Se indlæg
 Udskriv debat
Debatkultur på DTW
sudsakhon
En tråd løb desværre af sporet, og efter en række personangreb blev admin. nødt til at gribe ind overfor dette

Natty kom med et indlæg, der faktisk, med det jeg selv skrev, beskriver kernen i en del problemer om debatkultur:

(Tillader mig at copy/pasteSmile

Det er lidt en tåbelig debat, meeeen som jeg tidligere har sagt det, jeg vil selvfølgelig udtrykke og forklare mig forskelligt om jeg er invitereret, ikke sandsynligt, til et cocktail party på Amalienborg eller mere sandsynligt er nede og rundt om hjørnet på den lokale bodega.

Jeg mener hermed ikke at medlemmer af DTW bruger deres levende tid på den nærmeste bodega, jeg mener bare, at vi her på DTW har mange forskellig baggrunde, men med interesse i Thailand, på hver vores måde, og at ingen er bedre end den anden.
Derfor skal vi kunne diskutere sammen, og gør man det ved af bruge akademiske udtryk i en samtale/diskussion?, Det mener jeg ikke, det skaber nemlig bare afstand.

Jeg mener selv at jeg har en rimelig høj uddannelse, og hvis jeg ønsker at diskutere som en "Erasmus Montanus" gør jeg det med andre af slagsen.

Man kan sagtens være akademiker, uden at skulle bruge akademiske udtryk i en diskussion. Man kan faktisk godt bruge andre udtryk og ord, som giver samme mening, hvis man tænker sig lidt om. Jeg vil kalde det sproglig intelligens (og det er ikke et oplæg til en diskussion om hvad intelligens er)

Selvom mange måske vil synes jeg opfører med bedrevidende, sarkastisk og ting der er meget værre, her på DTW, prøver jeg at udtrykke mig så ligetil som muligt.

Hvis jeg ønsker at diskutere på en akademisk måde, gør jeg det i akademiske kredse.

Det var bare mine 10 cents, og konkluder I bare hvad I vil

Her er et par udsagn, copy/pastet uden navn, med vilje, da det er udsagnet og ikke hvem, der har skrevet, der er væsentligt:
(Der er mange flere eksempler, men jeg synes, at disse rækker for forståelsen)

disse akademiske røvhuller har det med at nedgøre os andre, når de så har jogget os ned i pløret er de jo øverest og det kan de vældig godt lige!! At se ned på folk!!

Man skaber altså ikke debat ved at bruge "kloge-åge" udtryk som fx. krydskulturelle relationer eller ved at skrive alenlange, opstyltede indlæg, som bedre egner sig til en studiekreds på Københavns Universitet end et debatforum om Thailand.

Det kunne være rart at høre fra de "røvhuller, der tramper på andre".. Som er nævt,
- Så skal du jo til at tale med dig selv, og det kan du jo nok lige så lidt holde ud at høre på, som vi andre kan.
Fald ned fra piedestalen, mand.

Nej, man skaber altså ikke nogen debat hvis man skriver alenlange, akademiske indlæg, som ingen fatter en bjælde af eller er faldet i søvn halvvejs igennem indlægget...

Uden at påstå, at jeg kan få alt med, kan jeg få øje på flere problemstillinger:

- At det er irriterende, som ordvalget er i debatter.
- At læseren skaber afstand til ”kloge Åger”
- At læseren mener, at ”kloge Åger” skaber afstand til læseren
- At læsere nedgøres, evt. pga. uddannelsesniveau
- At der er divergerende meninger om hvem, der sætter hvem op på piedestalen
- (Der er sikkert flere….)

Jeg mener, at man må skelne mellem om der diskuteres dokumenterbare fakta eller om der diskuteres holdninger.
Lad mig give et eksempel:
Et svar på om udlændinge frit kan købe jord i Thailand kunne lyde:
Ja, det kan man sagtens. Det står i loven (det ved vi alle, at man ikke kan)
Det vil jo udløse kommentaren: Du tager fejl! (Og så kører møllen…)
Den diskussion bliver jo ret hurtigt teknisk, og man bliver nødt til at henvise til hvor denne påstand kan bekræftes/afkræftes.
Og det kunne jo faktisk være, at en af de som svarer har en reel viden på området.. men det bliver ofte fejet af bordet med at svareren er ”kloge Åge” og ”bedrevidende”

Kommer en holdningsmæssig diskussion til at dreje sig om enkeltpunkter der skal dokumenteres,
bliver det hele en blandet ærtesuppe.
Om man vil det eller ej, bliver de som har viden på området faktisk nødt til at være meget systematiske i deres svar. Denne systematik vil muligvis virke provokerende. Men jeg ser ofte det er nødvendigt.

Når der diskuteres holdninger er det meget ”værre”
Ordvalget kan diskuteres. Men problemet er hvilke ord, der så ”må” bruges.?
Der er forskellige opfattelser af ”akademiske vendinger”.. F.eks. krydskulturelle relationer, som er et helt normalt udtryk, man kan læse i avisen, opfattes som provokerende.

Det er også at skabe afstand, at:
At påstå, at nogen, som ikke formulerer sig som "os" og skriver om hvad "vi" interesserer os for skulle skamme sig, er da virkelig at sætte sig op på egen piedestal .....

Jeg har hørt, at det i fagbevægelsen kaldes ”at stræbe nedad”, men kan ikke lide udtrykket, da der ligger et indbygget os/dem problem.
Jeg er sikker på, at uanset der er forskellige opfattelser af ”tilladte” vendinger, bør dette ikke være det store problem.
Det er værre med systematikken.
Nogle brugere er bare bedre til at bygge en argumentation op.
Men idet man kan det, er ”kloge Åger” ”bedrevidende” og "Erasmus Montanus" jo straks ord, der popper op.
Det synes jeg ikke altid er fair.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
on og kent
Er vi ikke nået dertil, at du ikke fik din vilje angående de skrevne ord i den anden tråd. Og så starter du da bare en anden, for ret vil du have.
Kent LOL LOL

sudsakhon
Jeg skrev i den tråd, du refererer til

Personangreb er ikke velkomne, men gerne ærlige indlæg

Så lad venligst være med bekræfte den dårlige debatkultur med flere personangreb ..

Seriøse indlæg er velkomne

natty
sudsakhon skrev:
Jeg skrev i den tråd, du refererer til

Personangreb er ikke velkomne, men gerne ærlige indlæg

Så lad venligst være med bekræfte den dårlige debatkultur med flere personangreb ..

Seriøse indlæg er velkomne

Med al respekt for at du har oprettet denne tråd, synes jeg nu ikke at du skal tage kents indlæg som et "personligt" personangreb.
Jeg ser det lidt som en humoristisk bemærkning.
Måske derfor det til tider går galt, når alle kommentarer bliver taget personligt.

Men iøvrigt, det bliver lidt svært for dig at bestemme hvilke indlæg som knytter sig til din tråd, seriøse eller ikke seriøse.

Du er meget velkommen til at bruge mit indlæg i denne her nye tråd, men jeg mener ikke at:
"Natty kom med et indlæg, der faktisk, med det jeg selv skrev, beskriver kernen i en del problemer om debatkultur"

Jeg mener at vores udgangs/synspunkter er meget forskellige,
Måske har jeg misforstået noget af det du har skrevet tidligere pga af din sprogbrug eller manglende forståelse for samme.
Hvis jeg har misforstået dig undskylder jeg, hvis jeg ikke har undskylder jeg ikke og vil ikke tages til indtægt for nogens holdninger.

Men ellers interessant hvordan man debattere og den debatkultur vi har, ikke bare her, men i Danmark generelt.
Vil til sidst sige, at tonen generelt her er ganske sober, men gerne bidsk, i forhold til hvad man ser andre steder.

God weekend til alle
Natty
Redigeret af natty d. 17/12-2011 00:51
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

jesperfrb
Jeg er kad af skrive dette, men lige nu føler jeg sudsakhon maler dig selv op i krog uden udgange!

Spørg endelig løs hvis du ikke forstår hvad jeg mener.BVDr
Redigeret af jesperfrb d. 17/12-2011 01:18
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

esanboy
Oh er den universitetsuddannede blevet såret, siden han laver denne tråd. Ja, måske men også så har nogen trang til at skal være på hele tiden. Har fulgt et par stykker herinde gennem et stykke tid. Der er nogle stykker der prøver at overgå hinanden om hvem der er den klogeste og skrive de sværeste ord. Kommer man med noget, så skal man ned med nakken og får svaret at de har en universitetsuddannelse og os der ikke har skal nærmest bare holde kæft. At nedværdige folk som de ”kloge” gør mange gange herinde er ikke til at holde ud at se på. Nok også derfor jeg ikke er på ret meget siden dengang jeg spurgte om råd herinde.

juj
Person angreb hoere ikke til i debaterne, men er svaere helt at undgaa, desvaere gaar mange efter Personen hvis de ikke evner at argumentere eller de foeler sig koert over af andre.

Det der iritere mig mest er at folk ikke evner at holde sig til Traaden, de fleste traade her har det med at koere af sporet og komme til at handle om alt muligt andet end traadens emne. Men maaske er det for svaert for nogle selv at oprette en Traad?

clydehaumann
Et godt dansk er et dansk som ikke kræver en ordbog for at kunne forstå hvad der bliver sagt.

Et godt dansk er en betingelse for en god samtale.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.
http://thaidanishservice.com

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

http://thaidanishservice.com
pdrhan
clydehaumann skrev:
Et godt dansk er et dansk som ikke kræver en ordbog for at kunne forstå hvad der bliver sagt.

Et godt dansk er en betingelse for en god samtale.

Ja - og en go´samtale indebærer at man prøver at forstå hinanden og ikke sviner dem til!
Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
i194.photobucket.com/albums/z48/pdrhan/pdrhn2.jpg

b_j3ns3n
Man læser vel teksten som man selv vil..
husk meget år tabt i skriften..
tæl til 10 og læs det igen Smile
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

sudsakhon
@Natty
Vil lige sige, at jeg ikke prøver at tage dig til indtægt for mine holdninger til emnet. Men det du skrev, belyste den ene del af problemet. Jeg havde selv et bud på den anden del.. Bare det..

Men ellers, så gider jeg ikke forholde mig til de som har den ene eller anden psykoanalyse, af hvad nogen tror jeg tænker eller kan.
Det er så totalt ligegyldigt for denne tråd, at nogen tror hvad jeg tror..så..bare sluk lyset når I går...

Der er nogen, der bliver provokeret af sproget ikke er på en bestemt måde.. OK, den lader jeg ligge et øjeblik, og lad mig til gengæld tage en anden vigtig ting op..

Mig bekendt, har jeg ikke set tråde, hvor man har har set dette: (det er ikke svar til skriveren, det er noget jeg har set som en generel holdning)

så skal man ned med nakken og får svaret at de har en universitetsuddannelse og os der ikke har skal nærmest bare holde kæft. At nedværdige folk som de ”kloge” gør mange gange herinde er ikke til at holde ud at se på.

Dette kan jeg ikke genkende..

MEN: (Og det giver svar på andre ting også)

Nu skriver jeg om min egen oplevelse, da det er nemmere at svare på. (Men har også set andre i samme problem)

En bruger påstår hårdnakket, at jeg tager fejl i et juridisk spørgsmål.
Og på trods af flere forklaringer på hvorfor at det ikke er som brugeren tror, bliver tonen mere og mere hadsk.

Der er i eksemplet ikke tale om en diskussion om holdninger (Som hvem er bedt som statsminister) men om helt grundlæggende ting, som man altså skal have læst bogen for at vide.
Det har ikke noget med uddannelse at gøre, men kender man ikke faget er der ting man ikke forstår.
Enhver kan jo heller ikke bare, uden at have prøvet før, gå ind i en bagerforretning og blive bagersvend, eller mure et hus op, vel?

Mit spørgsmål er:

Hvorfor er det så svært at acceptere, at man møder folk med fagkundskab?

Jeg stoler på min tandlæge og på min tømrer, og jeg puster mig ikke op som nogen på DTW gør..

De ved noget om deres fag, jeg ikke gør.. Heldigvis
Redigeret af sudsakhon d. 17/12-2011 12:26

AL 48
Sudsakhon, nu har jeg læst samtlige dine indlæg i denne tråd. De er skrevet i et godt og forståeligt sprog uden "faglige fremmedord". - Du kan jo godt.
Hvis du havde gjort det fra start, havde denne tråd nok ikke eksisteret.
Hej

mobbe
Kan ikke lade være med at skrive en lille kommentar selvom jeg ikke har gået på universitet, men kan kun sige, at kender en del universitets uddannede som ikke har en særlig høj intelligens, som kun ved lidt om noget de har læst på i mange år for vores skattekroner. Vi ved jo alle at intelligens og klogskab er 2 forskellige ting. De som virklig er intelligente og højtuddannede taler et sprog som alle kan forstå.
Kan heller ikke forstå at de som tror de er højtuddannede har tid og lyst til at sidde og kommentere her hele tiden, der må da være nogle andre steder de kan bruge deres enorme viden.

sudsakhon
@Al

Jeg er ikke sikker på, at jeg er enig med dig, i det hele..

Sproget kan vi jo snakke om. (specielt faglige fremmedord)
De hører normalt ikke til i en normal debat.

Helt enig!!

Men der er også folk, der bliver provokerede af helt alnindelige vendinger, man læser i avisen...

Problemet, som jeg ser, er at i en debat om holdninger (stort set alle debatter, faktisk) bliver inddraget konkret faglige emner/påstande .

Havde disse emner/påstande været relateret til tømrerfaget, ville der have været talt om søm og skruer.

Men nu har de emner været relateret til andre fagområder.

Derfor svarer folk med erfaring i de fagområder naturligvis med begreber ikke alle forstår.

Jeg kan spørge igen:

Hvorfor er det så svært at acceptere, at man møder folk med fagkundskab?

Jeg stoler på min tandlæge og på min tømrer, og jeg puster mig ikke op som nogen på DTW gør..

De ved noget om deres fag, jeg ikke gør.. Heldigvis

Man kan være uenige om holdninger til dit og dat..

Men mange af de andre problemer...Både "kloge-Åge" problematikken og faglige fremmedord dukker jo op i disse "side diskussioner"..

Det er også disse "side diskussioner", som gør at tråde stort set altid løber af sporet

sudsakhon
@Mobbe

Kunne man forestille sig, at fordomme om uddannelsesvalg, som du rigt beskriver, var en medvirkende årsag til den dårlige debatstemning?

vandango
mobbe skrev:
Kan ikke lade være med at skrive en lille kommentar selvom jeg ikke har gået på universitet, men kan kun sige, at kender en del universitets uddannede som ikke har en særlig høj intelligens, som kun ved lidt om noget de har læst på i mange år for vores skattekroner. Vi ved jo alle at intelligens og klogskab er 2 forskellige ting. De som virklig er intelligente og højtuddannede taler et sprog som alle kan forstå.
Kan heller ikke forstå at de som tror de er højtuddannede har tid og lyst til at sidde og kommentere her hele tiden, der må da være nogle andre steder de kan bruge deres enorme viden.

Da jeg aftjente værnepligt i civilforsvaret (Hillerød 1977-78) var jeg 18 år og uuddannet, havde kun 10. klasse.

Vi var en meget broget skare, fra sådanne en som mig, til læger og civilingeniører og håndværkere, samt nogle af Danmarks bedste idrætsfolk.

Vi i civilforsvaret var ældre end værnepligtige i militæret, da mange af os havde fået udsættelse, grundet at uddannelse kunne gøres færdig.

Vi arbejdede en del med kommunikation.
En dag blev gruppen i plenum sat sammen to og to.
Vi lavede nogle forudaftalte instruktioner, med ryggen til hinanden, så man ikke kunne aflæse hinandens kropssprog, men vi fik lov til at se hvem vi var sammen med, modtageren måtte ikke svare.

Konklusionen var helt utvetydigt, at vi vurderer modtagers intelligens før vi kommunikerer.

Værnepligtige som opfattes som intelligente, fik en kort kommunikation, idet man forventede at de forstod alt, og selv kunne fylde hullerne ud.

Værnepligtige som opfattes som mindre intelligente, fik op til al kommunikation skåret ud i pap.

At akademiske og andre højere intelligente medlemmer af DTW. kommunikerer på et højt intelligent niveau, kunne måske være at man forventer en hel del intelligente modtagere her på DTW.

Jeg tager det som en cadeau, og ikke fisefornemt julesnak. Cheers PS. det skal skylles ned med masterbrew(s), så kan jeg lave lort i den senere, og få et julebær mere.

Robert Kronberg
vandango skrev:
mobbe skrev:

Da jeg aftjente værnepligt i civilforsvaret (Hillerød 1977-78) var jeg 18 år og uuddannet, havde kun 10. klasse.

Vi var en meget broget skare, fra sådanne en som mig, til læger og civilingeniører og håndværkere, samt nogle af Danmarks bedste idrætsfolk.

Vi i civilforsvaret var ældre end værnepligtige i militæret, da mange af os havde fået udsættelse, grundet at uddannelse kunne gøres færdig.

Vi arbejdede en del med kommunikation.
En dag blev gruppen i plenum sat sammen to og to.
Vi lavede nogle forudaftalte instruktioner, med ryggen til hinanden, så man ikke kunne aflæse hinandens kropssprog, men vi fik lov til at se hvem vi var sammen med, modtageren måtte ikke svare.

Konklusionen var helt utvetydigt, at vi vurderer modtagers intelligens før vi kommunikerer.

Værnepligtige som opfattes som intelligente, fik en kort kommunikation, idet man forventede at de forstod alt, og selv kunne fylde hullerne ud.

Værnepligtige som opfattes som mindre intelligente, fik op til al kommunikation skåret ud i pap.

At akademiske og andre højere intelligente medlemmer af DTW. kommunikerer på et højt intelligent niveau, kunne måske være at man forventer en hel del intelligente modtagere her på DTW.

Jeg tager det som en cadeau, og ikke fisefornemt julesnak. Cheers PS. det skal skylles ned med masterbrew(s), så kan jeg lave lort i den senere, og få et julebær mere.

Hej vandango,

"Plenum" er sikkert et kloge Åge-ord ;-)

Men ellers har du ret. Jeg forventer da, at folk på DTW godt kan regne ud, hvad fx "krydskulturelle relationer" betyder, især når det indgår i en sammenhæng.

Desuden er udtrykket "krydskulturelle relationer" sådan set ikke særligt akademisk.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
AL 48
Sudsakhon skrev:
Derfor svarer folk med erfaring i de fagområder naturligvis med begreber ikke alle forstår

NIX, de kloge "oversætter" med det samme for at evt. læsere forstår dem. Det sparer mange misforståelser.
Fagsprog har man blandt ligesindede.
Hvad nytter det at jeg evt. fortæller dig at kommutatoren er nedslidt på din el-motor,og du skal have den afdrejet, eller at 7BCY har lækstrøm.Eller der er gået en SMD i kredsløbet.- Det fatter du nok heller ikke en skid af,-og så vil det virke irriterende på dig.
Mon ikke også du ville bede om en "oversættelse"?

Robert Kronberg
AL 48 skrev:
Sudsakhon skrev:
Derfor svarer folk med erfaring i de fagområder naturligvis med begreber ikke alle forstår

NIX, de kloge "oversætter" med det samme for at evt. læsere forstår dem. Det sparer mange misforståelser.
Fagsprog har man blandt ligesindede.
Hvad nytter det at jeg evt. fortæller dig at kommutatoren er nedslidt på din el-motor,og du skal have den afdrejet, eller at 7BCY har lækstrøm.Eller der er gået en SMD i kredsløbet.- Det fatter du nok heller ikke en skid af,-og så vil det virke irriterende på dig.
Mon ikke også du ville bede om en "oversættelse"?

Jo tak. Jeg ville bede om en oversættelse.

Men jeg ville bede om det uden at svine dig til ;-)

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
bruno
Jeg er ret sikker på, at hvis dem der normal skriver her på DTW sad i samme lokale og kun se hinanden, så ville tonen være bedre og folk ville være mere høflig.
Ligesom med folk i trafiken.

http://gj-blog.dk/
Spring til debat: