Se indlæg|
Vanille
|
|
| ned |
Lagt på d. 17/05-2012 15:24
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 3 |
Hejsa, er ny på denne site, men finder den meget nyttig og informativ, derfor må dette være stedet at spørge: Vil det være muligt at købe (til overkommelig pris) ca 2 kg Vanillestænger på et grøntmarked i Thailand, er er det lovligt at medbringe til Danmark, så man pludselig ikke får noget konfiskeret i tolden? ![]() |
|
|
|
| roald |
Lagt på d. 17/05-2012 16:25
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 873 |
dem der kan svare på det er vel toldvæsenet i lufthavnen, så ring og spørg inden du rejser |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 17/05-2012 20:02
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Import af små mængder planter og planteprodukter m.m., som er til eget brug, er ikke omfattet af krav om certifkat og kontrol, når forsendelsen medbringes i bagagen i forbindelse med rejsen. En beskrivelse af hvilke mængder planter og planteprodukter m.v., der helt frit kan indføres i bagage findes i de såkaldte "håndbagageregler". Hent håndbaggagereglerne i pdf-format her http://1.naturerh...bagage.pdf |
|
|
|
| birkedhoj |
Lagt på d. 18/05-2012 10:22
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 738 |
tak for link. Jeg medtager nemlig div frø fra Thailand. Bl.a. Tagetes frø som fruen kalder "dræber tagetes" Og siger det ikke er lovligt p.g.a. spredning af arter. Ole Flyver PE med THAI altid
|
|
|
|
| moerk5002 |
Lagt på d. 18/05-2012 10:31
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 384 |
Har spurgt min thai kone og hun siger du kun kan købe vanilla i pulver. Hun har aldrig set det i stænger. |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 18/05-2012 11:04
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
ned skrev: Hejsa, er ny på denne site, men finder den meget nyttig og informativ, derfor må dette være stedet at spørge: Vil det være muligt at købe (til overkommelig pris) ca 2 kg Vanillestænger på et grøntmarked i Thailand, er er det lovligt at medbringe til Danmark, så man pludselig ikke får noget konfiskeret i tolden? ![]() Her er en "grossist": http://www.tradek...586027.htm |
|
|
|
| bangkoknielsen |
Lagt på d. 18/05-2012 12:28
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 435 |
Vanilje-stænger i Thailand? Mig bekendt findes der ikke dyrkning/produktion af vanilje krydderiet i Thailand - og har aldrig nogensinde set vaniljestænger udbudt på grøntsagsmarkeder her i landet... Tværtimod har jeg, som mangeårig fastboende, store problemer når f.eks. julen står for døren og når familien forlanger ris á la mande, besvær med at skaffe vaniljestænger, men har dog ved at betale vanvittige overpriser alligevel i f.eks. Villa-market og Foodland reddet julestemningen... |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 18/05-2012 12:42
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
moerk5002 skrev: Har spurgt min thai kone og hun siger du kun kan købe vanilla i pulver. Hun har aldrig set det i stænger. Ditto her, min forlovede har heller ikke set vaniljestængerne på en markedsplads. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 18/05-2012 12:50
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Her er også et link: http://www.lavani...beans.html Redigeret af vandango d. 18/05-2012 13:02 |
|
|
|
| 30411717 |
Lagt på d. 18/05-2012 12:57
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 59 |
birkedhoj skrev: .... hej hvad er pe for et stedtak for link. Jeg medtager nemlig div frø fra Thailand. Bl.a. Tagetes frø som fruen kalder "dræber tagetes" Og siger det ikke er lovligt p.g.a. spredning af arter. Ole |
|
|
|
| ned |
Lagt på d. 18/05-2012 13:05
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 3 |
Foreløbig tak til alle der har svaret/hjulpet, Nu har jeg set at der dyrkes Vanilla planter derude, så mon ikke også det skulle være muligt at købe frugten, har bl.a. fået frysetørrede jordbær fra Thailand, og de smager kanon, |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 18/05-2012 13:47
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
ned skrev: Foreløbig tak til alle der har svaret/hjulpet, Nu har jeg set at der dyrkes Vanilla planter derude, så mon ikke også det skulle være muligt at købe frugten, har bl.a. fået frysetørrede jordbær fra Thailand, og de smager kanon,Jeg er bange for at du har "misforstået" de forskelige feedsback : Vanille bønne dyrkes desvære IKKE i Thailand. Historien om Vanille: The Totonac people, who inhabit the Mazatlan Valley on the Gulf Coast of Mexico in the present-day state of Veracruz, were the first to cultivate vanilla. According to Totonac mythology, the tropical orchid was born when Princess Xanat, forbidden by her father from marrying a mortal, fled to the forest with her lover. The lovers were captured and beheaded. Where their blood touched the ground, the vine of the tropical orchid grew.[3] Drawing of Vanilla from the Florentine Codex (ca. 1580) and description of its use and properties written in the Nahuatl language. In the fifteenth century, Aztecs invading from the central highlands of Mexico conquered the Totonacs, and soon developed a taste for the vanilla bean. They named the bean "tlilxochitl", or "black flower", after the mature bean, which shrivels and turns black shortly after it is picked. Subjugated by the Aztecs, the Totonacs paid tribute by sending vanilla beans to the Aztec capital, Tenochtitlan. Until the mid-19th century, Mexico was the chief producer of vanilla. In 1819, however, French entrepreneurs shipped vanilla beans to the islands of Réunion and Mauritius in hopes of producing vanilla there. After Edmond Albius discovered how to pollinate the flowers quickly by hand, the pods began to thrive. Soon, the tropical orchids were sent from Réunion Island to the Comoros Islands and Madagascar, along with instructions for pollinating them. By 1898, Madagascar, Réunion, and the Comoros Islands produced 200 metric tons of vanilla beans, about 80% of world production. According to the UN Food & Agriculture Organisation, Madagascar is currently responsible for the vast majority of the world's bourbon vanilla production[12] and 58% of the world total vanilla bean production. The market price of vanilla rose dramatically in the late 1970s after a tropical cyclone ravaged key croplands. Prices remained high through the early 1980s despite the introduction of Indonesian vanilla. In the mid-1980s, the cartel that had controlled vanilla prices and distribution since its creation in 1930 disbanded.[13] Prices dropped 70% over the next few years, to nearly US$20 per kilogram; prices rose sharply again after tropical cyclone Hudah struck Madagascar in April 2000. The cyclone, political instability, and poor weather in the third year drove vanilla prices to an astonishing US$500 per kilogram in 2004, bringing new countries into the vanilla industry. A good crop, coupled with decreased demand caused by the production of imitation vanilla, pushed the market price down to the $40 per kilogram range in the middle of 2005. By 2010, prices were down to US$20/per kilo. Madagascar (especially the fertile Sava region) accounts for much of the global production of vanilla. Mexico, once the leading producer of natural vanilla, with an annual 500 tons, produced only 10 tons of vanilla in 2006. An estimated 95% of "vanilla" products are artificially flavored with vanillin derived from lignin instead of vanilla beans.[14] Klimaet skulle nok være "favorable" til dyrkning i Thailand ( Tropiske klima) men der mangler åbenbart en vigtig element: Bestøvning af planterne med een bestemt bi:Melipone bee / Mountain bee fra Mexico. Manuelt bestøvning er også foretaget da planten er "hermafrodit" (han/hunkønnet) . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| bangkoknielsen |
Lagt på d. 18/05-2012 14:13
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 435 |
Jeg ser nu, at Lung Yao allerede har givet en god information vedr. vaniljedyrkning - og nej. i TH må man importere vaniljestænger fra andre lande og ligeledes vaniljeessens/sukker (hvor bestanddelene for det meste er fremstillet af Danisco i DK)... Med hensyn til frysetørrede thailandske jordbær, må jeg melde pas forbi - men naturligvis enhver har da ret til at have sin smag... |
|
|
|
| kro90 |
Lagt på d. 18/05-2012 20:33
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 561 |
Hej Bangkok Nielsen Har nu aldrig set Vanilie sukker fra Danisco?? Mener du De Danske Sukker Fabrikker ? de har heller ikke solgt vanilie sukker, men fremstiller sukker og flormelis. Er forøvrigt opkøbt at Nord Sugar Germany. Danisco har muligvis noget essens der smager af vanilie. Bortset fra det, så findes Danisco heller ikke længere, men er opkøbt af DuPont- Kim
|
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 18/05-2012 21:03
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
Her er en udmærket beskrivelse af dyrkning af verdens 2. dyreste krydderi: http://www.nyhavn...er/vanilje Og for iøvrigt har det hele været oppe og vende før: http://www.dansk-...pid=171218 |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Foreløbig tak til alle der har svaret/hjulpet, Nu har jeg set at der dyrkes Vanilla planter derude, så mon ikke også det skulle være muligt at købe frugten, har bl.a. fået frysetørrede jordbær fra Thailand, og de smager kanon,