Se indlæg
 Udskriv debat
Inddragelse af pas ulovligt
moerk5002
Jeg Ved snart ikke hvad jeg skal gøre. Har nu prøvet to gange at oprette denne tråd. Hver gang jeg siger 'gem indlæg' ryger computeren på Google....... Nu prøver jeg for tredie gang, i en meget forkortet udgave.

Var ude for et trafikuheld for 6 uger siden. Jeg var uden skyld og havde heller ikke indtaget noget alkohol eller lign. En fuld thaier kører frontalt ind i mig, mens jeg holder tilbage for modkørende trafik inden jeg drejer til højre.

Resultat for mig er 3 ugers indlæggelse, 2 gange opereret og sidder i rullestol lige nu.

Politiet møder op på sygehuset, som normalt vil jeg tro, afhører ham manden som kørte ind i mig, men spørger ikke mig om noget. Min ven som er taget med bliver bedt om at få mit pas, så politiet kan få det. Ikke engang det kan de spørger mig personligt om. Jeg nægter selvfølgelig, da mig bekendt det kun er immigrationen som kan inddrage pas. Er der nogen som ved det med sikkerhed? Politiet insisterer og jeg opgiver da jeg ikke orker at diskuterer, da jeg ligger med stærke smerter og har rigeligt at tænke på.

Min ven får et nummer til politimanden, som fik passet. Det kunne min dame så ringe på nar hun kom tilbage. Hun var uheldigvis taget til sydthailand for at besøge familien. Der blev straks ringet et par dage efter, da hun var ankommet. Nummeret var til en tilfældig kvinde som ikke kendte nogen politi folk. Hun kørte selvfølgelig til Soi 9 i Pattaya, hvor politiet holder til. Hun kunne ikke få udleveret noget som helst.
Det til trods for hun fortalte at mit visa udløb 5 dage efter. Hun forsøgte flere gange uden held. Imellem tiden var jeg blevet overflyttet til Sriacha Hospitalet og hun skulle også være der, da jeg fik enerum. I alt 3 uger var jeg indlagt, og de sidste 2 uger kunne hun kun prøve at ringe til politiet, da hun ikke måtte forlade hospitalet.

Efter jeg blev udskrevet har min dame flere gange været ude hos politiet og prøve at få udleveret mit pas og kørekort. Uden held. I sidste uge kontaktede jeg ambassaden i Bangkok og forelagde dem sagen. Allerede næste dag dag ringede ambassaden op og sagde min dame kunne afhente mine ting dagen efter og politiet ville skrive brev til Immigrationen, at de havde haft mit pas i så og så lang tid. Det ville jo heller ikke være rimeligt at jeg skulle betale 'overstay' når jeg ikke havde mit pas ved mig. Trods det hun først kunne komme dagen efter, var den mand som skulle lave det brev ikke på arbejdet som lovet. Hun fik dog passet og kørekortet udleveret. I stedet fik hun et mobil nummer til ham, så hun kunne ringe dagen efter og aftale hvornår hun kunne afhente det brev.

Hun har nu hele ugen ringet på det nummer og mobilen er lukket...!

Nu i dag fredag er jeg oppe og have 34 dages overstay og det synes jeg er helt urimeligt. Jeg er havnet uforskyldt i denne situation. Min dame har talt med en politimand fra Immigration og han siger jeg ikke kan undgå overstay. Men han kunne fikse det mod 40.000 baht så var overstay betalt og nyt retirement visa udstedt...!

Hvad pokker kan jeg gøre, er meget frusteret og bange for udvisning, iflg de nye visa regler om overstay?

Er der nogen som kan hjælpe eller nogen som har gode råd?

OleH
Føj for en grim oplevelse, jeg håber, du slipper uden men.

Mit bedste råd til dig er, at hvis du er medlem på thaivisa.com, så spørg der også. Der er mange der, som har aktuel erfaring med visa-problemer.

P.S. Var det ikke en ide at lade din dame gå på politistationen igen, på et tidspunkt kommer manden vel på arbejde ?

Anonym Bruger
Føj, for en grim oplevelse.

Her burde den Danske Ambassade virkelig følge op på sagen og hjælpe dig ud af din klemme. Er det ikke en del af deres job, at hjælpe danskere, som er kommet i klemme.?

De er vel de eneste, som gennem systemet også kan sørge for, at det får konsekvenser, for den/de korrupte politi-folk.

Conrad
Kedelig oplevelse. Mig bekendt kan politiet ikke inddrage dit pas for saadan en sag.

Jeg synes du skulle kontakte ambassaden igen, de udvirkede jo at du fik passet udleveret. Saa ambassaden kan nok faa kontakt til chefen paa den politistation og udvirke at du faar det brev til immigration.

God bedring.

Hilsen
Conrad

moerk5002
Har kontaktet ambassaden igen, men denne gang siger de bare min dame skal køre derud igen. Hun arbejder 10-12 timer i døgnet og kan heller ikke blive ved, hun skal også hjælpe mig og selv sove, så hun er rigeligt ophængt, og det nytter åbenbart heller ikke noget. Jeg tror bare politiet vil løbe fra deres ansvar og ikke vil skrive noget brev. Det er jo ikke lovligt det de har gjort.

taxidriver990
Hej Moerk,

Det var da en trist historie du der fortaeller.
Jeg har foer omtalt vores familieaere forbindelser med en immigration officer og jeg har faaet min hustru til at ringe til ham, ang det du her beskriver.

Han sagde at politiet ikke kender til deres begraensninger i deres befoejelser og derfor tager det sikre for det usikre, du har vaeret udsat for nogle der var blanke paa omraadet.
Og at det kun er immigration politiet der kan inddrage dit pas i saerlige tilfaelde, det er tilgengaeld din skyldighed ALTID at baere dit pas paa dig

Du skulle heller ikke regne med nogensinde at faa noget som helst paa skrift fra politiet, og saa er vi ovre i " loose face" , ingen vil indroemme en fejl

Desvaerre ikke meget hjaelp herfra...

Ps. Naar et hotel / motorcykel udlejer el.lign beder om et pas er det ulovligt, de kan faa en kopi.
Haaber du er ved at vaere ok igen...
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

Boes
Trist situation... Er skyldspørgsmålet afklaret ?, erstatning? m.v
.Du skal selvfølgelig skaffe lægeattester fra hospitalerne, som forklarer at du ikke har været i stand til at gå på immigraion. Jeg kan ikke se at du behøver blande immigration ind i at du ikke har haft dit pas en tid......
God bedring...
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

ThaiFar
moerk5002 - Hvis jeg var dig ville jeg gore foelgende

1. Ring til "Immigration Commander" i Suvarnabhumi Airport. Fortael du har vaeret syg p.g.a af et faerdselsuheld, som du ikke var skyld i. Du har dokumenter fra sygehusene med kvitteringer paa ophold, deslige. Fortael du har overstay paa saa og saa mange dage. fortael du har koebt en billet til for eksempel Singapore eller Malaysia (Penang) og at du vil rejse ud af Thailand den og den dag. Spoerg om du kan blive fritaget helt eller delvis for "visa overstay fees" p.g.a. hospitals ophold. Immigration Commander vil fortaelle dig sandheden (Pol Maj Gen Natthorn Prosunthorn, Commander of Immigration Police Division 2 at Suvarnabhumi airport)

2. Hvis du ikke kan blive fritaget for overstay, som er 500 Baht per dag, maximum er 20,000 Baht saa maa du betale dette beloeb. Du bliver ikke tilbageholdt, du bliver ikke faengslet og du bliver ikke blacklisted. Du kan rejse ud, faa et ny non (o) visa og komme tilbage til Thailand uden problemer

3. Du har dit pas og forhaabentligt ogsaa dit Departure Card - glem alt om Politiet lige nu, det giver kun mere besvaer. Soerg bare for at du ikke kommer for taet paa nogle Thai'er eller Politiet og fortael ingen om dit overstay. Hvis der er Thai'er som ikke bryder sig om dig eller hvis du kommer i problemer med nogle personere, uanset nationalitet, og Politiet kommer paa besoeg, saa kan Politiet arrestere dig og du bliver faengslet. Du er jo ikke laengere syg og paa hospital

4. Hvis Immigrationen i Pattaya siger at de kan klare problemerne for 40,000 Baht, saa maa du selv vaelge om du vil gaa den vej. Normalt naar du har overstay, SKAL du ud af landet foerend du kan faa et nyt visa. Pattaya Immigration kan vaere mere fleksibel end i Bangkok p.g.a de mange udlaendinge som bor der. Derfor raadgiver jeg dig set ud fra Bangkok Immigrations normale procedurer

5. Hvis du soeger om "Retirement Visa" naar du kommer tilbage gaar jeg ud fra at du har 800,000 Baht paa Bankbogen

6. Ambassaden kan ikke hjaelpe dig yderligere vedroerende dine visa og overstay forhold, det er en sag mellem dig og de Thailandske myndigheder, Ambassaden kan ikke blande sig

taxidriver990
Meget godt svar ThaiFar....

Godt at nogle har virkelig tjek paa det, naar man som Moerk havner i en trist situation

God weekend
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

moerk5002
@taxidriver990: Ved godt man skal bære sit pas på sig, men hvor mange gør det? De fleste gør som mig, har et lille kopi af visa og pas på sig.

@Boes: Nej skyldspørgsmålet er ikke afklaret. De har jo kun afhørt thai manden og ikke mig. Men mine skader og hans skader plus hvor motorbike lå giver ikke tvivl om skyld, men er jo godt klar over de vil tørre den af på mig. Har læge erklæringer fra begge hospitaler. Mangler sådan set bare dokumentation fra jeg blev udskrevet til nu hvor politiet har haft mit pas. Hvad mener du med sidste sætning........ at jeg ikke behøver blande immigrationen ind i det? det er jo dem hele er afhængig af.

@Thaifar: Jeg vil prøve at følge dine råd. Jeg er ikke på hospital mere, men er så sandelig stadig syg. Sidder jo i rullestol og er meget bevægelses hæmmet, skal have hjælp til mange ting. Man kan så faktisk få et sygevisa på 3 mdr og det vil jeg selvfølgelig have før jeg vil forny mit retirement, og kender godt reglerne herfor.

Takker for de foreløbige tilbagemeldinger.

sony
Puha føler sgu med dig, prøvede selv at brække mit ben for 2 år siden, og jeg må nok sige man føler sig sgu helt hjælpeløs.

Men min forsikring ville have mig hjem desværre, havde det egentlig nemmere i thailand end da jeg kom hjem, hvor jeg bor alene. Der fik jeg bare at vide af min læge jeg bare kunne spørge mine naboer om de ikke kunne købe ind.

Men ellers held og lykke med dig håber alt det bedste for dig.
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

Boes
Moerk
Jeg skrev :Jeg kan ikke se at du behøver blande immigration ind i at du ikke har haft dit pas en tid......

Nu har du jo pas, men har ikke været i stand til at møde op på immigration, hvilket dine lægeattester gerne skulle vise...
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

moerk5002
Boes skrev:

Moerk
Jeg skrev :Jeg kan ikke se at du behøver blande immigration ind i at du ikke har haft dit pas en tid......

Nu har du jo pas, men har ikke været i stand til at møde op på immigration, hvilket dine lægeattester gerne skulle vise...

okay Boes, så forstår jeg hvad du mener. Det er jo bare ikke nok da det er 3 uger siden jeg blev udskrevet. Så vil de undre sig over jeg ikke kom på det tidspunkt.

moerk5002
sony skrev:

Puha føler sgu med dig, prøvede selv at brække mit ben for 2 år siden, og jeg må nok sige man føler sig sgu helt hjælpeløs.

Men min forsikring ville have mig hjem desværre, havde det egentlig nemmere i thailand end da jeg kom hjem, hvor jeg bor alene. Der fik jeg bare at vide af min læge jeg bare kunne spørge mine naboer om de ikke kunne købe ind.

Men ellers held og lykke med dig håber alt det bedste for dig.

Tak skal du have. Det er svært og man er helt hjælpeløs. Jeg må slet ikke bruge mit ben før slut december, da de også har brugt knogler fra min hofte til at reparerer med. Jeg ville slet ikke kunne flyve hjem nu, kan slet ikke sidde i en flyver, da benet næsten ikke kan bukke Frown, tror heller ikke de kan hjælpe mere derhjemme.

sank
Mørk har du prøvet at få hjælp ved Stig på Konsulatet http://www.consul...taya.org/?

Skeptikeren
Lige hvad jeg ville forslå: Stig på Konsulatet, han har altid været yderst hjælpsom over for dem som trænger. Men ellers følg ThaiFars visdomsord.

Pattaya Emigration har det jo med, selvom de efter sigende fik ryddet op i Korruptionen for nogle år tilbage, gerne at ville krasse extra ind til kagekassen. Men som ThaiFar skriver, overstay kan ikke koste mere end 20.000 så....

Nu ved jeg ikke om det vil være godt at blande en uvildig ind, men hvis Stig siger fra kan jeg måske agere bybud. Du sender mig en PB hvis du ønsker min hjælp til at aflaste fruen.

OleH har du ikke fulgt med på Drummons WEB, her bliver der direkte advaret mod at involvere sig med Thai-Visa grundet visse lysky Farangers væremåde.

Skeptikeren
Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak

Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2

Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej!

http://www.jumplink.dk/somrak
ThaiFar
@moerk5002

Jeg kan godt forstaa du ikke foeler dig saa vel i oejeblikket, specielt naar du stadig er syg og sidder i rullestol og har problemer med bevaegelighed

Men du bliver noed til at soerge for at dit visa er i orden og allerhelst med det samme. Du kan faa en "medical extension" paa 90 dage. Du har brug for et brev fra din doktor som vil sige at du stadigvaek er syg og ikke kan komme paa immigrationen. Det vil vaere ekstra godt hvis du kunnne faa laegen (eller en bekendt som folger med dig til laegen) til at tage et par billeder af dig i rullestolen og hvor du ser syg ud (giv disse billeder til Immigartion som bevis for din sygdom) . Jeg ved ikke om konsulen i Pattaya kan udfoere denne service med at tage billeder og ogsaa beskrive din sygdom. Hvis han kan maa du betale for denne service som det normalt er ved Ambassade/Konsul

Du behoever ikke selv tage paa Immigrationen, du kan sende din "dame" eller en anden, Thai eller Dansk, det spiller ingen rolle. Du har brug for en saakaldt "Power of Attorney" som du underskriver og bekraefter at denne person handler paa dine vegne. Du behovever ingen advokat til hjaelp. En Power of Attorney dokument kan du faa hos Immigrationen - maaske kan den osse downloades fra internettet, prov at soeg efter den paa Google

Husk paa altid at vaere 100 procent aerlig, det kommer man laengst med naar man har med Immigrationen at goere. De har ingen interesse i at skabe problemer for dig. Hvis du er mer eller mindre uforskyldt i din situation vil Immigrationen normalt vaere meget behjaelpelig, saa vaer ikke nervoes for at tale med dem

Foelg bare instruktioner fra Immigrationen, hvis de siger at du skal betale et beloeb for overstay, saa betal, diskuter ikke med dem, vaer glad for at det kan hjaelpe dig i din uheldige situation. Hvis en Immigrations Officer siger at du kan klare dit visa problem og faa et nyt Retirement Visa, saa stol paa ham, betal de 40,000 og du har ingen problemer. Jeg gaar ud fra (eller rettere, haaber) at du har penge til at betale for disse service ydelser

Ha' det godt og lad vaer med de store bekymringer, det skal nok altsammen belive afklaret, bare start i morgen Mandag med papir arbejde. Hold alle underrettet om hvad du goer, Aabenhed er det bedste. Du har ikke gjort noget forkert. Du er bare kommet ud i en uheldig situation

moerk5002
Skeptikeren skrev:

Lige hvad jeg ville forslå: Stig på Konsulatet, han har altid været yderst hjælpsom over for dem som trænger. Men ellers følg ThaiFars visdomsord.

Pattaya Emigration har det jo med, selvom de efter sigende fik ryddet op i Korruptionen for nogle år tilbage, gerne at ville krasse extra ind til kagekassen. Men som ThaiFar skriver, overstay kan ikke koste mere end 20.000 så....

Nu ved jeg ikke om det vil være godt at blande en uvildig ind, men hvis Stig siger fra kan jeg måske agere bybud. Du sender mig en PB hvis du ønsker min hjælp til at aflaste fruen.

OleH har du ikke fulgt med på Drummons WEB, her bliver der direkte advaret mod at involvere sig med Thai-Visa grundet visse lysky Farangers væremåde.

Skeptikeren

Jeg vil kontakte Stig mandag, flere andre har skrevet PB at han er meget behjælpelig. Og takker for dit tilbud som 'bybud' ikke usandsynligt jeg benytter mig af det. Damen har været rigeligt ophængt den sidste tid grundet hjælp til mig og lange arbejdsdage. Nu vil jeg lige se hvad Stig kan tilbyde.

@ThaiFar jeg går efter at få 'medical extension' på 90 dage og har lægeerklæringer fra begge sygehuset. Det med foto havde vi selv tænkt på, så sikkert en god ide. Der er ikke jeg noget jeg hellere vil end at få bragt det i orden, det er en meget frustreret situation og den fylder meget i mit hoved lige nu. Har også tænkt på at bare betale den overstay og få det overstået, men det bliver så med følelsen at man igen er røvet af en thaier......

Skeptikeren
kan fortælle at da vi sidste år skulle lave mit visa om fra Retirement til Maried, blev vi bedt om netop billeddokumentation. Vi havde nogle naboer med på fotos og de kunne senere bevidne ved fremmøde om sagens rigtighed.

Tænkte at det samme kunne gælde for dig i din sag. Held og lykke hos Stig, tror du skal sende ham en mail og aftale en tid eller skører du bare forgæves.
Du kontakter mig som sagt om du behøver hjælp. Vi kan sku da spænde rullemarie bag på shopperen, så kommer du hurtigt rundtAngel

Skeptikeren
Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak

Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2

Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej!

http://www.jumplink.dk/somrak
moerk5002
Skeptikeren skrev:

kan fortælle at da vi sidste år skulle lave mit visa om fra Retirement til Maried, blev vi bedt om netop billeddokumentation. Vi havde nogle naboer med på fotos og de kunne senere bevidne ved fremmøde om sagens rigtighed.

Tænkte at det samme kunne gælde for dig i din sag. Held og lykke hos Stig, tror du skal sende ham en mail og aftale en tid eller skører du bare forgæves.
Du kontakter mig som sagt om du behøver hjælp. Vi kan sku da spænde rullemarie bag på shopperen, så kommer du hurtigt rundtAngel

Skeptikeren

Jeg sender en mail til Stig her i weekenden og håber på han er der mandag. Ved han er en travl mand. Vil også tage nogle foto og en rigtig god ide at have nogle folk med på dem som vidner.

Jeg skal nok skrive en besked hvis jeg får brug for din hjælp. Det kunne da være en spændende tur med rullemarie spændt fast på chopperen....... men tror nu jeg vil benytte min tre hjulet motorbike, hvis jeg kan humpe ned fra 4.sal. More sick

Spring til debat: