Se indlæg
 Udskriv debat
Rice pledging scheme.
NFP
Jeg beklager, men fakta er at der er een person som har oedelagt Thailand og det er synd for Thailand.

Det er et dejligt land og til Girobank vil jeg blot sige at jeg kender faktisk en hel del til Thailand og det at jeg er "ny" her paa sitet tilkendegiver ikke at jeg ikke ved hvad der foregaar.

Nu ikke mere om rice pledging scheme herfra.

Til Kim Ludvigsen saa er de foreloebige valgresultater fra i soendags i Bangkok Post paa side 3. Kilden angves fra "Election Commission" saa soeg venligst selv hvis du er i tvivl, for jeg gider ikke scanne den for dig.

Yingluck ryger snart og der kan vist ikke vaere nogen tvivl om det og saa kan vi snakke alt om demokrati osv. Thaierne vil finde en middelloesning og saadan er det bare.

God weekend. Mvh.

Webmaster
NFP skrev:
Jeg beklager, men fakta er at der er een person som har oedelagt Thailand og det er synd for Thailand.

Undskyld jeg siger det men du har en perverteret og lemfældig måde at bruge det danske sprog på. Den anden dag (link) ændrede du direkte på ord og dermed betydning af ting sagt af andre, og nu erklærer du din politiske og personlige overbevisning som fakta. Der er altså langt fra en mening og overbevisning, uanset om den er personlig eller politisk, og så til fakta.

Dine indlæg har intet med debat at gøre, men er nærmere at betegne som valgævl og poltiske slagord. Og det er ødelæggende for debatten. Fint nok du har dine meninger, men argumenter og debattere i stedet for at obstruere debatten.

Her er lidt fra reglementet:
§4 - Læg ikke ord i munden på folk, og stemple dem ikke for deres meninger.
Du kender dine egne meninger, men ikke andres. Er du sikker på at den som poster er sådan en type, og helt sikker mener dette ? Det kan du ikke vide noget om. Udtal dig ikke om hvad andre personer mener. Spørg og lad dem selv fortælle det.

§6 - Undgå billig retorik.
Kan du sætte nogles synspunkter på spidsen, og få dem til at virke tåbelige ? Kan du vende ordene som nogle har postet, for at få dem til at virke meningsløse ? Kan du få det til at se ud som om nogle modsiger sig selv ? Kan du få nogle til at virke tåbelige, underlegen, dumme eller usammenhængen ? Gør det ikke.... Det eneste du vinder er en uven og det du taber er muligheden for at forstå den anden.

Du kan selv læse nærmere i reglementet.

Du får lige et links med betydningen af nogle danske ord:
- fakta
- overbevisning

- Admin -
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Anonym Bruger
NFP skrev:

Jeg er ikke nogen troll og Suthep er ikke min store helt og jeg er heller ikke en notorisk kvaerulant.

Nej det tror jeg faktisk heller ikke du er. Men ensidig det er du godtnok.

Det er lovligt at demonstrere, saa hvor ligger ugerningen ?

Blokere offentlige bygninger, trafik, forhindre valghandlinger. Klart lovligt.

Hvis Thailand har en fungerende regering hvorfor har risboenderne ikke faaet deres penge ?

Lad mig tage den fungerende regring først. Ja det havde de indtil Suthep begyndte på sine blokader. Nu nej på ingen måde.

Hvad angår risen, så er der er gået Thainess i det den sag. Man har vedtaget at støtte landbruget, hvilket der i sigselv ikke er noget galt i, men et eller andet sted i systemet har de troet at de kunne tjene penge på støtten. Så da de ikke kunne sælge risen til indkøbsprisen lagde de den på lager for prisen bliver nok bede i morgen. Så det har resulteret i at de har fået kæmpe lagre af ris i stedet for at sælge den med det tab som alle burde have vist var konsekvensen af tilskud. Dvs at i stedet for at være et tilskud på feks 5000 baht pr ton er det endt med et tilskud på 15.000 baht pr ton og det er der ikke penge til.

Den anden side af sagen er den som jeg tror Suthep har regnet med da han lukkede for offentlige bygninger. Med lukkede bygninger kan statsapparatet ikke fungere og dermed kan de ikke opkræve de skatter de skal og de kan ej heller betale deres regninger. Dermed kan en blokade føre til at staten ikke kan betale sine forpligtelser og dermed mister de siddende regering støtte.

Når så Suthep har fået magten som han håber på kan han vælge at udbetale pengene eller noget af dem til bønderne og på den måde sige "se den røde regering ville ikke jer det bedste men det vil vi" og dermed smadre de rødes bånd til landbruget. Om det sker er tvivlsomt mon ikke bare de siger der er ikke penge og det er synd for jer, og s kan han og vennerne stille og roligt begynde at sælge risen under bordet g afskrive det som tab.

Conrad
Her er et link til en ny bog om opfinderen af "the rice pledging scheme", der er jo nok nogen paa dette forum, som vil finde den interessant

http://www.amazon...9814328685

Hilsen
Conrad

natty
Det her er lidt uden for topic, men alligevel tankevækkende:

"Three years ago I was called a yellow-leaning fascist, an ammart-loving elitist. These days I get called a red-leaning turncoat slave in the pay of Thaksin Shinawatra. Put the two together and it really is a compliment"

"Case in point: Criticise Pheu Thai or the red, and you're an enemy of democracy itself, conspiring to establish a dictatorship. Criticise the Democrats or the flag group, and you're a Cambodian provocateur,
anti-democracy slave, red-shirt ultra-royalist fascist, yellow-shirt traitor to King and country, in the pay of Thaksin. Make sense? Of course not, but here we are"

Han har jo fuldstændigt ret, alt for mange tager de store ord i munden, og de kan ikke sluge dem bagefter. se resten af artiklen her:

http://bangkokpos...p-thailand
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

Anonym Bruger
jeg er først lige røget ind i denne debat nu, så jeg ved ikke hvad folk har diskuteret tidl. men den officielle forklaring fra regeringen mht. problemerne med rice pledging scheme er en 'fejlvurdering af marked', altså at man troede at man kunne sælge mere ris til en højere pris...

uofficielt ligger der noget dybere problemer bag...bl.a. korruption, svindel, nærighed, grådighed og man kunne blive ved...faktum er at kræfter i thailand ikke ønsker øget velstand for de fattigste...og risbønderne er pisse trætte af at bruge så meget tid og kræfter på de rismarker for det samme lille udbytte, mens fx andre afgøder sydpå nærmedt spinder guld af sig selv samtidig med at de kan se resten af landets økonomi buldrer af sted...bangkok familier i deres forstadsidyl med de første 5 luksusbiler købt kontant....

men uanset hvad, så synes jeg da at det er et tiltag i den rigtige retning, at give noget mere til de fattigste. om lige præcis denne metode er rigtig skal jeg ikke kunne sige, for jeg kender ikke helt ideen bag, men der er så mange svinerige thaier og en kæmpe bangkok middelklasse med større indkomster end en gennemsnits dansker, hvis bare de gav en bid mere, ville der være råd til et bedre liv for de fattigste...det er vel det en nation handler om? thaierne er så glade for deres konge, der samler folket osv, men hvad hjælper det når befolkningen er dybt splittet og overklassen ikke giver en skid for resten? hvis de virkelig tog deres konge og fædreland seriøst, ville de måske lære at hjælpe hinanden...suthep...

deri ligger problemet...selvfølgelig ønsker erhvervslivet ikke at de fattige skal have mere, så vil de også have mere i løn...selvfølgelig ønsker privathospitalerne ikke billige sygehusbehandling osv..så mister de kunder....det hele er så åbenlyst og så alligevel så sløret...

folk er meget specifikke af deres kritik af thaksin og yinglucks fejltrin at de nogle gange glemmer at se ideerne i det store billede...

Kim Ludvigsen
JS, jeg mener, at en fejlvurdering af markedet er hovedårsagen. Man troede, man kunne tjene penge på projektet, hvorfor man ikke afsatte penge til det. Nu skal man så ud og skaffe penge, og det er ikke helt nemt. Og slet ikke nu, hvor regeringen ikke må optage ny gæld.

Det hele bliver naturligvis meget værre af de grunde, du nævner med bl.a. korruption, stædighed og grådighed.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Conrad
Nu er meget af risen paa lager blevet usaelgelig som menneskefoede, udtaler en president fra ris eksportoer foreningen

http://www.bangko...nshippable

Regeringen vil proeve at tage penge fra statslig pensions selskab og social hjaelps kassen, for at skaffe penge til at betale farmerne

http://www.bangko...lan-stalls

Og som et maaske sidste forsoeg, proever regeringen nu at faa ris moeller foreningen til at forudbetale boenderne, for den ris de har leveret for mange maaneder siden

http://www.bangko...ers-not-pm

Denne historie traekker ud, stakkels risboender og deres familier.

Conrad

Skeptikeren
Ja stakkels bønder og deres familier, men der er vist ingen lyse udsigter. Selv her på sitet overser man totalt udgiften til alle de billige biler. Den sag har kostet Thailand mere en rice-scheme.

Ved ikke hvordan det er i andre større byer, men alene her i Pattaya er der kommet ca. 400 nye taxi-meter, alle indkøbt med tilskud, det samme gælder Mini Van. De holder i lange køer mange steder, slet ikke kunder nok, når man samtidig har Song Khaw bilerne. Chauførerne sidder dag ud og ind og venter.

Brugtvognsforhandlerne brænder inde med alle de biler køberne har måttet opgive at betale lånene på.

Mon ikke der er nogen i regeringen der også har scoret kassen på den sag, derfor bedre at tie den ihjel. Og mon ikke det er for de penge eliten bygger og bygger, men glemmer at de ikke kan sælge til vestlige turister der ingen penge har. Der står 1000sindvis af tomme lejligheder overalt i hele Chonburi, men sætte prisen ned, nej da...... Igen Thai ulogiske logik!!!!!

Somrak

Sku sørgeligt at se det dejlige land smuldre på grund af grådighed.

Somrak
Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak

Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2

Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej!

http://www.jumplink.dk/somrak
Anonym Bruger
det er lidt off topic, men der er ingen tvivl om at den asiatiske bil branchen har en vigtig rolle i thailandsk politik, ja de finanserer nok en hel del. Men den tyske bil branche har det også godt, Thailand er det land hvor der bliver solgt flest Mercedes biler udover Tyskland. hvilket igen sætter klassekampen lidt i perspektiv.

Thailand bliver kaldt asiens 'detroit' og hvordan gik det lige detroit?

Efter oversvømmelserne, som ramte bil branchen super hårdt oven på finanskrisen, truede en stor del af branchen med at forlade thailand der dermed ville gå glip af rigtig mange arbejdspladser og skatteindtægter, inkl. lobbyisterne i de forskellige regeringer, en af metoderne til at få gang i branchen igen var vidstnok at tilbyde førstegangs købere af fabriksnye biler en refundering på 100.000 THB. Dette satte samtidig gang i banklånene og derved gang i hjulene. men det betød samtidig at folk der ikke engang har brug for bil har købt og samtidig at landsbybefolkningen kører rundt i Honda City smarte by biler istedet for de mere praktiske pick ups....idioti hvis du spørger mig....derudover er det næsten intet sket med infrastrukturen....vejene er de samme men med en tilgang på over 1000 nye bilkøb dagligt i bkk alene. og ja, brugtbilerne er der ingen der gider røre...

der sker fandeme mange mærkelige ting i Thailand disse år...men så længe man ikke gider investere i hinanden og derved nyde godt af det og den fremgang det ville give, så bliver det kun værre...

Philo
Arh JS
Thailand er det land hvor der bliver solgt flest Mercedes biler udover Tyskland
det er vist lidt af en tilsnigelse.
Iflg. Mercedes egen statistik
http://www.daimle...0-0-0.html
så bliver Thailand end ikke nævnt. Derimod er USA, Kina og Japan fremhævet. Det lyder også mere rigtigt befolkningstal, økonomi etc. taget i betragtning.

Men derfor kan dine øvrige betragtninger jo sagtens være rigtige....

Mvh.

Philo

Anonym Bruger
Philo skrev:

Arh JS
så bliver Thailand end ikke nævnt. Derimod er USA, Kina og Japan fremhævet. Det lyder også mere rigtigt befolkningstal, økonomi etc. taget i betragtning.

Mvh.

Philo

jeg kan godt høre det lyder skørt, så jeg trækker udsagnet tilbage. Jeg kan ikke huske hvor jeg har det fra, jeg mener det var en tv kanal, men der kan godt være tale om fx. største % stigning i salg af mercedes år efter år....dette er tilfældet hos Ford.
Redigeret af Anonym Bruger d. 10/02-2014 09:18

Anonym Bruger
Philo skrev:

Arh JS

Enig i den med Mercedes, der blev solgt 10.217 stk i 2013 ud af et totalsalg på 1.330.678 stk (pickups inkluderet)

Conrad
Her kommer en "ris" ekspert med en noget anden holdning til Rice pledging scheme.

Han er inde paa at tilskuddet ikke kommer boenderne til gode men forbrugerne og derfor er en skat paa risboenderne til brug for tilskud til forbrugerne.

Der er nok noget om det, for ris er billigt i Thailand.

http://www.bangko...ice-scheme

jack
Ja uden at tage stilling til den politiske debat. Vil jeg bare sige at ja der er sket mange ting her i landet siden jeg kom her første gang i 95.
Her hvor jeg opholder mig er der en stor mængde thaier der har mange penge.
Tager man sig en kører tur ud på landet kan man se at ikke alle er lige heldig.
Hvor vil jeg hen med det tja det ved jeg ikke men jeg spørger somtider mig selv er Thailand blevet et bedre land i dag tja?på mange område er det nok og på andre er det bestemt ikke.
jeg ved ikke hvad jeg skal tro på i politik men vi må håbe det bedste for landet.

Håber ikke i bliver sure på mig for min måske ikke store politiske viden haha.
Forsat dejlig dag derude.

Spring til debat: