Se indlæg|
Bodeling efter et forligs ægteskab med en Thaier.
|
|
| Rasmus |
Lagt på d. 03/03-2014 21:08
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 772 |
En af mine gode bekendte er kommet i den kedelig situation, at han inden længe skal skilles fra sin Thai-kone efter ca. 8-9 års ægteskab. Parret har to huse i Thailand, samt en del jord. Som jeg har forstået på situationen, er de kommet rimeligt overens omkring fordelingen af ejendommene i Thailand. (ejendommene i Danmark, ejes med tinglyst særeje af min bekendt inden ægteskabet blev indgået - og således friholdt for én bodelingen jf. dansk lovgivning) Ifølge den aftale som parterne pt. har indgået - omkring fordelingen af ejendom i Thailand - har min bekendts hustru indvilget i at ejendommen/huset i udkanten af Pattaya tilfalder min bekendt. Øvrige ejendomsbesiddelser i det nordøstlige Thailand (Buri-Ram provinsen) tilfalder henne.! Nu melder sig så det spørgsmål om dette overhoved er muligt, og om min bekendt juridisk og lovformligt kan overtage og eje ejendommen i Pattaya efter én indgået skilsmisse. (?) Ejendommen står pt. i konens navn. Ejendommen blev i sin tid købt kontant, (2005-6) og er således ubehæftet for enhver skyld! Ejendommen hvorpå huset ligger, er i et lukket område hvor selve grunden kun udgør ca. max. 300 kvadratmeter. Huset er på ca. 120-30 kvadratmeter fordelt på 3 værelser mm. Mig bekendt: har det tidligere været sådan at udlændinge (faranger) ikke kunne eje jord i Thailand - men kun lejligheder ”Condominium” Men samtidigt mener jeg også, at på et eller andet tidspunkt blev disse regler ændret, således at udlændinge (faranger) godt kunne eje jord med tilhørende hus, dog ikke stører end én ¼ Ray. (ca. 400 kvadratmeter) (?) Så mit spørgsmål er nu! Har min bekendt overhoved juridisk muglighed for at overtage ejendommen i Pattaya jf. Thailandsk lovgivning..? Eller skal der findes én anden, og mere fantasifuld løsning på problemstillingen..? Hilsen Rasmus |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 03/03-2014 21:43
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
hmmm..?? Mit svar blev væk.. Men jeg vil gerne lige undersøge om der er sket ændringer på området. Spørgsmålet har været oppe før. En bruger gjorde mig i en PB opmærksom på, at der var situationer hvor en udlænding kunne beholde sin bodel ved arv eller skilsmisse. Desværre fik jeg ikke de konkrete detaljer eller henvisninger til lovbestemmelser. Kun at hans veninde, der er jurist, havde oplyst således. Jeg kontaktede efterfølgende en selv en kollega i Thailand, som oplyste om det modsatte. Spørgsmålet må derfor siges t være meget relevant. |
|
|
|
| Yonok |
Lagt på d. 04/03-2014 09:58
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 442 |
Han kan jo godt eje huset men ikke jorden hvilket jo i tilfælde af kommende uenighed i fremtiden vil gøre det umuligt for ham at komme ind i huset da konen ejer jorden. Mit gæt er at få lavet en Usufruct på det med en klausul om forlængelse efter de 30 år-så er det da garranteret hans så længe...med fuld råde ret over det hele. Det er prøvet flere gange i retten hernede og den kan ingen pille ved. http://www.siam-l...fructs.php Ellers må dette jo blive løsningen: http://1drv.ms/MK... |
|
|
|
| buick |
Lagt på d. 04/03-2014 10:40
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 549 |
Det er da virkeligt en rigtig verdens mand den her "bekendte" han har særeje og levne ikke noget af det danske til konen men vil have mindst det halve af hvad der står i hendes navn. Jeg håber virkelig at der er en som hjælper hende med at åbne øjnene så hun går i retten og får ophævet særejen og delt deres værdier 50-50 Eje hus og jord i Thailand som farang nej det kan man ikke hvis det skal holde i retten mange omgår så loven ved forskellige smuthuller som firma eller ved at leje jorden men den holder bare ikke i retten hvis den en dag ender der |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 04/03-2014 11:52
|
|
Der er flere problemstillinger. bl.a. spørgsmål, i forbindelse med både særeje, skilsmissen og den foreliggende aftale. Alt sammen noget, der er interessant, men leder frem til mere eller mindre samme konklusion. Det kan han ikke. Den praktiske løsning vil som nævnt være en usufruct aftale (tinglyst brugsrettighed- som i virkeligheden er en tinglyst servitut på ejendommen). Det kræver selvfølgelig at hustruen er enig i denne aftale. |
|
|
|
| kro90 |
Lagt på d. 04/03-2014 17:26
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 561 |
buick: Det kunne nu være verdens manden der har betalt alt det der er indkøbt i Thailand, så lad nu være med at dømme folk du ikke kender noget til. At han gerne vil sikre sin ejendom her i Danmark han havde før han blev gift, kan jeg ikke se noget galt i. Særeje oprettes også ved rent danske ægteskab. Kim
|
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 05/03-2014 12:43
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
Hvem pengene der er brugt til at købe ejendom for her i Thailand i realiteten stammer fra er sådan set ligegyldigt da der overfor de thailandske myndigheder vil være dokumenteret at pengene er konens egne for ellers ville hun ikke lovligt kunne have opkøbt jord med ejendom her. Thailændere der er gift med en udlænding kan kun købe jord hvis midlerne der købes for er deres og stammer fra egen indtægt. Nu ved jeg godt at der kommer mange protester, men loven er nu engang som jeg her beskriver. Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 05/03-2014 13:52
|
|
Hvem pengene der er brugt til at købe ejendom for her i Thailand i realiteten stammer fra er sådan set ligegyldigt da der overfor de thailandske myndigheder vil være dokumenteret at pengene er konens egne for ellers ville hun ikke lovligt kunne have opkøbt jord med ejendom her. Det er nemlig lige netop problemstillingen. Hvem der har betalt er ligegyldigt, idet der allerede ER taget stilling til hvor pengene kommer fra. Uanset om det passer eller ej. Efter 1999 var der en lovændring, hvorefter at det var muligt for thailandske statsborgere gift med udlændinge at købe fast ejendom. Frygten fra de thailandske lovgivere var, at børn af blandede ægteskaber (og skilsmisse, i øvrigt) ville få mulighed "bagom" loven, at få adkomst til fast ejendom. Den "nye" lov, som tillader thailandske statsborgere gift med udlændinge at købe fast ejendom kræver en lang papirgang, hvorunder man skal underskrive at pengene til købet udelukkende stammer fra den thailandske parts private penge. Årsagen hertil er, at ifølge thailandsk lov er det kun fælleseje, som skal deles ved skilsmisse. Der er lidt andre regler i DK, men det kan jeg svare på i en anden tråd, hvis der er spørgsmål. Derfor vil Rasmus' ven ikke have adgang til at overtage jorden. Heller ikke huset (efter loven) Ejerskabet af selve huset kan dog AFTALES at være mandens bodel efter skilsmissen. En sådan aftale vedr. grunden er ikke lovlig. Helt ude for denne problematik, men meget brugbart i virkeligheden, er en usufruct aftale (tinglyst brugsrettighed- en tinglyst servitut på ejendommen), der selvfølgelig kræver at hustruen er enig i denne aftale. Men som sagt. En usufruct aftale har INTET at gøre med bodeling. Udover at aftalen selvfølgelig kan være igangsat netop på grund af skilsmissen |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 05/03-2014 15:09
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 819 |
Mit råd er at få en god advokat i Thailand, og lade være med at lytte til alt for meget herinde fra. Folk er tit uenige om hvilke love der gælder osv. Få en dyr god advokat, og sørg for at have lidt til bestikkelse osv. Så kommer du langt. |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 05/03-2014 16:09
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
@Bjarke ; Mener du at man generelt ikke skal bruge råd herinde fra eller er det bare et surt opstød ! Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 05/03-2014 16:21
|
Bjarke jeg ville råde vedkommende til at spare pengene til en advokat for en sådan ville ikke kunne gøre noget som helst. Loven er som jeg fortæller den er og det vil selv den bedste advokat ikke kunne lave om på og nok så megen bestikkelse vil ikke kunne give en udlænding skøde på noget som helst. Mange går i den tro at man da godt kan eje jord fordi de kender en eller anden der har et hus i Thailand og læser om både den ene og den ander der har købt jord og hvad ved jeg. fakta er at det er ægtefællen og denne alene der er ejer og dette kan der ikke laves om på. En løsning på problemet kunne være at sælge og dele pengene. Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 05/03-2014 16:34
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 550 |
clydehaumann skrev: Bjarke jeg ville råde vedkommende til at spare pengene til en advokat for en sådan ville ikke kunne gøre noget som helst. Loven er som jeg fortæller den er og det vil selv den bedste advokat ikke kunne lave om på og nok så megen bestikkelse vil ikke kunne give en udlænding skøde på noget som helst. Mange går i den tro at man da godt kan eje jord fordi de kender en eller anden der har et hus i Thailand og læser om både den ene og den ander der har købt jord og hvad ved jeg. fakta er at det er ægtefællen og denne alene der er ejer og dette kan der ikke laves om på. En løsning på problemet kunne være at sælge og dele pengene. Spørgsmål... Det lyder som om konen indvilger i at de skal dele de to huse mellem sig (et til dig og et til mig). Da en Farang kun kan eje et hus gennem et firma (har jeg ladet mig fortælle), så kunne han vel oprette sådan et firma, og købe huset af konen. Der vil jo givet vis være tale om et fiktivt køb... Men kunne det ikke lade sig gøre rent teknisk? |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 05/03-2014 16:39
|
Teknisk set vil det kunne lade sig gøre, men da virksomheden der ejer huset skal være aktiv og tjene penge er det en løsning som ikke er så nem som den ser ud til og 51% af virksomheden vil altid skulle være på thailandske hænder.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
|
|
|
| farao54 |
Lagt på d. 05/03-2014 16:51
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 550 |
clydehaumann skrev: Teknisk set vil det kunne lade sig gøre, men da virksomheden der ejer huset skal være aktiv og tjene penge er det en løsning som ikke er så nem som den ser ud til og 51% af virksomheden vil altid skulle være på thailandske hænder. Så hvis vi nu vender dette lidt på hovedet. Hvad ville så være den sikreste løsning for en Farang, gift med en thai, der ønsker at investere i bolig i Thailand, og sikre sig at boligen ikke forsvinder ved eventuel skilsmisse? Kan han overhovedet gøre dette på nogen sikker måde? Han er vel heller ikke interesseret i at 51% af hans bolig skal ejes af et eller andet Thailandsk firma... Er der nogen god model for sådan et køb? |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 05/03-2014 17:03
|
Svaret er condominium. En condominium kan ejes 100% af udlændinge.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 05/03-2014 18:31
|
|
Okay clyde, så hvis de slavisk følger loven og det kan der ikke ændres på ved korruption, hvordan kan det så være folk mister deres hjem ved skilsmisse ? Den model jeg har hørt flest bruger, er at de lejer jorden af konen i 99 år og så selv køber huset på grunden. Så kan hun jo ikke rippe ham, når de har en 99 årig kontrakt, uafhængigt af om de er gift eller ej. Til det svare folk herinde, at de kontrakter tit omstødes osv. osv. Hvis det ikke er korruption så det batter, så ved jeg snart ikke.. Og dertil vil en god advokat og en god sum til bestikkelse få dig langt. Jeg har bekendtskaber som er multimillionære i Thailand, men også har skillsmisser bag sig, endog nogle stykker. Men han er stadig multi millionær og byggematador i Pattaya. Sjovt nok har hans eks koner ikke kunne rippe ham, da han har en ganske god advokat og mange bestikkelses penge ![]() |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 05/03-2014 18:33
|
|
Og hvad med alle dem, som har boliger i Thailand, men slet ikke har en thai kone ? Hvordan gør de ?? Det kan sagtens lade sig gøre at have en bolig i Thailand uden konen skal eje alting. Og man kan sagtens sikre sig så man ikke mister ved en skilsmisse. Men mange vil ikke bruge de metoder der skal til, fordi man er jo forelsket og stoler på pigen. Og det går også fint i nogle år, indtil det ikke længere gør. |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 05/03-2014 18:35
|
|
taxidriver990 skrev: @Bjarke ; Mener du at man generelt ikke skal bruge råd herinde fra eller er det bare et surt opstød ! Nej det er fint nok med råd herinde til dit og dat. Men er det noget hvor det er lovgivning og handler om din fremtid, så ville jeg søge professionel hjælp, jeg ville ikke stole på et indlæg fra en fremmed på et tilfældigt debat forum. Du kan jo se hvor tit folk er uenige i love herinde. især ofte med hvordan man gør som farang i thailand med visum og fornyelse på immigration osv.. Damn der er ikke 2 forklaringer der er ens jo. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 05/03-2014 19:15
|
|
Nå, Bjarke. Nu har vi hørt om dine kriminelle bekendtskaber, din vane med at slå på tæven, og nu dine millionær bekendtskaber? Og i vanlig stil vil du med din omfattende juridiske baggrund skabe splid i et enkelt spørgsmål igen. Man kan sagtens få gode råd herinde. Også råd, som man kan arbejde videre med. Men når du ikke får læst (eller forstår) det som skrives, så må man jo forsøge at konkretisere problemet. Det lykkes heller ikke, for det kan (eller vil?) du heller ikke forstå. Og så kører der en lang tråd, hvor flere og flere opgiver. Det hele bliver desværre det mudder, som du selv advarer imod. i sidste spørgsmål underer du dig over uenighed. Naturligvis er der ofte uenighed, når specielt du får blandet dig ind i alt muligt du ikke aner noget om. Men som du gerne skriver om. Dit andet sidste spørgsmål kunne du bare have læst mit tidligere indlæg. Sværere er det ikke Redigeret af sudsakhon d. 05/03-2014 19:19 |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 05/03-2014 19:17
|
|
Hey, jeg gav mit råd til manden. Find en god advokat, og vær parat til at have bestikkelses penge. Det er alt. Igen skal du skrive alt muligt lort om at jeg ikke forstår noget og bringe andre tråde ind i den her.. Stop nu dit lort dit fatsvage menneske. Jeg ødelægger ikke denne tråd, jeg gav mit råd, og det er så DIG der begynder på det her nu i denne tråd også.. Luk dog røven, du har givet dit råd til manden, og jeg har givet mit ! Fatter du det eller hvad? |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.