Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Visum, indrejse og ophold i Thailand » Non-Immigration Visum til Thailand
 Udskriv debat
Flytte alene til Thailand
Thongthai
Er det muligt at flytte alene til Thailand med førtidspension. Kræver de Thailandske myndigheder noget?

buick
Kort sagt nej med de nye regler er det ikke længere muligt at tage sin pension med til Thailand.

I Thailand er der forskellige krav til visum så det er muligt at være der stort set uanset hvad det er bare mere eller mindre besværligt helt ned til du skal over en landegrænse hver 15 dage og så op til du kan få 1 års visum.

Hvis du ønsker at bo i nærheden så tillader de danske myndigheder at du kan tage din pension med til Indien eller f.eks filippinerne og med en adresse der er det vel ikke ulovligt at tage på længere ferier i Thailand

Thongthai
Det skal være Thailand.
Prøver at lære om mulighederne. Kan godt se at det er kompliceret.

THansen
Thongthai skrev:

Er det muligt at flytte alene til Thailand med førtidspension. Kræver de Thailandske myndigheder noget?

Der er ingen danske regler som forhindrer dig i at flytte til Thailand. Nye regler fra 2013 betyder dog at en evt. førtidspension bliver reduceret med omkring 57.000 kr brutto.

En førtidspension kvalificerer i sig selv ikke til et længerevarende ophold i Thailand. Er du over 50 år er der mulighed for at søge et retirement / long-stay visa, som forenklet sagt giver dig 1-års ophold ad gangen. Hvis du vel og mærke opfylder nogle økonomiske krav, og her kan førtidspensionen være til stor hjælp - selvom den måske ikke helt er nok efter indførsel af de nye regler i 2013.

Thongthai
Så første krav er at være 50 år som jeg ikke opfulder. Hvis der er flere krav må jeg droppe det.desværre.

phom
Ja du kan flytte med førtidspension til Thailand.

Har du en kæreste i Thailand, så vill det være nemmeste at gifte sig med hende.
Din pension vil så blive beskåret med 15% og derefter fratrukket de 57.000 kr.
Du vil dog kunne få hendes fradrag, se de andre tråde om det emne.

Vil du ikke giftes, så er muligheden for sprogskole, der findes en masse sprogskoler der reklamer med et års visum, der kan forlænges flere gange af et år, myndighederne er dog opmærksom på at der forgår en masse svindel, så i hvormange år den går, kan ingen garantere.

Den første skole på google var den her, man der er mange andre
http://www.thaiwa...dent_Visas

Og deres pris er

The school fee is 24,960 Baht (promotion price)
Extensions are 1,900 Baht every 90 days (government charges)

Thongthai
Hvordan får man fradraget hvis hun ikke bor i Danmark.

Tænkte at få hende op på turistvisa og giftes her hvis jeg skulle giftes.

phom
Nu må du lige bestemme dig, vil du bo i Danmark eller Thailand.

Thongthai
Hvordan får man fradraget når man er i Thailand og hvordan er udregningen så

phom
Kik i de andre tråde, jeg har aldrig selv fået det, men så vidt jeg husker, så anmelder du at du er gift med en thai, og din pension falder med 15%, men du få hendes fradrag, altså dobbelt fradrag, skatteprocenten skulle også være lidt lavere.

Vælger i at bo i Danmark, så kan du også få hendes fradrag når hun har fået opholdtilladelse, du må dog ikke have været på kontanthjælp i de sidste 3 år. Ellers kan hun ikke få opholdtilladelse.

Thongthai
Jeg takker. Må undersøge det med fradrag og bo i Thailand.

Thongthai
Det hedder grænsegænger. Hvis konen ikke har arbejde. Men men hvad så med at jeg kan bo i Thailand når jeg er gift. Er det så married visa, og er det ud af Thailand hver 3 måned og forny married visa hvert år.
Er det sådan

phom
Ja du kan få visa, hvis i er gift, der er lidt papirarbejde, men det er nemt nok, det vigtigste er at du overfør 400.000 baht en gang om året, til en thai bankkonto, i dit eget navn, og næste år aflevere du så et kopi af de hævninger du har fortaget i løbet af året, så du skal leve af de penge.

de 400.000 baht vil du kunne opnå, selv uden hendes fradrag.

Og nej du behøver ikke at forlade Thailand igen, nogensinde, du skal dog lave 90 dages rapport.

Rejser du ud af Thailand, så skal du huske at betale for et genindrejse stempel i passet.

Der findes også mulighed for at fremvise en pensionsmeddelse på over 40000 baht om måneden, men det er nemmere og billigere at lave en enkelt overførsel en gang om året.
Redigeret af phom d. 13/04-2014 23:10

Thongthai
Phom jeg takker for dine svar, nu ved jeg mine muligheder.

Spring til debat: