Se indlæg|
Køb af jord
|
|
| Jdyrok |
Lagt på d. 12/02-2006 09:37
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 1 |
Hjælp! Hvem kan oversætte lei og talang wa til kvadratmeter? Hilsen Jan |
|
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 12/02-2006 09:40
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 772 |
Det kan Clyde! ![]() |
|
|
|
| Santhumpon |
Lagt på d. 12/02-2006 11:35
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 227 |
Hej Jan. Prøv på denne side. http://www.eppo.g...T-ALL.html mvh Torben. |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 12/02-2006 11:52
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Hejsa 1 rai er 1600 kvrm 1 wah er 4 kvrm le-si |
|
|
|
| Santhumpon |
Lagt på d. 12/02-2006 12:21
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 227 |
Hej le-si Hvor meget er normal prisen for 1 rai = 1600 kvrm. Da vi i juli 2005 var på Koh Chang. Tilbød chaufføren ved Klong Prao Resort Koh Chang os 4 rai = 6400 kvrm for 800000 THB eller 127360 Dkr. kursen i dag på http://www.valuta... De 4 rai ligger i nærheden af Trat Airport. Svigerfar (Phaw) frarådte os at købe de 4 rai, han mente det var for dyrt for de 4 rai. Vi har heller ikke købt dem, vi ser os om efter noget andet i Khon Kaen. mvh Torben Redigeret af Santhumpon d. 12/02-2006 12:26 |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 13/02-2006 11:02
|
Hej Torben Det er umulig at svare paa hvad jord prisen er, for det svinger utrolig meget fra omraade til omraade... Det vigtigste er at i er meget opmaerksomme paa hvad det er for jord i koeber, om der er papir paa det, eller tildelt jord, det kan give nogle grimme overraskelser ellers. Le-si |
|
|
|
| rmk |
Lagt på d. 13/02-2006 12:32
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 40 |
Men kan man købe jord i thailand? kan man ikke kun leje jord? |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 13/02-2006 12:35
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Hej, I skal også være opmærksom på, at der er flere slags skøder, nogle af gamle ordning, og nogle af den nye. De nye skøder tager højde for, hvad skøder for nabojordene siger. De gamle tager kun højde for, hvor stor jorden er, men så kan du komme ud for, at naboens skøde har noget af din jord... Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| rmk |
Lagt på d. 13/02-2006 13:06
|
|
Er der forskel på om man skal bruge jorden til privat bolig eller virksomhed? |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 13/02-2006 14:20
|
Hej rmk, rmk skrev: Er der forskel på om man skal bruge jorden til privat bolig eller virksomhed? Jeg er usikker på, hvad du spørger om. Kan du præcisere? Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| rmk |
Lagt på d. 13/02-2006 14:42
|
|
Lovgivningsmæssigt - eje vs leje... når man skal ud og købe jord spiller det da nogen rolle hvad man skal bruge grunden til? Og er det over hovedet muligt at eje? taler vi ikke om langtids leje her? |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 13/02-2006 15:28
|
Hej, rmk skrev: Lovgivningsmæssigt - eje vs leje... når man skal ud og købe jord spiller det da nogen rolle hvad man skal bruge grunden til? Og er det over hovedet muligt at eje? taler vi ikke om langtids leje her? Alle thailandske juridiske personer kan købe jord, bortset fra strandene, der ejes af kongen. Nej, det spiller mig bekendt ikke nogen rolle, hvad du skal benytte jorden til, men det spiller en rolle, hvilken juridisk person, der køber jorden, hvis der er en farang med i spillet. En farang kan godt købe et hus på en grund, men han kan ikke købe selve grunden. Den kan han dog leje for max 30 år, men lejekontrakten skal tinglyses. Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
|
| rmk |
Lagt på d. 13/02-2006 15:42
|
|
Ok så en farang (som jeg selv er efter som jeg er dansk) kan ikke købe land... Hvgis strandende ejes af kongen hvordan fungerer der så med alle de restauranter og hoteller ect som ligger på stranden? |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 13/02-2006 15:55
|
Hej, rmk skrev: Ok så en farang (som jeg selv er efter som jeg er dansk) kan ikke købe land... Hvgis strandende ejes af kongen hvordan fungerer der så med alle de restauranter og hoteller ect som ligger på stranden? Præcis, du kan kun købe land via et firma, som har Thai majoritet. Det er typisk en slags mafia, der kontrollerer strandene, ligesom med gadehandlerne. Man betaler et vist beløb i beskyttelsepenge. Jeg er ikke 100% sikker i min påstand om, at kongen ejer (alle) strandene, men jeg er ret sikker. Men i princippet er der vel bare tale om, at strandene er offentlig ejendom. Og hvad der defineres som strand, og hvor langt den strækker sig ind, det aner jeg ikke. I øvrigt var min bemærkning om stranden et sidespring i forhold til dit spørgsmål. Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
|
| rmk |
Lagt på d. 13/02-2006 16:01
|
|
Mafia oj...lyder ikke rart... men faktisk ikke et sidespring i forhold til mig som gerne vil starte noget på en strand... tak |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 13/02-2006 16:15
|
Hej, rmk skrev: Mafia oj...lyder ikke rart... men faktisk ikke et sidespring i forhold til mig som gerne vil starte noget på en strand... tak Nå, ok, så lad mig korrigere. Hvis min hypotese om, at man ikke kan eje strand, er korrekt. Så kan du stadig købe jord, der ligger ned til en strand. Og du kan så nemt stille stole og borde på selve stranden. Det er mere, hvis der er en vej imellem din jord og stranden, at du ikke ville kunne, tror jeg. Jeg kan derfor ikke se, at du vil have et problem med at starte noget på en strand. Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 14/02-2006 09:29
|
Jo det har stor betydning hvad man har taenkt sig at bruge jorden til. Jord uden Thanod / Nor sor sam, maa som udgangs punkt kun bruges til landbrug, da det er tildelt fattige for at have en levevej. At det saa alligevel sker masser af steder skyldes slet og ret korruption. Eller man har de rigtige forbindelser / familie. Om der nogen sinde bliver ryddet op i det, jeg ved det ikke og hvis de goer vil det blive et kaempe arbejde og koste mange hoveder rundt omkring i systemet. Det er selvfoelgelig lidt legen med ilden, men det er der nu saa meget her ude der er. Efter at jeg havde koebt de 10 rai her / koebt og lejet. Viste det sig at alle de fine historier overhovedet ikke holdt, jeg stod pludselig med 10 Rai jeg ikke maatte bruge til andet end avle i. Ingen adresse / ingen el osv osv. Yes det var min egen skyld for jeg sparede advokaten, men jeg havde en tidligere Poyabahn og viceborgmesteren indblandet, saa jeg troede faktisk der var bare lidt styr paa det.... men nixen..... Saa der var jo ikke andet at goere end proeve at finde ud af hvad jeg saa kunne goere og det er naesten umulig for stort set ingen Thaier kender en skid til lovgivningen om jord. Saa fandt jeg en som kender Bossen for Nikum og der kom lidt skred i sagen. Lovligt ????? men det virker. Og kun en lille pose under bordet og et par steak. Men efter en masse boevl blev sagen endelig sendt til Bangkok og efter 7 mdr havde jeg min tilladelse til at bruge jorden til andet end avl. (Ekasansit.) Naa saa manglede jeg bare at faa en adresse, det var nem nok, men el ... 800 m som jeg selv skal betale da jeg er den eneste af de 12 lodsejere paa vejen her ind som betaler den lovpligtige leje til Nikum sagt paa en anden maade jeg er den eneste der officielt bor paa vejen. Og saa er Elvaerket altsaa kolde et vist sted. Man skal vaere opmaerksom paa at alt jord som ikke har Thanod / Nor sor sam, maa ikke handles.... Det sker hver dag det ved jeg og som regelen vender alle det blinde oeje til... Men det svarer jo til at man laaner naboens bil og saa gaar ud og saelger den.. le-si |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 14/02-2006 10:57
|
Hej, Hvorom alting er skal du sikre dig et tinglyst skøde, og der er vist tre slags ialt, som kan benyttes: 1) Et skøde for ejendomsret hedder: Nor Sor Sii Jor og kaldes også Chanote, og det udstedes af provinsens Land Office 2) Der findes også et certifikat for "forbrugsretten", som dybest set er det sammen som Chanote, men her skal man, som jeg før har nævnt, være opmærksom på at få den nye version. a) Det gamle certifikat hedder: Nor Sor Sam, som le-si nævner, men her tages ikke så nøjagtigt hensyn til, om ens land overlappes af naboen og omvendt. b) Det nye certifikat: Nor Sor Sam Gor er derimod lige så pålideligt som Chanote. 3) Og så findes der noget, der hedder Land Papers, og det er måske dem, le-si også hentyder til? Det er et papir, hvor man blot hævder ejendomsretten, og som er blevet registreret på District Land Office, og hvor man har betalt et lille gebyr. Den slag jord kan bare ikke handles, lejes eller belånes, og man kan heller ikke få lov til at bygge på det. Redigeret af Robert Kronberg d. 14/02-2006 11:00 Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 14/02-2006 13:36
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
Hvad reglen for naar man har kobt raekkehus og der ingen jord hore til. Kan man satte det i mit navn og kone eller kan jeg give til til mine to sonner selv og de kun er 2 aar og 10 aar. Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 14/02-2006 13:50
|
Du kan umiddelbart godt eje en bygning, men du kan ikke eje jorden under huset. Jorden kan du sætte i konens navn, og du kan så leje jorden i 30 år. (Hvis du sætte jorden under huset i børnenes navn, så får moderen alligevel kontrollen, hvis I bliver skilt.) Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.