Se indlæg
 Udskriv debat
Dansker bosat i thailand og arbejde i europa som rejsemontør
Thaidreamer
hej
er der nogen herinde , der har erfaring med ovennævnte , skatteregler , hvor længe man ska være udenfor dk for at undgå dk skat,
evt. 3 lands beskatning ( f.eks bo i thai , arbejde for et dansk firma i norden )
hvordan man ka være bosat i thailand længere tid af gangen ( når man er under 40 år og ikke er pensionist )
eller andre gode ideer / emner vedr. dette ?
det ka også være andre steder end europa , bare der er en fornuftig hyre ;-)

drømmer om at bosætte mig i thailand , og udføre projekt arbejde f.eks 2 mdr. i norge og så til thailand og bo 2-3 mdr. og så arbejde igen.. eller anden turnus ( dog ikke 18 dage ude og 9 dage fri, da dette vil blive for dyrt eller som at bo i en flyver )

evt. arbejde med håndværksmæssig baggrund i thailand ?

glæder mig til at høre jeres erfaringer / ideer..

PATINYA
kender til en der arbejder som kølemontør i norge i sommer halvåret og bor i Thailand i vinter halvåret, så det kan altså lade sig gører, jeg må detsvæer udskylde jeg er ikke inde i hans regelset, og efter jeg flytedede fra Pattaya snakker jeg ikke så ofte med ham mere.
Men held og lykke med projektetWink

chaingmai
tja. når man er på arbejdsmarket, drejer det sig om ikke, at betale skat

når man er på pension,drejer det sig om,at få så meget som muligt

er det i orden....................LOL LOL

PATINYA
når man er under 40 år og ikke er pensionist
det var det han skrev, hvor for du det andet fra???

chaingmai
det var bare en tanke der kom på grund af den debat om pension, der har været på andre tråde herinde, at nogen når de er pensionist herude og ikke får deres tillæg det er de ikke. tilfreds med

på den anden side når man er 40 år og har muligheden så vil man ikke betale skat................alså betale til sin pension LOL LOL

PATINYA
ja den er jeg helt enig med dig i chiangmai, vil man modtage må man også betale , ingen tvivl om detWink

PATINYA
thaidream, du undgår under ingen omstendigheder at betale skat til DK, selvom du så bliver udenlandsdansker som jeg selv er, men der imod mister du samtidig en del rettigheder hvis du gør det så tænk dig odt om og undersøg din sag til bund og grund før du foretager dig noget, PAS PÅ vil jeg bare sige, det kan godt være du har en thaidream, men den er altså ikke så let at udfører i praksis, men som skrevet kan det lade sig gøre men ikke uden penge på lommen til at starte med, men igen held og lykke.

ingolf
Og måske kan det alligevel lade sig göre!!
Så må du selv undersöge lidt hvad som gäller i andre lande!!

http://www.farang...

http://www.skatte...artvit.pdf

Mvh Ingolf

Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme!

keniko
Jeg har en del kammerater og bekendte som arbejder offshore og bor i Thailand. Typisk 2 uger på nordsøen og 2 uger i Thailand (1 uge går jo med rejsetid). De har CO adresse i DK. Betaler dansk skat. Men den store fordel er, at flybilletter er fradragsberretiget(til og fra arbejde) tidligere kunne man få kilometerpenge! Personligt må jeg da indrømme at hvis jeg havde denne mulighed så ville jeg benytte den.

Mvh

K.
Du skal ikke lægge puslespil hvis du ikke fatter en brik.

PATINYA
keniko skrev:

Jeg har en del kammerater og bekendte som arbejder offshore og bor i Thailand. Typisk 2 uger på nordsøen og 2 uger i Thailand (1 uge går jo med rejsetid). De har CO adresse i DK. Betaler dansk skat. Men den store fordel er, at flybilletter er fradragsberretiget(til og fra arbejde) tidligere kunne man få kilometerpenge! Personligt må jeg da indrømme at hvis jeg havde denne mulighed så ville jeg benytte den.

Mvh

K.

Offshore arbejdere kender jeg også flere af ,et berømt og indbringende arbejde når mar opholkder sid i Thailand i sin fritid,

hugoboerge
Faa raadgivning fra en revisor og/eller skatteekspert. Hvis jobbet er godt betalt er det sikkert en ringe udgift for at faa klarlagt sagerne.

Der er ogsaa noget der hedder graensegaengerordning men det kan der laeses om paa skat.dk.

Fra forummet her tror jeg ikke at der kommer nogen fyldestgoerende svar.

moerk5002
Måske tråden skulle være lagt ind under 'Danskere i Thailand'. Om at opholde og bosætte sig i Thailand.

Job-banken er for jobsøgende i Thailand eller Danmark.

Rigtig god weekend til alle, store som små. Cool

Lung Yao
PATINYA skrev:
keniko skrev:
Jeg har en del kammerater og bekendte som arbejder offshore og bor i Thailand. Typisk 2 uger på nordsøen og 2 uger i Thailand (1 uge går jo med rejsetid). De har CO adresse i DK. Betaler dansk skat. Men den store fordel er, at flybilletter er fradragsberretiget(til og fra arbejde) tidligere kunne man få kilometerpenge! Personligt må jeg da indrømme at hvis jeg havde denne mulighed så ville jeg benytte den. Mvh K.

Offshore arbejdere kender jeg også flere af ,et berømt og indbringende arbejde når mar opholkder sid i Thailand i sin fritid,

Hvad med Offshore arbejde på de borerigs i Sydthailand ?
For nogle år siden mødte jeg flere som arbejdede der og kom på "rekreation" i Songkhla /Hat Yai .

http://www.epceng...e-thailand

http://www.epmag....land_99410

http://www.offsho...-thailand/

Jeg skal lige pointere at Jeg ingen kendskab har til disse kompagnier og kun er "vejvisning" fra min side, til Thaidreamer. .

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

PATINYA
Kender også en der på et tidspunkt (ca 2 1/2år siden ) arbejde på en Irakisk borerrig, men det var hvist nok mere med livet som indsats, og har desværer heller inden kilder jeg kan henvise thaidreamer til.
vist nok også godt det samme efter hvad han kunne fortællle, i dag har han godt arbejde i Singaporer, en anden jeg kender bor i Patttaya og er chefskipper på en fisker båd ved Cassablanca, hårdt siger han men <150000kr udbetalt pr md, hvor længe han er væk af gangen tør jeg ikke sige noget om, jeg ved bare han har en kanon go hyrer, så der er mange muligheder,

sudsakhon
Nu kan der vel sagtens, her i tråden, komme ganske kvalificerede bud på reglerne omkring de relevante regler, der regulerer trådens forespørgsel.

Dog vildet , som en bruger nævner, være en god ide at rådføre sig med en rådgiver indenfor området.

Bortset fra, at det så ikke nytter noget at spørge en sagkyndig, når man samtidig ikke vil tro på hvad der bliver oplyst, fordi man nævenyttigt fastholder selv at kunne udlede de relevante regler ved at læse et par linjer i en ankelt af de involverede bestemmelser.

Men som svar på Thaidreamers spørgsmål, er det som så meget andet: En vurdering.

Der er ikke umiddelbart et tidsmæssigt kriterium, men flytningen skal have det formål at være varig.

Ved vurderingen af om skattepligten er ophævet i forbindelse med fraflytningen, tillægges det i praksis størst vægt, om man har bevaret sin rådighed over en helårsbolig.
Det er alså bevarelsen af boligen, der kan betyde fild skattepligt til Danmark

Vurderingen, om man har opretholdt sin bopæl (kan også være sommerhus eller erhvervsinteresser) ved fraflytningbliver i altovervejende grad afgjort på objektive kriterier

Dog kan der også lægges vægt på subjektive kriterier, dvs. hensigten og forholdet omkring fraflytningen.
her kigges der specielt på tilknytningen til Danmark, og måden man opholder sig her.

Jeg formoder, at du naturligvis ikke ønsker at være skattepligtig til danmark, og det bedste du kan gøre er, at når du har en konkret plan, som der kan tages skattemæssig stilling til, at få et bindende tilsagn fra SKAT.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
hugoboerge
sudsakhon skrev:

Nu kan der vel sagtens, her i tråden, komme ganske kvalificerede bud på reglerne omkring de relevante regler, der regulerer trådens forespørgsel.

Dog vildet , som en bruger nævner, være en god ide at rådføre sig med en rådgiver indenfor området.

Bortset fra, at det så ikke nytter noget at spørge en sagkyndig, når man samtidig ikke vil tro på hvad der bliver oplyst, fordi man nævenyttigt fastholder selv at kunne udlede de relevante regler ved at læse et par linjer i en ankelt af de involverede bestemmelser.

Men som svar på Thaidreamers spørgsmål, er det som så meget andet: En vurdering.

Der er ikke umiddelbart et tidsmæssigt kriterium, men flytningen skal have det formål at være varig.

Ved vurderingen af om skattepligten er ophævet i forbindelse med fraflytningen, tillægges det i praksis størst vægt, om man har bevaret sin rådighed over en helårsbolig.
Det er alså bevarelsen af boligen, der kan betyde fild skattepligt til Danmark

Vurderingen, om man har opretholdt sin bopæl (kan også være sommerhus eller erhvervsinteresser) ved fraflytningbliver i altovervejende grad afgjort på objektive kriterier

Dog kan der også lægges vægt på subjektive kriterier, dvs. hensigten og forholdet omkring fraflytningen.
her kigges der specielt på tilknytningen til Danmark, og måden man opholder sig her.

Jeg formoder, at du naturligvis ikke ønsker at være skattepligtig til danmark, og det bedste du kan gøre er, at når du har en konkret plan, som der kan tages skattemæssig stilling til, at få et bindende tilsagn fra SKAT.

@Sudsahkon, hvis du henviser til mine indlaeg under Pension osv og du mener du er den "sagkyndige" saa er vi som tidligere naevnt ikke helt enige. Bortset fra det. Som "en bruger" naevner og den bruger det er mig saa er det helt sikkert det bedste at raadfoere sig med en revisor/skatteekspert og saagar henvende sig til Told og Skat for raadgivning.

God weekend og med venlig hilsen.

sudsakhon
hugoboerge

Til spørgsmålet om hvorvidt jeg er sagkyndig eller ej i et givet emne, forstår jeg ikke, hvorfra din kompetence til en sådan vurdering i så fald bliver hentet.

hugoboerge
sudsakhon skrev:

hugoboerge

Til spørgsmålet om hvorvidt jeg er sagkyndig eller ej i et givet emne, forstår jeg ikke, hvorfra din kompetence til en sådan vurdering i så fald bliver hentet.

Jeg naevner blot at vi er ikke enige. Omkring din kompentence som sagkyndig kan jeg ikke udtale mig om. Men istedet for at komme med en lang og til dels intetsigende udredning til thaidreamer synes jeg at du skulle kort og godt have fulgt mit raad om at det bedste er at henvende sig til 1. revisor, 2. skatteekspert og 3. Told og Skat.

Nu oensker jeg ikke at vi begynder med en gang personfnidder fordi vi er uenige om nogle punkter omkring traaden med pensions kontrol.

Saa lad os stoppe her. God weekend. Mvh.

sudsakhon
@hugoboerge

Du har ret i, at uenighed ikke skal ende i personfnidder.
Det er heller ikke dig som person jeg henvender mig til, men det du skriver.

For denne tråds vedkomne, er jeg selvfølgelig ked af, at du ikke formår at læse og forstå hvad jeg har skrevet.

Men jeg kan i kort referat nævne, at det skam ikke er "intetsigende", men nogle vigtige hensyn man skal overveje. Alt som svar på en del af det, som blev spurgt om.

Mere generelt vil jeg gerne påpege, at min deltagelse her i forum er for at hjælpe og få hjælp til de mange spørgsmål der opstår indenfor dette forums formål.

Uenigheder og forskellige opfattelser kan næppe undgås.

Men jeg synes ikke, at det er brugerne til særlig stor hjælp, at relativt simple problemstillinger forvirres, fordi nogen ikke formår at holde personlige holdninger væk fra objektiv regelfortolkning.

meningstilkendegivelser er jo fine nok, men når man ikke har forstået eller ikke kan overskue det grundlæggende, nytter det ikke at henføre sine fejlopfattelser til at alle har ret til en mening.

Jeg undskylder på forhånd, hvis jeg kommer til at fornærme dig, men måske er du en af de, som bør overveje om de har forstand nok på emnet til at holde så skråsikkert på sin mening, på trods af den åbenlyse fejlopfattelse.

Jeg hjælper hjertens gerne, både dig og andre, med uddybende forklaringer på de emner, som jeg ved noget om.
Det er faktisk en af grundende til at jeg er her på forum.

Ofte kan det være et ganske lille råd, som hjælper en løsning i gang. Og det tager så lidt f min tid. Så det gør jeg gerne.
Jeg har også selv fået værdifulde tip af brugere herinde, som jeg ikke var klar over. Og tak for det. Det har sparet mig for både tid og ærgrelser.

Jeg ved ikke alt, og diskuterer gerne. Men er det en juridisk problemstilling som er emnet, skal man have en vis viden om de bagvedliggende reguleringer.

Det er ikke alle svar i de forskellige tråde, der bæger præg af denne saglighed.

De personlige meninger man måtte have om diverse bestemmelser og regelanvendelse, blander jeg mig nødigt i.
Men det (måske nørdede) tekniske, er et sted jeg har en vis kompetence.

Derfor forklarer jeg gerne hvordan det hænger sammen, men har ikke evner, der omfatter forklaringer på hvorfor myndighederne politisk set ikke vil agere anderledes.
Her er mit gæt lige så godt som alle andres.

Der er mange herinde med specialviden indenfor deres felt.
Måske skulle man prøve at lytte til de, som faktisk har en konkret viden og ikke tro man kan dække alle områder selv.

Og med denne trådkapring må jeg vil hellere skrive til Thaidreamer, at jeg naturligvis gerne uddyber enten her i tråden eller i PB.

hugoboerge
@Sudsakhon, takker for din forklaring og oensker dig en god weekend. Som sagt saa raadgivning fra revisor, skatteekspert samt told og skat er det bedste raad der kan gives. Der kan maaske komme nogle juridiske problemer og det er ikke min boldgade.

Spring til debat: