Se indlæg|
TOMT NY BYGGERI
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 15/10-2013 06:04
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 776 |
Er der andre end mig, som undrer sig over det fortsatte og uendelige ny byggeri i Thailand.? Primært i turistområderne. Det som undrer mig er, at der gennem flere år, ligger tomme og ikke solgt, eller udlejet nybyggeri. Og alligevel, bygges der konstant mere. Som så også får lov til at ligge tomt. Hvem er det som bygger.? Thaie'r.? Kinesere.? Russere.? Eller andre.? Det må koste formuer, i rente tab. Og hvem financierer byggerierne.? Thailandske banker.? Undrer mig også, at man i den sammenhæng, ikke støder på flere konkurser.! Det må fa'neme være dyrt at ha' de mange kæmpe byggerier, liggende tomme i årevis. Hvad er forklaringen.? Hjemme, ville vi kalde det for en dårlig forretning. Men her.? |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 15/10-2013 06:41
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
Enig, jeg er virkelig overrasket over antallet af især lejlighedskomplekser...har selv søgt på 'condo' marked i nogle år efterhånden....ud over prisen som stiger helt sygt, så er det vildt at se hvor ekstremt mange projekter der er igang...og ligesom med finanskrisen i vores del af verden, så bliver man hurtigt kaldt dum hvis man stiller spørgsmålstegn ved det...det går jo meget godt? Det er lidt det samme som sker i Kina, hvor hele byer står tomme....men det ser godt ud på BNP, men ingen har råd til at købe... Og af samme grund mener flere at ikke bare Thailand, men store dele af asien stor overfor 'boligboble". Men man hører også gang på gang af det ikke er tilfælde og at efterspørgslen er god nok...det kan også godt være at den er det, men problemet er at det i mange tilfælde ikke er alm. borgere der køber, men i stedet boligspekulanter, investeringsforeninger osv. samt folk der gerne vil sikre deres formuer...både fra Thailand men også Kina, Malaysia, Singapore osv.. Redigeret af Anonym Bruger d. 15/10-2013 06:45 |
|
|
|
| Busken |
Lagt på d. 15/10-2013 06:42
|
|
Begynder ![]() Antal indlæg: 10 |
DK, du har så evigt ret..hvad sker der. Her i Jomtien hvor jeg har en condo, er nu mit air view, fra min balkon stjålet af nye høje bygninger, hele 2 stykker. Om aftenen, ser jeg kun lys i ganske få af udlejet units. Nu må vi så leve med det, ikke noget vi kan gøre ved det...det lygter af penge der skal renvasket. Mvh Busken |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 15/10-2013 12:08
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 776 |
Busken skrev: DK, du har så evigt ret..hvad sker der. Her i Jomtien hvor jeg har en condo, er nu mit air view, fra min balkon stjålet af nye høje bygninger, hele 2 stykker. Om aftenen, ser jeg kun lys i ganske få af udlejet units. Nu må vi så leve med det, ikke noget vi kan gøre ved det...det lygter af penge der skal renvasket. Mvh Busken Ja, Thai'er er smarte. Især bygherrerne. De har bygge grunden. Opfører en bygning med lejligheder, hvor udsigten er enestående... Lige indtil alle lejligheder er solgt. Så opføres en ny bygning på samme grund. Men lige foran den tidligere, så beboerne her, ikke længere har den købte udsigt. Nøjagtig som du beskriver det. Hvor er vi dumme at vi ikke kan, eller vil undersøge om vi havner i den fælde, inden vi køber. Ups, der røg havudsigten... Og formodentlig også en pæn del af prisen, ved et senere salg. Surt.! |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 15/10-2013 12:37
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 819 |
Måske har det noget med at gøre, at når et byggeri står, så koster det ikke rigtig noget at have stående. Der er ikke ejendomsskatter og grundskyld på samme måde som her i Danmark. Lidt er der, har en kammerat der har et rimeligt stort hus, han betaler 7 baht om året i enten grundskyld eller ejendomsskat, kan ikke lige huske det.. Så hvis det ikke er lånte penge, men pengemænd der har betalt for byggerierne, så koster det såmen ikke noget, og når tiderne så vender og boomet rammer vesten og derfor også asien igen, så er de klar med en masse fancy hoteller, luksus lejligheder og huse.. Det må være så noget der er grunden ? Ellers virker det ret dumt. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 15/10-2013 13:06
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Det koster renter. Enten til et lån, der sikkert også skal betales af på, eller de renter man ikke får ved at investere i andet.
|
|
|
|
| kro90 |
Lagt på d. 15/10-2013 13:14
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 561 |
Der er masser af tomt byggeri mange steder også i Bangkok, men een ting har de tilfælles, flot ser det ud når det er færdiggjort, men så står det og forfalder lige så stille og roligt. Vedligeholdelse er der ikke så meget af. Har boet på en del hoteller der kun er ganske få år gamle, og forfaldet er allerede begyndt, og bliver kun lappet nødtørftigt.
Kim
|
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 15/10-2013 13:22
|
|
Kim Ludvigsen skrev: Det koster renter. Enten til et lån, der sikkert også skal betales af på, eller de renter man ikke får ved at investere i andet. Så du hvad jeg skrev ? Hvis det ikke er lånte penge og du ikke skylder noget i det, koster det dig intet. Men det er rigtigt nok, at det indirekte koster, at hvis du havde investeret i noget der ikke stod tomt, ville du få dine penge retur.Men noget der undre mig endnu mere er, at de er så ringe til at gøre opmærksom på sig selv? Jeg har ofte googlet huse i pattaya og omegn, men det er altid de samme lejemål den finder, og syntes det er halvdyrt og det meste også halvgammelt og ikke særlig pænt. meget af det er private farangs eller thaier der ejer det osv. Hvis de virkelig gerne vil leje det ud, skulle de bruge nogle penge på google adds og internet reklame! |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 15/10-2013 14:46
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 830 |
Selvfølgelig koster det dem penge, selvom de betaler kontant. Nemlig de manglende rente-indtægter fra den indskudte kapital. |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 15/10-2013 14:56
|
|
Det er rigtigt nok. Men mon ikke mange bygger istedet for at betale skat? ![]() |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 15/10-2013 15:27
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
kro90 skrev: Der er masser af tomt byggeri mange steder også i Bangkok, men een ting har de tilfælles, flot ser det ud når det er færdiggjort, men så står det og forfalder lige så stille og roligt. Vedligeholdelse er der ikke så meget af. Har boet på en del hoteller der kun er ganske få år gamle, og forfaldet er allerede begyndt, og bliver kun lappet nødtørftigt. Det er ligesom min forlovedes hus. Klimaet i Thailand slider hårdt på bygningerne. |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 15/10-2013 15:39
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1079 |
Saadan er det naar man bygger for billigt, og ikke bare engang imellem gaar huset, hotellet efter..saa gaar der ikke mange aar foer at det ligner en gange slum, men det kan mange thaier ikke se, akkurat som heller ikke kan hoere stoej. Min kone kan hverken se eller hoere i den retning.
Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
|
| kimkingo |
Lagt på d. 15/10-2013 16:56
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 252 |
Min kone kan hverken se eller hoere i den retning. Kan ikke dy mig. Undskyld, men er det ikke dit held Longway
![]() |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 15/10-2013 17:07
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1079 |
Ha ha ha. Ja okay, den bad jeg selv om. 555 Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 16/10-2013 10:49
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 641 |
kro90 skrev: Der er masser af tomt byggeri mange steder også i Bangkok, men een ting har de tilfælles, flot ser det ud når det er færdiggjort, men så står det og forfalder lige så stille og roligt. Vedligeholdelse er der ikke så meget af. Har boet på en del hoteller der kun er ganske få år gamle, og forfaldet er allerede begyndt, og bliver kun lappet nødtørftigt. Jeg er helt enig, jeg ville personligt være bekymret for at skulle købe en condo i Thailand. For Ja prisen er høj og bygningen er rigtigt fancy - i dag. Men når man feks kører rundt i Bangkok og kigger på 10 år gamle bygninger så så kan jeg ikke lade være med at tænke på hvordan værdien af den condo vil udvikle sig. Et af de grundlæggende problemer som jeg ser det er at selv relativt dyre bygninger lader til at være præget af billige løsninger. Under vores ferie på Phuket lejede vi en super lækker lejlighed med udsigt over karon Beach. Men feks vinduerne ud til den store terrasse var de typiske billige kvalitet man ser alle steder i Thailand. resultatet var at det larmede helt vildt når det blæste. Derudover var der dårlig lugt på badeværelserne. Det var i en lejlighed til ca 10 mill baht i en bygning der var 3-4 år gammel. Dog var der massere af vedligeholdelse på det sted, de brugte en hel dag på at pudse og rense en af trapperne :-) |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 16/10-2013 11:16
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Bygherren her hvor vi bor er et anerkendt firma fra Singapore og det i sig selv burde borge for en hoej standard og god kvalitet. Saadan er det desvaerre ikke i det virkelige liv. Firmaet begik den fejl at bygge alle husene under Phase I, men gjorde ikke noget salgsmaessigt ved husene paa den allersidste soi, med det resultat at husene bare stod og forfaldt i ca. 5 aar. Nu er det imidlertid lykkedes firmaet at faa disse huse solgt dog har det vaeret noedvendigt at skifte al "indmaden" ud saa som badevaerelser/koekken etc. Derudover maatte de saelge husene utrolig billigt, saa fortjeneste har der ikke vaeret noget af. Nu er de saa gaaet i gang med at lancere Phase II. Een af de normale fejl er kvalitet af maling. Hvorfor ikke bruge maling af en hoej kvalitet til at starte med samt behandle vaeggene/murene mod fungus osv. Resultatet bliver at indenfor eet aar krakelerer malingen paa muren samt inder/ydermurene bliver helt groenne af fungus. Desvaerre tror thaierne at murene skal se groenne ud. Saa indenfor garantiperioden saa skal firmaet igang med at male igen og saa goer de igen den samme fejltagelse. Men nu er der ingen garanti og saa skal koeber selv betale efterfoelgende. Jeg fik en ekspert fra TOA til at kigge paa vores hus og bygherren gik med til at foelge anvisningerne fra TOA saa huset blev malet med elastikmaling og inder/ydermurene fik en gang antifungus. Saa ingen problemer. Alt i alt naar jeg sammenligner med nogle af naboernes huse mener jeg at vi har vaeret utrolig heldige med kvaliteten af vores hus det gaelder baade udvendig og indvendig. Men som sagt saa lanceres Phase II og firmaet maa jo tro paa det. Husene er i prisklassen THB 7 - THB 9m alt afhaengig af grundens stoerrelse. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 16/10-2013 11:28
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 257 |
hugoboerge skrev: Bygherren her hvor vi bor er et anerkendt firma fra Singapore og det i sig selv burde borge for en hoej standard og god kvalitet. Saadan er det desvaerre ikke i det virkelige liv. Firmaet begik den fejl at bygge alle husene under Phase I, men gjorde ikke noget salgsmaessigt ved husene paa den allersidste soi, med det resultat at husene bare stod og forfaldt i ca. 5 aar. Nu er det imidlertid lykkedes firmaet at faa disse huse solgt dog har det vaeret noedvendigt at skifte al "indmaden" ud saa som badevaerelser/koekken etc. Derudover maatte de saelge husene utrolig billigt, saa fortjeneste har der ikke vaeret noget af. Nu er de saa gaaet i gang med at lancere Phase II. Een af de normale fejl er kvalitet af maling. Hvorfor ikke bruge maling af en hoej kvalitet til at starte med samt behandle vaeggene/murene mod fungus osv. Resultatet bliver at indenfor eet aar krakelerer malingen paa muren samt inder/ydermurene bliver helt groenne af fungus. Desvaerre tror thaierne at murene skal se groenne ud. Saa indenfor garantiperioden saa skal firmaet igang med at male igen og saa goer de igen den samme fejltagelse. Men nu er der ingen garanti og saa skal koeber selv betale efterfoelgende. Jeg fik en ekspert fra TOA til at kigge paa vores hus og bygherren gik med til at foelge anvisningerne fra TOA saa huset blev malet med elastikmaling og inder/ydermurene fik en gang antifungus. Saa ingen problemer. Alt i alt naar jeg sammenligner med nogle af naboernes huse mener jeg at vi har vaeret utrolig heldige med kvaliteten af vores hus det gaelder baade udvendig og indvendig. Men som sagt saa lanceres Phase II og firmaet maa jo tro paa det. Husene er i prisklassen THB 7 - THB 9m alt afhaengig af grundens stoerrelse. toas elastikmaling er et must for alt byggeri i thailand, måden de blander deres mørtel til muring og pudsning gør at alle huse slår revner efter kort tid, grunden er at deres blandings forhold er sådan at de oftest bruger for meget cement i blandingerne og at det derfor hærder for hurtigt, har selv bygget hus sisdte år og lavede alle blandingerne selv, og mørtel findes ikke hernede så der må man improvisere og tilsætte kalk i blandingen, selv om jeg bestræbte mig på at bygge så tæt på dansk facon, fik jeg alligevel nogle få små revner hist og her efter ca 6 måneder, men en let sandblæsning og og rep af pudsen, ny grund maling og så 3 lag elastic paint på toppen, og problemet er løst, vådrums behandling her i landet er så en anden sag hvor man må gøre det selv ellers går det over i lort og så kan det være nok så professionelle bygge folk man har på, her i landet er håndværkerne oftst, jack of all trades, but none to perfection. |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 16/10-2013 12:19
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
kro90 skrev: Der er masser af tomt byggeri mange steder også i Bangkok, men een ting har de tilfælles, flot ser det ud når det er færdiggjort, ...............................................................t. Værst synes jeg er disse "skelletter" som står rundt omkring ved mange turiststederne, da pengene ikke rækker til, og Gud hjælp mig om ikke der bliver et nyt ejendom på den tomme grund ved siden af.(ikke just en køn udsigt at have for de evt. nye ejere) . De samme skete fx på Tenerife i 70erne med diverse især Timeshare bygninger, da de tyske investorer sprang fra og smækkede kassen i . . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 16/10-2013 13:02
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Lung Yao skrev: kro90 skrev: Der er masser af tomt byggeri mange steder også i Bangkok, men een ting har de tilfælles, flot ser det ud når det er færdiggjort, ...............................................................t. Værst synes jeg er disse "skelletter" som står rundt omkring ved mange turiststederne, da pengene ikke rækker til, og Gud hjælp mig om ikke der bliver et nyt ejendom på den tomme grund ved siden af.(ikke just en køn udsigt at have for de evt. nye ejere) . De samme skete fx på Tenerife i 70eDer srne med diverse især Timeshare bygninger, da de tyske investorer sprang fra og smækkede kassen i . . Der staar stadigvaek "skeletter" tilbage fra 1997, et eksempel er "kopien" af State Tower paa Silom hvor kopien er lidt taettere ved floden. "Skelettet" ud for Nana BTS ved soi 6 er endelig revet ned og et nybyggeri er paa vej op. Saa "skeletter" er der nok af rundt omkring i Bangkok. "Skeletterne" kan bare ikke bruges til noget og skal rives ned hvis der skal bygges nyt. http://www.bangko...-this-year Her er saa lidt fra Bangkok Post i dag. |
|
|
|
| hiks |
Lagt på d. 16/10-2013 20:01
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 209 |
I thailand er alt tilladt, bor du på 30. sal med hav udsigt kan du risikere der kommer en højere bygning foran. Jeg har hørt mange thaièr køber disse condoèr, der er mange rige thaièr som har virksomheder og invisterer. Jeg tror inden for 3 år vil man se en afdæmpning i ny byggeri, priserne er ved at være for høje, om 5 år er det slut. Jeg tror condoèr bliver solgt til en over pris, så hvis bare 80 procent bliver solgt har de tjent penge, så de sidste 20 behøver ikke blive solgt. En alm. thai tjener 300bath om dagen ca. 100.000 om året. Ingen almindelig thai kan købe nyt mere, det er turist/falang priser. måske man selv skulle bygge en høj bygning og derefter sælge den. kineserer har opkøbt i mange år, russerne køber også vildt ind. Men jeg tror ikke der kommer en bolig bobbel, priserne vil bare stoppe. grunden er turismen vil stadig stige år efter år. turismen er thailands motor til hele deres økonomi, men mange condoèr vil blive meget svært at sælge igen. Redigeret af hiks d. 16/10-2013 20:14 |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Hvis det ikke er lånte penge og du ikke skylder noget i det, koster det dig intet. Men det er rigtigt nok, at det indirekte koster, at hvis du havde investeret i noget der ikke stod tomt, ville du få dine penge retur.