Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Rismark ved Buriram
|
|
| hansenfyn |
Lagt på d. 18/11-2013 13:22
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 8 |
Hej Vi har 33 rai (min kone ) ved Buriram som vi fik køret jord op få at holde på vandet men udbytte er ikke blivet til meget i år Så det store spørgsmål hvad skulle forvente af det ??? PS. det er heddes far der passer det !! |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 18/11-2013 15:09
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
Kunne du ikke uddybe dit spørgsmål lidt? Jeg forstår ikke hvad det er du vil vide.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 18/11-2013 16:07
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
Clyde. Jeg tror at hans spørgsmål går på : Hvornår kan han forvente et "normalt/fuld" udbyttet af høsten. Men rigtigt med noget uddybning af spørgsmålet som fx : hvilke Frugt/ grønsager det drejer sig om. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Fotofreak |
Lagt på d. 18/11-2013 17:04
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 489 |
Lung Yao skrev: Clyde. Jeg tror at hans spørgsmål går på : Hvornår kan han forvente et "normalt/fuld" udbyttet af høsten. Men rigtigt med noget uddybning af spørgsmålet som fx : hvilke Frugt/ grønsager det drejer sig om. Jeg gætter på, at man dyrker ris på en rismark ![]() M.v.h. Fotofreak |
|
|
|
| Girobank |
Lagt på d. 18/11-2013 20:59
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 527 |
Udbyttet pr. rai med ris er meget forskelligt. afhængig af rissort, pasning, gødning o.s.v. Hvis der kun dyrkes ris én gang om året, kan der sagtens dyrkes andre ting på markerne. Vandmelon, tomater, langbønner, agurk o. s. v., dog selvfølgelig under forudsætning af om der er mulighed for at kunne vande markerne efter behov. Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 19/11-2013 09:12
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
Da regeringen opkøber ris til langt højere priser end markedsprisen kan man forvente et ikke så ringe udbytte endda. Problemet for mange risbønder er så at det er ved at gå op for regeringen at den har skidt i nælderne og alt tyder på at det snart bliver hverdag igen og så vil der ske et drastisk fald i indtjeningen. Din svigerfar som arbejder på jorden til dagligt er nok den eneste der kan svare på spørgsmålet. Bønder her er som bønder alle steder i verden og ret svære at stikke i, så det kan godt være vanskeligt at få folk til at begynde at dyrke noget andet og mere rentabelt. Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 19/11-2013 14:06
|
|
clydehaumann skrev: Da regeringen opkøber ris til langt højere priser end markedsprisen kan man forvente et ikke så ringe udbytte endda. Problemet for mange risbønder er så at det er ved at gå op for regeringen at den har skidt i nælderne og alt tyder på at det snart bliver hverdag igen og så vil der ske et drastisk fald i indtjeningen. .................................................. Som desværre ikke kommer den lille bonde til gode (selv en hele landsby i Isaan). De bliver exploiteret af nogle "mafia opkøbere" som køber høsten til en lavere pris for selv at skumme fortjenesten. Ofte disse opkøbere har en "pant i såsæd/høsten i form af lån hvis det har været en dårlig sæson året før. Mange bønder lever fra "dag til dag" og begrebet "henlæggelser" til dårlige tider er et fremmed ord i deres ord foråd . . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 19/11-2013 14:11
|
|
Girobank skrev: Udbyttet pr. rai med ris er meget forskelligt. afhængig af rissort, pasning, gødning o.s.v. Hvis der kun dyrkes ris én gang om året, kan der sagtens dyrkes andre ting på markerne. Vandmelon, tomater, langbønner, agurk o. s. v., dog selvfølgelig under forudsætning af om der er mulighed for at kunne vande markerne efter behov. Som afhængigt hvor i landet man befinder sig IKKE kræver vand ud over regn - dug . Ved Kao khor ved Phetchabun er det "bjerg-ris" der dyrkes der, ingen mulighed for vand bassin, og den gror på bjerg skråninger. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 19/11-2013 14:12
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Lung Yao skrev: clydehaumann skrev: Da regeringen opkøber ris til langt højere priser end markedsprisen kan man forvente et ikke så ringe udbytte endda. Problemet for mange risbønder er så at det er ved at gå op for regeringen at den har skidt i nælderne og alt tyder på at det snart bliver hverdag igen og så vil der ske et drastisk fald i indtjeningen. .................................................. Som desværre ikke kommer den lille bonde til gode (selv en hele landsby i Isaan). De bliver exploiteret af nogle "mafia opkøbere" som køber høsten til en lavere pris for selv at skumme fortjenesten. Ofte disse opkøbere har en "pant i såsæd/høsten i form af lån hvis det har været en dårlig sæson året før. Mange bønder lever fra "dag til dag" og begrebet "henlæggelser" til dårlige tider er et fremmed ord i deres ord foråd . . Og banken som skal udbetale pengene har ingen, saa det gaar godt. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 19/11-2013 14:20
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 257 |
og når du har familien til at passe driften må du forvente et vist svind, vil du drive noget seriøst i thailand må du stå og holde øje med alt der foregår, jeg husker tydeligt en ven som havde et dambrug, først med rejer og siden med nogle fine fisk, problemet var bare at når famillien havde fiske i dambruget var der ikke en forbandet reje eller fisk tilbage i vandhullet, jeg har selv oplevet at famillien tager røven på mig hvis de kan, en gang oplevede jeg at min svoger solgte kyllinge foder ud af bagdøren, foder som var leveret af cp, og som jeg senere fik en stor regning på, ligesom jeg altid har låst porten til vores grund og hus, ellers har jeg famillien rendende hele tiden og skal bruge lokummerne og så plyndrer de lige køleskabet når nu man er der alligevel, så det med at indhegne elle bygge mur rundt om sin ejendom er ikke pga, sikkerhed, med simpelt hen for at holde famillien ude. |
|
|
|
| fckguld |
Lagt på d. 20/11-2013 20:01
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 962 |
number1kk skrev: Har ikke mødt nogen endnu der tjener penge, hvis familien er indblandet( kun familien tjener)og kender mange det er sådan for.
og når du har familien til at passe driften må du forvente et vist svind, vil du drive noget seriøst i thailand må du stå og holde øje med alt der foregår, jeg husker tydeligt en ven som havde et dambrug, først med rejer og siden med nogle fine fisk, problemet var bare at når famillien havde fiske i dambruget var der ikke en forbandet reje eller fisk tilbage i vandhullet, jeg har selv oplevet at famillien tager røven på mig hvis de kan, en gang oplevede jeg at min svoger solgte kyllinge foder ud af bagdøren, foder som var leveret af cp, og som jeg senere fik en stor regning på, ligesom jeg altid har låst porten til vores grund og hus, ellers har jeg famillien rendende hele tiden og skal bruge lokummerne og så plyndrer de lige køleskabet når nu man er der alligevel, så det med at indhegne elle bygge mur rundt om sin ejendom er ikke pga, sikkerhed, med simpelt hen for at holde famillien ude. DU FÅR HVAD DU GIVER
GRIB LIVET I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 20/11-2013 21:05
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1079 |
Her maa jeg tage mig til hovedet endnu en gang. I vores hus der er det min kone og jeg som bestemmer, og kan familien ikke finde ud af det, jamen saa faar de vist hvor doeren er, hvor svaert kan det vaere ? Vi har dog ingen problemer, det kaldes gensidig respekt. Saa lad venligst vaere med at generalisere ! Med hensyn til fisk, ris eller anden farm, der maa konen jo raabe vagt i gevaer, kan hun ikke det, jamen saa maa i jo fortaelle konen at hun maa tage sig sammen, eller vise hende doeren ligesaa Om jeg ville vaere til grin overfor kone og familie....GLEM DET ! Den respekt i vil faa fra familien vil vaere piv falsk. At lade andre plyndre eens koeleskab, jamen ville du finde dig i det i danmark ? Nej vel......Jeg forstaar ikke hvorfor visse farang bliver saa svage her i thailand. Redigeret af Longway d. 20/11-2013 21:15 Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
|
| AndersM |
Lagt på d. 21/11-2013 17:09
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 217 |
Vi har høstet 131 poser ris, det blev ialt til 1400 kg som er høstet på 10 rai. Hvor meget er der blevet på dine 33 rai...? NYD SOLEN DEN SKINNER OGSÅ PÅ DIG
|
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 21/11-2013 17:24
|
|
Min sviger hoestede sidste gang 17.000 kg. paa 35 rai...Udbyttet burde have vaeret lidt bedre, men vejret var ikke i top. 1.400 kg. paa 10 rai lyder ikke af meget, maaske vejret har spillet ind. Med hensyn til betaling af ris, saa kigger mine sviger stadig efter pengene, tak til den roede regering. ![]() Regeringen ville jo gaa ind og koebe/garantere, men det gjore de ikke. Saa alt den snak med at den roede regering vil boenderne det saa godt, glem alt om det, det er en misforstaaelse af de helt store ! Man kan saa saelge til mellemhandlere, der vil man faa en pris der hedder ca. 11 - 12.000. pr. 1000 kilo. Regeringen havde lovet 15.000. pr. 1000. kilo. Redigeret af Longway d. 21/11-2013 17:50 Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
|
| lek |
Lagt på d. 21/11-2013 18:06
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 299 |
normal udbytte per rai er 800 - 1000 kg Men det kræver altså at man laver noget og ikke læner sig tilbage og tror det hele kommer af sig selv. Og som nævnt at vejret er med dem.. Rigtig der er blevet talt meget om regerings støtte og 15.000,- per tons. Normal prisen er ca 9.000,- ca fordi der er mange slags ris og det deles op i kvalitet. Netto udbytte ved ris dyrkning kender jeg ikke. |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 21/11-2013 18:12
|
|
Ris skal plejes som et lille barn, saa den med at saette ris og saa gaa i hi, den gaar ikke hvis man vil have et fornuftigt udbytte.....og ja, vejrter er vigtigt.
