Se indlæg
 Udskriv debat
Torpedo fra Danmark ?
mr tirak
Har vi produceret eller solgt torpedoer i Danmark.

Vi var i denne weekend i chumphorn på mc, i den forbindelse var vi uden for byen ved et område med et gammelt krigsskib og et minde sted for Rama 5 og/dennes søn.

Her lå der der antal gammel torpedeoer.

Stor var min forbavelse da der på næsen af disse sad et originalt messing skilt med teskten.

Flyder ikke med over 100 kg/cm2 i luft?.

Inde læste konen et skilt op for mig på thai.
Torpedo fra Danmark bla bla. 2488.

Det får jeg til at de er fra 1937.

Er der nogle der ved noget om at vi evt har produceret elle solgt disse fra dk

Venligst

Mr tirak
Bare fordi din far hedder gud,- behoever du ikke gaa paa vandet her hvor jeg fisker

Du skal bare gifte dig med en Thai, så er der ingen døje.

Blue Top Coffee Shop
Nok det stoerste udvalg af impoteret kaffe i Thailand.
Koh Pha Ngan.
Et besoeg vaerd ogsaa selv om du ikke er kaffe freak

WWW.thebeachhouse.asia
waree
En torpedo er et selvfremdrevet projektil, som opererer under vandet og som er fremstillet til at detonere ved kontakt eller passage af et mål. Den første funktionsdygtige torpedo fremstilledes af den engelske konstruktør Robert Whitehead. Han fremviste i 1866 den første selvsejlende torpedo, der kunne fremdrives under vandet. Den kunne yde en fart på 6 knob, og kunne række ca. 300 m. De første torpedoer kom til det danske søværn i 1875, og vi startede en dansk produktion af disse i 1889. Fabrikation og videreudvikling af torpedoer i Danmark fandt sted indtil 2. verdenskrig. Derefter gik udviklingen så stærkt, at en selvstændig dansk udvikling aldrig kom i gang igen.

I 1971 købte søværnet en ny torpedotype benævnt TP 612 i Sverige. Den var både hurtigere og rakte længere end de gamle modeller. Den blev drevet frem uden at efterlade spor af luftbobler til overfladen, som indtil da havde gjort det muligt at opdage et angreb. Den nye model torpedo, som nu var udviklet til model TP 613, havde en rækkevidde på mere end 25 km. og havde både trådstyring og var i stand til selv at lytte sig frem til målet. Torpedoen var nu efter affyringen uafhængig af ubåden, og for fjendtlige fartøjer var det nu stort set umuligt at undgå torpedoen. Torpedoen ville oven i købet - hvis den mod forventning ikke ramte i første forsøg - kunne vende og styre tilbage mod målet.

Torpedoen drives frem med en fart af indtil 45 knob, hvilket vil sige over 80 km/t. Ubådene fik desuden moteret nyt ildledelsesudstyr, som gjorde dem i stand til at angribe op til fire mål samtidig.

Koldkrigsmuseum Langelandsfort har ialt 4 torpedoer. I ankomstbygningen er der udstillet en gennemskåret demostrationstorpedo, en krigstorpedo med øvelsesladning står i MIG flyverens hangar, og to torpedoer er placeret i ubådens udskydningsrør nr.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
prøvede lige at gogle emnet, fandt dette ved første øjekast

sank
Angry Mener også de Danske torpedoer var mindre end de Engelske og Svenske og de elendige danske har ødelagt mange fridage for mig ? da de absolut skulde afprøves om fredagen Angry og så gik til bunds ? ikke fri før vraget er fundet Hello....

mr tirak
Takker vældig interesant.

Endnu en dansk thai forbindelse.

Mr Tirak
Bare fordi din far hedder gud,- behoever du ikke gaa paa vandet her hvor jeg fisker

Du skal bare gifte dig med en Thai, så er der ingen døje.

Blue Top Coffee Shop
Nok det stoerste udvalg af impoteret kaffe i Thailand.
Koh Pha Ngan.
Et besoeg vaerd ogsaa selv om du ikke er kaffe freak

WWW.thebeachhouse.asia
Webmaster
Mr Tirak, fik du taget lidt billeder som du har lyst til at dele ?
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Lung Yao
mr tirak skrev:

Takker vældig interesant. Endnu en dansk thai forbindelse. Mr Tirak

Var det her at du så torpedoerne ? Krom Luang Chumphon Khet Udomsak Royal Palace . Hat Sai Ri : Google Map: 10*23´59.33" N - 99*16´47.79" E

https://plus.goog...4467/about

lh3.googleusercontent.com/-Ab3fZagmNCM/T4aQJtbTqoI/AAAAAAAAACw/1XlI0V0vhR0/s1036/Krom+Luang+Chumphon+Khet+Udomsak+Royal+Palace.jpg

.
Redigeret af Lung Yao d. 18/12-2012 14:17
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Spring til debat: