Se indlæg|
Har du betalt sin sot
|
|
| TG950 |
Lagt på d. 21/02-2010 13:17
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1670 |
FCKdk skrev: [quote]TG950 skrev: [center]har ikke stemt, da jeg mener at en ligende har været oppe før, men måske jeg tager fejl men har ikke betalt, da jeg har mødt min kone i danmark hvor hun har været gift med et svin af en dansker ( ja, jeg kender ham ) men betaler naturligvis for pap datterns udannelse. og har hjulpet til med at få pap sønnernes forretning op at køre, ( men det er jo en helt anden sag ) [quote]FCKdk skrev: Sådan nogle, er Vi en del af, der har fået "stjålet" konen, af en af de luskebukse, Vi gør alt for at beskytte vores koner kærester imod.... Husk blot at nyde hver dag, det går godt og tænke lidt pænt på hvad hendes/andres eks. har investeret i sinsot/hende/famillien og tænk så igen at Du sådan har kommet og nasset dig ind!!!! ![]() INDLÆGET OUT OF TOPIC kræver vist lige et svar, jeg har absolut ikke stjålet min kone fra " svinet " tværtimod så var min kone udsat for vold og trusler på livet, min kone blev skilt fra " svinet " via byretten, efter at " svinet " forsvandt sporløst fra den danske muld og er stadigvæk forsvundet, efter forsøg for forsikrings svindel og er stadigvæk såvidt jeg ved stadig efterlyst for dette, alt dette ligger mere end 7 år tilbage. og vi er stadigvæk gift og lever lykkelig med hinamden. så jeg håber at du vil æde dine ord i dig igen, med beskyldning for at have stjålet min kone fra en anden, næste gang du kommer med beskyldninger mod mig, så tag lige og kend baggrunden først tak.[/center] Redigeret af TG950 d. 21/02-2010 13:22 Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først. både store & små stavefejl kan forekomme ![]() livet forståes forlæns, leves baglæns. Brug ikke dagen på at se dig tilbage, Du skal alligevel ikke den vej..... Lev med de beslutninger du tager, også selv om andre ikke acceptere det Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel.. |
|
|
|
| kylling |
Lagt på d. 21/02-2010 13:50
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 789 |
Som jeg har oplevet det med sin sot er det kun for at fremvise pengene og guldet på en pude,for at vise vores datters mand kan godt forsørge hende. Det er jo en tradition i thailand og der må man have respekt for familiens ansigt overfor resten af landsbyen. I vores og mange andres tilfælde får du pengene tilbage,bliver sammen med de 10 bth guld kun for at vises frem. De særlige indbudte ser så på det, medens jeg og resten går rundt i byen med et ondsvagt grisehoved,puuu ha det var en lang dag,men en kæmpe oplevelse. Senere på aftenen mad og drikke samt underholding(orkester) for ca.500 mennesker, hvor jeg måske kendte de 25 Men alt i alt en kæmpe oplevelse. |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 11/01-2013 16:59
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1244 |
Jeg svarede Ja til betalt Sin-sod Jeg er selv blevet gift med en veluddannet og aldrig før-gift kvinde fra Isaan på 30 (jeg selv er 27). Det var meget stille og roligt med landsbyens beboere som gæster. Aldrig før er der en fallang som er blevet gift i landsbyen Jeg lagde 100.000 baht og guld smykker. De 100.000 baht havde vi som sådan allerede givet til at bygge et nyt hus for til hendes forældre (som af naturlige årsager bliver vores ved deres tids ende). Vi aftalte med svigermekanikken at pengene til huset ville blive lagt som en Sin-sod. Guldet fik vi igen efter ceremonien. Og i fremtiden huset også, inkl 15 rai land Min kones forældre betalte den store gris som blev grillet og delt ud, og jeg betalte for drikkevarerne ca. 3.000 baht. Sidst men ikke mindst var der jo alle fra Landsbyen som kom og bandt pengesedler om vores håndled. rundtregnet 6.000 baht i gave. OBS !! Jeg har tit haft mine betænkeligheder ved sådan bare at kaste penge efter en tradition som jeg mener er gammeldags og ikke særlig hensynsfuld for de nygiftes fremtid. Men jeg må indrømme at jeg efter det hele var overstået følte mig lidt flov over at jeg frygtede at blive kørt rundt i manegen, da det i sidste ende er mit og hendes. Som kronen på værket er jeg nu en del af familien, sat mig selv i respekt ved at vise ansvar for deres datter og følge deres skigge og traditioner. Det er nu min svigerfar der sørger for at mit glas ikke løber tør for øl, og mor som sørger for min mave ikke knurrer
Too much agreement kills a chat.
- Eldridge Cleaver |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 12/01-2013 14:56
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
GAMBIT skrev: Jeg svarede Ja til betalt Sin-sod ....................................................................................... Som kronen på værket er jeg nu en del af familien, sat mig selv i respekt ved at vise ansvar for deres datter og følge deres skigge og traditioner. Det er nu min svigerfar der sørger for at mit glas ikke løber tør for øl (*), og mor som sørger for min mave ikke knurrer ![]() Husk lige at tilføje :<< som JEG har lige købt i Tesco >> ![]() Undskyld, men kunne ikke lade være. . Redigeret af Lung Yao d. 12/01-2013 15:03 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| GAMBIT |
Lagt på d. 13/01-2013 15:54
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1244 |
Dér rammer du rigtigt Onkel Yao ![]() Du kender det kan jeg forstå
Redigeret af GAMBIT d. 13/01-2013 15:59 Too much agreement kills a chat.
- Eldridge Cleaver |
|
|
|
| Peder1968 |
Lagt på d. 14/01-2013 09:34
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 852 |
Mit svar er "JA" (1) og "Sender penge hver måned" (2). (1) Sinsort kunne jeg have fået tilbage men jeg gav det som en hjælp til en ny bil. (2) Ca. 1000 kr. hver måned + en lille ekstra slat når der er fødselsdag i familien (konen betaler selvfølgelig selv det hele). ![]() |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 14/01-2013 09:53
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
nej...................![]() |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 14/01-2013 10:27
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 461 |
NEJ Jeg kunne da aldrig finde på at købe en kone..... |
|
|
|
| Peder1968 |
Lagt på d. 14/01-2013 11:31
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 852 |
Det har da intet at gøre med at købe en kone. Du får jo pengene retur (normalt)... ![]() |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 14/01-2013 18:05
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Så har du aldrig været gift?! ![]() |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 14/01-2013 22:01
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 461 |
Jo da jeg har da været gift 2 gange ,,,men uden at betale for en kone |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 15/01-2013 09:31
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Det har selvfølgelig ikke spor at gøre med at "købe en kone". Man kan ikke "købe en kone", man kan derimod respektere de traditioner omkring brudepris, hvor de stadig bliver praktiseret. Og som det oplyses i tråden, så har mange oplevet enten slet ikke at betale eller blot lave et "display" af situationen. Min kone var 20, da vi blev gift. Hun var ikke tidligere gift. 6 års skolegang havde hun at prale af. Og mht udseende, så lignede hun en million dollars ![]() Meget til min overraskelse - jeg vidste intet om thai skikke dengang - så forventede familien at jeg betalte sinsot da jeg skulle smedes i hymens lænker med min udkårne. Okaaay... Hmmm... Konen var helt klar på min økonomiske formåen på daværende tidspunkt og fastsatte selv brudeprisen med sine forældre. 25.000 baht plus omkostningerne til afholdelse af festen. Jeg betalte med den største fornøjelse, svigerforældrene havde ikke meget at gøre godt med dengang, og dette beløb var nok til at de kunne bygge et større hus. Og omkostninger i forb. med festen beløb sig til rene pebernødder, svigermor tillod ikke nogen ekstravagance. Det var en magisk dag, som den dag idag står mejslet i min hukommelse 20 år senere. JA, jeg betalte sinsot, og jeg er stolt af det. Det faldt på et tørt sted. |
|
|
|
| Skeptikeren |
Lagt på d. 15/01-2013 09:39
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 330 |
rinpoche, endnu en gang - bedre kan det vel ikke siges! Tak for det input, det er altid glædeligt når man opdager at man ikke er alene i verden Somrak Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012) Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2 Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej! |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 15/01-2013 09:49
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Nej jeg har ikke betalt sin-sot, og der har aldrig vaeret tale om det. Vi afloenner mine sviger foraeldre for deres arbejdsindsats paa plantagerne saa de har til de bliver aeldre, ioevrigt bor vi sammen og alle bidrager paa hver sin maade til det faelles hushold. Men.... Min mellemste svoger, der har vaeret gift 2 gange, og har 1 barn med hver ex, har nu fundet en ny flamme, en dame i omkring samme alder som ham selv uden boern. Han har eget hus ( ikke lerhytte ) med fantatiskt flot have, egen bil og egen plantage...kort sagt; han klare sig meget godt, har hvad han behoever herude paa landet. Nu vil damens foraeldre saa have at han betaler 500.000 baht i sin-sot. Svaret var kort og kontant fra mine svigerforaeldre, at hvis hun elsker ham og vil have et godt liv, flytter hun bare ind og de kan gifte sig, altsaa klart nej til sin-sot Ved at de betalte for hans foerste kone, men ikke for nr 2 Og saa har jeg lige vaeret til et lokalt brullyp her. Et ungt par ( moutain people ) uden det meste, bor i lerhytte ( efter danske forhold ) begge daglejere, altsaa uden fast arbejde..... der betalte manden 400.000 baht i sin-sot Hvor faar de pengene fra ? Hos de lokale ( moutain people ) er sin-sot extremt vigtigt, min tanke er bare hvordan de kan skaffe de penge da de stort set intet ejer. De har ikke land, nogle endda ikke thai national id-card. Foerst her paa det seneste er det blevet muligt for dem at erhverve sig land. Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 15/01-2013 11:17
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Hos de lokale ( moutain people ) er sin-sot extremt vigtigt, min tanke er bare hvordan de kan skaffe de penge da de stort set intet ejer. De har ikke land, nogle endda ikke thai national id-card. Foerst her paa det seneste er det blevet muligt for dem at erhverve sig land. Ved du hvad, Cabbie? Det er et rigtig godt og interessant spørgsmål, som jeg i hvert fald ikke har noget svar på. |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 15/01-2013 11:53
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Det strejfede mig bare da jeg var til det ene moutainwedding i gaar. De fik det der var tilbage af grisen fra spirit-house partyet fra nabo der var blevet holdt dagen foer, dvs der var ikke saa meget mad, og whiskeyen var ogsaa hoppet en " klasse " ned ad rangstigen og ikke store maengder I det hele taget et meget stille wedding..... Saa jeg studsede skisme lidt da de sagde at der var blevet betalt 400.000 baht i sin-sot, plus selvfoelgelig guldet. De har ihvertfald ikke faaet de penge ind via kuverterne der blev afleveret. Hvilket ogsaa er en spoegs ting, man ligesom betaler tilbage plus lige lidt extra for hvad der blev givet af dem da de var gaest. Det kan vaere sig 1 bath eller 10 bare lige at det skal markeres at der er betalt tilbage. Ioevrigt har det vaeret en intresant uge med moutainweddinger og spirithouse parties, og andre fester. Synd at jeg ikke er i besidelse af det helt store drikke gen, for jeg kunne have trillet rundt, festet, spist og drukket loes i en uge, uden at skulle betale noget for det ( ud over de par hundrede bath i kuverterne ) Det er dejligt at bo paa landet .....
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 15/01-2013 13:14
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 230 |
Taxidriver husk nu på ,at pga du ser 400.000 baht ikke er det samme som de har 400.000 baht at give... En del Thai går ud og låne det beløb de vil "vise" frem i X antal dage, betaler dem tilbage, og slås så i lang tid derefter med at betale de "høje" gebyr tilbage til dem de har lånt af... I nogle familie ombytte familien deres guld i X antal dage for at "vise" penge frem, og derefter ombytter det til deres eget guld igen... Det sker tit her i Thailand, at det "bare" er vise frem penge.. Men her i "stor" by området er selv mange Thai træt af det, og de synes også det er noget "pjat" at blive ved med det, da alle ved festen VED det forgår sådan mange gange... Det sidste bryllup jeg var med til, blev der fortalt det kun var pga mormor at denne del blev overholdt, og de regne med at når parret der nu blev gift, skulle igennem det med deres børn, at de så "nok" var over... Jeg er sikker på der er stor forskel på hvordan Thai ser på om det er her fra By området, og dem ude fra landet...... |
|
|
|
| Phaiwan |
Lagt på d. 15/01-2013 19:02
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 29 |
Nej da jeg har mødt min kone i Danmark, men hun giver sender 12.000 kr pr. år til hendes mor. Vi tager hendes mor med på ferie rundt i thailand når vi er der samt min kones søster, men det er for at de kan hygge sig. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 15/01-2013 19:39
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Vi har da også en slags medgift/tradition her i Danmark. Mange af jer unge her på Dansk Thai Website, kender nok ikke denne traditionen, men jeg er sikker på, at vi "herrer" i den bedste alder har prøvet det eller hørt om det. Mange unge i dag sparer op til brylluppet og måske låner lidt, og giver den fuld skrue. Da jeg blev gift, var det tradition at brudens forældre betalte brylluppet. Mit var på hotel med ford udsigt. Med ophold mad og underholdning til de mange udenbys gæster, tør jeg næppe at sætte pris på mit bryllup. Jeg syntes at sin sot er okay, jeg har talt med mange kvinder, der sender penge hjem til forældrene. At kompensere forældrene med et mindre beløb, er da helt i sin orden, nu da deres datter har ansvar for sin egen familie. |
|
|
|
| Skeptikeren |
Lagt på d. 16/01-2013 02:22
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 330 |
Må deværre give Badedyret ret. Det er lånepenge. Har oplevet det en 2-3 gange i min tid. Men oppe på landet. Ikke noget man taler om, fordi så kommer et andet Thai-Style aspekt ind, nemlig "tabe ansigt". Hellere betale tilbage i årevis til en lånehaj, end at virke fattig og forarmet. Med den normale ulogiske thai-tænkemåde, som for dem er logisk, kan de ikke indse at de låne penge vedholder dem i fattigdommen. Man kan drage parallel til dem som adiktet til spil og låner og låner til deres lidenskab. Somrak Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012) Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2 Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej! |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Jeg lagde 100.000 baht og guld smykker. De 100.000 baht havde vi som sådan allerede givet til at bygge et nyt hus for til hendes forældre (som af naturlige årsager bliver vores ved deres tids ende). Vi aftalte med svigermekanikken at pengene til huset ville blive lagt som en Sin-sod. Guldet fik vi igen efter ceremonien. Og i fremtiden huset også, inkl 15 rai land