Mvh. Chiliposen.
|
|
|
| AndersM |
Lagt på d. 22/11-2013 06:59
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 217 |
Mine 1400 kg ris er dyrket økologisk og er ikke blevet passet udover at vandstanden er blevet reguleret, men alt andet lige så er det ikke nogen god forretning at dyrke ris, det er en produktion som er alt for tidskrævende sammenlinet med andre afgrøder, så vi er i gang med at reducere arealet til ris og omlægge til bla chokolade, så fremover vil vi kun producere hvad der bliver spist på et år
NYD SOLEN DEN SKINNER OGSÅ PÅ DIG
|
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 22/11-2013 08:20
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 549 |
Du har 100% ret dog kan man lige tilføje at det ikke altid er familien som er synderen i min kones landsby der begyndte de at komme og selv gå i køleskabet og det var ikke den nærmenste familie men dem længere ude og dem der ikke hørte til Først så jeg lidt til og undrede mig men dagen efter fik de tegnet og fortalt da jeg greb et par af dem igang med at hente øl og mad, siden der er jeg i deres øjne farang kinok men kones far kom og takkede for jeg havde sagt fra og familien respektere mig mere end før de ville meget gerne selv have smidt de her freeloadere ud men var nødt til at tænke på der også er en dag når vi ikke er på besøg Longway skrev: Her maa jeg tage mig til hovedet endnu en gang. I vores hus der er det min kone og jeg som bestemmer, og kan familien ikke finde ud af det, jamen saa faar de vist hvor doeren er, hvor svaert kan det vaere ? Vi har dog ingen problemer, det kaldes gensidig respekt. Saa lad venligst vaere med at generalisere ! Med hensyn til fisk, ris eller anden farm, der maa konen jo raabe vagt i gevaer, kan hun ikke det, jamen saa maa i jo fortaelle konen at hun maa tage sig sammen, eller vise hende doeren ligesaa Om jeg ville vaere til grin overfor kone og familie....GLEM DET ! Den respekt i vil faa fra familien vil vaere piv falsk. At lade andre plyndre eens koeleskab, jamen ville du finde dig i det i danmark ? Nej vel......Jeg forstaar ikke hvorfor visse farang bliver saa svage her i thailand. |
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 23/11-2013 11:39
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 364 |
lek skrev: normal udbytte per rai er 800 - 1000 kg Men det kræver altså at man laver noget og ikke læner sig tilbage og tror det hele kommer af sig selv. Og som nævnt at vejret er med dem.. Rigtig der er blevet talt meget om regerings støtte og 15.000,- per tons. Normal prisen er ca 9.000,- ca fordi der er mange slags ris og det deles op i kvalitet. Netto udbytte ved ris dyrkning kender jeg ikke. 800 til 1000 kg/rai, den holder ikke 300 til 400 kg/rai for en høst, og prisen for risen er 13 bath/kg, har lige solgt ris for få dage siden. |
|
|
|
| lek |
Lagt på d. 23/11-2013 11:44
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 299 |
Det er da muligt det ikke holder for dig... Men nu spurgte jeg 2 forskellige ris bønder og det var tallene fra deres sidste høst. Men ellers så kan du jo bare google det lidt så holder deres udbytte nu ret godt. Prisen er stadig afhængig af hvad slags det er og om det er grade a - b eller c |
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.