Se indlæg
 Udskriv debat
Eje en butik i Thailand
CZG
Hey DTW, jeg er nu herinde så sry hvis jeg ikke lige har postet i det rigtige Forum Smile

Det er ang om jeg godt kunne tænke mig og rejse med min kæreste til thailand, vi er begge unge, hun er thai men har dansk statsboger skab.
jeg kunne godt tænke mig og åbne en form for butik/ net cafe eller sådan noget. ( har ikke undersøgt det thai marked endnu)
men inde jeg begynder på det, vil jeg godt høre om hvad der er af muligheder for sådan noget om os ( falang eller hvad i nu kalder os Smile

Syntes jeg har hørt noget om at som dansker kan man ikke eje jorden men kun det der er oven på jorden? altså at fx deres kommune kunne godt tage sin jord tilbage uden jeg har noget os skulle have sagt?

Frank
CZG skrev:

Hey DTW, jeg er nu herinde så sry hvis jeg ikke lige har postet i det rigtige Forum Smile

Det er ang om jeg godt kunne tænke mig og rejse med min kæreste til thailand, vi er begge unge, hun er thai men har dansk statsboger skab.
jeg kunne godt tænke mig og åbne en form for butik/ net cafe eller sådan noget. ( har ikke undersøgt det thai marked endnu)
men inde jeg begynder på det, vil jeg godt høre om hvad der er af muligheder for sådan noget om os ( falang eller hvad i nu kalder os Smile

Syntes jeg har hørt noget om at som dansker kan man ikke eje jorden men kun det der er oven på jorden? altså at fx deres kommune kunne godt tage sin jord tilbage uden jeg har noget os skulle have sagt?

Jeg kender ikke til arbejdstilladelser mm. i Thailand, så det kan andre fortælle om.

Men hvis det drejer sig om en café eller butik, så burde der ikke være nogen problemer i at leje et lokale, bygning, stade etc. som udlænding. Det er vist helt normalt. Og selvfølgelig kan man blive sagt op jævnfør den kontrakt, som indgås med udlejer. Det er også normalt.

CZG
kan godt være det er mht bolig og byg af nyt hus jeg så har tænkt på?

Frank
Jeg glemte lige at skrive, at du har fuldstændig ret i, at man som udlænding ikke kan eje jorden.

Tillad også lige at opfordre jer til at overveje følgende inden I begynder:

Man kan erhverve mere for sin investering i Thailand end i Danmark. Men jeg har indtil nu ikke stødt på, at det skulle være nemmere at drive en forretning i Thailand end Danmark, at konkurrencen skulle være mindre. Så det er efter min mening en god idé at spørge sig selv, om man ville have en chance med sit projekt i Danmark. Har man tidligere prøvet at drive lignende i Danmark med succes? Kender man branchen etc.

Der er mange, som har en drøm om en bar, restaurant eller café, men mangler evnerne. Der er forskel på at stå den ene side af disken frem for den anden.

Det og den slags spørgsmål, synes jeg man bør overveje inden man satser sin opsparing eller gældsætter ejendommen. Den stående joke på hvordan man skaber en lille formue i Thailand er som bekendt at tage dertil med en stor formue.Smile

Nå men ellers ønsker jeg jer virkelig held og lykke. Der er intet så fedt som virkelyst. Hvis I realiserer drømmen, så håber jeg I vil bidrage med lidt erfaringer her - både de gode og de dårlige.

Frank
CZG skrev:

kan godt være det er mht bolig og byg af nyt hus jeg så har tænkt på?

Hvis I har tænkt jer at åbne en forretning, så vil jeg nok anbefale at starte med at leje en billig lejlighed eller et hus.

Hvis forretningen bliver en succes, så kan I jo tage den efterfølgende.

LEICESTER
Du kan ikke selv have og arbejde i en lille biks/net cafe. Såvidt jeg ved er det restrektioner om hvilke job udlændinge må tage.

Kim Ludvigsen
Man skal vist lige være opmærksom på, at hvis man lejer lokale, så er det typisk for en kort årrække ad gangen. Og hvis udlejer ser, at man får succes, så stiger lejeprisen tilsvarende, når kontrakten skal fornys. Der er vist mange, der knokler hårdt for at tjene penge til udlejeren uden selv at få noget særligt ud af det.

Som Frank skriver, skal man have godt styr på den ønskede branche på forhånd. Konkurrencen er ofte benhård, og der står altid en thai, der er villig til at udføre det samme arbejde til en lavere løn, end hvad man selv kan klare sig for.

Skal man kunne konkurrere på sådan et marked, skal man have nogle evner og tilbyde nogle ydelser som en thai ikke kan tilbyde.

Den bedste måde at klare sig i Thailand for en udlænding er ganske givet at arbejde for et internationalt firma, hvor man får en international løn. Eller at man kan tjene en dansk løn via internettet.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Anonym Bruger
Inden der lægges for mange kalorier i et evt. projekt, vil det nok være klogt, at
få styr på en arbejds tilladelse.

Og det er ikke nogen nem sag.

Men det er der sikkert flere her inde som ved meget mere om.

thomasksmed
Ikke for at være lyseslukker men det du spørger om her vil jeg nok fraråde dig. jeg kender ikke mange der har haft held med og drive forretning her,og hvis det endelig
løkkes for dig at få det til at køre ja så stiger lejen bare så i til sidst ikke har råd til at leje mere bagefter er der så måske en thai der åbner de tåler ikke at falanger tjener
penge her og de vil gøre alt for at du og din kæreste får problemer osv. en anden ting lad være med at investerer mere her end du har råd til at tabe og hvis du vil have
et godt råd fra mig så bliv i Danmark få din kæreste til Dk og skab jer et liv der når i bliver ældre kan i så bare tage til Thailand og nyde det for det er et dejligt Land
at holde ferie i Ikke at drive forretning i du bliver gammel og træt før tid.Men held og løkke hvis det er det du vil Husk at forberede dig grundigt inden du startet noget
Her.

Lung Yao
thomasksmed skrev:
............................................................................................................
hvis du vil have et godt råd fra mig så bliv i Danmark få din kæreste til Dk og skab jer et liv der når i bliver ældre kan i så bare tage til Thailand og nyde det for det er et dejligt Land at holde ferie i Ikke at drive forretning i du bliver gammel og træt før tid. Men held og løkke hvis det er det du vil Husk at forberede dig grundigt inden du startet noget Her.

"Unødvendigt råd", for så vidt Jeg har forstået så er HUN allerede bosat i DK: (men Jeg kunne tage fejl Angel)

Det er ang om jeg godt kunne tænke mig og rejse med min kæreste til thailand, vi er begge unge, hun er thai men har dansk statsbogerskab

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

thomasksmed
unødvendigt råd, med at få din kærste til Dk. Det undskylder vi meget. og der er sikkert mange bedre gode råd at hente end det jeg har givet dig. Men det ser ud til at til
at ikke alle vil have et godt råd med på vejen og skal selv føle det på ejen krop før de forstå hvad det handler om her. Vi har jo lige set et eksempel her med en der har misted
alt her pga. han har rodet sig ud i noget uden at vide hvad det handler om her.

Og når i kan starte en tilværelse i Dk uden problemer så er det nok det bedste frem for at bruge alle sine penge på noget her og der er bare så meget af alt her
så hvis du skal starte noget skal det være noget der ikke er i forvejen eller købe en forretning der kører godt men det koster så også lidt.

Men jeg ønsker jer held og løkke med jeres planer og skal nok ikke komme med flere gode råd for der er jo altid et ringvrag her der ved bedre og ikke har andet at lave en komme med smarte bemærkninger bare spørg dem til råds de kender Thailand de har været her i mange omgange eller hvem ved måske kun en gang.

Olsen99
Hvis man som skrevet staar i foerste indlag at han har Thai kaereste, vil aabne forretning i Thailand. Undskyld men saa undre det meget at du skriver :

har ikke undersøgt det thai marked endnu

falang eller hvad i nu kalder os

Syntes jeg har hørt noget om at som dansker kan man ikke eje jorden men kun det der er oven på jorden

Jeg tror at det er for lyst endnu....Grin MEGA daarlige odds !
Olsen99.

Pas paa, der er altid en sulten grib, som kigger dig over skulderen.

clydehaumann
Kære CZG.

Du skriver at du og din kæreste godt kunne tænke jer at åbne en forretning her i Thailand. Du fortæller også at din kæreste er thailænder men har dansk statsborgerskab. Har din kæreste dansk statsborgerskab er hun ikke thailander men dansker og skal så som alle andre udlændinge have arbejdstilladelse for at arbejde her. Jeg ved der findes særlige regler for thailændere der har skiftet statsborgerskab men kender dem ikke. Tal med den thailandske ambassade i København om hvordan det forholder sig
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.
http://thaidanishservice.com

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

http://thaidanishservice.com
Lung Yao
thomasksmed skrev:
unødvendigt råd, med at få din kærste til Dk. Det undskylder vi meget. og der er sikkert mange bedre gode råd at hente end det jeg har givet dig. .

Jeg tror nok at VI to taler forbi hinanden. Min egen bemærkning om "unødvendigheden" var kun møntet på rådet:
at få din kærste til Dk
Kunne det ikke falde dig ind at HUN er allerede bosat i DK og er Dansk statsborger(men som jeg skrev tidligere, kunne der også være MIG der har fået den forkert opfatelse af bopælen, i så fald beklager og undskylder jeg min første antagelse) .

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Robert Kronberg
clydehaumann skrev:

Kære CZG.

Du skriver at du og din kæreste godt kunne tænke jer at åbne en forretning her i Thailand. Du fortæller også at din kæreste er thailænder men har dansk statsborgerskab. Har din kæreste dansk statsborgerskab er hun ikke thailander men dansker og skal så som alle andre udlændinge have arbejdstilladelse for at arbejde her. Jeg ved der findes særlige regler for thailændere der har skiftet statsborgerskab men kender dem ikke. Tal med den thailandske ambassade i København om hvordan det forholder sig

Jeg ved det heller ikke, da vi ikke har megen information fra trådstarter.

Muligvis kan hun få et thailandsk ID-kort, men der er flere faktorer involveret.

Min stedfar, som er dansker, har fx også et amerikansk ID-kort.

Hvis ambassaden ikke kan svare konkret, så tag fat i pågældende ampør, hvor hun konkret eller potentielt har relation til.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
CZG
i må meget undskylde mit dårlige dansk.. altså i mine øjne er hun thailænder selvom hun har dansk statsboger skab. nu var det så os mere pga så i vidste hun var thailænder, og har boede der i 10 år, så det kunne være der måske var nogle andre regler mht hende.

Olsen99 > syntes ikke jeg gad og undersøge thai marked, mht til leje pris/el/ osv osv. hvis jeg som i skriver ikke engang kan arbejde i lavet, så ville det være spild af kræfter og starte med at undersøge marked, derfor ville jeg høre først om det overhovede var muligt at leje sig ind eller noget som helts andet.

Men det lyder meget som om det ikke er en helt smart ide at gøre. er som sagt os kun 20 år og skal have barn her D. 12. juli..

Så jeg tror jeg udskyder lidt den plan med at arbejde dernede, men hvis det nu endelig var, så er der vel mulighed for at fx en af hendes familie medlemmer i thailand kunne have lokalet også drev jeg det ? men hun stod som ejer og det hele, men jeg betale og overførte penge osv. men om det er chance og tage ved jeg skam ikke Smile

hiks
du ska ha sans for detail ellers er du dødsdømt,

Regn med,,,, når du åbner, så er der en anden som blir nødt til at lukke, så hård er konkurrencen.

gg
Jeg er enig med Olsen99, at det er tydeligt du ingen erfaring har med landet. Det bør være det første du gør. Tag rundt dernede, kig på områder, kig på forretninger, se hvordan folk bruger penge dernede, kulturen er helt anderledes i Thailand, og forretningslivet foregår på en anden måde end det gør i Danmark.

Men hvis det er din drøm du vil udleve, så skal du gøre det på trods af de mange advarsler. Der er hold i de advarsler der kommer her i tråden, men gør det hvis det er det du brænder for.
Forskellen på hvem der har succes og hvem der har fiasko, er dem der lægger sit hjerte i det de gør. Desværre tror de fleste at det er nok at investere nogle penge og så går det hele af sig selv. Nej. Tænkt på at du med en internet cafe skal kæmpe mod alle de andre internet cafeer, der iøvrigt lige har sat deres pris ned for at kæmpe mod alle de andre internet cafeer. Så prøv istedet at finde ud af hvordan du differentierer din forretning. Og det gør du bl.a. ved at undersøge markedet.

Med hensyn til at åbne en virksomhed og få nogle lokaler, så er det meget nemt. Du kan sagtens få et lokale uden at binde dig for en lang periode. Det der dog kan være op ad bakke er regnskab og arbejdstilladelse. Jeg læser det sådan at du ikke er gift. Jeg vil som tommelfinger-regel sige: "Du får ikke arbejdstilladelse". Dvs du må ikke arbejde i internet cafeen, men du må godt være MED-ejer af den. Så det smarteste for dig ville være at få et ED-VISA på et år af gangen (så skal du studere Thai) og så sidde og surfe net og gå på stranden :-)
Spændende ture i Nord Øst Thailand [url]www.travelisaan.com[/url]

Olsen99
CZG skrev:

Olsen99 > syntes ikke jeg gad og undersøge thai marked

Så jeg tror jeg udskyder lidt den plan med at arbejde dernede, men hvis det nu endelig var, så er der vel mulighed for at fx en af hendes familie medlemmer i thailand kunne have lokalet også drev jeg det ? men hun stod som ejer og det hele, men jeg betale og overførte penge osv. men om det er chance og tage ved jeg skam ikke Smile

Hmmm.

At sende penge til fam.. saa de kan drive jeres forretning, god ide, altsaa mest for fam. Tror du skal kigge i vejviseren efter et evt. overskud.

Skal man drive forretning, saa er det bedst selv at vaere til stede og drive, og det virker jo som om at det er lidt problematisk for jer, da i begge er " Danskere " som Clyde ogsaa naevner.
Redigeret af Olsen99 d. 24/01-2012 07:08
Olsen99.

Pas paa, der er altid en sulten grib, som kigger dig over skulderen.

Boes
Bare lige for at komplettere : 2 udlandinge der skal arbejde som selvstandige kraver bl.a. ogsa B - Visum, arbejdstilladelse og 8 ansatte Thaier..... Sa haber i har et godt koncept - Good luck !
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

Spring til debat: