Se indlæg|
Jeg er også misundelig
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 20/03-2014 14:58
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Hmmm. Selv om jeg nok kunne finde penge til samme investering, rækker mine evner som håndværker desværre kun til at tegne cirklen i sandet http://www.viralt...y-jealous/ |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 20/03-2014 15:09
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Jeg ville ikke engang turde binde an med cirklen i sandet. Meget speciel bolig, mon han har en skjult hobbit i sig? Den lille dam er måske ikke så god en ide med tanke på, hvor glade myg er for stillestående vand. Men ellers ser det jo ganske hyggeligt ud. |
|
|
|
| lek |
Lagt på d. 20/03-2014 15:16
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 299 |
Historien er meget sigende og dem der har betalt 1,5 - 2 mill for et hus må føle sig dumme. klart kan man intet selv er det dyrere. men husk når i regner på hus... så koster 1 m2 mur 100 thb. guld vandhaner osv koster selvfølgelig ekstra.. |
|
|
|
| HFD |
Lagt på d. 20/03-2014 15:31
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 196 |
Vi har jo heldigvis en god undskyldning vi må jo ikke arbejde derude |
|
|
|
| lek |
Lagt på d. 20/03-2014 15:57
|
he he nej det må vi ikke, men tro mig ude i landsbyen, ser de en farang der gider lave noget som en bedre person end ham der sidder og spiller kong gulerod. Og på 1 m2 går der 13½ blok, plus sand og cement. det er ca 60 thb materialer og 40 thb arbejdsløn kan de ikke klare 13 blokke på en halv time, så bed dem skride af helvede til |
|
|
|
| bentmj |
Lagt på d. 21/03-2014 04:16
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 264 |
Det er rigtigt Lek, det giver lidt mere respekt når man gider lave noget, bare sådan en lille ting som når jeg går ud og fejer gaden, ikke bare foran vores hus men foran alle 5 huse på vejen, jamen folk måber simpelthen bare, har endda være udsat for at folk i biler og på scooter stopper og smiler og vender tomleren opad. Da de sidste par huse på vejen blev bygget stod samtlige håndværkere ude på vejen og gloede når den fede dansker gik igang med et eller andet, og jeg morer mig jo lidt over det. Godt med lidt byggeinfo. Vi har givet tilbud på 3 byggegrunde ude i landsbyen og har snart ventet længe på svar, men vi vil ikke rykke for svar med fare for at presse prisen, vores bud er 100.000 pr.stk. Jeg er iøvrigt igang med at tegne husene som bliver på 72-75 m2, ikke stort men stort nok til 2 mennesker når datteren skal på universitet om 3 år og vi bliver alene med hundene. Jeg bryder mig ikke om stålspær, kan vi bygge i træ? Bliver det vildt dyrt at lave træspær som i DK? Hvad med isolering? Kan det betale sig at isolere og bliver det vildt dyr? Kan man købe isolering i Thailand, har faktisk aldrig set det? Vi forventer at holde prisen på under 1 mill. pr. hus. |
|
|
|
| Yonok |
Lagt på d. 21/03-2014 05:13
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 442 |
Du kan selvfølgelig godt bygge i træ men det er dyrt.Med hensyn til isolation...hvor meget det er værd er jeg ikke sikker på...hernede med den høje luftfugtighed er det den man bør koncentrerer sig om hvilket vil sige-optimalt at bygge et tag der går så langt ud at det skygger for huset og evt. plante et træ eller to med samme formål-dog ikke så tæt på huset at rødderne når det vokser kan sprænge fundamentet.God ventilation oppe på loftet-enten som de normalt gør her-og dyrere men også mere effektivt at sætte ventilatorer derop i hjørnerne-og selvfølgelig med åbninger hvor luften kan komme ind og ud.Sørg for at få luft under huset hvilket også vil køle det ned-evt. i de rum hvor I opholder jer meget sætte en udsugning-bare sådan en lille modsat fan-hvilket vil give god udskiftning af luften i rummet. Dette er bare min mening-andre har sikkert andre gode råd..men disse er råd fra et forum bestående af eksperter på området og har virket fint for os-i første omgang spurgte jeg nemlig også ind til isolation på det forum men de sagde samstemmende at disse tiltag vil virke langt bedre.Isolering kan du sagtens købe hernede.Gætter på Home Pro osv. har det-eller kan skaffe det hjem. |
|
|
|
| bentmj |
Lagt på d. 21/03-2014 07:27
|
Ja den der med at taget skal gå langt for at skygge for huset har jeg tænkt på, og jeg regner med at taget skal gå 1 meter ud. Mht. Isolering på loftet så er jeg i tvivl og vil have det undersøgt nærmere. Den der med luft under huset havde jeg overhovedet ikke tænkt på da jeg sad og hyggede mig med at tegne huset. Her i vores hus er der 65 cm under huset med mulighed for at der kan komme luft ind, men i det nye hus jeg har tegnet har jeg kun regnet med 15 cm for at skåne de gamle tykke ben for trin, men jeg kan da godt se fornuften i at få luft under huset så det må jeg tage op til overvejelse. Jeg må ud og kigge på de mange nye huse som bygges i området. Jeg elsker varmen i Thailand, blot ikke om natten. Vi bruger for 1.400 hver måned på 2 aircon i 2 soverum, så kan det reduceret i det nye hus vil det jo være fint. Sikken storm i aftes i en times tid men en dejlig stor regnbyge, herligt og forfriskende, men for lidt. |
|
|
|
| Mukke |
Lagt på d. 21/03-2014 07:57
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 378 |
Jeg vil da fraråde at bygge et tag med trækonstruktion, specielt hvis der er termitter i området… Der er jo en grund til at thaierne bruger jernkonstruktioner for tag og meget andet… TERMITTERNE… Ved godt de også kan angribe mursten og andet, men det er yderst sjældent.. MIT RÅD brug aldrig træ til spær.. Isolering kan selvfølgelig betale sig, når man bygger, men husk Montering af dampspærre Dampspær kræver, at du sikrer overgangen mellem rum og tagkonstruktionen på en sådan måde, at der ikke opstår skadelig kondens, og sådan at luftgennemgang forhindres. Det er et krav, at boligen/bygningen skal være stort set lufttæt. Både for at mindske energiforbruget og for at sikre, at "indeluften", som oftest er fugtig, ikke skader bygningen unødigt, især ydervægge og tag lavet af træ. For at undgå fugtproblemer er det meget vigtigt, at dampspærren anbringes på den side af isoleringen, der vender ind mod det opvarmede rum, vil jo nok sige i Thailand med Aircon i rummene mod taget, og at den skal være helt tæt, også omkring de ledninger mv. der måtte gå igennem dampspærren. Noget af det vigtigste, når man anvender dampspærre, er, at den monteres så tæt og omhyggeligt som muligt. Det vil sige, at samlinger tapes eller fuges for at undgå utætheder, og at dampspærren ikke perforeres (gennembrydes) under montagen/byggeriet. Dampspærrer, som monteres i eksempelvis gipsvægge, bliver dog ofte ødelagt under byggeriet af f.eks. elektrikerens ledninger og stikdåser. Derfor er man begyndt at montere dampspærren lidt inde i isoleringen (set indefra), så installationer af forskellig art kan monteres, uden at dampspærren beskadiges. Tjekliste ved montering af dampspærre God og effektiv isolering af bygningen er vigtig. Det vil oftest sige mere end 150 mm i tykkelsen. Jo bedre isolering, des færre kuldebroer eller varmebroer og dermed mindre skadelig kondens. Dampspærren skal monteres, så den er tæt især i samlingerne. Den må ikke gennemhulles af elinstallationer el.lign. Dampspærren skal placeres på "den varme side" af isoleringen, tættes på det opvarmede rum. Dampspærren må ikke ligge mere end 1/3 af isoleringstykkelse inde i isoleringen, fra den varme side. Sørg for, at der er god ventilering af især taget, samt andrekonstruktioner, f.eks. ydervægge med træbeklædning. Ventilation kan skabes med en eller flere riste/åbninger i gavlen eller med mindre åbninger/spalter langs udhænget ved tagrenden eller rygningen (tagryggen). Det er også meget vigtigt med en god udluftning af boligen og konstruktionerne for at fjerne en del af den "skadelige" fugtige luft. Noget andet der er meget vigtigt er bundforholdende hvor du bygger… Jeg har f.eks. grundvandet 80 cm nede, hvorfor flere funderingspæle skulle isættes, hvor man andre steder er på gammelt og udtørret jord, hvor hjørnerne og hvis større hus lidt ekstra pæle… Kan sige at da jeg byggede blev der banket 36 pæle af de store ned inden fundamentet blev lagt. Der blev dengang sagt at 12 til 16 var nok, men det ville jeg ikke acceptere på grund af bundforholdene.. Kan da også se at flere huse i området siden er knækket, fordi man sløsede med dette. Hvis du er i et vådområde som hos mig, så skal du for guds skyld særge for at de laver fundamentet ordentligt med tagpap.. Da jeg byggede vidste de ikke engang hvad man brugte dette tagpap for, men jeg er siden blevet enorm glad, fordi fugten for undergrunden bliver i undergrunden og ikke som hos naboerne, som nu har pudset der sokkel op mere end 10 gange den tid jeg har boet her… Jeg har ikke gjort det, men fortryder faktisk i dag, at jeg ikke lavede dobbeltmuring med isolering, men det skyldes jo nok mange gange vores helt klare positive oplevelse når vi kommer her… Varmen og andet godt… Nu taler du jo om, at du vil lave huse med henblik på salg… SÅ lav det som thaierne gør, for ingen vil betale en dyt ekstra for dine tiltag, specielt da du taler om små huse… STØB, MUR og PUDS og lave de forskellige plastik fittings… Det koster sgu ikke meget, og som en anden siger få Baht per kvadratmeter med det hele, hvis man ikke ønsker guldhaner og andet.. Sorry… Det blev lidt langt, men desværre mener jeg det er vigtigt, at slå fast… At byggeri i Thailand er yderst billigt per kvadratmeter, og hvis du er en af de heldige, der kan finde de rigtige folk, ja så tjenere du penge på dit projekt… |
|
|
|
| 1viggovax |
Lagt på d. 21/03-2014 08:00
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 376 |
bent jeg har set isolering af mrkt stay cool hos home markt inc dampsp. til 400 bt i 150 mm og 2.4 kvm. da jeg selv er godt igang med et hus og husk udluftning er stadig nødvendigt. jeg valgt stålspær og fik dem malet først med rustbeskytter efter lokalmandens anbefaling. mit hus bliver ca.90 kvm + overdækket taresse og grunden er på 800 kvm og mit buget er 700000 alt iclc. det vil sige med hus.grund.planering ca 300 lastbiler jord. el vand kloak, 12 kvm køkken, 12 kvm toilet, 2 store soverum, en stue på 35 kvm, det er i maha sakham området. det er med 1.7 m mur omkring og jern låge og gitter i front god vind viggo sattahip Redigeret af 1viggovax d. 21/03-2014 08:03 |
|
|
|
| Yonok |
Lagt på d. 21/03-2014 08:02
|
Det sidste tiltag jeg lavede var egentlig mere for ikke at dø af røgforgiftning idet der er meget lidt vind her og svært at få skiftet luften ud,så var nødt til at installerer sådan en lille udsugnings fan-men hold da op en forskel-ikke nok med at den fjerner min tobaks røg i og med den suger luft ud trækkes der nyt luft ind af vinduet hvilket køler også-dejligt og mega billigt. Nej, det med at have luft under huset-man ser det jo på thai style huse hvor de så hæver dem meget for også lige som at få en udestue/spise stue under huset hvor der jo er køligt. Men har også tænkt på-varm luft stiger jo som bekendt til vejrs og man må kunne lavet et eller andet der leder den luft ud under taget,hvilket igen ville køle-bare nogle tanker jeg har gjort mig. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 21/03-2014 08:28
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Mukke, dit indlæg var på ingen måde for langt (omend et par afsnitsskift havde lettet læsningen). Jeg skal ikke have hus i Thailand, men jeg kunne ikke drømme om at bygge til mig selv uden isolering. Og du gennemgår fint, hvad man skal være opmærksom på. Meget informativt for dem, der skal bygge. Man skal så også lige være opmærksom på det, som yonok nævner: Varm luft stiger til vejrs, så det er nok en god ide også at sørge for at have rejsning på loftet og ikke flade, vandrette lofter som vi er vant til i Danmark. I Danmark er isolering nødvendig ca. seks måneder om året, i Thailand 12 måneder. Og ingen i Danmark kunne vel finde på at bygge uden isolering. |
|
|
|
| Yonok |
Lagt på d. 21/03-2014 08:59
|
1Viggovax-det lyder fornuftigt og rigtigt-jeg har 2 andre svogre der er uddannet indenfor faget og de har altid sagt en 7-800.000 så laver vi et hus. Ihvertfald heroppe forlanger banken at skal der lånes til at bygge hus skal ham der bygger have papierer og tiladelse til at bygge iorden man kan ikke bare få hvem som helst til det hvis banken skal involveres ihvertfald. Det ved jeg for vi havde en som vi var meget opsat på at få til at bygge for os-vi var rundt og se en 4-5 huse han havde lavet og de var sgu iorden....men han havde ikke papiererne og tilladelsen desværre. |
|
|
|
| 1viggovax |
Lagt på d. 21/03-2014 09:32
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 376 |
en sjov ting er at cannot - skødet på jorden er jo i konens navn efter mit eget velovervejet valg og befinder sig i min safebox her i sattahip, på et tidpunkt var der en kloge åge som vil vide om jeg havd den blå bog-husbogen og det havde jeg ikke så jeg tænkte så for fanden siden har jeg lært den kan ikke udstedes før der er tildelt et husnr og det er lokalsheriffen der gør det, når der er toilet på grunden ellers er der jo ikke et hus og derfor ingen husbog, den fik jeg-vi så i dec mdr. og med kones navn og børn i bogen, men stadig er det navnet på cannot der viser hvem der er ejer af jorden ja tålmodig hed og tålmodighed vdr udluftning så kan der laves simpel i hver enden af rejsninge i gavlen af taget med en riste-gitter og evt med en udsugning i en af tagpladerne som smeden laver i rustfri viggo sattahip |
|
|
|
| lek |
Lagt på d. 21/03-2014 09:55
|
chanote fortæller hvem der ejer jorden. Tabianbahn hvem der ejer boligen og bor på matriklen. |
|
|
|
| bentmj |
Lagt på d. 21/03-2014 10:17
|
Tusind tak for god og nyttig info, det var lige hvad jeg har brug for. Mukke den blev lang, altså dit indlæg, men sagligt og masser af guldkorn, tak for det. Så er det jo bare med at komme igang, men venter som sagt stadig på et svar om vi kan få grundene, men vi ser os omkring efter andet, det er jo lidt spændende og min tid går jo med det. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 21/03-2014 11:52
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Kim Ludvigsen skrev: Jeg ville ikke engang turde binde an med cirklen i sandet. Meget speciel bolig, mon han har en skjult hobbit i sig? Den lille dam er måske ikke så god en ide med tanke på, hvor glade myg er for stillestående vand. Men ellers ser det jo ganske hyggeligt ud. Det ser totalt hyggeligt ud. Og hobbit var også det første jeg tænkte på, da jeg så billederne. Takker for linket. Myg i dammen bliver elimineret med en håndfuld guppy`er. |
|
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 21/03-2014 14:13
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1381 |
her er et hus som han gav ca 800,000 for de havde sagt det blev ca 700,000 men det blev så lidt mere men et pænt hus til de penge og med dobbel mure..det er lavet i cha am for ca 4 år siden.... https://www.faceb...756&type=3 Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.