Se indlæg
 Udskriv debat
En "skod" historie fra Lumphiniparken
Himmelhunden
Den udmærkede tråd ”rengøring og oprydning” får mig til at tænke 7 år tilbage hvor min vordende hustru og jeg boede i en lejlighed i Bangkok.

Vi brugte tit Lumphini Parken til en søndagstur. En week-end skulle hun på visit hos hendes familie oppe nordpå – jeg var endnu ikke værdig til at vises frem i landsbyen, så jeg brugte noget af tiden til en lille spadseretur i Lumphini Parken – lystig babbende på en smøg. Jeg havde tidligere hørt at affald ikke var velkommen her – uden jeg bed særlig mærke i det.

Under den lille spadseretur blev jeg opmærksom på at en parkbetjent havde fattet interesse for mig – nå – det var vel ikke forbudt at ryge ude i Bhuddas frie natur – så jeg fortsatte med parkbetjenten i passende afstand. Ved en gammel træstub lå der masser af cigaretskodder som en slag uofficiel papirkurv og jeg puttede forsigtig mit skod ned i stubben.

Et halv nanosecund efter stod parkbetjenten hos mig – og uden at jeg forstod et kuk af hans ordforråd var jeg ikke i tvivl om hans hensigter. Han tog et tilfældigt skod op – jo det havde jeg smidt!! Uheldigvis var det samme mærke som jeg selv røg. Han pegede på sin schooter – jeg skulle følge med. Jeg prøvede at vinde lidt tid ved at nægte at sætte mig op på schooteren men fulgte efter ham gående – og prøvede at lave et nyt skod som jeg kunne putte i lommen. Det lykkedes ikke – det var som betjenten havde øjne i nakken – og tilsidst ankom vi til et lille hus hvor parkpolitiet havde kontor.

Jeg blev bedt om at vente udenfor – overvejede at stikke af, men det blev kun ved overvejelserne. Jeg blev så ført ind og bedt om at tage plads overfor 3 høje herrer i fuld uniform. Min puls var ved at komme lidt højt op og jeg svedte som et svin (skovsvin) uden det egentlig var varmens skyld. Den ene af de høje herrer kunne lidt engelsk – skodden lå midt på bordet. Han pegede på den – jo, den havde jeg smidt. Jeg rystede på hovedet – nej den havde jeg ikke smidt – hvad jo var sandheden.

Der opstod lidt forvirring – jeg blev sat udenfor og parkbetjenten blev halet ind. Jeg benyttede ventetiden til at lægge de fleste at mine pengesedler som jeg havde løs i lommen – ned i den ene sko. Jeg vidste, at det værste der kunne ske var en bøde på 2000 bath – og at de nok var til at handle med. Ind igen – parkbetjenten stod der stadig – temmelig rød i hovedet. Jeg kunne slippe med en bøde på 1000 bth. Jeg rystede på hovedet, nægtede atter at jeg havde smidt dette skod – og viste dem de 300 bth. jeg havde i lommen.

Igen blev jeg vist ud. Jeg kunne gennem ruden se at en vild diskussion var igang – og parkbetjenten var tydeligvis i defensiven.

Ind igen – parkbetjenten skulede olmt på mig. Den lidt engelsktalende ordfører sagde til mig at jeg slap med en advarsel – pegede på skoddet - og sagde at jeg skulle smide det ud i skraldespanden – de undgik hermed at tabe ansigt.

Da jeg forlod parken rystede mine ben så jeg dårligt kunne gå. Jeg købte et lille forsølvet askebæger med låg på et marked. Vi er uadskillelige og jeg har aldrig smidt et skod siden – heller ikke i Danmark.

Jeg fortalte først min veninde historien nogle dage efter – hun var i forvejen træt af overfyldte askebægre derhjemme – for historien fik nemlig et frydefuldt efterspil......!!

.......for senere var jeg igen sammen med min veninde i Lumphiniparken. Ved udgangen mødte jeg min gamle ven parkbetjenten. Det var tydeligvis ikke noget hjertelig gensyn....og hans små stikkende øjne fulgte med stor interesse min cigaret som næsten var færdigrøget. Der var mange mennesker ved udgangen og jeg benyttede lejligheden til at vende ryggen til parkbetjenten og liste skoddet ned i mit nyerhvervede askebæger, som jeg havde i lommen.

Ved udgangen spærrede han mig vejen og forklarede min veninde at jeg havde skoddet og at der ventede mig en klækkelig bøde. Jeg rystede på hovedet og ventede indtil han var helt oppe i diskanten. Min veninde var målløs – jeg havde jo ikke fortalt hende om vores lille episode nogle dage før.

Lige før han kammede helt over stak jeg askebægeret op i fjæset på ham uden en lyd. Han stivnede – og med et stenansigt som kun en thai kan stille op – forlod han os og gik ind i parken.

På vejen hjem måtte jeg så fortælle hvad der var gået forud....

......ja min opførsel var måske ikke helt fin i kanten, hvad jeg også kunne fornemme på min bedre halvdel. Hun kan på en helt utrolig måde lægge ansigtig i bestemte folder der tydelig signalerer hendes utilfredshed. Jeg var ligeglad. Bøder er for falanger – thaifolket hverken kan eller vil betale.

Men affaldet forfulgte mig da vi senere stiftede bo hos hendes familie nordpå. Læs om min thailanske familie senere.

Med venlig hilsen

Himmelhunden

Olsen99
Tak for historien, godt skrevet paa en humoristisk maade.

Glaeder mig til at laese mere..

Grin
Olsen99.

Pas paa, der er altid en sulten grib, som kigger dig over skulderen.

Anonym Bruger
Godt skrevet !! Har pudsigt nok oplevet næsten det samme også i parken efter et besøg hos en god ven, og yderligere har jeg været tæt på at komme i fedtefadet også inde i Bangkok fordi jeg tværede et skod ud i et blomsterbed frem for at smide det på gaden,,,,
Det er faktisk så grelt at jeg fik en overraskelse i forbindelse med et bryllup som blev afholdt tæt på vores bopæl, faktisk på samme vej, og ude i guds frie natur, vi sad og havde spist og jeg fiskede mine smøger frem, og pludselig så jeg en af brudgommens familie medlemmer sidde og fægte med arme og ben og pege på mig, jeg blev faktisk genert i den pågældende situation, for folk kiggede på mig, men jeg anede ikke hvad jeg gjorde forkert, så fortalte min datter mig at jeg ikke måtte ryge der Headbanger, og jeg tænkte ved mig selv, det kan sgu da ikke være rigtigt, vi sidder på en offentlig vej og udendørs Sad Ja jeg var målløs, men dog så venlig at kun ryge den ene cigaret....Måske lige et sidespring i tråden...

mpedersen024
Jeg var udsat for, at vi blev vinket ind ved et chek-point,hvor jeg sad med en smøg og betjenten kiggede strengt på mig og sagde noget på thai,som ikke kunne misforståes,altså jeg måtte ikke ryge i bilen.
Jeg forsdtod det ikke,men slukked den selvfølgelig og da vi kørte videre spurgte jeg konen,hvad der var galt og hvorfor de blandede sig i, at jeg røg i bilen.Hun sagde det samme,at det må man ikke.
Jeg har siden hen prøvet at finde nogen steder hvor det skulle stå,men har ikke kunnet finde det, eller få det bekræftet nogen steder.
Kan da forstå hvis man er chauffør måske, at de skulle have en lov der forbød det,men at man som passager ikke må,fatter jeg intet af.
Nogen der ved noget om dette?

Nirvana
Sodan nogle ryge regler kunne vi godt bruge her i DK
Come As You Are

AL 48
mpedersen024 skrev:

Jeg var udsat for, at vi blev vinket ind ved et chek-point,hvor jeg sad med en smøg og betjenten kiggede strengt på mig og sagde noget på thai,som ikke kunne misforståes,altså jeg måtte ikke ryge i bilen.
Jeg forsdtod det ikke,men slukked den selvfølgelig og da vi kørte videre spurgte jeg konen,hvad der var galt og hvorfor de blandede sig i, at jeg røg i bilen.Hun sagde det samme,at det må man ikke.
Jeg har siden hen prøvet at finde nogen steder hvor det skulle stå,men har ikke kunnet finde det, eller få det bekræftet nogen steder.
Kan da forstå hvis man er chauffør måske, at de skulle have en lov der forbød det,men at man som passager ikke må,fatter jeg intet af.
Nogen der ved noget om dette?

Det kunne evt. hænge sammen med skærpelsen (rygeloven) fra 2008. Den siger at alle steder med aircon. er rygning forbudt. Dvs. også i biler med aircon.
http://www.thaigu...ygning.htm

F.eks. i Australien er det også ulovligt i flere stater at ryge i biler, hvis der er unge under 18 eller 16år. Overtrædelse koster 250 dollar.
Redigeret af AL 48 d. 31/01-2012 08:28

Anonym Bruger
Ja vi er et jagtet folkefærd, på mange måde !!Sad

AL 48
Ja, der findes jo flere mærkværdige love, som vi ikke rigtig er klar over.
-F.eks. er det også ulovligt at "slikke kongen i nakken", dvs. at slikke bagpå et frimærke med kongens billede.

Anonym Bruger
ja tænk på alle de skodder som bliver smidt hver dag af de narkomaner, det ser ikke godt ud.
Så det var en god ide det med at tage et lille askebæger med sig ud.

patirak
Super godt beskrevet "Himmelhunden". Glæder mig til næste afsnit.

Det jeg synes er mest frustrerende er at det som regel, er umuligt at finde et sted at smide sit affald eller slukke sin cigaret. Resultatet er en masse skodder på fortovet/gaden.

Generelt synes jeg det er latterligt, at man nogle steder ikke må ryge udenfor. Nu ser det ud til at man nogle steder heller ikke må ryge på stranden... (dog ikke i Thailand... endnu...)

http://www.dr.dk/...150905.htm

Efter min mening ren "overkill"... Sæt dog i stedet nogle affaldssteder op, så vi har et sted at slukke vores cigaret og kan komme af med vores affald.

Larsen73
Hej Patirak,

Dette billede er taget ved stranden på Koh Samed... Wink

[img]http://danskthai.dk/images/userprofilepics/[3076]1327998544.jpg[/img] is not a valid Image.
Once you go Asian, you won't go Caucasian

patirak
Larsen73 skrev:

Hej Patirak,

[img]http://danskthai.dk/images/userprofilepics/[3076]1327998544.jpg[/img] is not a valid Image.

Til at tude over....

kro90
Fik en advarsel for nogle år siden på en BTS station, hvor jeg stod og spiste et æble.
Der kom en fin herre i uniform, og spurgte mig hvor jeg havde tænkt mig at gøre af mit affald ?
Jg pegede på vores medbragte pose med frugt, og sagde der. Fik så at vide, at det ikke var tilladt at ryge, drikke eller fortærer noget på BTS stationerne, og man kunne få en bøde på 500 THB. Slap med en advarsel.
Kim

Himmelhunden
Det kunne evt. hænge sammen med skærpelsen (rygeloven) fra 2008. Den siger at alle steder med aircon. er rygning forbudt. Dvs. også i biler med aircon.
http://www.thaigu...ygning.htm

Tak for interessen - og tak til AL48 for linket som jeg har læst med stor interesse. Loven virker jo klar og tydelig - ingen rygning i air-con rum. Ikke desto mindre kender jeg 2 irske barer på Silom road (The Duke) og Convent Garden - sidegade til Silom road v/Sala Daeng - begge med air-con, hvor der babbes ivrigt på smøgerne.

Hilsen

Himmelhunden

natty
Larsen73 skrev:

Hej Patirak,

Jeg tror godt jeg ved hvor det billede er taget . Der bor en "lidt mystisk" mand, lige der. De skilte er hverken sat op af myndigheder eller bungalows.

Men iøvrigt mener jeg det nu er helt forbudt at ryge overalt i Lumpini Park.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

Larsen73

Jeg tror godt jeg ved hvor det billede er taget . Der bor en "lidt mystisk" mand, lige der. De skilte er hverken sat op af myndigheder eller bungalows.

Men iøvrigt mener jeg det nu er helt forbudt at ryge overalt i Lumpini Park.

Korrekt har flere gange observeret en ældre dame klædt i gult, som også holder til der, overfuse turrister som "tillod" sig at ryge når de gik forbi.
Efter hvad konen har hørt skulle hun være blevet mange millionær, da hendens familie i mange år har drevet Jep's (et forhenværende super spisested lige ved siden af). Skulle have afslået et tilbud på 50M baht, for hvad skulle hun med penge Smile
Once you go Asian, you won't go Caucasian

Webmaster
AL 48 skrev:
F.eks. i Australien er det også ulovligt i flere stater at ryge i biler, hvis der er unge under 18 eller 16år. Overtrædelse koster 250 dollar.

Det ser ud til at taksten på Gran Canaria er €450,-
Faldt lige over det i én af dagens nyheder.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
rinpoche
Ved udgangen spærrede han mig vejen og forklarede min veninde at jeg havde skoddet og at der ventede mig en klækkelig bøde. Jeg rystede på hovedet og ventede indtil han var helt oppe i diskanten. Min veninde var målløs – jeg havde jo ikke fortalt hende om vores lille episode nogle dage før.

Lige før han kammede helt over stak jeg askebægeret op i fjæset på ham uden en lyd. Han stivnede – og med et stenansigt som kun en thai kan stille op – forlod han os og gik ind i parken.

Himmelhund - parkbetjent
1 - 0 Wink

sudsakhon
Himmelhund.. Den tog du sgu i stiv arm..

Hatten af der Grin

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Spring til debat: