Se indlæg|
Thailands demokrater forsøger at smutte forbi demokratiet
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 01/02-2014 10:04
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Dagens aviser herhjemme i Danmark har en stort set enslydende artikel om situation i Thailand her op til valget. Partiet er ved at vende sig væk fra demokratiet, siger lektor Pavin Chachavalpongpun fra centeret for sydøstasiatiske studier i Japans Kyoto University, til nyhedsbureauet AFP. Han tilføjer, at Demokraterne "prøver på at finde en genvej". Og at Demokraterne flere gange indenfor de seneste to årtier har fået hjælp af militæret med at komme til magten. Gothom Arya, der er lektor ved Bangkoks Mahidol University, mener også, at det er en forkert beslutning at boykotte søndagens valg. - Min holdning er, at det er en fejl i forhold til demokratiets ånd - det var den forkerte beslutning, siger han. Læs selv nærmere på: Berlingske Tidende, DR Nyheder, Information, Jyllands-Posten og Politiken Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| NFP |
Lagt på d. 01/02-2014 10:45
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 148 |
http://www.stanfo...012004.htm Her er en interessant link omkring demokrati. Er Thailand demokratisk ? Mig bekendt kan en almindelig borger i Danmark blive valgt ind i Folketinget uanset haarfarve, religion, uddannelse osv. Korriger mig hvis jeg tager fejl. I Thailand kan risbonden Somchai og hans kone Somsong ikke stille op til et valg og hvorfor kan de saa ikke det ? Fordi de ikke har en universitetsuddannelse - er det demokratisk ? Det er nok derfor der skal reformer til for at faa den slags paa plads. Somchai kan garanteret bidrage med en masse omkring livet som risbonde og det hardship det medfoerer. Da han ingen uddannelse har er han noedsaget til at henvende sig til en hoejst sandsynlig korrupt politiker som vil varetage boendernes sag mod et bidrag. Nu har jeg ikke laest de links som web henfoerer til men hvis danske journalister tror at det thailandske demokrati er lig det danske tager de fejl. Er Singapore demokratisk ? Alle vil raekke fingrene i vejret og sige ja. Er det fakta ? Ja og nej. Der er en opposition dvs der er een person (mener jeg) som er blevet valgt ind, men ellers er det far og soen som styrer landet med haard haand. Det goer de rigtig godt og hvorfor det ? Ingen korruption. Det skyldes simpelthen at parlamentsmedlemmerne faar en rimelig gage. PM og Praesidenten oppebaerer en aarlig loen der overstiger President Obama. Det ville vaere rart at hoere andres mening om hvorfor Somchai og Somsong ikke kan blive valgt ind i parlamentet i Thailand. |
|
|
|
| swed |
Lagt på d. 01/02-2014 11:00
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 523 |
Der findes vel næppe 1 land hvor demokratiet fungerer 100 % , er Danmark perfekt ?
Swed
|
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 01/02-2014 11:32
|
|
NFP skrev: I Thailand kan risbonden Somchai og hans kone Somsong ikke stille op til et valg og hvorfor kan de saa ikke det ? Fordi de ikke har en universitetsuddannelse - er det demokratisk ? Det er nok derfor der skal reformer til for at faa den slags paa plads. Ja det lyder godt men stemmer vist ikke helt overens med det de gule seriøst mente for få år siden i forbindelse med en debat/forslag til en forfatningsændring, der lød det sådan her: The proposal on the PAD stage of a 70 : 30 ratio of public representatives to elected representatives is merely an example of how the old-style politics should be replaced and is open to discussions. It is not a fixed formula advocated by the PAD. We are ready for a discussion from all sides on designing new politics and will respect the majority decision for new politics that is ethical, moral, and more representative of the varied social sectors to go in line with the lifestyles and culture of Thailand but still upholding democracy under a Constitutional Monarchy. Så du kan være ganske sikker på at de stadigvæk vil skide risbonden Somchai et stykke hvis de havde tålmodighed og gode nok argumenter til at komme til magten på et folkeligt mandat. Resultatet af Suthep's ødelæggelser af landet kan hurtigt ende som dette billede er et forvarsel på:
Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| NFP |
Lagt på d. 01/02-2014 12:06
|
Webmaster skrev: NFP skrev: I Thailand kan risbonden Somchai og hans kone Somsong ikke stille op til et valg og hvorfor kan de saa ikke det ? Fordi de ikke har en universitetsuddannelse - er det demokratisk ? Det er nok derfor der skal reformer til for at faa den slags paa plads. Ja det lyder godt men stemmer vist ikke helt overens med det de gule seriøst mente for få år siden i forbindelse med en debat/forslag til en forfatningsændring, der lød det sådan her: The proposal on the PAD stage of a 70 : 30 ratio of public representatives to elected representatives is merely an example of how the old-style politics should be replaced and is open to discussions. It is not a fixed formula advocated by the PAD. We are ready for a discussion from all sides on designing new politics and will respect the majority decision for new politics that is ethical, moral, and more representative of the varied social sectors to go in line with the lifestyles and culture of Thailand but still upholding democracy under a Constitutional Monarchy. Så du kan være ganske sikker på at de stadigvæk vil skide risbonden Somchai et stykke hvis de havde tålmodighed og gode nok argumenter til at komme til magten på et folkeligt mandat. Resultatet af Suthep's ødelæggelser af landet kan hurtigt ende som dette billede er et forvarsel på: ![]() Er det ikke Thaksin & Co.'s opgave at goere det lettere for Somchai at blive valgt ind ? Jeg ved ikke om Suthep oedelaegger landet, det har vi nok delte meninger om, men hans indsats har aabnet oejnene hos befolkningen ogsaa hos de risboender som ikke har modtaget deres penge endnu. Erkender at turismen er oedelagt, men paa grund af hvad ? hovedsageligt pga emergency decree og var det noedvendigt ? Tourism board mener helt klart nej. Men hvad har regeringen oedelagt ? Det er der ikke nogen der kommer med forslag omkring (jeg har dog bidraget med nogle af mine synspunkter og vil ikke gentage dem her). Risboenderne i provinsen og den kommende "hovedstad" Chiangmai har selvfoelgelig alle modtaget deres penge for deres ris. Helt klart. Med andre ord, er Thailand demokratisk ? Nej, fordi Somchai har ikke en hoejere uddannelse. Lige nu er der blevet skudt ved Laksi med 3 personer saarede. Hvad sker der i morgen ? |
|
|
|
| Yonok |
Lagt på d. 01/02-2014 12:38
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 442 |
NFP du snakker om at det skal være demokratisk-ok. jeg gav dig et link igår ang. en artikel fra Isaan...hvor 1/3 del af befolkningen bor-dertil kan du så lægge stort set resten af nord Thailands befolkning og så se hvor meget der er tilbage for det er den opbakning din helt får....og fortæl mig så -siden hvornår er det blevet normalt at et mindre tal i befolkningen skal bestemme over flertallet - hvis det skal være demokratisk ? |
|
|
|
| NFP |
Lagt på d. 01/02-2014 12:51
|
Yonok skrev: NFP du snakker om at det skal være demokratisk-ok. jeg gav dig et link igår ang. en artikel fra Isaan...hvor 1/3 del af befolkningen bor-dertil kan du så lægge stort set resten af nord Thailands befolkning og så se hvor meget der er tilbage for det er den opbakning din helt får....og fortæl mig så -siden hvornår er det blevet normalt at et mindre tal i befolkningen skal bestemme over flertallet - hvis det skal være demokratisk ? Proev at laes hvad jeg skriver. Thailand er IKKE demokratisk fordi Somchai og Somsong kan ikke blive valgt ind i parlamentet. En blikkenslager eller smed hvad det nu end er kan blive valgt ind i folketinget i Danmark. Omkring artiklen fra Isaan glem alt om den. Fremskridtet i Isaan er ikke pga Thaksin det er pga af der nu skal vaere bedre adgang til nabolandene og adgang til Kina og det har medfoert at man nu bygger condominiums i bl.a Khon Kaen. Isaan er det omraade hvor der et stoerst oekonomisk vaekst i Thailand og der har vaeret store artikler om det ogsaa i udlandet, men det skyldes ikke Thaksin og hans roede kumpaner. De kan kun nyde godt af det. Mvh. |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 01/02-2014 12:57
|
|
NFP skrev: Thailand er IKKE demokratisk fordi Somchai og Somsong kan ikke blive valgt ind i parlamentet. Og det skal absolut ikke være lettere for Somchai og Somsong hvis det stod til gul stue. Utroligt at der er danskere som åbent støtter op om anti-demokratiske kræfter. Med venlig hilsen
|
|
|
| NFP |
Lagt på d. 01/02-2014 13:29
|
Webmaster skrev: NFP skrev: Thailand er IKKE demokratisk fordi Somchai og Somsong kan ikke blive valgt ind i parlamentet. Og det skal absolut ikke være lettere for Somchai og Somsong hvis det stod til gul stue. Utroligt at der er danskere som åbent støtter op om anti-demokratiske kræfter. Paa ingen maade stoetter jeg op om anti-demokratiske kraefter, hvis det er mig der hentydes til. Jeg paapeger at Somchai og Somsong skal have deres mulighed for at blive valgt ind og som det er nu kan de ikke og derfor er der ikke demokrati i Thailand. Danske journalister er garanteret ikke klar over dette forhold. Det er derfor der efterlyses reformer. |
|
|
|
| jens |
Lagt på d. 01/02-2014 15:19
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 810 |
Webmaster skrev: NFP skrev: Thailand er IKKE demokratisk fordi Somchai og Somsong kan ikke blive valgt ind i parlamentet. Og det skal absolut ikke være lettere for Somchai og Somsong hvis det stod til gul stue. Utroligt at der er danskere som åbent støtter op om anti-demokratiske kræfter. Nej gul stue vil jo ikke nøjes med at de ikke er valgbare, de vil jo også fratage dem deres stemmeret. De har jo rent faktisk foreslået at dele af befolkningen(bl.a Isaan) ikke skal have lov til at stemme. Og det koster jo ikke alverden at købe et eksamensbevis fra et universitet, så i praksis kan enhver jo stille op. Men en helt anden ting er jo at statskassen må være mere end Tom siden at man ikke har været i stand til at betale risbønderne inden valget, de er jo nogen af de rødes vigtigste støtter. |
|
|
|
| NFP |
Lagt på d. 01/02-2014 15:38
|
jens skrev: Webmaster skrev: NFP skrev: Thailand er IKKE demokratisk fordi Somchai og Somsong kan ikke blive valgt ind i parlamentet. Og det skal absolut ikke være lettere for Somchai og Somsong hvis det stod til gul stue. Utroligt at der er danskere som åbent støtter op om anti-demokratiske kræfter. Nej gul stue vil jo ikke nøjes med at de ikke er valgbare, de vil jo også fratage dem deres stemmeret. De har jo rent faktisk foreslået at dele af befolkningen(bl.a Isaan) ikke skal have lov til at stemme. Og det koster jo ikke alverden at købe et eksamensbevis fra et universitet, så i praksis kan enhver jo stille op. Men en helt anden ting er jo at statskassen må være mere end Tom siden at man ikke har været i stand til at betale risbønderne inden valget, de er jo nogen af de rødes vigtigste støtter. Hvortil jeg svarede at det maa vaere Thaksin & Cos opgave at soerge for at Somchai og frue har mulighed for at blive valgt. Dem der sidder i regeringen idag har de fleste af dem sikkert koebt et eksamensbevis. Nu sidder Thaksins soen ikke i regeringen, men han svindlede ogsaa. Hvis Thaksin havde vaeret smart havde han personligt betalt risboenderne, men risboenderne i hoejborgen Chiangmai har faaet deres penge, saa de klager ikke. |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 01/02-2014 16:21
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Hvis du ellers kender lidt til Thailand, så burde du også vide at der svindles i selv den mindste Muban, og hele vejen op gennem systemet. Beløbene der puttes i egne lommer bliver bare større og større jo højere de sidder på pinden. Om de er røde, gule, grønne eller blå, så fylder de lommerne. john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| bannok |
Lagt på d. 02/02-2014 09:21
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 364 |
Det er bare så ufattelig hvad der sker i Thailand i øjeblikket, det er ikke til at forstå at det har udviklet sig til hvad der sker i dag. Suthep er en slags folkeforfører, lige som Hitler var, men hitler blev jo valgt, det kan Suthep ikke blive, fordi den største del af den Thailandske befolkning ved, at Suthep ikke vil tale deres sag hvis han kommer til magten, så sipmelt er det, det er kun derfor han ikke vil have valg. Men hvorfor vil folk komme til magten, selv om de ved at flertallet ikke vil have dem, jeg kan ikke forstå en person der vil til magten uden folkets vilje, det kan kun vaere en grund til det, og er for pleje af egens og venners interresser. Det er blevet maevnt før at Suthep er fasist, og efter alt hvad han er skyld i gennem de sidste mange dage, og måden han har demonstreret på, begynder jeg at tro det samme, nemlig at Suthet er fasist. Suthep og hans parti er ikke kommet til maget på aerlig vis i de sidste 20, så er de simpelten så desperate, at de vill gøre alt for a komme til magten. |
|
|
|
| Yonok |
Lagt på d. 02/02-2014 09:47
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 442 |
NFP skriver: Omkring artiklen fra Isaan glem alt om den. Fremskridtet i Isaan er ikke pga Thaksin det er pga af der nu skal vaere bedre adgang til nabolandene og adgang til Kina og det har medfoert at man nu bygger condominiums i bl.a Khon Kaen. Isaan er det omraade hvor der et stoerst oekonomisk vaekst i Thailand og der har vaeret store artikler om det ogsaa i udlandet, men det skyldes ikke Thaksin og hans roede kumpaner. De kan kun nyde godt af det. Jeg er udmærket klar over at man ikke skal tro på alt hvad medierne sender ud men indtil videre har du afvist pure ALT hvad jeg har lagt af link til dig...dette er en artikel hvor folk fra Isaan forklarer hvorfor de har det med Thaksin som de har det. Men du ved åbenbart bedre end thailænderne selv hvad og hvordan de føler. |
|
|
|
| NFP |
Lagt på d. 02/02-2014 09:57
|
John skrev: Hvis du ellers kender lidt til Thailand, så burde du også vide at der svindles i selv den mindste Muban, og hele vejen op gennem systemet. Beløbene der puttes i egne lommer bliver bare større og større jo højere de sidder på pinden. Om de er røde, gule, grønne eller blå, så fylder de lommerne. Omkring Thaksin's soen saa var det eksamenspapirerne der blev svindlet med. Saa nu har han en "hoejere" uddannelse og kan blive valgt ind i parlamentet. Helt klart John i hver eneste Moo Baan laegges der pres paa befolkningen og hvis der er een person som stemmer anderledes finder de ret hurtigt ud af hvem det er som saa bliver ugleset af resten. Een af mine naboer i min Moo Baan kender en hoejtstaaende person (professor) og denne person fik et tilbud om at faa en valgkreds hvor han ville vinde med garanti. Tilbuddet kom fra Mr. T og bare for at acceptere ville personen modtage xxxm baht (jeg kender beloebet). Vedkommende sagde paent nej tak, saa det er heldigvis ikke alle som kan koebes af Mr. T. |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 02/02-2014 10:18
|
|
NFP skrev: John skrev: Hvis du ellers kender lidt til Thailand, så burde du også vide at der svindles i selv den mindste Muban, og hele vejen op gennem systemet. Beløbene der puttes i egne lommer bliver bare større og større jo højere de sidder på pinden. Om de er røde, gule, grønne eller blå, så fylder de lommerne. Omkring Thaksin's soen saa var det eksamenspapirerne der blev svindlet med. Saa nu har han en "hoejere" uddannelse og kan blive valgt ind i parlamentet. Helt klart John i hver eneste Moo Baan laegges der pres paa befolkningen og hvis der er een person som stemmer anderledes finder de ret hurtigt ud af hvem det er som saa bliver ugleset af resten. Een af mine naboer i min Moo Baan kender en hoejtstaaende person (professor) og denne person fik et tilbud om at faa en valgkreds hvor han ville vinde med garanti. Tilbuddet kom fra Mr. T og bare for at acceptere ville personen modtage xxxm baht (jeg kender beloebet). Vedkommende sagde paent nej tak, saa det er heldigvis ikke alle som kan koebes af Mr. T. Hmmm nu fik du lige drejet mit indlæg rundt!!!! Jeg taler ikke om Mr. T. Jeg taler om at korruptionen eksisterer overalt og i ALLE grupper i Thailand. john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| NFP |
Lagt på d. 02/02-2014 10:49
|
John skrev: NFP skrev: John skrev: Hvis du ellers kender lidt til Thailand, så burde du også vide at der svindles i selv den mindste Muban, og hele vejen op gennem systemet. Beløbene der puttes i egne lommer bliver bare større og større jo højere de sidder på pinden. Om de er røde, gule, grønne eller blå, så fylder de lommerne. Omkring Thaksin's soen saa var det eksamenspapirerne der blev svindlet med. Saa nu har han en "hoejere" uddannelse og kan blive valgt ind i parlamentet. Helt klart John i hver eneste Moo Baan laegges der pres paa befolkningen og hvis der er een person som stemmer anderledes finder de ret hurtigt ud af hvem det er som saa bliver ugleset af resten. Een af mine naboer i min Moo Baan kender en hoejtstaaende person (professor) og denne person fik et tilbud om at faa en valgkreds hvor han ville vinde med garanti. Tilbuddet kom fra Mr. T og bare for at acceptere ville personen modtage xxxm baht (jeg kender beloebet). Vedkommende sagde paent nej tak, saa det er heldigvis ikke alle som kan koebes af Mr. T. Hmmm nu fik du lige drejet mit indlæg rundt!!!! Jeg taler ikke om Mr. T. Jeg taler om at korruptionen eksisterer overalt og i ALLE grupper i Thailand. Jeg er ikke uenig og vi slipper ikke af med den. |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 02/02-2014 10:59
|
|
NFP skrev: John skrev: NFP skrev: John skrev: Hvis du ellers kender lidt til Thailand, så burde du også vide at der svindles i selv den mindste Muban, og hele vejen op gennem systemet. Beløbene der puttes i egne lommer bliver bare større og større jo højere de sidder på pinden. Om de er røde, gule, grønne eller blå, så fylder de lommerne. Omkring Thaksin's soen saa var det eksamenspapirerne der blev svindlet med. Saa nu har han en "hoejere" uddannelse og kan blive valgt ind i parlamentet. Helt klart John i hver eneste Moo Baan laegges der pres paa befolkningen og hvis der er een person som stemmer anderledes finder de ret hurtigt ud af hvem det er som saa bliver ugleset af resten. Een af mine naboer i min Moo Baan kender en hoejtstaaende person (professor) og denne person fik et tilbud om at faa en valgkreds hvor han ville vinde med garanti. Tilbuddet kom fra Mr. T og bare for at acceptere ville personen modtage xxxm baht (jeg kender beloebet). Vedkommende sagde paent nej tak, saa det er heldigvis ikke alle som kan koebes af Mr. T. Hmmm nu fik du lige drejet mit indlæg rundt!!!! Jeg taler ikke om Mr. T. Jeg taler om at korruptionen eksisterer overalt og i ALLE grupper i Thailand. Jeg er ikke uenig og vi slipper ikke af med den. Hvis du er enig med mig, hvorfor drejer du så mit indlæg rundt, og prøver at få det til, kun at dreje sig om Mr. T. Jeg skrev jo klart og tydeligt: Om de er røde, gule, grønne eller blå, så fylder de lommerne. john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.