Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Naturen, dyrelivet og miljøet » Landbrug og opdræt
 Udskriv debat
Pris på landbrugsprodukter
rinpoche
Det er nogle gange rystende at høre, hvor lave priser bønderne får for deres produkter.

Jeg har bekendte i Phetchabun, de er nu i gang med at høste blomkål.
Det har taget 60 dage, fra de blev plantet til de nu kan høstes.
Det har været et temmelig omfattende arbejde at bringe dem dertil, gødning, vanding og ukrudt-lugning.

Belønningen?

25 baht for 10 kilo Sad

Har i andre eksempler?
Kunne være interessant at høre priser på andre produkter.

mvh
rinpoche

hugoboerge
Saa er det da bedre at dyrke ris naar regeringen vil give THB 15000 per ton (over verdensmarkedsprisen) saa der er gang i smugleriet fra Cambodia og Laos (lave priser) og det er der saa nogle mellemmaend som tjener styrtende paa.

Anonym Bruger
de får ikke så meget for deres ris, jeg kan ikke huske hvad kilo prisen var, men den er lav.....især i forhold til det arbejde der lægges der....og nu efter de er blevet 'dovne' og magelige, så har de også udgifter til gødning/sprøjtegift samt traktorer og mejetærskere.....desuden sætter de sig i gæld hos vinderne (nemlig bankerne som tager pant i markerne/jorden, som stadig bliver mere og mere værd, især efter kineserne og japanerne er kommet 'på banen'Wink...

Problemet med 'mindsteprisen' på ris er blevet at thailandsk ris er blevet dyrere end andre risproducerende landes ris..og så gider folk ikke købe den dyre thairis...en undskyldning thaikineserne (som står på markedet i Thailand) bruger til at fortsætte med at give lav pris til bønderne og i mange tilfælde nægte at købe den...dvs. thaierne ligger på knæ for dem og beder dem om at købe deres ris...uanset pris...derudover har de problemet med smugleriet af billig ris fra Laos og Cambodja som hugoboerge nævner..

desuden snyder de bønderne og køberne mht. kvaliteten af risen...dvs. de fortæller bønderne at risen er lav kvalitet og giver derfor lav pris samtidig med at de fortæller køberne at det er høj kvalitet og derfor høj pris...

taberne er 'den lille mand', risbønderne..og som jeg har prøvet at fortælle dem (uden held el. forståelse) så handler det om at bønderne ikke står sammen...jeg har prøvet at fortælle dem om vores andelsbevægelserne osv..men der er flere problemer bl.a.:

1) de stoler ikke på hinanden.
2) de er ikke risikovillige (kun i spil og gambling).
3) de holder sig selv i visionen om at de har det ok som det foregår nu og at de ikke behøver mere (bl.a. påvirket af religionen).
4) de bliver mejet ned af overklassen og magthaverne ligeså snart de rykker på sig. En kamp kun få tør tage i frygt for at skabe problemer for landet og kongen.

m.m.m.

rinpoche
Takker for jeres meget interessante feedback !

iThai
Hvis jeg er orienteret korrekt, så får bønderne kun omkring 2000,- THB for hvad der kan høstes på en rai land.

Skal man tjene penge på landbrug i Thailand, så skal man tænke ud af boksen.
F.eks kan man tjene tusindevis af Baht om dagen ved at dyrke svampe...
ithaiuthai@hotmail.com

hugoboerge
JS skrev:

de får ikke så meget for deres ris, jeg kan ikke huske hvad kilo prisen var, men den er lav.....især i forhold til det arbejde der lægges der....og nu efter de er blevet 'dovne' og magelige, så har de også udgifter til gødning/sprøjtegift samt traktorer og mejetærskere.....desuden sætter de sig i gæld hos vinderne (nemlig bankerne som tager pant i markerne/jorden, som stadig bliver mere og mere værd, især efter kineserne og japanerne er kommet 'på banen'Wink...

Problemet med 'mindsteprisen' på ris er blevet at thailandsk ris er blevet dyrere end andre risproducerende landes ris..og så gider folk ikke købe den dyre thairis...en undskyldning thaikineserne (som står på markedet i Thailand) bruger til at fortsætte med at give lav pris til bønderne og i mange tilfælde nægte at købe den...dvs. thaierne ligger på knæ for dem og beder dem om at købe deres ris...uanset pris...derudover har de problemet med smugleriet af billig ris fra Laos og Cambodja som hugoboerge nævner..

desuden snyder de bønderne og køberne mht. kvaliteten af risen...dvs. de fortæller bønderne at risen er lav kvalitet og giver derfor lav pris samtidig med at de fortæller køberne at det er høj kvalitet og derfor høj pris...

taberne er 'den lille mand', risbønderne..og som jeg har prøvet at fortælle dem (uden held el. forståelse) så handler det om at bønderne ikke står sammen...jeg har prøvet at fortælle dem om vores andelsbevægelserne osv..men der er flere problemer bl.a.:

1) de stoler ikke på hinanden.
2) de er ikke risikovillige (kun i spil og gambling).
3) de holder sig selv i visionen om at de har det ok som det foregår nu og at de ikke behøver mere (bl.a. påvirket af religionen).
4) de bliver mejet ned af overklassen og magthaverne ligeså snart de rykker på sig. En kamp kun få tør tage i frygt for at skabe problemer for landet og kongen.

m.m.m.

Og minimum 15000 var det den nuvaerende regering blev valgt paa sammen med 300 per dag plus 15000 per maaned plus tablets til alle 1. klasser. Her gaar det godt.

bannok
ny høstet ris direkte fra rismarken er ca. 7-8 baht/kilo og efter den er soltørret i 3 dage, og svundet lidt i vœgt er prisen ca. 10-12 baht/kilo.
Det er i hvert hvad vi får for risen.
Nu er det satså ikke sådan at nogle steder får de dobbelt så meget for risen som andre steder, ris bønderne ved godt hvad risen er vœrd på den givne dag de sœlger, og er prisen og de regner med at den går op, ja så venter de med at sœlge.

Anonym Bruger
Ja, nu er prisen beskræftet...ml. 10-13 baht pr. kilo..(ca. 2 kroner), så kan man så sammenligne med kilo prisen på thairis i DK....

mht. at sælge...jeg har set med egne øjne den desperate 'kamp' de kæmper for at komme af med risen til disse kølige thaikinesere..kun få thaier tør vente med at sælge...de fleste vil have afsat risen og dermed pengene hurtigt..hvilket mellemmændene udnytter ved at give dem lavere pris med diverse undskyldninger..ingen tvivl om hvem der er i position til at forhandle når hver thaifamilie kører deres eget løb istedet for at samarbejde og presse mellemmændene..

mht. vandmeloner så får de vel 5-6 THB pr. melon, ihvertfald for de små...så det er heller ikke det store de henter der..

rinpoche
Jeg husker engang, hvorledes vi i Ranong stoppede ind ved en vejsidebod i en gummiplantage. De dyrkede ananas på jorden mellem gummitræerne, et meget almindeligt setup.

4 ananas kostede 10 baht.

Okay, ikke af nyere dato, men heller ikke dengang var det nogen penge.

Min svoger og svigerinde sælger friskplukkede lemon til en pris af 5B.

Vi købte selv de små tomater på markedet pris 30B for 2 kg.

Det er ikke godt at være farmer i Thailand!

Spring til debat: