Se indlæg
 Udskriv debat
Bangkok står for tur?
ABS
Åbenbart ikke herinde. Men du er jo på en anden side hvor Jos skriver. Gode opdateringer der.
We aim to achieve excellence in everything that we do.

www.abs-relocations.com
natty
Åbenbart ikke, men den sidste tilbagemelding jeg har fået, er at området omkrimg Rama IV/Nang Duplee. hotel Pinnacle Lumpini er okay.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

patirak
Jeg tager ind til Sukhumvit her om en times tid. Kan give en melding hvis jeg kan komme hjem og ellers ikke bliver for fuld...

Robert Kronberg
girobank skrev:
Er der virkelig ingen danskere i Bangkok,der kan komme med en reel situationsrapport om oversvømmelserne i Bangkok området?

I dette minut har ambassaden lige sendt deres daglige status:

http://www.ambban...ER2011.htm

Uddrag:
--

Situationen generelt:
I alt er nu 28 provinser ramt (se kortet: http://www.thaifl... flere millioner mennesker er berørt af oversvømmelserne og mere end 300 har mistet livet:

NORD: Nakhon Sawan, Phichit, Phitsanulok, Sukhothai, Kampangpetch, Tak
NORDØST: Khon Kaen, Ubon Ratchathani, Srisaket, Surin, Roi-et, Mahasarakham
CENTRAL: Ayutthaya, Ang Thong, Chai Nat, Uthai Thani, Lopburi, Nakhon Nayok, Nakhon Pathom, Samut Sakorn, Nonthaburi, Pathum Thani, Singburi, Suphanburi, Ratchaburi, Bangkok
ØST: Chachoengsao, Prachinburi
Der er særligt forhøjet beredskab for følgende områder: Pathum Thani, Nonthabure (Bang Bua Thong, Amphur Muang), Chachoengsao (Bang Num Praew, Bang Khla, Khong Khuan), Samut Prakan (Bang Boo, Bang Phli), Nakhon Pathom (Amphur Song Pee Nong, Bang Len), Samut Sakhon, Samut Songkhram.

STØRRE TURISTDESTINATIONER som Chiang Mai, Chiang Rai, Lampang, Sukhothai, Kanchanaburi, Ratchaburi, Hua Hin, Pattaya, Koh Chang, Rayong, Phuket, Krabi, Koh Samui og alle provinser i det sydlige Thailand oplever normal vejrsituation.

Situationen i Bangkok:
Det er i dag besluttet at åbne sluserne og lade flodvandet strømme ned igennem Bangkoks kanaler i håb om at lette presset fra vandet mod nord. Dette kan medføre nogen oversvømmelse også i det centrale Bangkok, myndighederne forventer dog ikke det vil overstige 30-40 cm. Den thailandske premierminister opfordrer folk til at sikre deres ejendele bedst muligt og flytte dem højere op.
Vandniveauet i Chaopraya floden er stabilt højt (2.10-2.20 meter), og er faldet svagt de seneste dage. Digerne langs med floden er 2.50 meter.
Flodvand flød i går ind igennem et brudt dige i Klong Prapha-kanalen, som leverer brugsvand til hele Bangkok. Dette er lukket og der er forøget beredskab omkring vandbehandlingsreservoirerne. Det er oplyst, at hanevandet er brugbart og at der ikke skulle være fare for mangel derpå.
Alle parkeringspladser i byen anvist af Royal Thai Police er nu optaget, og de højt beliggende motorveje fyldes derfor nu op med biler, som forsøger at undgå oversvømmelserne.
Det thailandske sundhedsministerium, Ministry of Health, følger situationen i de berørte områder tæt, men oplyser at indtil videre er der ikke tegn på opståen af epidemiske sygdomme.

Følgende yderdistrikter er i højeste alarmberedskab (info BMA 1555): Don Muang (sub-districts Thung Si Khan og Don Muang, forventet vandstand 1-1.5 m – fortsat elektricitetsforsyning), Laksi (Government Center Chaengwattana, 20 cm rising, Thung Song Hong – forventet vandstand 1-1.5 m, fortsat elektricitetsforsyning), Suan Luang (forventet vandstand op til 1.5 m),Nong-Chok, Minburi, Klong Sam Wa, Lad-Krabang, Kan Na Yao, Sai Mai, Bang Khen, Nonthaburi, Bang Phlat, Taling Chan, Tawi Wattana, Lamlukka, Klong Luang, Prawet, Thonburi, Samut Sakhon.

Følgende områder i Bangkok anses for at være de mest udsatte:

1. Sathorn: Chan Road, Soi Saint Louis og Sathu Pradit.
2. Yannawa: Yen Akart Road
3. Phaya Thai: Phahonyothin Road tæt ved Klong Samsen og Klong Bangsue
4. Bang Na: Sukhumvit Soi 105
5. Pawet: Srinakarin Road.
6. Wattana: Sukhumvit Soi 39 og 49
7. Wang Thong Luang: Lad Phrao
8. Bung Kum: Navamin
9. Din Daeng: Ratchadapisek foran Robinson Department Store
10. Chatuchak: Krydset Lad Phrao-Ratchadapisek R
11. Ratchathewi: Krydset Ratchathewi-Petchburi Road
12. Ratchathewi: Nikhom Makkasan Road
13. Phra Nakhon: Sanam Chai Road, Maharaj Road
14. Bang Khae: Phetchkasem Road Soi 63
Der er i øjeblikket ingen planer om evakuering, men grundet stigende vandstand (30-70 cm) er beboere ved floden i områderne Phra Nakhon, Klong Sam Wa, Dusit, Sathorn og Yannawa rådet til midlertidig at forlade deres bolig.

Risikoområder i Bangkok som følge af vand, der strømmer ned fra de oversvømmede områder.

Vandstanden i bestemte områder kan ses her: http://dds.bangko....th/scada/ (Thai)

Elektricitet:
Metropolitan Electricity Authority (hotline 1130) har oplyst, at elektriciteten i områder, hvor vandstanden overstiger 1 m, vil blive lukket, men oplyser samtidig at dette IKKE forventes at ske i det indre Bangkok.
Der er i øjeblikket 3 områder, hvor strømmen er afbrudt og her KUN i områder hvor vandstanden er over 1 m: Bang Bua Thong (Nonthaburi info 1130), Pathum Thani (info 1129), Ayutthaya (info 1129).
Der er risiko for yderligere strømafbrydelser, hvis vandstanden fortsætter med at stige, især i følgende distrikter: Thonburi, Prawet, Lad-Krabang (INFO: 1133)

Status på oversvømmelserne udenfor Bangkok:
• Ayutthaya provins: Bang Pa-In, Bang Pahan, Maha Rat, Wang Noi, Ayutthaya by – evakueret
• Ang Thong provins: Saladaeng – evakueret
• Pathum Thani – evakueret
• Der er fortsat oversvømmelser i følgende provinser: Ayutthaya, Ang Thong, Sara Buri, Lop Buri, Uthai Thani, Sing Buri, Nakhon Sawan, Nakhon Nayok og Prachinburi.

TRANSPORT

1. LUFTHAVNE
Suvarnabhumi - fungerer normalt (lufthavnen er omkranset af med 3.5 meter høje mure, men nødplaner er udarbejdet i tilfælde af oversvømmelse)
Don Muang - fungerer normalt (evakuering forberedt i tilfælde af at vandet stiger)
Chiang Mai - fungerer normalt
Phuket - fungerer normalt
Krabi - fungerer normalt

2. BANGKOK MRT (METRO)
Fungerer relativt normalt. Dog er visse indgange midlertidigt lukket, mens visse udgange på visse metrostationer indtil videre lukkede fra kl. 14.30 og resten af dagen. Yderligere information: www.mrta.co.th, eller tlf. (lokalt) 02 612 2444.

3. OPLYSNINGER OM UFREMKOMMELIGE VEJE:
Se hele oversigten til højre.

4. TOG:
NORD: Togdriften er indstillet.
NORDØST: Tog til Nordøstthailand omdirigeret til anden rute.
For oplysninger om togafgange ring hotline nr. 1690 (lokalt opkald, åbent 24/7).
De passager, der har booket billetter online, kan få aflyst rejsen og få refunderet deres penge ved henvendelse til en hvilken som helst jernbanestation.

5. BUSSER:
Bustransporten til Bang Bua Thong – Suphan Buri – Ang Thong – Nakhon Sawan er genoptaget.
Der er få forbindelser mod Chiangmai, som kører ad en anden rute.
For oplysninger om busagange ring hotline nr.: 1490.

----------

VISUMSPØRGSMÅL – OVERSTAY SOM FØLGE AF OVERSVØMMELSERNE:
Immigrationsmyndighederne har indtil videre ikke taget stilling til, hvorvidt man skal suspendere krav om betaling af bøde i tilfælde af overstay grundet oversvømmelse.

--

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
hugoboerge
Robert det er excellent med relevante oplysininger. Men hvor findes der en relevant website der giver de oplysininger folk har brug for ?

Robert Kronberg
hugoboerge skrev:
Robert det er excellent med relevante oplysininger. Men hvor findes der en relevant website der giver de oplysininger folk har brug for ?

På ambassadens hjemmeside
http://www.ambban...ER2011.htm
er der en masse links.

Men de fleste på Thai...

Jeg opfatter ambasadens oplysninger som ret nøjagtige. Jeg får også nødnyhedsbreve fra andre, herunder turistmyndighederne og forsikringsselskaber, men ambassadens er det bedste.

Hilsen, Robert

iThai
Jeg sidder lige nu på Sukhumvit, og hælder øl ned Smile
Ser ikke skyggen af vand, blot massevis af mennesker og biler...
ithaiuthai@hotmail.com

Robert Kronberg
iThai skrev:
Jeg sidder lige nu på Sukhumvit, og hælder øl ned Smile
Ser ikke skyggen af vand, blot massevis af mennesker og biler...

Nedre Sukhumwit er heller ikke i højrisikozonen. Satorn og Wireless lidt mere.

Vandet forventes at kommer hen ad natten, der hvor det kommer.

Hilsen, Robert

Satiariyan
Jeg tilslutter mig at listen fra den Danske Ambassade er noget nær den bedste oversigt , der findes. En af de mange kritikpunkter af de officielle myndigheder hernede er den utroligt dårlige information, og den der med at der skulle være et websted med "de oplysninger folk har brug for" er en by på månen.
Der er masser af vand både nord for, vest for, og øst for Bangkok indre by med oversvømmelser op til 2 meter. Hidtil har byen stort set været forskånet fordi der har været blokeret for vandet. Men der har gradvist samlet sig mere og mere efterhånden som der er nået frem oppe nordfra. De seneste par dage er der så begyndt at gå hul på forvarsværkerne og vi har set et par mindre oversvømmelse igår og idag er der set en del flere, men stadigt begrænsede oversvømmelser.

Jeg selv bor i Bang Kapi tæt ved en af hovekanalerne gennem byen (Saen Saep) og har bevæget mig en del rundt i byen uden at have set den mindste antydning af oversvømmelser. Men, men, men ... meldingerne siger at de største vandmængder (der har været flere uger om at komme fra de store dæmninger nordpå) nu vil ankomme til byen henover de næste 4-5 dage, så det bliver jo spændende at se hvorlænge endnu man kan komme tørskoet til købmanden.

Hvis nogen er på vej herned, så tag masser af drikkevand med hjemmefra - det er ikke til at opdrive i butikkerne her i byen.
Redigeret af Satiariyan d. 21/10-2011 19:33

Satiariyan
Faldt lige over et godt eksempel på informations niveauet hernede på DTWs forside og må lige trække lidt iland med rosen af Den danske Ambassade efetrdom de henviser til webstedet som et hvor man skal holde sig orienteret om situationen

http://disaster.g...d/floodEng

Siden kalder sig "Thai 24/7 Emergency Operations Center." og med det navn ville man jo forvente et døgnbemandet nødcenter, men den nyeste opdatering er 3 dage gammel, så man skal ligesom ikke forvente de senete nyheder fra den kant, når situationen ændrer sig time for time.

Robert Kronberg
Satiariyan skrev:
Faldt lige over et godt eksempel på informations niveauet hernede på DTWs forside og må lige trække lidt iland med rosen af Den danske Ambassade efetrdom de henviser til webstedet som et hvor man skal holde sig orienteret om situationen

Siden kalder sig "Thai 24/7 Emergency Operations Center." og med det navn ville man jo forvente et døgnbemandet nødcenter, men den nyeste opdatering er 3 dage gammel, så man skal ligesom ikke forvente de senete nyheder fra den kant, når situationen ændrer sig time for time.

Så prøv at klikke på "Thai", og selvom jeg ikke kan læse Thai, kan jeg se, at den er opdateret.

Ambassaden siger selv, at visse kilder er på Thai.

Hvor megen information sender Danmark ud på engelsk, når der sker noget i Danmark?

Hilsen, Robert

Satiariyan
Robert Kronberg skrev:
Satiariyan skrev:

Så prøv at klikke på "Thai", og selvom jeg ikke kan læse Thai, kan jeg se, at den er opdateret.

Hvor megen information sender Danmark ud på engelsk, når der sker noget i Danmark?

Hilsen, Robert

Jamen så siger vi bare det: Glimrende indsats at henvise udlændinge ttl at holde sig opdateret om oversvømmelserne på en side, der kræver at man kan læse Thai.

Robert Kronberg
Satiariyan skrev:
Robert Kronberg skrev:
Satiariyan skrev:

Hilsen, Robert

Jamen så siger vi bare det: Glimrende indsats at henvise udlændinge ttl at holde sig opdateret om oversvømmelserne på en side, der kræver at man kan læse Thai.

Hvor skal de ellers henvise til?

Det er da ikke ambassadens skyld, hvis diverse oplysninger ikke findes på engelsk...

Og man kan jo bare tilmelde sig ambassadens nyhedsbrev, og så får man en update hver dag.

Det er mere end rigeligt for mig.

Hilsen, Robert

natty
Jeg faldt over denne interresante kommentar på The Nation, som opfordrer til en "kontrolleret oversvømmelse" af Bangkok. så landet kan komme videre.
http://www.nation...68289.html
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

ABS
Nu hører jeg til dem der ikke falder på røven af benovelse over den Danske ambassade, hvad den står for og udretter. Nu er jeg jo hellere ikke et slipsedyr der skal slikke dem i røven. Har før kaldt en ældre Dansk dame på Ambassaden, for en gammel ko der skulle passe hendes arbejde og ikke nedstirrer og tale nedværdende til min daværende kæreste.
”Hvor megen information sender Danmark ud på engelsk, når der sker noget i Danmark?” Noget vrøvl at skrive, Robert. Nu er det en Ambassade, et såkaldt lille stykke Danmark i Thailand og at de udsender noget kaudervælsk som ikke mange kan forstå er helt til grin og en falliterklæring i mine øjne. De burde som en del af Danmark som minimum udsende på Engelsk og helst på Dansk. Hvad i H…… skal en dansker bruge noget til, som står på Thai? Igen Ambassaden er kun til at lukke op og skide i. Ikke til for den ”mening” dansker som er i nød.
”Og man kan jo bare tilmelde sig ambassadens nyhedsbrev, og så får man en update hver dag.” Igen en gang vrøvl i mine øjne. Skal enhver dansker som bor i Thailand eller skal Hr. og Fru Jensen der kommer på ferie/besøg i Thailand tilmelde sig? Hvorfor har de en hjemmeside? Det er vel for at oplyse om div. Bl.a. når der er katastrofer i landet. Så kan godt se at der er genialt at Hr. og Fru Jensen der er på ferie i Thailand for første gang skal læse noget på Thai på en Dansk Ambassades hjemmeside. Jeg vil kalde det ligegyldighed overfor Danskere.
Der findes tolke og translatører på enhver Ambassade og de burde sættes i arbejde og især under krise/katastrofe situationer. Så ingen undskyldning for at oplysninger ikke står som minimum på Engelsk, dog helst Dansk.
We aim to achieve excellence in everything that we do.

www.abs-relocations.com
iThai
ABS jeg er fuldstændig enig!
ithaiuthai@hotmail.com

sony
Kunne i så ikke lave en tråd ang. om jeres utilfredshed over amb. Det her er om hvordan situationen er i bkk.
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

hugoboerge
Slog lige op paa den svenske ambassades hjemmeside, de skriver absolut intet, kun at man ikke kunne modtage e-mails i gaar pga vedligeholdelse af deres systemer. Alle ambassader er nok ens ?

laodenmark
Temmeligt sent PM. tager over, Men forhåbentligt der så kan komme en samlet plan,
Som så selv de mest egenhændige personer skal følge, i almenhedens interesse.
Kan jo ikke rette evt. fejldispositioner før. men kan forhåbentlig minimerer skaderne totalt set.
det hidtidige duer ikke. kan lige bringe et citat fra de sidste dage.

'Asked if the refusal to open the inner canals would affect the water level in Khlong Rangsit, MR Sukhumbhand said Khlong Rangsit was not his responsibility but the government's.'

??
Rigtige Golfere har lavet 'Hole in One'

Satiariyan
Til dem som kan Thai og som ikke måtte have opdaget det (hvilket de fleste som kan Thai jo nok har) så er den bedste kilde for info om oversvømmelserne hverken de Danske eller Thailandske myndigheders hjemmesider men - hverfald for Bangkoks vedkommende - så afgjort de lokale tv-stationer. Der er ca 10-15 stykker af dem, hver med deres egen kanal, hvor de dagen lang konkurrerer om at være de mest interessente nyhedsformidlere og om at være de bedste og de første med det sidste.

Dagen lang kan man se live video fra oversvømmede steder hvor interviewer og interviewede står i vand til, livet mens der panoreres henover omgivelserne, afvekslende med klip fra studiet hvor der fortælles løs mens der peges rundt på store bykort, afvekslende med live klip fra mødesale, hvor man kan få hendes seneste meldinger fra Yinglucks egen mund og klip hvor diverse polikere, tekniske experter fra alle grader i hierakiet helt ned til manden på gulvet fortæller af al hjertens lyst om det liile hjørne af billedet lige netop han er den der ved mest om.

Beklager, hvis dettte indlæg skulle være uinteressant for dem der ikke kan Thai, men hvis man kender bare lidt til byen eller bykortet, så tror jeg at også de ikke Thai-talende vil få væsentligt mere ud af en tv-station med videoklip end den website, der blev diskuteret ovenfor. Jeg kan ikke særligt meget Thai, men det er heller ikke nødvendigt. Kan man genkende navnene oppe på vejskiltene og ved hvad de peger på når de står foran kortet - så er man allerede meget langt med hensyn til hvor store oversvømmelser der er hvorhenne og kan man yderlige forstå Thailandke tal og tidspunkter, så kan man nemt holde sig mere velorienteret om den nyeste udvikling end en hvilkensomhelst ambassade medarbejder.

Borstet fra det - en eventuelt diskussion om ambassadens fortræffeligheder bliver uden min deltagelse. Ambassaden er mig totalt uvedkommende for andet end pasfornyelse og et lejlighedsvist dokument som jeg betaler et bidrag til deres løn for.
Redigeret af Satiariyan d. 22/10-2011 11:35

Spring til debat: