Se indlæg|
Rejse til Thailand
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 06/02-2013 13:08
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 98 |
Hej med jer.... Jeg har brug for jeres hjælp Jeg fatter ikke en meter af det system vi har når en Thailandsk pige der er på førtidspension vil rejse 4 mdr. til Thailand.Nu har jeg surfet på nettet og forsøgt at få kontakt med kommunen, men uden held Det jeg ikke fatter er at vi planlægger en tur til Thailand i 2014 hvor min kære skal være der i 4 mdr, sammenhængende, men nu har jeg så fået at vide at såfremt hun rejser 4 måneder sammenhængende, kan hun ikke rejse mere det næste år. Grunden til min bekymring ved dette er at hendes forældre (mine svigerforældre) er oppe i en alder hvor det hurtigt kan gå ned ad bakke, og min kære er bekymret for at såfremt hun rejser i 4 mdr. kommer hjem og et par måneder efter sker der noget med hendes forældre (håber vi naturligvis ikke) ja så kan hun ikke rejse derud igen, end ikke i en kortere periode.Er der nogen af jer der ved noget omkring dette og den markværdige regel, som jeg ikke har hørt om før ??? Please help.. mvh. Klaus |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 06/02-2013 15:19
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Klaus Grenaa skrev: Hej med jer.... Jeg har brug for jeres hjælp Jeg fatter ikke en meter af det system vi har når en Thailandsk pige der er på førtidspension vil rejse 4 mdr. til Thailand.Nu har jeg surfet på nettet og forsøgt at få kontakt med kommunen, men uden held Det jeg ikke fatter er at vi planlægger en tur til Thailand i 2014 hvor min kære skal være der i 4 mdr, sammenhængende, men nu har jeg så fået at vide at såfremt hun rejser 4 måneder sammenhængende, kan hun ikke rejse mere det næste år. Grunden til min bekymring ved dette er at hendes forældre (mine svigerforældre) er oppe i en alder hvor det hurtigt kan gå ned ad bakke, og min kære er bekymret for at såfremt hun rejser i 4 mdr. kommer hjem og et par måneder efter sker der noget med hendes forældre (håber vi naturligvis ikke) ja så kan hun ikke rejse derud igen, end ikke i en kortere periode.Er der nogen af jer der ved noget omkring dette og den markværdige regel, som jeg ikke har hørt om før ??? Please help.. mvh. Klaus Maaske svaret ligger her paa denne link: Mvh https://www.borge...rejse.aspx |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 06/02-2013 15:31
|
Hej Hugoboerge... Nej desværre som jeg ser det, står der ikke noget om det jeg søger ,,,det specielle ved dette tilfælde er at min hustru kommer fra Thailand og får førtidspension og der er tilsyneladende nogle specielle regler omkring dette,,,,hvis ikke jeg har opfattet det helt forkert ![]() Jeg prøver at tage fat i kommunen i morgen igen,,,,,, |
|
|
|
| phom |
Lagt på d. 06/02-2013 15:32
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 282 |
prøv at ring til borger.dk ' der kan evt. gælde andre regler hvis hun ikke er dansk statsborger Ring 1881 eller 7010 1881. Telefonen er åben mandag-fredag kl. 8 - 18 |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 06/02-2013 15:34
|
Phom.... Det er hun nemlig ikke og jeg tror også det er deri det ligger,,,jeg prøver borger,,,tak for hjælpen !!! |
|
|
|
| Peder1968 |
Lagt på d. 06/02-2013 16:32
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 852 |
Klaus Grenaa skrev: Phom.... Det er hun nemlig ikke og jeg tror også det er deri det ligger,,,jeg prøver borger,,,tak for hjælpen !!! Det burde ikke være et problem: Set på: https://www.borge...rejse.aspx Midlertidige udlandsophold Kommunen vil typisk vurdere, at et ophold i udlandet er midlertidigt og derfor ikke har betydning for din pension, hvis du normalt bor fast i Danmark, og hvis du beholder en ”reelt faktisk bopæl” i Danmark. Det vil du normalt kunne dokumentere ved, at du stadig er tilmeldt folkeregistret i Danmark og opfylder en af betingelserne: Du rejser kun en enkelt gang, og rejsen er kortere end 12 måneder Du rejser flere gange, og hver rejse er kortere end 3-4 måneder. De samlede udlandsrejser varer højst seks måneder i løbet af et år. Ankestyrelsen har desuden givet en folkepensionist medhold i, at pensionisten havde bevaret sin bopæl i Danmark under gentagne ophold i Østen. Folkepensionisten havde bevaret en lejebolig i Danmark og betalte skat i Danmark. Opholdene i Østen var under et halvt år. Rejser du mere - eller er du i tvivl om dit ophold i udlandet har betydning for pensionen - skal du kontakte kommunen. Det gælder også, selvom du ikke har planer om at opgive din bolig i Danmark, beholder din folkeregisteradresse i Danmark, og selv om du mener, at du stadig har ”fast bopæl” i Danmark, mens du rejser. |
|
|
|
| cali111 |
Lagt på d. 08/02-2013 03:33
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 359 |
som efterlønsmodtager blev jeg af ASE krævet tilbagebetaling af modtaget ydelser, fordi jeg ikke havde fast bopælsadresse i Danmark under mit ophold uden for Europa. Jeg klagede til arbejdsmarkedsstyrelsen, som efter 6 mdr. behandlingstid gav mig medhold ,i at jeg havde ret til min efterløn, når jeg stadig var tilknyttet folkeregistret i min hjemkommune med ukendt adresse og ellers havde overholdt gældende regler. ASE måtte til lommerne og farmand fik pengene tilbage. Konklusion: Man mister ikke retten til sin efterløn hvis man bliver hjemløs og tager ophold uden for europa i 3 mdr. indenfor hvert kalenderår. Rejser man feks. okt. nov. dec. jan. feb. marts,og alligevel af en eller anden grund, skal skifte adresse, kan man jo bo meget godt i Thailand for det beløb, man ellers skulle have betalt i husleje under fraværet. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Jeg fatter ikke en meter af det system vi har når en Thailandsk pige der er på førtidspension vil rejse 4 mdr. til Thailand.
,,,det specielle ved dette tilfælde er at min hustru kommer fra Thailand og får førtidspension og der er tilsyneladende nogle specielle regler omkring dette,,,,hvis ikke jeg har opfattet det helt forkert