Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Thailandsk mad i Danmark og dansk mad i Thailand » Opskrifter og gode råd
 Udskriv debat
Gær og æg
taxidriver990
Steen Nielsen skrev[url]http://www.choco-.../index.php Download our complete product
[/url]


Kan bare ikke aabne deres produktliste, forbidden er svaret
Gode ideer modtages ....

Nogen der ved hvordan man laver en god surdej herude ?
Og hvorlaenge kan den holde sig etc etc

Og i hvilket forhold, hvor meget af hver ?
Redigeret af taxidriver990 d. 05/06-2013 13:59
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda


Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne


Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter
 
sudsakhon
@taxidriver990
Surdej laves som jeg har beskrevet tidligere i tråden.
Og den kan holde sig et par uger eller mere på køl.

Skulle der gå længere tid, kan den vækkes til live igen ved at tage et par spiseskefulde af den og så følge samme procedure som beskrevet
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
taxidriver990
Saa godt din beskrivning men der staar ikke noget om forholdet imellem vand og mel ....
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda


Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne


Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter
 
steen nielsen
taxidriver990 skrev:

Steen Nielsen skrev[url]http://www.choco-.../index.php Download our complete product
[/url]


Kan bare ikke aabne deres produktliste, forbidden er svaret
Gode ideer modtages ....

Nogen der ved hvordan man laver en god surdej herude ?
Og hvorlaenge kan den holde sig etc etc

Og i hvilket forhold, hvor meget af hver ?


http://www.kvalim...-en-surdej
Alting skal rives ned - undtagen Gulerødderne - de skal rives op!
 
taxidriver990
Rigtig god link...

Hvad med den fra firmaet Schimdt kan du aabne deres produktliste ?

Tak
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda


Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne


Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter
 
steen nielsen
taxidriver990 skrev:

Steen Nielsen skrev[url]http://www.choco-.../index.php Download our complete product
[/url]


Kan bare ikke aabne deres produktliste, forbidden er svaret
Gode ideer modtages .... gå ind under opskrifter / Recipes der er alle produkterne også

Nogen der ved hvordan man laver en god surdej herude ?
Og hvorlaenge kan den holde sig etc etc

Og i hvilket forhold, hvor meget af hver ?

Alting skal rives ned - undtagen Gulerødderne - de skal rives op!
 
jacobpakchong
Hej der ude,bringer lige denne stråd ind igen for en kort,mest til conrad der spurgte hvor meget en pakke dansk tørgær fylder,har prøvet og se og det fylder en hel spiseske med mere da en del dryssede ved siden af da der ikke ku være mere i skeen,dansk ske der er lidt større end her i th.
 
Conrad
Hej Jacob

Tak for oplysningen.

Conrad
 
Webmaster
sudsakhon skrev:

@taxidriver990
Surdej laves som jeg har beskrevet tidligere i tråden.
Og den kan holde sig et par uger eller mere på køl.

Skulle der gå længere tid, kan den vækkes til live igen ved at tage et par spiseskefulde af den og så følge samme procedure som beskrevet

Angående surdej, så købte jeg 2 breve Tørret Økologisk Surdej i Rema 1000 i dag. Brevene kostede 10 kr. stykket. Købte dem faktisk mest med tanke på denne tråd, så jeg lige kunne smide et par billeder op af brevene hvis nogle skulle være interesseret.

i1365.photobucket.com/albums/r752/AsiaPortalerne/Thailand%20Portalen/2013-06-10185103_zps5dc06bfe.jpg

i1365.photobucket.com/albums/r752/AsiaPortalerne/Thailand%20Portalen/2013-06-10185114_zps4a6dc6bc.jpg
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.
 
http://www.thailand-portalen.dk
sudsakhon
Udmærket produkt. Det vidste jeg ikke var i handelen.

Min surdej, jeg beskrev, var den friske.

man kan lave sin egen "Tørsleff", hvis man tørrer sin egen friske surdej i ovne . 80 grader kan gøre det.

jeg kan bedst lide at arbejde med den frosne surdej, (eller allerhelst frisk)men det er en smagssag
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
steen nielsen
steen nielsen skrev:

DJ skrev:

Nu vi er ved gaer og opskrifter, er der nogle som ved, om man kan og evt. hvor man kan koebe rugkerner i Thailand ?


http://www.choco-.../index.php Download our complete product
Jeg køber rugmel med kerner her
Vare nummer 17 144601 Whole grain mix dark 2 kg. 196.oo B
17 126300 Korn Pepp 2 kg. 192.00 B
de to poser mixer jeg, og så har jeg et rugbrød



Rettelse rettelse sorry jeg har set forkert på regningen fra Schmidt prisen er dobbelt op, sorry
Alting skal rives ned - undtagen Gulerødderne - de skal rives op!
 
taxidriver990
@ Webmaster
Tak for tippet, vil teste hvordan det bliver paa min rejse til DK
50 B er vel billigt for en pose
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda


Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne


Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter
 
steen nielsen
jeg ved ikke hvordan jeg får billederne med, men i kan se dem i mit foto album.

Opskrift på et dejligt madbrød

900 gram hvedemel, 1 teske groft salt, 1 spiseske tørgær, op i skålen, 600 ml. lunkent vand måske lidt mere men se på konsistensen når det er rørt godt sammen med vand først, dejen skal være, ikke for tyk ikke for tynd, som rabarbergrød,
forme hvis du hælder en god sjat olie, i miden af formen og kommer dejen over på olien så fordeler det sig selv, formen fyldes ½ op lad det hæve til dejen når kanten på formen, kom krymmel på, og lad det hæve igen 20-25 min kommes i en varm ovn 40 - 45 min på 180 grader .
Så har i et dejligt madbrød, til supper eller, en dejlig gang hjemmelavet hønsesalat.
Krymmel groft salt / timian / chili / tomater hakket, eller hvad i nu kan lide, min form er en stor stegepande, uden plast / træ skaft.
Den samme opskrift kan du bruge til morgenbrød, lidt mindre vand, salt og ingen krymmel, men en lille smule sukker.
Morgenbrød bager jeg på en silikone måtte Rugbrød i en silikone form.
Alting skal rives ned - undtagen Gulerødderne - de skal rives op!
 
steen nielsen
Jeg har nu prøvet på og lave wienerbrød, http://www.kvalim...-paa-smoer
men det kom ikke til og se ud som i videoen, eller billederne, jeg tror her er for varmt, smør overalt, dog ikke i dejen, måske skal jeg skaffe et køleskab, jeg kan stå i og lave dejen, måske er der nogle der vil prøve, om de kan gøre det beder.
Alting skal rives ned - undtagen Gulerødderne - de skal rives op!
 
taxidriver990
5555 ... Det er godt forsoegt rol

Har du ikke et rum med air-con i ?

Jeg taenkte nu paa sovevaerelset ... det er ikke altid det er lige " hot "
Redigeret af taxidriver990 d. 11/06-2013 14:19
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda


Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne


Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter
 
steen nielsen
taxidriver990 skrev:

5555 ... Det er godt forsoegt rol

Har du ikke et rum med air-con i ?

Jo jeg har, men mit køkken er 80 m2 så det er ikke lige til og få ned på 20 grader,
ellers tak for tippet taxidriver
Alting skal rives ned - undtagen Gulerødderne - de skal rives op!
 
sudsakhon
Wienerdejen kan du køle i køleskabet mellem rulningerne.

Samme gælder, når du rører remoncen, så den ikke flyder
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
steen nielsen
sudsakhon skrev:

Wienerdejen kan du køle i køleskabet mellem rulningerne.

Samme gælder, når du rører remoncen, så den ikke flyder


Tak for tippet, men det dur ikke med smør, det smelter inden du får det rullet ud, men i Makro har de wienerbrøds margarine, det kan dårligt smelte, så hvad mon det er lavet af, jeg tror man kan bruge det som fugemasse også.
steen
Alting skal rives ned - undtagen Gulerødderne - de skal rives op!
 
Spring til debat: