Se indlæg
 Udskriv debat
Dansk Thailands-favorit plages af kriminalitet, fup og ulykker
Webmaster
Den populære badedestination Phuket i det sydvestlige Thailand har mange smukke og postkort-egnede steder. Men de bliver sværere og sværere at finde på øen, der de seneste år har oplevet et regulært turistboom.

Netop turisme er sammen med gummiproduktion den største indkomstkilde på den 543 kvadratkilometer store ø, der er omtrent samme størrelse som Bornholm. Og tilstrømningen har været markant - i 2012 ankom omkring fem millioner til Phukets lufthavn, og hertil kommer det antal af rejsende, som ankom til Phuket med andre transportformer end fly.

Men den massive turisme har en mørk bagside.

For i takt med Phukets massive udvikling er kommer også problemer. Både udenlandske såvel som lokale medier har de sidste par år skrevet om en stigning i antallet af røverier og tyverier samt fupnumre rettet mod turister, problemer med både lokal og russisk mafia og sågar mord på turister.

Og det er i en sådan grad, at da en række EU-ambassadører besøgte Phuket i juni måned sidste år, var dagsordnen på et møde med Thailands turistminister deres bekymringer omkring turisters ophold på Phuket.

Det gjaldt blandt andet stigende problemer med taxi- og tuk tuk-chauffører, der tager urimeligt høje priser, korruption blandt politiet og en tendens til at nedtone seriøsiteten af overfald på kvindelige turister.

»Der har været ret mange problemer i Phuket. Jeg synes ikke, situationen bliver bedre, og det er derfor vi virkelig gerne ville følge op på det emne«, sagde David Lipman, der ledte den europæiske delegation, til Sydney Morning Herald.

Lars Bindholt er biolog og er kommet på Phuket siden 1985 og har også boet der i perioder. Han har gennem årene været vidne til øens forvandling.

»Kriminaliteten fylder desværre en hel del mere end tidligere. De unge thaiers mentalitet over for vesterlændinge har ændret sig meget. Attituden blandt mange er meget negativ. Og sådan har det aldrig været før«, siger Lars Bindholt.

Et af de lokale medier, der ofte rapporter om, hvad der sker på den thailandske ø er netavisen Phuketwan. Redaktør Alan Morison er fra Australien, men har boet på Phuket i 12 år. Han skriver i en mail til Politiken, at myndighederne de sidste to år har fået øjnene op for de alvorlige problemer og er begyndt at have en mere seriøs tilgang til kriminalitet og fup mod turister.

Der er meget mere læsning om Phuket på følgende link:
- Dansk Thailands-favorit plages af kriminalitet, fup og ulykker
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Webmaster
Politiken har også fået lagt denne artikel på:
- Phukets forvandling: »Der er intet af det gamle tilbage«
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Anonym Bruger
han har nogle pointer som jeg selv har tænkt lidt over, bl.a.:

Ifølge Lars Bindholt er adfærdsændringen blandt andet et resultat af, at en del turister tager meget dårlige manerer med på ferien til Phuket og overtræder thaiernes grænser.

jeg synes virkelig at der er sket en markant ændring af attituden i turistbyerne især de seneste 5 år.

En del af det handler selvfølgelig om den bedre økonomi i Thailand. Vores 'værdi' som turist er bare ikke den samme, og som enkeltpersoner er vi stort set ligegyldige. Desuden er vi ikke så interessante længere...farang er en del af de fleste familier i et eller andet led....

men jeg har en teori om at den ændrede sammensætning af turisterne er en væsentlig årsag. Fra tidl. primært vesterlændinge til nu kinesere, russere, arabere, indere og afrikanere. Disse typer er mere lig thaierne, de er ikke vokset op med en guldske i røven. de ligner faktisk thaierne på mange måder og deler mange værdier ligesom korruption og afstumpethed er en del af deres kulturer. de respektere ikke thailand el. thaierne på samme måde som vesterlændinge gør og dette går ud over os alle. Jeg bliver fx ofte skudt til at være fra russer når jeg møder nye mennesker i byen.

sidste gang jeg var i pattaya oplevede jeg konstant den øget afstumpethed især blandt motorcykel taxier,ne onde blikke og flabethed. Serviceniveauet daler år for år. Jeg ved ikke hvordan filippinerne er disse dage, men for 6 år siden var det helt fantastisk, som thailand i gamle dage. smilende mennesker og oprigtigt glade mennesker. jeg glemmer ikke en oplevelse på en restaurant i Angeles City, jeg spiste et alm. måltid og gav svarende til 20 kroner i drikkepenge, da jeg gik derfra stod både kokke og servertricer på en stripe og takkeðe mig. Jeg søger ikke denne form for opmærksomhed, men det var sgu lidt rørende og i dyb kontrast til Thailand disse dage.

af samme grund anbefaler jeg filippinerne til alle der overvejer asien. De strande jeg besøgte på Filippinerne var som Phuket bare uden turister....helt crazy.

fremtiden for thailand? orker slet ikke at tænke på det....det er slet ikke til at forudsige..

Conrad
Nu er Phuket jo andet end de overrendte store badesteder, som Patong, Kata, Karon osv.

Her naesten midt paa oen i en lille landsby, 6 km fra Surin og Bang Tao strande og taet ved bjergene, gaar livet sin stille gang, som det har gjort i de godt 7 aar jeg har boet her. De lokale her er lige saa imoedekomne som de hele tiden har vaeret. De faa udlaendinge som bor her paa skift er ogsaa venlige, selv vore bagboere som er fra Rusland.

Det som jeg synes der er aendret mest, er at der nu er trafikkoer og det mange steder, dog mest paa den sydlige del af oen og paa forskellige tidspunkter, ikke kun morgen og eftermiddag.

Desuden er priserne gaaet op paa de daglige fornoedenheder, men endnu er det til at betale.

Der er stadig flere strande hvor der ikke er mange turister, selv ikke i hoejsaesonen.

Saa mit indtryk, er at Phuket stadig er et dejligt sted. Her er aldrig koldt og da der som regel kommer en byge ind i mellem, selv i hoejsaesonen, saa er der altid groent paa oen.

Hilsen
Conrad

Kim Ludvigsen
Conrad skrev:

Nu er Phuket jo andet end de overrendte store badesteder, som Patong, Kata, Karon osv.

Joh, men det er jo dem, som turisterne besøger. De besøger ikke de små landsbyer, hvor man stadig kan møde flinke og reelle thaier.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
fckguld
Kim Ludvigsen skrev:

Conrad skrev:

Joh, men det er jo dem, som turisterne besøger. De besøger ikke de små landsbyer, hvor man stadig kan møde flinke og reelle thaier.
Nej desværre, phuket er desværre ved at blive et beskidt-kriminelt hul , ligesom pattaya - synd politi og regering er så korrupte og ikke tænker på fremtiden.
DU FÅR HVAD DU GIVER Cool GRIB LIVETWink I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI

Rasmus
Nu er heldigvis Thailand meget andet end lige Bangkok, Phuket, Pattaya, røver, kriminelle og banditter..!
Der er også mange andre steder, hvor man som turist kan værre i fred og ro for højtråbene fulde Russer, Kineser i hopetal og div. snedige kriminelle platugler.

Tag f.eks. nu et sted som Bang Saen som ligger ca. 50 km. nord for Pattaya. Her kan man finder et ganske godt hotel til rimelige pris. (ca. 6-800 THB.) Dejlige restauranter er der masser af til fornuftige priser. En ca. 2 km. lang strandpromenade - godt nok fint grus – stranden er ganske fin under højvande. Det eneste minus ved Bang Saen er weekenden! Her bliver byen invaderet af rige Thaier i deres store sorte 4x4 firhjulfrækker, fra fredag aften og frem til søndag eftermiddag. Herefter har du stort set det hele for dig selv sammen med nogle enkelte fastboende faranger, uden div. plattenslager og tyveknægte.

Er man mere til by og nattelivet, er Kanchanaburi et fint sted (ca. 110 km. vest for Bangkok) uden at være overrandt af faranger. Russer har jeg aldrig set skyggen af i Kanchanaburi. Prisniveauet i Kanchanaburi for et rineligt hotel, er det samme som man oplevede for ca. 5 år siden i Thailand. (ca. 6-800 THB.) Der er masser af små familiehoteller og ressorter ned mod floden River Kwai. Ønsker man at tage en tur i byen på restaurant og bar, så er River Kwai Road absolut stedet….! (River Kwai Road: ligger i den nordvestlige ende af Kanchanaburi langs floden)

River Kwai Road: (ca. 1 km. lang) har rigeligt med restauranter, barer og barpiger - om end ikke alle behersker et særligt godt engelsk. Det er min klare opfattelse, at en stor del af disse piger i barerne kommer fra Burma, (Myanmar) og bruger Kanchanaburi som én mellemstation, inden de drager til Phuket og Pattaya. (?)

Prisniveauet her - har jeg selvklart intet kendskab til… Angel

I Kanchanaburi bor der en del kristen, katolikker som protestanter. Kanchanaburi har også en stor katolsk privatskole med tilhørende kirke - hvis man skulle have behov for at skrifte og bede om syndsforladelse…!

Kanchanaburi, bære på ingen måde præ af de dårligdomme som er fremhærskende på andre steder i Thailand, så som Phuket og Pattaya. En tur med en lokal motorcykel-taxi koster 30 THB. fra den ene ende af byen til den anden, uden man som farang bliver opkrævet ekstra. Så er han ovenikøbet smilende og meget venlig, og køre pænt.

Politiet i Kanchanaburi virker på ingen måde korrupte - i hvert fald ikke de 2 betjente som jeg har stiftet bekendtskab med..! Prisen for at svinge til højre - hvor man ikke må - koster 300 THB. hvor der behørigt bliver udskrevet bøde med kvittering på at man har betalt for sin forseelse. At køre over for gult, (læs. Rødt) koster det 500 THB. stadig med behørig kvittering…! Frown Men så skal man altså også love: at det gør man aldrig mere i Kanchanaburi..!

Som turist i Thailand, har man én relativ stor risiko for at løbe ind i ubehageligheder hvis man søger de store ”Turistmekka” som Phuket og Pattaya mm…! Men søger man væk fra alfavej, og besøger det mere oprindelige Thailand, minimeres risikoen for at få problemer med tyveknægte, platugler, banditter, krimielle og andet godtfolk ganske betragteligt. Samtidigt skal man som turist i Thailand, bruge sin sunde fornuft og det man nu ellers har mellem ørene..! Wink

Hilsen Rasmus
Redigeret af Rasmus d. 12/02-2014 23:10

Conrad
Jeg kan kun sige til de som er negative over for Phuket, tag og begiv jer uden for de store badesteder, saa vil I se at Phuket er andet end det, som I saa negativt omtaler, saerligt den nordlige halvdel af oen har mange fredelige og dejlige steder. Paa godt 7 aar har jeg ikke oplevet noget kriminelt og jeg er sikker paa at der ikke er mange turister heller som oplever det.

Men lejer I en MC, saa husk styrthjelm og koer forsigtigt.

Rasmus' omtale af Kanchanaburi kan jeg genkende, der er ogsaa dejligt, jeg kommer der et par gange om aaret, da min vivs ene soester bor der.
Den eneste gang jeg har faaet en boede i Thailand var her og det for at dreje til hoejre hvor man ikke maatte Read the rules

Conrad

HongNam
Rasmus skrev:

Nu er heldigvis Thailand meget andet end lige Bangkok, Phuket, Pattaya, røver, kriminelle og banditter..!
Der er også mange andre steder, hvor man som turist kan værre i fred og ro for højtråbene fulde Russer, Kineser i hopetal og div. snedige kriminelle platugler.

Tag f.eks. nu et sted som Bang Saen som ligger ca. 50 km. nord for Pattaya. Her kan man finder et ganske godt hotel til rimelige pris. (ca. 6-800 THB.) Dejlige restauranter er der masser af til fornuftige priser. En ca. 2 km. lang strandpromenade - godt nok fint grus – stranden er ganske fin under højvande. Det eneste minus ved Bang Saen er weekenden! Her bliver byen invaderet af rige Thaier i deres store sorte 4x4 firhjulfrækker, fra fredag aften og frem til søndag eftermiddag. Herefter har du stort set det hele for dig selv sammen med nogle enkelte fastboende faranger, uden div. plattenslager og tyveknægte.

Er man mere til by og nattelivet, er Kanchanaburi et fint sted (ca. 110 km. vest for Bangkok) uden at være overrandt af faranger. Russer har jeg aldrig set skyggen af i Kanchanaburi. Prisniveauet i Kanchanaburi for et rineligt hotel, er det samme som man oplevede for ca. 5 år siden i Thailand. (ca. 6-800 THB.) Der er masser af små familiehoteller og ressorter ned mod floden River Kwai. Ønsker man at tage en tur i byen på restaurant og bar, så er River Kwai Road absolut stedet….! (River Kwai Road: ligger i den nordvestlige ende af Kanchanaburi langs floden)

River Kwai Road: (ca. 1 km. lang) har rigeligt med restauranter, barer og barpiger - om end ikke alle behersker et særligt godt engelsk. Det er min klare opfattelse, at en stor del af disse piger i barerne kommer fra Burma, (Myanmar) og bruger Kanchanaburi som én mellemstation, inden de drager til Phuket og Pattaya. (?)

Prisniveauet her - har jeg selvklart intet kendskab til… Angel

I Kanchanaburi bor der en del kristen, katolikker som protestanter. Kanchanaburi har også en stor katolsk privatskole med tilhørende kirke - hvis man skulle have behov for at skrifte og bede om syndsforladelse…!

Kanchanaburi, bære på ingen måde præ af de dårligdomme som er fremhærskende på andre steder i Thailand, så som Phuket og Pattaya. En tur med en lokal motorcykel-taxi koster 30 THB. fra den ene ende af byen til den anden, uden man som farang bliver opkrævet ekstra. Så er han ovenikøbet smilende og meget venlig, og køre pænt.

Politiet i Kanchanaburi virker på ingen måde korrupte - i hvert fald ikke de 2 betjente som jeg har stiftet bekendtskab med..! Prisen for at svinge til højre - hvor man ikke må - koster 300 THB. hvor der behørigt bliver udskrevet bøde med kvittering på at man har betalt for sin forseelse. At køre over for gult, (læs. Rødt) koster det 500 THB. stadig med behørig kvittering…! Frown Men så skal man altså også love: at det gør man aldrig mere i Kanchanaburi..!

Som turist i Thailand, har man én relativ stor risiko for at løbe ind i ubehageligheder hvis man søger de store ”Turistmekka” som Phuket og Pattaya mm…! Men søger man væk fra alfavej, og besøger det mere oprindelige Thailand, minimeres risikoen for at få problemer med tyveknægte, platugler, banditter, krimielle og andet godtfolk ganske betragteligt. Samtidigt skal man som turist i Thailand, bruge sin sunde fornuft og det man nu ellers har mellem ørene..! Wink

Hilsen Rasmus

Rigtig god info Rasmus Smile har været en enkelt gang i Kanchanburi men kun en enkelt overnatning. Jeg kan huse at vi sad udenfor på restaurant og spiste til musik af lokale bands...det var superhyggeligt Smile

Anonym Bruger
der er ingen tvivl om at thailand stadig har mange uberørte perler, men det handler nu engang om den 'impact' de nye turister har skabt på de tradionelle turiststeder.

jeg er ikke i tvivl om at jeg ville kunne finde end forladt bakketop i isaan, hvor jeg kunne bo for mig selv, helt alene....men hvad hjælper det hvis hver eneste turistby er overrendt af turister året rundt og det samtidig påvirker lokalbefolkningen i en retning der ikke er mig gunstig.

Chase
har nu igennem de sidste 15 år kørt Thailand tynd på mc ca 30000 km er det blevet til, set alt på godt og ondt, set den store forandring også på godt og ondt, hvem der er skyld i forandringen, ved vi jo godt selv, de grimme turist steder med luder barer osv , ja de er der kun fordi turisterne er der , Phi Phi , med hoteller og tivoli , tja vi skal nok vende blikket ind af, Thailand har natur strande i reserve som ligger i reserve når de andre steder er slidt op , som selv Thaierne ikke selv må bygge på endnu
Nord på i feks Chiang Mai , er det også turisterne de bygger på , man forventer feks 1 mill kineser i her i 2014, og det vil give helt andre problemer
Synes egenligt den alm thai man møder ude i landet ikke har ændret sig så meget, de er stadig nysgerig og venlig og ikke så overgearet kunstig flink som de er på turist stederne
Tror bare ikke den alm turist der kommer til Patoon i 14 dage tænker så meget over at Nøøøj de er flinke og søde og rare, de vil bare have sol strand og godt mad

Spring til debat: