Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Naturen, dyrelivet og miljøet » Andet i naturen
 Udskriv debat
Tigertempel i Thailand beskyldes for dyrplageri og bedrag
Webmaster
Wat Pa Luangta Maha Bua Yannasampanno-klostret i Kanchanaburi i Thailand kaldes for Tigertemplet, men ifølge en dyreværnsorganisation er det ramme om dyreplageri og bedrag, skriver Politiken onsdag.

Det er den britisk-baserede NGO, Care for the Wild International (CWI), der beskylder munkene på turistattraktionen - med adskillige danske gæster - for misbrug og mishandling.

Det er ikke første gang, at CWI retter hård kritik mod Tigertemplet, der ligger 80 km nordvest for Thailands hovedstad, Bangkok.

Det skete også i CWI’s første rapport, ’Udnyttelse af tigeren’, fra 2009, som var udarbejdet i samarbejde med World Society for the Protection of Animals (WSPA).

Materialet var i hemmelighed indsamlet fra 2005 til 2008 og beskyldte Tigertemplet for ’illegal handel med tigre’, ’systematiske og fysiske overgreb på tigre’ samt ’højrisiko samvær mellem tigre og turister’, anfører Politiken.

Læs nærmere på: http://www.u-land...eri-og-bed
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
maik
Jeg har været i Kanchanaburi adskillige gange, men jeg har altid undladt at besøge Tigertemplet. Det har jeg åbenbart gjort ret i.
I fiktionen findes adgangen til virkeligheden …

maikjensen.dk

http://www.maikjensen.dk
hugoboerge
maik skrev:

Jeg har været i Kanchanaburi adskillige gange, men jeg har altid undladt at besøge Tigertemplet. Det har jeg åbenbart gjort ret i.

Har vaeret der een gang og det var nok. Min thai familie ville ikke ind pga den hoeje entre pris og jev var endda villig til at betale.

Longway
Om der er noget om snakken skal jeg vaere usagt, visse medier har det med at koere alt op i en spids.

Jeg har vaeret der 2 gange, det var dengang tigerne gik loese, det kostede 300 b, pr. snude dengang, ja det er vel 5 - 6 aar siden ca. Hvis det er dyrt, saa aner folk intet om de store dyr og hvad det koster at passe dem.

Om disse praegtige dyr er bedoevede ved jeg ikke, men jeg ved at kattedyr er slappe og sover det meste af dagen, og i oevrigt, hvad er alternativet for disse flotte dyr, en Zoo ? Nej Tak !

Nu er verden efterhaanden saadan skruet sammen, at skal man bevare de vilde dyr, ja saa er det jo mere eller mindre i " fangeskab " SYG VERDEN !
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
skolen
http://www.carefo...?nggpage=2

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at besøge tigertemplet, men får noget dårlig smag i munden efter at have læst på diverse hjemmesider...

Kunne også godt tænke mig at høre reaktioner fra folk, der har været der.

Longway
@ Skolen.

Hvis du vi opleve tigertemplet, saa vil jeg gerne foelge dig, derefter kan du saa netop ha' din egen mening.

Du kan bare skrive en PB.

Jeg bor i Bkk.
Mvh. Chiliposen.

chaingmai
hvis man gerne vil se tigre helt ude af deres naturlige miljø, jamen så er der zoo og tempeltigrene hvad den store forskel er ved jeg ikke og lad os slå fast, det handler kun om penge begge steder................LOL LOL

Longway
Chaingmai.

Du har ret, det var et lidt vroevlet indlaeg jeg kom med.

Men jeg ser nu hellere tigerne gaa loese rundt som de gjorde foer i templet, fremfor at de ligger laenket til aere for publikum..
Mvh. Chiliposen.

kanut
Tigertemple er et sted man skal holde sig fra, der lever ikke tigere i Thailand så det er et behov som er falsk, tigerne har det ikke godt og bliver udnyttet på det groveste.

Der er ikke nogen tvivl om at de er bedøvet på en eller anden måde, for ellers vil de helt sikkert have spist et par gæster allerede nu.

Der er heller ikke tale om at det er et sted hvor man opdrætter for senere at udsætte i naturen.

Zoo er heller ikke godt, men i min verden lidt mere legalt, da dyrende ikke bliver udsat for direkte ( berøring ) kontakt til mennesker, der er også uddannet personale som sørger for den korekte pleje.

Så Tigertemplet i Thailand er et kunstigt behov som er skabt, og som bliver der sålænge folk besøger stedet, så derfor undlad at besøge stedet, så vil det stoppe.
MAN ARBEJDER FOR AT LEVE Cheers MAN LEVER IKKE FOR AT ARBEJDE Pibe

SteenJ
hugoboerge skrev:

maik skrev:

Har vaeret der een gang og det var nok. Min thai familie ville ikke ind pga den hoeje entre pris og jev var endda villig til at betale.

Hvad var entre prisen da?
HUSK..Du SKAL redde dig selv, før du kan redde andre.

kiss
Jeg har været i tigertempel for 4 år siden der var ingen løse tiger, vi var der med 2 børn der skulle se en tiger , havde selv set alle de gode udsendelser i tv og troede på at sådan levede tigerne ved siden af munkene men billede tegnede sig anderledes da vi så kom der til . køen var lang og da vi endelig nåede frem lå der 4 tiger i kæde og en munk stod ved siden af , børnene blev fuldt hen til en tiger klappede den og gik igen . jeg kunne godt tro de var bedøvede de viste ikke megen tegn på liv , kommer der aldrig mere det var ingen god oplevelse .

rinpoche
Fra Tiger templets FAQ:

HE ENVIRONMENT :

The temple sees between 300 and 600 visitors each day. The entry fee goes to feeding the animals, and also to fund building a larger tiger sanctuary which will allow the animals to live in an almost natural environment. The temple is reforesting a large amount of land nearby ('Buddhist Park'Wink to possibly release the tigers into the wild in the future. There are donation boxes around the temple for those who wish to help support the sanctuary.

Det er absurdt eller velsagtens snarere "falsk varebetegnelse" der skal bidrage til at kaste en såre dubiøst skær af legitimitet over hvad der de facto har udviklet sig til en kommerciel pengemaskine.
Tigertemplet er en entertainment park, hverken mere eller mindre.

Tigrene er præget for livstid af deres omgang med mennesker endvidere er de "genetisk kontamineret". Hybrider og andre med oprindelse langt fra den stadigt svindende, oprindelige sydøstasiatiske tiger-stamme.

Postulater om at reintroducere tigre fra templet i det fri er rent blændværk, det vil kræve en umådelig stor og dedikeret indsats, (også rent økonomisk) samt kræve en sagkundskab, som Bruce Kekule - en livslang forsker og fotograf af vildtlivet i Thailand - ikke ser er til stede.

Endelig vil det langt fra være ønskværdigt, at få en fremmed gene pool til at kontaminere den oprindelige thailandske tiger population.

John
Har været der for omkring 5 år siden, det var en oplevelse af de store.
Var forbi igen i April i år sammen med en ven, vi nåede aldrig derind, nu er det ekstremt kommercielt og meget åbenlyst at de går efter pengene.
Er meget enig med Rinpoche, falsk markedsføring, de tigere vil aldrig komme ud i naturen igen.

De markedsføre sig som et tempel og der er mennesker der er klædt som munke, måske det oprindelig var et tempel, men idag er der efter min mening ingen tempel aktiviteter - alt handler om turister og tigerer. 5000 thb. pr. person for en formiddag i "templet"
Det startede måske med gode intentioner, men nu er det pengene der tæller, jeg kommer der ikke igen.
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
SteenJ
John skrev:

Var forbi igen i April i år sammen med en ven, vi nåede aldrig derind, nu er det ekstremt kommercielt og meget åbenlyst at de går efter pengene.
Er meget enig med Rinpoche, falsk markedsføring, de tigere vil aldrig komme ud i naturen igen.

De markedsføre sig som et tempel og der er mennesker der er klædt som munke, måske det oprindelig var et tempel, men idag er der efter min mening ingen tempel aktiviteter - alt handler om turister og tigerer. 5000 thb. pr. person for en formiddag i "templet"
Det startede måske med gode intentioner, men nu er det pengene der tæller, jeg kommer der ikke igen.

Var det prisen????????
HUSK..Du SKAL redde dig selv, før du kan redde andre.

hugoboerge
SteenJ skrev:

hugoboerge skrev:

maik skrev:

Hvad var entre prisen da?

THB 300.- per person og hvis man ville fotograferes med en tiger kostede det ekstra.

John
SteenJ skrev:

John skrev:

Var det prisen????????

Ja det var prisen pr. person for en formiddag i april 2013 5000 thb.

Husker ikke hvad jeg gav for 5 år siden men det passer meget godt med de 300 thb. som hugobørge skriver.

De havde dog nogle billigere billetter om eftermiddagen, men der var en masse begrænsninger på disse i forhold til billetterne om morgenen - er ikke sikker men mener disse billetter kostede 1500 thb.
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
skolen
Longway skrev:

@ Skolen.

Hvis du vi opleve tigertemplet, saa vil jeg gerne foelge dig, derefter kan du saa netop ha' din egen mening.

Du kan bare skrive en PB.

Jeg bor i Bkk.

Takker for det fine tilbud. Her er virkelig mange venlige mennesker i dette forum :-). Men jeg tror at jeg vil fravælge tigertemplet efter at have fulgt debatten herinde. Det virker ikke som et godt sted at støtte op om.

Longway
Skolen.

God ide'.

Jeg vidste ikke, at det stod saa skidt til med tigertemplet.
Mvh. Chiliposen.

kiml
jeg så et program om tiger templet på National Geographic. programmet sluttede med at en munk sagde Thank´s Nat Geo med et stort smil på munden, har hørt at deres besøgs tal steg med flere 100% procent, så jeg kan godt forstå hvorfor munken smilte. Men at Nat Geo har blå stemplet det med deres indslag er sgu for dårligt Big eyes

Spring til debat: