Se indlæg
 Udskriv debat
Tun fra Thailand
Webmaster
135.000 dåser tun til en værdi af en million kroner står netop nu og afventer deres skæbne på et lager hos COOP i Aalborg.

På grund af en papirfejl skal tunen enten destrueres eller sendes ud af EU. Bliver den sendt ud af EU må den godt vende tilbage til lageret igen.
Kvalitetschef hos COOP, Karin Frøidt, erkender, at man begik en fodfejl, da man importerede denne sending tun fra Thailand - en af talrige sendinger gennem 20 år.
Sendingen blev nemlig kørt til lageret uden forudgående kontakt til veterinærkontrollen.

- Det var en klar fejl fra vores side. Straks vi opdagede det, kontaktede vi selvfølgelig både Fødevarekontrollen og Veterinærkontrollen - men besked derfra var meget klar: Når de ikke har kunnet se containeren og papirerne på samme tid, så vil de ikke have med sagen at gøre. Så enten skal varerne destrueres eller også skal de sendes ud af EU, siger Karin Frøidt.

COOP mener, det er absurd og bureaukratisk at skulle destruere sunde fødevarer, fordi der mangler et stempel. Veterinærkontrollen tjekker nemlig aldrig indholdet af dåserne - men alene papirerne.
COOP har nu 60 dage til at beslutte sig, hvad der skal ske med tunen.

- Noget af det rigtigt absurde i det her er, at vi godt må sende tunen til Thailand og retur til Danmark igen - men det er en voldsom belastning af miljøet at skulle sejle tunen så langt for blot at overholde formalia. Så den løsning vælger vi nok ikke, siger Karin Frøidt.

Iøvrigt nåede 10.000 dåser tun at blive sendt ud i butikkerne, før fejlen blev opdaget. Disse dåser er nu kaldt tilbage.

Hos den ansvarlige statslige myndighed, Fødevarestyrelsen, har man forståelse for COOPs frustration - og ville gerne have mulighed for at dispensere.

- Men vi har ifølge EU-reglerne ikke hjemmel til det. Vi har tidligere dispenseret i lignende sager, men er blevet underkendt internt i ministeriet, fordi EU-reglerne ikke tillader det, siger dyrlæge og specialkonsulent Erik Engelst fra Fødevarestyrelsen til dagbladet Politiken.

Kilde: http://www.dr.dk/...105039.htm
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
sony
Jamen kan det snart være mere tydeligt at vi skal ud af det l.... fællesskab. Det jo helt hen i vejret at læse sådan noget
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

TG950
kender godt til problematiken, er selv inden for frugt / grønt import branchen, så jeg kender alt til Veterinærkontrollen / Fødevarekontrollen / Fødevarestyrelsen, det eneste de går op i er at papir og stempler skal være i orden hvor imod kontrollen af fødevaren sjældent sker.

typisk for dumme Dänemark, vi overholder alle formalia i EU mens andre EU lande skider højt og flot på formalia, her tænker jeg specielt på lande som Holland - Frankrig- Italien.

samtidig totalt idiotiskt at sende varen retur for derefter at returner den til danmark igen.

men hvad fanden transportbranchen skal jo osse overleve specielt Mærsk.
Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først.

Bvdrrr både store & små stavefejl kan forekomme BVDr

livet forståes forlæns, leves baglæns.

Brug ikke dagen på at se dig tilbage,
Du skal alligevel ikke den vej.....
Lev med de beslutninger du tager,
også selv om andre ikke acceptere det

Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel..

sum
Ja det er en dummeret!

Men hvis coop er lidt smarte, så sender de det hele retur sammen med bæreposer med reklame for coop. De sender det til en thailandsk nødhjælpsorganisation, som så uddeler tunen som nødhjælp i de oversvømmet områder.

og vupti, så blev det hele til en god gerning og et fradrag i skatten...............og alle er glade.
Walk whit a pure heart and mind, then happiness will follow you.

This is the word of the good lord Buddha.

Come here sun

sum
ps! Det kan da kun være coop der har dummet sig! uanset hvad man mener om systemet, så er det bare som det altid har været! ( i de sidste 20 år)

De redder den da lidt med al den omtale (gratis reklame) som de får ved at forsøge sig med at anklage systemet.

men ellers havde de vel heller ikke lækket det til pressen.
Walk whit a pure heart and mind, then happiness will follow you.

This is the word of the good lord Buddha.

Come here sun

VIP
et fuldstændigt sindssygt system.

Som så meget andet med EU stempel.
I øvrigt har jeg flere gange på mine bilture her i Thailand oppe nord på, passeret et kæmpe skilt på vejen, med teksten:

Dansk Thai Tun Fish Company

Nogen som kender dette firma?
>>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<

Frank
VIP skrev:
et fuldstændigt sindssygt system.

Som så meget andet med EU stempel.
I øvrigt har jeg flere gange på mine bilture her i Thailand oppe nord på, passeret et kæmpe skilt på vejen, med teksten:

Dansk Thai Tun Fish Company

Nogen som kender dette firma?

Nord på?

rinpoche
tag de sølle 2 paller med tun-dåser på tur til Norge og retur.
Problem solved. Hvor svært kan det være?

Men selvfølgelig er det helt tåbelige regler.

Spring til debat: