Se indlæg|
Der er arsenik i risen.
|
|
| vandango |
Lagt på d. 20/09-2012 08:58
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
http://hoisonten....n/46017803 ![]() Hamme her er dog amerikaner. |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 20/09-2012 09:31
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
Jamen lad dog amerikanerne selv æde deres forgiftede ris. De har jo selv forgiftet jorden den dyrkes i. - Der er jo også en årsag til at Danmark ikke importerer amerikansk oksekød (medicin og pesticider) ![]() |
|
|
|
| karstenf |
Lagt på d. 20/09-2012 10:22
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 130 |
Desværre bliver arsenik også udvasket fra bjerge med mere. Danske forsker støtter et projekt i Vietnam om at sikre rent drikke vand. Det er ikke altid fordi at folk er nogen miljø svin at der er uønsket stoffer i vores miljø. se http://vietnam.um...i-vietnam/ Karsten. |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 20/09-2012 12:08
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 994 |
AL 48 skrev: Jamen lad dog amerikanerne selv æde deres forgiftede ris. De har jo selv forgiftet jorden den dyrkes i. - Der er jo også en årsag til at Danmark ikke importerer amerikansk oksekød (medicin og pesticider) ![]() Der importeres da amerikansk oksekoed til Danmark. Proev f.eks paa MASH ![]() http://nyhederne....a-usa.html One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 20/09-2012 12:34
|
Fido skrev: AL 48 skrev: Jamen lad dog amerikanerne selv æde deres forgiftede ris. De har jo selv forgiftet jorden den dyrkes i. - Der er jo også en årsag til at Danmark ikke importerer amerikansk oksekød (medicin og pesticider) ![]() Der importeres da amerikansk oksekoed til Danmark. Proev f.eks paa MASH ![]() http://nyhederne....a-usa.html Ja, det er jo ikke nemt at vide hvad man skal tro på. Læs her: I mere end 10 år har produktion og indførsel af den slags kød været forbudt i EU. Og: Hvis EU vægrer sig, truer USA og Canada med handelskrig og sagsanlæg i størrelsesordenen 900 mio. dollars. Og: Men i sidste øjeblik ser det ud til, at tingene vender: EU-Kommissionen har overraskende meddelt, at man pr. 15. juni forbyder ikke blot hormonkød, men alt amerikansk kød på EU's indre marked. Årsagen er, at et uafhængigt laboratorium ved undersøgelse af angiveligt ubelastet oksekød fra USA har fundet hormonrester i hver femte prøve. Af de analyserede kalvelevere indeholdt helt op mod 30% af midlet Trenbolon, som også er forbudt at give til fedekalve i USA og Canada. Taget fra: http://www.helsen...9/menu=13/ |
|
|
|
| Fido |
Lagt på d. 20/09-2012 13:11
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 994 |
Der er ikke noget forbud imod import af oksekoed som ikke er hormonbehandlet .... DF forsoegte men havde ikke noget flertal. http://www.ft.dk/.../index.htm Der er lidt flere detaljer her: http://www.eubusi...-trade.fon Redigeret af Fido d. 20/09-2012 13:20 One man's ceiling is another man's floor |
|
|
|
| karstenf |
Lagt på d. 20/09-2012 13:43
|
|
Undskyld hvad har oksekød og import her af til EU med sagen om arsenik i risen? AL kan du ikke give mig et link til et sted der beskriver hvordan de har ”selv forgiftet jorden den dyrkes i.”? På forhånd mange tak. Det ligner noget som jeg måske kan lære af (læs undgå). At nogen bliver udsat for arsenik, uden at de kan ændre på det, fordi det er i deres jord/vand er en helt anden alvorlig sag. Der er mange steder naturligt forekommende arsenik. Kan vi købe vores fødevare uden arsenik? jeg håber det. Det er der for at kontrol i dette tilfælde er en fin ting. Karsten |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 20/09-2012 14:36
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
overskrift og reaktioner er som sådan reelle nok, men der er ikke tale om arsenik her. Arsenik er noget andet. (trioxidet af arsen) Der er tale om arsen forgiftniger. (med grundstoffet, eller rettere ionerne heraf). Arsenforgiftning har så længe jeg beskæftiget mig med den branche, været omtalt her i Danmark, idet man henregner det til tungmetallerne. I lighed med de måske mere kendte som bly, cadmium og kviksølv |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 20/09-2012 15:51
|
karstenf skrev: Undskyld hvad har oksekød og import her af til EU med sagen om arsenik i risen? AL kan du ikke give mig et link til et sted der beskriver hvordan de har ”selv forgiftet jorden den dyrkes i.”? På forhånd mange tak. Det ligner noget som jeg måske kan lære af (læs undgå). At nogen bliver udsat for arsenik, uden at de kan ændre på det, fordi det er i deres jord/vand er en helt anden alvorlig sag. Der er mange steder naturligt forekommende arsenik. Kan vi købe vores fødevare uden arsenik? jeg håber det. Det er der for at kontrol i dette tilfælde er en fin ting. Karsten Karsten skriver:AL kan du ikke give mig et link til et sted der beskriver hvordan de har ”selv forgiftet jorden den dyrkes i.”? På forhånd mange tak. Jo, det kan jeg meget let. Bare læs hvad der står i linket #1:Især ris fra amerikanske sydstater er et problem, fordi risen vokser i jord, der tidligere er brugt til bomuld. Jorden blev i bomuldstiden sprøjtet kraftigt. Hej. |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 20/09-2012 15:52
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
ja ja, måske skulle vi feje for egen dør først. der lukkes vandværker og boringer i danmark ,som aldrig før på grund af sprøjtegifte uden der for alvor bliver taget fat i problemet, ![]() |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 20/09-2012 16:05
|
sudsakhon skrev: overskrift og reaktioner er som sådan reelle nok, men der er ikke tale om arsenik her. Arsenik er noget andet. (trioxidet af arsen) Der er tale om arsen forgiftniger. (med grundstoffet, eller rettere ionerne heraf). Arsenforgiftning har så længe jeg beskæftiget mig med den branche, været omtalt her i Danmark, idet man henregner det til tungmetallerne. I lighed med de måske mere kendte som bly, cadmium og kviksølv Hvad er arsen, hvor er det og i hvilke mængder? Arsen er et sporelement, som findes bl.a. i vand, fisk, ris og tang. Indholdet af arsen i kosten er overvejende organiske arsenforbindelser, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Generelt er de uorganiske arsenforbindelser mere giftige end de organiske forbindelser, og de trivalente uorganiske forbindelser er mere giftige end de pentavalente. Fisk er den primære kilde til organisk arsen i kosten, men dette indhold er altså uden sundhedsmæssige problemer. Indholdet af organisk arsen i fisk er varierende og kan ligge mellem 1-10 mg/kg, afhængigt af fiskens art og hvilket område den kommer fra. Denne variation antages at skyldes biologiske faktorer og ikke forurening af havet med arsen. Hvordan kan arsen påvirke sundheden? Visse uorganiske arsenforbindelser kan forårsage kræft hos mennesker. Hyppigste kræftform er hudkræft, hvor der er fundet en sammenhæng mellem forekomst af hudkræft og indtagelse af arsen i drikkevand eller via medikamenter. Derudover kan arsen medføre øget risiko for lungekræft, ligesom det kan give toksiske effekter i en række organer. Uorganisk arsen findes primært i drikkevand, ris og visse typer af tang. Taget fra: http://www.foedev...Arsen.aspx |
|
|
|
| karstenf |
Lagt på d. 20/09-2012 19:15
|
|
AL 48 skrev: karstenf skrev: Undskyld hvad har oksekød og import her af til EU med sagen om arsenik i risen? AL kan du ikke give mig et link til et sted der beskriver hvordan de har ”selv forgiftet jorden den dyrkes i.”? På forhånd mange tak. Det ligner noget som jeg måske kan lære af (læs undgå). At nogen bliver udsat for arsenik, uden at de kan ændre på det, fordi det er i deres jord/vand er en helt anden alvorlig sag. Der er mange steder naturligt forekommende arsenik. Kan vi købe vores fødevare uden arsenik? jeg håber det. Det er der for at kontrol i dette tilfælde er en fin ting. Karsten Karsten skriver:AL kan du ikke give mig et link til et sted der beskriver hvordan de har ”selv forgiftet jorden den dyrkes i.”? På forhånd mange tak. Jo, det kan jeg meget let. Bare læs hvad der står i linket #1:Især ris fra amerikanske sydstater er et problem, fordi risen vokser i jord, der tidligere er brugt til bomuld. Jorden blev i bomuldstiden sprøjtet kraftigt. Hej. Når jeg læser linket i #1 kan jeg læse Især ris fra amerikanske sydstater er et problem, fordi risen vokser i jord, der tidligere er brugt til bomuld. Jorden blev i bomuldstiden sprøjtet kraftigt. Der var mindre arsenik i ris fra bl.a. Thailand og Indien, fremgår det. AL48: Hvor læser du at der er blevet sprøjtet med noget med asenik i. Når jeg google arsenik og bomuld kan jeg højest finde at der blev brugt noget med asenik i de processer som bruges i behandling af bomuld. Nå lad det ligge. Karsten |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 20/09-2012 21:24
|
Karsten skrev: AL48: Hvor læser du at der er blevet sprøjtet med noget med asenik i. ------ Arsen benyttes i produktionen af pesticid, ukrudtsmiddel og insekticid. Taget fra: http://da.wikiped...wiki/Arsen |
|
|
|
| patirak |
Lagt på d. 21/09-2012 06:10
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 739 |
karstenf skrev: Desværre bliver arsenik også udvasket fra bjerge med mere. Danske forsker støtter et projekt i Vietnam om at sikre rent drikke vand. Det er ikke altid fordi at folk er nogen miljø svin at der er uønsket stoffer i vores miljø. se http://vietnam.um...i-vietnam/ Karsten. Ja, Danske bistandsmidler er altid godt givet ud... http://www.u-land...te-projekt Desværre ender det ikke med sikring af rent drikkevand, men i stedet med flotte biler til de lokale involveret i projekterne... ![]() |
|
|
|
| VIP |
Lagt på d. 21/09-2012 07:04
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 567 |
Måske du tænker på Danida. Og deres projekter? Hvad jeg ikke har set, hørt og oplevet af dyre projekter, som i årevis kører og tapper den danske stats kasse, for penge til de rene fantasi projekter. Projekter, som i flere tilfælde, ender med at blive skrottet, efter nogle år. Men inden, kæmpe udgifter til diverse anskaffelser og udsendelse af medarbejdere. Som naturligvis flyver på first class. Det er heller ikke gratis, at fragte medarbejdernes danske møbler i containere, (selvfølgelig et must m. dansk daglig stue i feks. Østen ) frem og tilbage, fra boligen i projektes land.
>>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<
|
|
|
|
| karstenf |
Lagt på d. 21/09-2012 09:59
|
|
AL 48 skrev: Karsten skrev: AL48: Hvor læser du at der er blevet sprøjtet med noget med asenik i. ------ Arsen benyttes i produktionen af pesticid, ukrudtsmiddel og insekticid. Taget fra: http://da.wikiped...wiki/Arsen AL48: jeg har fundet det jeg søgte. Tak for linket , det gav mig de rigtige nøgleord at søge på.Dette er et godt link der beskriver brugen en eventuel af arsenik i pesticid, som blandt andet bruges til bomuld produktion. Se her dette link fra det danske miljøstyrelse http://www2.mst.d.../kap05.htm (søge efter Arsen, og du skal finde, ) Jeg vil bare sikre mig at familien i Thailand kan undgå denne slags pesticider om muligt. Der komme mange spændende sager frem i google når der søges på "ris arsen"Karsten |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 21/09-2012 13:57
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Nu er denne tråd jo om biotilgængelig arsen i f.eks. ris. Man kan diskutere i timevis om journalister manglende kemividen, men hovedproblemet er omfattende. (det er ikke en udfordring.. det er et problem) som jeg skrev, er arsen bare et blandt mange miljøproblemer med tungmetaller i hele den 3. verden. Sydøtasien er særlig ramt bl.a. grundet billige kinesiske bekæmpelsesmidler, som er forbudt i reten af verden. Kineserne giver ikke et fløjt for regler, bare de kan tjene lidt håndører (det ligger i deres kultur, at værne om sine nærmeste, men at være skånselsløse for alle andre udenfor denne kreds. det er dog en helt anden snak, der må tages andetsteds) Med hensyn til tungmetaller, herunder arsen, er der en lang række produkter, med forhøjet indhold. vandspinat (Ipomoea aquatica) er et undersøgt produkt, idet det som ris optager ioner af tungmetaller Ionformen er nødvendig for optagelen i dette tilfælde. generelt kan man regne med, at det kræver en vandfase for at bringe et netal på ionform. Og derfor er vandplanter særligt udsatte Men der er en omfattende forurening af alle tungmetaller overalt. både i "tør" og "våd" form Lidt ligesom jordkvaliteten på Harboøre Tange eller i nærheden af Proms kemiske fabrik. Skræmmende mange produkter fra hele asien kommer med de problemer. prøv at google f.eks. "heavy metals in food thailand" eller andet inden for det miljøkemiske område. Det er en gyser! Meget kan være lidt langhåret at læse, men bare spørg hvis der er noget man løber sur i og vil have en forklaring |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

) frem og tilbage, fra boligen i projektes land.
, det gav mig de rigtige nøgleord at søge på.
sager frem i google når der søges på "ris arsen"