Se indlæg|
Dansk statsborgerskab - HJÆLP
|
|
| GabGab |
Lagt på d. 15/10-2011 18:18
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 5 |
Hej til jer alle..! Jeg står og skal giftes med den skønneste Thai pige..! Og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig, at vide hvornår hun kan blive dansk statsborger. Jeg har ledt med lys og lygte på internettet, men jeg er simpelthen ikke i stand til, helt nøjagtigt at finde ud af hvad der kræves - det er en jungle med alle de regler! Jeg er selv 24 år gammel, hun 21 år gammel. Så vidt jeg kan se, så kræves der 6 års ægteskab plus rimelige dansk kundskaber... Er min observation korrekt eller er der flere krav udover disse to? Med venlige hilsener GabGab Ps. håber at få en masse gode svar herinde! |
|
|
|
| bimmelim |
Lagt på d. 15/10-2011 19:03
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 571 |
Jeg tror du skal vente lidt med at spørge da der sikkert kommer nye regler fra den nye regerings side. Der går nok lige lidt tid inden de træder i kraft. |
|
|
|
| EnVen |
Lagt på d. 15/10-2011 19:12
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 30 |
Du lever op til dit navn........... GabGab....! Så brug dog noget mere tid på at lede. Du kunne jo starte med 24 årskravet, dernæst gå ind i nyidanmark.dk osv osv........... Du har sikkert mødt hende på en enkelt ferie og hun er golddigger! Du har fået Thaisyge og det er der sikkert mange som kan nikke genkendende til. Ha' en god dag. |
|
|
|
| pdrhan |
Lagt på d. 15/10-2011 19:30
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1323 |
EnVen skrev: Du lever op til dit navn........... GabGab....! Så brug dog noget mere tid på at lede. Du kunne jo starte med 24 årskravet, dernæst gå ind i nyidanmark.dk osv osv........... Du har sikkert mødt hende på en enkelt ferie og hun er golddigger! Du har fået Thaisyge og det er der sikkert mange som kan nikke genkendende til. Ha' en god dag. Der er da vidst ikke meget "ven" i dig.... Du kan da ikke dømme på forhånd om han har været på en enkelt ferie og da slet ikke dømme hans kæreste for en "golddigger".... det er vel ikke nødvendigt at skræmme folk væk herindefra , før de er kommet ind vel? Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
![]() |
|
|
|
| bimmelim |
Lagt på d. 15/10-2011 19:32
|
|
pdrhan skrev: EnVen skrev: Du lever op til dit navn........... GabGab....! Så brug dog noget mere tid på at lede. Du kunne jo starte med 24 årskravet, dernæst gå ind i nyidanmark.dk osv osv........... Du har sikkert mødt hende på en enkelt ferie og hun er golddigger! Du har fået Thaisyge og det er der sikkert mange som kan nikke genkendende til. Ha' en god dag. Der er da vidst ikke meget "ven" i dig.... Du kan da ikke dømme på forhånd om han har været på en enkelt ferie og da slet ikke dømme hans kæreste for en "golddigger".... det er vel ikke nødvendigt at skræmme folk væk herindefra , før de er kommet ind vel? Helt enig Det er folk som EnVen der er med til at skabe en dårlig stemning herinde. |
|
|
|
| GabGab |
Lagt på d. 15/10-2011 19:41
|
Hej EnVen Jamen jeg har ledt på adskillige sider også på nyidanmark! Uden dog at kunne finde de nødvendige oplysninger, så du må meget gerne hjælpe mig..! Jeg kan også berolige dig med, at det ikke drejer sig om en golddigger i dette tilfælde! Jeg ser frem til at hører fra dig igen...! Med venlig hilsen GABGAB |
|
|
|
| phom |
Lagt på d. 15/10-2011 19:56
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 282 |
GabGab skrev: Hej til jer alle..! Jeg står og skal giftes med den skønneste Thai pige..! Og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig, at vide hvornår hun kan blive dansk statsborger. Jeg har ledt med lys og lygte på internettet, men jeg er simpelthen ikke i stand til, helt nøjagtigt at finde ud af hvad der kræves - det er en jungle med alle de regler! Jeg er selv 24 år gammel, hun 21 år gammel. Så vidt jeg kan se, så kræves der 6 års ægteskab plus rimelige dansk kundskaber... Er min observation korrekt eller er der flere krav udover disse to? Med venlige hilsener GabGab Ps. håber at få en masse gode svar herinde! Det er langt fra alle der ønsker at have andre statsborgerskaber end det de blev født med, har du overhovedet snakket med hende om dette !!! Under alle omstændigheder gælder 24 års reglen stadigvæk ligesom sprogkravet, så danmark er lukket land de næste 2 år. Imens pointsystemet formenlig bortfalder, hvis du gider bruge et par minutter på at læse regeringsgrundlaget, vil du sikkert hurtigt blive klogere på hvad der kommer til at gælde de næste 3-4 år, og formenlig bliver ændret igen ved næste regering, http://www.social...cId=721526 læs side 52-56 |
|
|
|
| bimmelim |
Lagt på d. 15/10-2011 20:11
|
|
phom skrev: GabGab skrev: Hej til jer alle..! Jeg står og skal giftes med den skønneste Thai pige..! Og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig, at vide hvornår hun kan blive dansk statsborger. Jeg har ledt med lys og lygte på internettet, men jeg er simpelthen ikke i stand til, helt nøjagtigt at finde ud af hvad der kræves - det er en jungle med alle de regler! Jeg er selv 24 år gammel, hun 21 år gammel. Så vidt jeg kan se, så kræves der 6 års ægteskab plus rimelige dansk kundskaber... Er min observation korrekt eller er der flere krav udover disse to? Med venlige hilsener GabGab Ps. håber at få en masse gode svar herinde! Det er langt fra alle der ønsker at have andre statsborgerskaber end det de blev født med, har du overhovedet snakket med hende om dette !!! Under alle omstændigheder gælder 24 års reglen stadigvæk ligesom sprogkravet, så danmark er lukket land de næste 2 år. Imens pointsystemet formenlig bortfalder, hvis du gider bruge et par minutter på at læse regeringsgrundlaget, vil du sikkert hurtigt blive klogere på hvad der kommer til at gælde de næste 3-4 år, og formenlig bliver ændret igen ved næste regering, http://www.social...cId=721526 læs side 52-56 Hvis man læser mandens indlæg.... Ja så kan man se hvad han gerne vil vide. Hvorfor så blande sig i hvad hun ønsker eller ikke ønsker. Man må jo gå ud fra at han gerne vil vide det uanset om de har snakket om det eller ej ikke. Måske han har en venlig tanke og spørger uden de har snakket om det, så han evt. er forberedt.... |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 15/10-2011 20:18
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
De oplysninger, du søger, ligger skam på NYIDANMARK.DK. det er de gældende regler. http://www.nyidan...erskab.htm Der er ingen lige i øjeblikket, som ved i hvilket omfang, og hvornår, disse regler bliver ændret. Men i regeringsgrundlaget er nævnt selvforsørgelse i 2,5 år ud af 5 år, samt en række andre krav. Niveauet for danskkundskab er ret lavt, kun "dansk 2". Så kravet vil tidsmæssigt, som minimum, strække sig over denne periode. Der er ikke nævnt hvornår de har tænkt sig at implementere de nye regler... |
|
|
|
| GabGab |
Lagt på d. 15/10-2011 20:44
|
Hej alle sammen... mange tak for jeres svar, nu har jeg lidt at gå videre med! Og fortsat god weekend |
|
|
|
| bruno |
Lagt på d. 16/10-2011 09:33
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 525 |
EnVen total dårlig karma Sudsakhon skriver: [url]Niveauet for danskkundskab er ret lavt, kun "dansk 2"[/url] Det helt klart min indtryk at de fleste thaier ikke kan bestå den, på de år der sat til rådighed til gratis dansk undervisning. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 16/10-2011 12:23
|
|
@Bruno Nu var det jo bare en ren konstatering, at den nye regering kun vil kræve dansk 2, som tilstrækkelig forudsætning for opnåelse af dansk statsborgerskab. Men jeg formoder, at du henviser til en empirisk undersøgelse, når du mener, at de fleste thaier ikke kan bestå dansk 2. Det er nemlig nyt for mig, selvom jeg i mange år har medvirket ved samtalerne på sprogskolerne. Jeg har heller ikke kunne finde nogen publiceret undersøgelse med nævnte resultat. |
|
|
|
| GabGab |
Lagt på d. 16/10-2011 16:27
|
Hej alle.... igen ![]() Hvad er jeres erfaring med disse sprogkrav, er det helt hen i vejret, eller er det muligt at bestå? Med venlige hilsener... |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 16/10-2011 17:21
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
GabGab skrev: Hej alle.... igen ![]() Hvad er jeres erfaring med disse sprogkrav, er det helt hen i vejret, eller er det muligt at bestå? Med venlige hilsener... Efter så mange år i Danmark og med lovpligtig danskundervisning, så burde det ikke være umuligt, hvis hun vil og har haft et arbejde. Dog hører jeg sjældent om Thaiere, der ønsker at opgive deres statsborgerskab. Hvis de har permanent opholdstilladelse, så giver et dansk pas vel ikke de store fordele i dagligdagen. Men hendes mulighed for at søge dansk indfødsret ligger så mange år frem i tiden, at reglerne kan være lavet om 117 gange inden da. Det er en tidshorisont, som jeg i politisk regi ikke kan overskue. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| phom |
Lagt på d. 16/10-2011 17:30
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 282 |
Hun skal lærer dansk inden hun kommer til Danmark, dette kan værre en udfordring, men hvis hun er ung og har lært engelsk nok til at kunne læse engelske bogstaver, har hun alle forudsætninger for at lære dansk, som udgangspunkt sættes dem der ikke kan ABC i dansk1 imens dem der kan ABC skal i dansk2 og dem med længere uddannelser hjemmefra skal i dansk3. Men man vælger selv hvilket niveau man vil på, og har man fx arbejde er der måske ingen grund til at spilde tiden på en sprogskole, men dette må i selv finde ud af. Men for dig gælder 24 års reglen jo stadigvæk, så du får ingen familiesammenføring foreløbige, og reglerne er helt sikkert lavet om mange gange igen, inden du i teorien kan søge dansk statsborgerskab til din evt. kommende kone om 10-15 år. Men her og nu kan du jo starte med at lære hende dansk nok, så hun kan bestå sprogkravet til at blive familiesammenført til Danmark. dansk2 eller dansk3 skal hun nok bestå helt af sig selv når hun har boet i Danmark i nogle år, eller evt. har arbejdet lidt i Danmark. Min egen kone startede i dansk 2 har siden taget en uddannelse, og ville ”nemt” kunne klare dansk3 nu. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 16/10-2011 17:39
|
|
Med sprogkrav, mener du så de nuværende, eller de som regeringen mener er tilstrækkelige? Men ellers, ... Som Robert skriver. De regler laves helt sikkert om, inden det er relevant. Men nu skriver du jo ikke noget i den indledning om hvor din kone er født. Kun hvor gamle I er. Er din kommende kone født i Danmark, vil regeringen dele gratis statsborgerskaber ud. Eneste krav er at man har bestået folkeskolens afgangsprøve med lavest mulige karakter, og ikke har været dømt for alvorlig kriminalitet. Det skulle vel være lige til at overkomme.. Og gaven er...dansk statsbogerskab. |
|
|
|
| GabGab |
Lagt på d. 17/10-2011 15:44
|
Hej alle - tusind tak for alle jeres indput! Jamen min forhåbentlig kommende kone, er født i Thailand... Egentlig er vi i første omgang, bare interesseret i, at hun får ubegrænset opholdstilladelse, så at vi kan være sammen..! Men dette er vist ikke så let endda, da hun for at opnå ubegrænset opholdstilladelse, skal opfylde en del krav... Grundlæggende betingelser - 70 point Du opnår 70 point ved at opfylde følgende betingelser, som alle skal være opfyldt: Du skal have boet lovligt i Danmark i mindst 4 år. Du må ikke have begået grov (alvorlig) kriminalitet, fx må du ikke være idømt ubetinget fængselsstraf i mindst 1½ år, og du må ikke være idømt ubetinget fængselsstraf i mindst 60 dage for overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13. Har du været straffet, kan du i en periode (karensperiode), være udelukket fra at kunne få tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse. Du må som udgangspunkt ikke have forfalden gæld til det offentlige, medmindre der er givet henstand med hensyn til tilbagebetalingen af gælden, og gælden ikke overstiger 101.900 kr. (2011-niveau). Du må ikke i de sidste 3 år forud for indgivelsen af din ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, og indtil du evt. vil opnå tidsubegrænset opholdstilladelse, have modtaget offentlig hjælp/social bistand efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven. Du skal som udgangspunkt have underskrevet en erklæring om integration og aktivt medborgerskab i det danske samfund. Du skal have bestået Prøve i Dansk 2 eller en danskprøve på et tilsvarende eller højere niveau. Du skal have arbejdet i Danmark i mindst 2½ år inden for de sidste 3 år forud for indgivelsen af ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, og du skal fortsat være i arbejde på det tidspunkt, hvor den tidsubegrænsede opholdstilladelse vil kunne gives. Aktivt medborgerskab - 15 point Det er muligt at opnå 15 point på en af to måder ved at have udvist aktivt medborgerskab i Danmark: Du kan have udvist aktivt medborgerskab i Danmark, ved at have deltaget aktivt i bestyrelser, organisationer m.m. i mindst et år. Du kan have bestået en medborgerskabsprøve. Første prøve forventes afholdt juni 2011. Prøverne forventes afholdt halvårligt. Integration - 15 point De sidste 15 point kan du opnå ved at opfylde én af følgende supplerende integrationsrelevante betingelser: Du kan have haft ordinær fuldtidsbeskæftigelse i Danmark i mindst 4 år inden for de sidste 4½ år forud for indgivelsen af ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, og du skal fortsat være tilknyttet arbejdsmarkedet, når du eventuelt opnår tidsubegrænset opholdstilladelse. Du kan have gennemført en lang videregående uddannelse, en professionsbacheloruddannelse, en erhvervsakademiuddannelse eller en erhvervsrettet ungdomsuddannelse i Danmark. Man kan have bestået Prøve i Dansk 3 eller en danskprøve på et tilsvarende eller højere niveau. Jeg kender tilfældigvis en, som kan skaffe hende et job! Arbejde frivilligt i en organisation skulle heller ikke være et problem. Dansk testen skal bestås, men bestemt ikke umuligt. Men at have boet i Danmark i 4 år lovligt er sværere end som så, da det er stort set umuligt for os at blive gift..! Så hvis der skulle være en venlig sjæl, som kunne finde en udvej på dette problem, ja så ville hun og jeg være meget taknemmelige.... Med venlige hilsener |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 17/10-2011 17:02
|
|
Det er de gældende regler du har fundet, for ægtefællesammenføring Igen, der ligger i regeringsgrundlaget en række luftige hensigtserklæringer, men der er ingen lige i øjeblikket, som ved i hvilket omfang, og hvornår, disse regler bliver ændret. Der er, meget belejligt, ikke nævnt hvornår regeringen har tænkt sig at implementere de nye regler... Dog kunne man have forventet, at med den retorik og hylen op de har præsteret under den gamle regering, og specielt under gaveboden..valget. Så ville de være lidt hurtigere ude med de lovede ændringer. Du blander i øvrigt begreberne lidt sammen. Ægteskab kan I indgå jf. de alm. regler, normalt fra det 18. år. Det er ægtefællesammenføring, som der kan være problematisk, idet hun kun er 21 år. Der findes en løsning: At flytte til Sverige, for så at vende tilbage efter EU reglerne. I kunne også blive i Sverige. Bøvlet, men nok den eneste umiddelbare løsning |
|
|
|
| bruno |
Lagt på d. 18/10-2011 11:51
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 525 |
sudsakhon skrev: @Bruno Nu var det jo bare en ren konstatering, at den nye regering kun vil kræve dansk 2, som tilstrækkelig forudsætning for opnåelse af dansk statsborgerskab. Men jeg formoder, at du henviser til en empirisk undersøgelse, når du mener, at de fleste thaier ikke kan bestå dansk 2. Det er nemlig nyt for mig, selvom jeg i mange år har medvirket ved samtalerne på sprogskolerne. Jeg har heller ikke kunne finde nogen publiceret undersøgelse med nævnte resultat. Du fik det bare til at lyde som om det at bestå dansk 2 noget der var nemt og og bare skulle overståes. Jeg kom ikke med påstand eller konstatering, men forholder mig bare til at det kun er få af dem thaier vi kender som når at gøre sprogskolen færdig i den gratis periode. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 18/10-2011 13:41
|
|
Det er synd for din omgangskreds, at de har så svært ved sprogtilegnelse. Det er ikke min opfattelse, at det er normen som helhed. Men, i forbindelse med opnåelse af dansk statsborgerskab, burde dansk 2 være til at overkomme. Så er det muligt, at der er nogen, der ikke kan opnå dansk statsborgerskab. Men en forudsætning for dansk statsborgerskab må vel være, at man kan dansk. Et dansk statsborgerskab er en gave, ikke en menneskeret |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.