stykke tid til udrejsen.

Der er tale om 2 forskellige regelsæt.

sudsakhon skrev:
@Yan
Du skal være opmærksom på, at vi taler om repatriering.

Ikke de almindelige regler for, med opholdstilladelse, at have mulighed for ophold i udlandet

Ved repatriering fraskrives opholdstilladelsen i det repatrieringsaftalen underskrives. Man har så et kort stykke tid til udrejsen.

Der er tale om 2 forskellige regelsæt.

Ja så forstår jeg slet ikke dit svar om at opholdsgrundlaget ikke forsvinder efter 12 mdr.

Hvornår kan man opholde sig udenfor danmark i over 12 mdr?

Om det er efter den ene eller den anden regel?

sudsakhon
Ja så forstår jeg slet ikke dit svar om at opholdsgrundlaget ikke forsvinder efter 12 mdr.

Det kan jeg godt forstå, at du ikke forstår. Men det har jeg heller aldrig skrevet Hmmmmmm

Måske har du læst:

Men det er fordi at ved repatriering fraskrives opholdstilladelsen i det repatrieringsaftalen underskrives.
Jeg forudsatte, i svaret at man var klar over, at opholdstilladelsen frasiges. Det var bare fortrydelsesretten, jeg svarede, ikke er 12 måneder.
Der er ingen "fortrydelsesret"

Peder1968
sonny skrev:
hvad mener man er beløbet til sådan en thai kvinde.
??????

Det er ikke småbeløb der snakkes om i forhold til omkostningerne i Thailand Wink
Lånt fra "Halsnæs kommune"

Den økonomiske støtte
Du kan få økonomisk støtte til:

Udgifter til rejsen fra Danmark til dit hjemland eller dit tidligere opholdsland
Udgifter til transport af dine personlige ejendele op til 2 m3 pr. person
Udgifter på højst 13.613 kr. til transport af udstyr, der er nødvendigt for dit eller din families erhverv i hjemlandet eller tidligere opholdsland
Hjælp til etablering i dit hjemland eller dit tidligere opholdsland. Der gives op til 117.581 kr. pr. person, der er fyldt 18 år, og op til 35.860 kr. pr. person, der ikke er fyldt 18 år. Støtten udbetales i to dele, hvoraf henholdsvis 100.000 kr. og 30.000 kr. som udgangspunkt udbetales et år efter udrejsen fra Danmark
Udgifter på højst 13.613 kr. til køb af erhvervsudstyr, der vil være egnet til at fremme dine beskæftigelsesmuligheder og genopbygningen af hjemlandet eller det tidligere opholdsland, samt udgifter på højst kr. 17.581 til transport af udstyret
Udgifter til din sygeforsikring i 1 år i dit hjemland eller dit tidligere opholdsland, hvis der ikke på anden måde er etableret en sådan forsikring
Udgifter til medbragt lægeordineret medicin til højst 1 års forbrug
Udgifter til medbragte nødvendige personlige hjælpemidler (f.eks. stomiposer, kørestol eller rollator), dog højst i alt 5.745 kr., samt hjælp til nødvendige vaccinationer i Danmark

Betydningen af formue

Du kan ikke få hjælp til repatriering, hvis du er i besiddelse af egne midler.

Der ses bort fra en formue på op til 20.000 kr. for enlige og 40.000 kr. for ægtefæller.

Hvis du har formue på mere end det tilladte, vil dette blive fradraget forholdsmæssigt i den støtte, du kan modtage.

Hvis du er enlig og har en formue på 30.000 kr., vil du derfor modtage 10.000 kr. mindre i repatrieringsstøtte, end hvad du ville have modtaget, hvis du ikke havde nogen formue.

Vil du vide mere om mulighederne for at modtage hjælp til repatriering kan du kontakte Dansk Flygtningehjælp www.flygtning.dk eller www.nyidanmark.dk

sudsakhon skrev:

Det kan jeg godt forstå, at du ikke forstår. Men det har jeg heller aldrig skrevet Hmmmmmm

Måske har du læst:

Men det er fordi at ved repatriering fraskrives opholdstilladelsen i det repatrieringsaftalen underskrives.
Jeg forudsatte, i svaret at man var klar over, at opholdstilladelsen frasiges. Det var bare fortrydelsesretten, jeg svarede, ikke er 12 måneder.
Der er ingen "fortrydelsesret"

sudsakhon

Nu må du lige stoppe en halv.

Jeg er godt klar over at man fraskriver sig opholdstilladelsen, hvis man får repatriering.

Men det var ikke det er var spørgsmålet og dit svar.

Men svaret var ligeså misvisende som den du tidligere gav om, at man kunne arbejde i Danmark, hvis man var gift med en dansk statsborger og boede i Sverige.

Der kom der også en gang udenomssnak, i stedet for, beklager jeg o.s.v.

Nu forlanger jeg ikke du skal være altvidende i disse sager, men prøv engang, at forstå almindelig sprog og opfattelse af hvad andre mener.

Det lyder nærmest som om vi kommer fra hver sin planet.

sudsakhon
@Yan
Nu svarede jeg på et spørgsmål fra dig, som som du så tilsyneladende heller ikke magtede at formulere, så det var forståeligt.

Jeg forsøger pænt, at sjusse mig frem til hvad du så måske havde ment. Hvor i alverden skulle jeg vide, hvad du sad med af forhåndsoplysninger?
Men dit spørgsmål gav ingen mening, idet jeg nu aldrig har skrevet som du spurgte

Men jeg er godt klar over, at du ligger på lur og forsøger at kaste dig frådende over en eventuel lille fejl.
Du er tilsyneladende ikke interesseret i et svar, men prøver ihærdigt, om du kan finde noget, så du kan triumfere...SEEE ham "eksperten" har lavet en fejl.. Se Se SE her...

Hvad er der galt med dig? Overså din lærer dig da du sad med fingeren oppe?

Håber oprigtigt ikke, at du bliver syg en dag. Med den holdning til folks uddannelse og erfaring kan jeg se dig himle op.. Bare fordi du er læge..skal du ikke kommer her og tro du ved noget om sygdomme..
Redigeret af sudsakhon d. 20/09-2011 16:35

sudsakhon skrev:
@Yan
Nu svarede jeg på et spørgsmål fra dig, som som du så tilsyneladende heller ikke magtede at formulere, så det var forståeligt.

Jeg forsøger pænt, at sjusse mig frem til hvad du så måske havde ment. Hvor i alverden skulle jeg vide, hvad du sad med af forhåndsoplysninger?
Men dit spørgsmål gav ingen mening, idet jeg nu aldrig har skrevet som du spurgte

Men jeg er godt klar over, at du ligger på lur og forsøger at kaste dig frådende over en eventuel lille fejl.
Du er tilsyneladende ikke interesseret i et svar, men prøver ihærdigt, om du kan finde noget, så du kan triumfere...SEEE ham "eksperten" har lavet en fejl.. Se Se SE her...

Hvad er der galt med dig? Overså din lærer dig da du sad med fingeren oppe?

Håber oprigtigt ikke, at du bliver syg en dag. Med den holdning til folks uddannelse og erfaring kan jeg se dig himle op.. Bare fordi du er læge..skal du ikke kommer her og tro du ved noget om sygdomme..

Her er mit indlæg igen, så vil da gerne høre hvad du ikke forstår ved det spørgsmål?

skrevet af DJ

sudakon svarede

yan spurgte
Den er godt nok helt ny for mig, normalen er efter min hukommelse 6 mdr, men man kan søge om forlængelse, men har aldrig hørt om noget over 12 mdr.

Og nu prøver du så at tøre dit høje intelekt af på mig, og du har ret jeg har aldrig gået på universitetet eller blevet uden jordforbindelse.

Mærkeligt nok skriver den ene efter den anden , hvor svært de har ved at forstå dine svar, men nej du er fejlfri lyder det til, du lytter da ikke til nogen

og så perfekt er du nu ikke, bare at du ikke vil indrømme en fejloplysning viser hvor elendig du er.

Selv mener du jeg ligger på lur for at finde dine fejl, ja stor er du sku ikke når du kan tro nogen gider beskæftige sig med dig.

Og glem de nederste liner på din profil, for når du ikke forstår almindelig dansk, hvordan skulle du så kunne hjælpe nogen, selv mod betaling.

Så det lader til du er mere interesseret i betalende kunder end noget andet. Og held og lykke med det, personlig ville jeg nok ikke anbefale dig til nogen der ikke var højrøvet og universitetsuddannede.

sudsakhon
@Yan
Det kaldes jantelov..
Redigeret af sudsakhon d. 20/09-2011 18:00

Spring til debat: