Se indlæg
 Udskriv debat
Den Thailandske version.
hugoboerge
vandango skrev:

Ok ok Hugobørge, jeg kan sagtens finde steder der er meget billigere end dine eksempler.

Var f.eks lige forbi Husum Torv og handle ind, på restauranten lige op til busholdepladsen er der stegt flæsk med persillesovs, æd hvad du kan for 100 kr.
Der er masser af spisesteder med rimelige priser i København, de betaler både moms og højere lønninger til medarbejderne, og alle omkostninger er meget højere end i Thailand.

Ja Vat til staten skal selvfølgelig afregnes med det Stable Lodge indrapporterer.

Men du skal ikke fortælle mig, at ejeren giver de 10 proc. service charge til medarbejderne - du kan vælge at tro på det selv, men mig kan du ikke overbevise.

Du skal ikke undskylde noget Hugobørge, tråden hedder den Thailandske version. Wink

Hugobørge - du skal også være OBS. på, at når man har rejst en hel del i landet, bliver man også mere kritisk, før i tiden kastede jeg bare penge rundt om mig.
Når jeg vil have dansk mad, vil jeg selv lave det, idet jeg endnu ikke har spist dansk mad i Thailand, jeg ikke kan lave 100 gange bedre selv.
Kigger i tilbudsaviserne når de bliver runddelt, og springer op på motorcyklen og handler ind, hvis der er noget jeg har lyst til eller savner.

Ok ok Hugobørge, jeg kan sagtens finde steder der er meget billigere end dine eksempler.

Selvfoelgelig er der billigere steder en Det Lille Apotek og Skindbuksen. Nu tog jeg de 2 eksempler fordi det er steder jeg har vaeret paa og med hensyn til maden mener jeg at kvaliteten paa de to steder er paa hoejde med Stalden. (Jeg faar sikkert en masse hoevl for den udtalelse).

Men du skal ikke fortælle mig, at ejeren giver de 10 proc. service charge til medarbejderne - du kan vælge at tro på det selv, men mig kan du ikke overbevise.

Lad os sige at det tror jeg paa; at medarbejderne faar de 10%.

Med hensyn til kokkerering saa interesserer det ikke mig. Hvad danske retter angaar saa har fruen i huset laert at lave brunkaal med flaesk, "khao pad denmark" = biksemad og svensk poelsegryde dvs ikke det helt store udvalg. Hvis jeg vil have "smoerrebroed" saa er en af mine naboer en tysk bager og han leverer rugbroed (for oevrigt ogsaa til SL) samt marinerede sild kan han ogsaa skaffe og nede langs Srinakarin Road er Foodland med deres delicatessen shop saa det er ikke saa svaert. Foodland har for oevrigt en "chilli salami" som er staerk som ild i helvede. Good stuff.

Hovedsageligt saa spiser vi Thai baade hjemme og ude og det er kun engang imellem at behovet opstaar med et besoeg til Stalden.

Anonym Bruger
pethan skrev:

At denne ++ praksis forekommer mange steder betyder ikke, at det er i orden. Eneste formål maa vøre at få kunden til at tro, at priserne er billigere, end de er. Efter min mening er det et svineri - især det med at vise priserne uden moms. Jeg går konsekvent aldrig tilbage til et sted, der bruger denne praksis, og jeg kender andre, der gør lige som jeg. Der er masser af steder, der angiver de rigtige priser på spisekortet.

kan ikke lade være at tænke på om hr von kronberg har været inde som konsulent på staldens menu kort!!!

hugoboerge
number1kk skrev:

pethan skrev:

At denne ++ praksis forekommer mange steder betyder ikke, at det er i orden. Eneste formål maa vøre at få kunden til at tro, at priserne er billigere, end de er. Efter min mening er det et svineri - især det med at vise priserne uden moms. Jeg går konsekvent aldrig tilbage til et sted, der bruger denne praksis, og jeg kender andre, der gør lige som jeg. Der er masser af steder, der angiver de rigtige priser på spisekortet.

kan ikke lade være at tænke på om hr von kronberg har været inde som konsulent på staldens menu kort!!!

Saa har Kronberg udfyldt sit job helt korrekt eftersom det er normal praksis og til det behoever man ikke engang en konsulent.

Maaske er det svaert for nogle danskere som er vant til at priserne i Danmark er saadan og saadan og saa lige pludselig komme til det store udland og finder ud af at der er noget der hedder ++ eller +++.

Jeg er ikke velbevandret i USA men mig bekendt er der noget der hedder state taxes saa hvis en amerikaner koeber noget fra f.eks. Amazon saa vil der vaere en pris og hertil kommer saa state tax som svinger fra stat til stat.

Saa glem alt om hvordan det er i Danmark og laer hvordan det er ude i den store verden med ++ eller +++.

John
hugoboerge skrev:

John skrev:

hugoboerge skrev:

@DK - det er NORMAL praksis at der staar en pris paa menukortet og saa kommer der saa ++ oven i hatten. Saadan er verden nu engang her. Er for oevrigt lige kommet tilbage fra lufthavnen og vi fik lidt sen middag/snacks i "Chinatown" - praksis helt normal dvs pris paa menu kortet og saa kommer ++ oven i hatten.

Beklager, men saadan er det nu engang.

Hmmm så kommer vi ikke de samme steder hugoboerge.
Jeg har aldrig boet på et hotel hvor der kommer ++ oven i prisen. Har altid fået den "rigtige" pris de steder jeg har boet, det være sig i europa og asien.

I DK har vi nogle priser der hedder +moms, men som privat person får man som hovedregel prisen incl. moms.

Jeg vil give pethan 100% ret, det er uanstændigt at lave en ++ pris på et menukort (med hvilket formål, gør man det?)

@John - mht hotelpriser nogle steder betaler man den pris der er angivet og nogle steder bliver der oplyst at priserne er ekskl. service charge, skatter og afgifter. Saa f.eks. i Singapore faar man opgivet en vaerelsespris paa lad os sige SGD 300.- hertil kommer saa 10% service charge = SGD 30.- sum = SGD 330.- hertil kommer saa GST 7% paa SGD 330.- = SGD 23.10 saa vaerelsesprisen er nu oppe paa SGD 353.10 i alt eller SGD 53.10 over den vaerelsespris som er angivet. Paa menukortet tilkommer der endnu en afgift ved navn CESS (entertainment afgift) som ligger paa 1%.

I Bangkok foelges samme model, medmindre man har faaet et netto tilbud fra hotellet. Dog har de taget hoejde for at ++ er bygget ind i nettoprisen.

I Thailand udenfor Bangkok betaler jeg den pris jeg faar opgivet naar vi ringer til hotellet. Dog er der en lille kroelle for i Roi Et har man en lokal skat paa nogle faa procent som ryger oven i vaerelsesprisen.

De up-country hoteller vi har boet paa har alle haft en 10% service charge paa menukortet. Forbrug fra mini bar tillaegges ligeledes 10% service charge.

Saa er der restauranter, gade koekkener osv hvor man betaler den pris der staar paa menukortet.

Om det er anstaendigt eller uanstaendigt mht +++ skal jeg ikke udtale mig om, jeg mener bare at man bliver gjort opmaerksom paa at der kommer ekstra paa regningen og hvis man ikke kan affinde sig med det kan man bare lade vaere med at besoege stedet igen. Saa hvis man er imod ++ skal man ikke spise paa hotel restauranterne.

Hugoboerge, jeg forstår udemærket godt hvad du skriver, så der er ingen grund til at gentage det :-)

Nu har jeg kørt Thailand tyndt gennem de sidste 16 år. Har været i næsten alle provinser, og boet på utallige hoteller og spist på endnu flere restauranter, jeg er kun stødt på dette fænomen en gang, nemlig på Stalden i Bangkok. Alle andre steder har jeg fået det til nøjagtig den pris der var skiltet med, eller jeg var blevet oplyst om, og det uden +++

Jeg siger ikke at fænomenet ikke eksisterer, men blot at det ikke er så udbredt (normalt) som du gør det til.

Efter min mening er det bondefangeri eller scam hvis du vil.

Det eneste formål det tjener er at ejeren kan skrive en større regning.

Der er absolut ingen fordele for kunden, ved det system.
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Anonym Bruger
John skrev:

hugoboerge skrev:

John skrev:

hugoboerge skrev:

@DK - det er NORMAL praksis at der staar en pris paa menukortet og saa kommer der saa ++ oven i hatten. Saadan er verden nu engang her. Er for oevrigt lige kommet tilbage fra lufthavnen og vi fik lidt sen middag/snacks i "Chinatown" - praksis helt normal dvs pris paa menu kortet og saa kommer ++ oven i hatten.

Jeg har aldrig boet på et hotel hvor der kommer ++ oven i prisen. Har altid fået den "rigtige" pris de steder jeg har boet, det være sig i europa og asien.

I DK har vi nogle priser der hedder +moms, men som privat person får man som hovedregel prisen incl. moms.

Jeg vil give pethan 100% ret, det er uanstændigt at lave en ++ pris på et menukort (med hvilket formål, gør man det?)

@John - mht hotelpriser nogle steder betaler man den pris der er angivet og nogle steder bliver der oplyst at priserne er ekskl. service charge, skatter og afgifter. Saa f.eks. i Singapore faar man opgivet en vaerelsespris paa lad os sige SGD 300.- hertil kommer saa 10% service charge = SGD 30.- sum = SGD 330.- hertil kommer saa GST 7% paa SGD 330.- = SGD 23.10 saa vaerelsesprisen er nu oppe paa SGD 353.10 i alt eller SGD 53.10 over den vaerelsespris som er angivet. Paa menukortet tilkommer der endnu en afgift ved navn CESS (entertainment afgift) som ligger paa 1%.

I Bangkok foelges samme model, medmindre man har faaet et netto tilbud fra hotellet. Dog har de taget hoejde for at ++ er bygget ind i nettoprisen.

I Thailand udenfor Bangkok betaler jeg den pris jeg faar opgivet naar vi ringer til hotellet. Dog er der en lille kroelle for i Roi Et har man en lokal skat paa nogle faa procent som ryger oven i vaerelsesprisen.

De up-country hoteller vi har boet paa har alle haft en 10% service charge paa menukortet. Forbrug fra mini bar tillaegges ligeledes 10% service charge.

Saa er der restauranter, gade koekkener osv hvor man betaler den pris der staar paa menukortet.

Om det er anstaendigt eller uanstaendigt mht +++ skal jeg ikke udtale mig om, jeg mener bare at man bliver gjort opmaerksom paa at der kommer ekstra paa regningen og hvis man ikke kan affinde sig med det kan man bare lade vaere med at besoege stedet igen. Saa hvis man er imod ++ skal man ikke spise paa hotel restauranterne.

Hugoboerge, jeg forstår udemærket godt hvad du skriver, så der er ingen grund til at gentage det :-)

Nu har jeg kørt Thailand tyndt gennem de sidste 16 år. Har været i næsten alle provinser, og boet på utallige hoteller og spist på endnu flere restauranter, jeg er kun stødt på dette fænomen en gang, nemlig på Stalden i Bangkok. Alle andre steder har jeg fået det til nøjagtig den pris der var skiltet med, eller jeg var blevet oplyst om, og det uden +++

Jeg siger ikke at fænomenet ikke eksisterer, men blot at det ikke er så udbredt (normalt) som du gør det til.

NEMLIG.!

hugoboerge
John skrev:

hugoboerge skrev:

John skrev:

hugoboerge skrev:

Nu er det saadan det fungerer og saadan er det. Det kan vi ikke rigtig goere noget ved. Fordele for kunden ? Jamen kunden ved hvad han gaar ind til fordi der er opgivet +++.

Jeg tror ikke vi kommer meget videre, som sagt det er normen med ++ eller +++ om man saa kan lide det eller ej er op til en selv.

John
hugoboerge skrev:

Nu er det saadan det fungerer og saadan er det. Det kan vi ikke rigtig goere noget ved. Fordele for kunden ? Jamen kunden ved hvad han gaar ind til fordi der er opgivet +++.

Jeg tror ikke vi kommer meget videre, som sagt det er normen med ++ eller +++ om man saa kan lide det eller ej er op til en selv.

Sig mig engang Hugoboerge, læser du ikke indlæggene????

Det er jo netop IKKE normen :-)
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Crafack
Vi har oplevet fænomenet med ++ på menukortet flere gange.

Typisk er det på hoteller der gerne vil være finere end de er, eller hoteller i den fine ende af skalaen.

Ideen er at få prisen til at fremstå lavere end den er, så folk bestiller mere. Det er ikke særligt kundevenligt, men falder godt i hak med den generelle "pyt-med-i-morgen-hvis-vi-kan lave-100-baht-ekstra-i-dag"-holdning en del thaier udviser overfor turister.

Præcis af den årsag er der lovgivning på området i DK (og vist også resten af EU), som sikrer at annoncerede priser er inkl. moms og servicecharge, og at et fremgår af menukortet.

/Crafack

hugoboerge
John skrev:

hugoboerge skrev:

Sig mig engang Hugoboerge, læser du ikke indlæggene????

Det er jo netop IKKE normen :-)

Jo da.

Crafack i indlaeg #28 kommer med de vises sten dvs at der er lovgivning omkring angivelse af priser i DK og evt i resten af EU. Derfor er man som europaerer forvaent med at det er prisen man skal betale dvs den pris der er angivet paa menukortet som saa ekskluderer +++.

Her i Thailand kan man goere som man vil. Jeg mener ikke der er nogen lovgivning om prisskiltning.

Nogle barer/restauranter opgiver en pris og naevner at prisen er inklusive VAT men eksklusiv service charge og overlader til kunden hvor meget kunden vil give i drikkepenge.

Vi kan ogsaa tage eksempler med flybillet priser som annonceres i f.eks. Bangkok Post. Der glemmer flyselskaberne elegant at undlade eller naevne alle forskellige surcharges.

milex
@hugoboerge,

Ku' du ikke bare medgive at +++ IKKE er normen i Thailand.

Det findes - ja - og er dybt irriterende for kunderne.

hugoboerge
milex skrev:

@hugoboerge,

Ku' du ikke bare medgive at +++ IKKE er normen i Thailand.

Det findes - ja - og er dybt irriterende for kunderne.

Saa siger vi det Smile

phom
Hvorfor kan jeg ikke længere se youtube videoer her fra dansk-thai på ipad, det kunne man da i gamle dage.

Spring til debat: