Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
|
solceller i Thailand
|
|
| Mukke |
Lagt på d. 02/09-2014 03:58
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 378 |
Det kunne være sjovt at vide, hvad andre fastboende bruger af KWH. Vi bruger imellem 1150 og 1350 KW af en pris på 4.78.- baht per per kw.. Det skal bemærkes at jo større forbrug dyrere på grund af en special afgift for for meget forbrug.. Hos os er den på ca. 1.000.- baht. |
|
|
|
| johnhelt |
Lagt på d. 02/09-2014 04:45
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 118 |
Sidste afregning til os var paa THB3,744,-,hvilket nogenlunde er det samme hver maaned. De "kolde" maaneder December og Januar lidt mindre. Tror umiddelbart at det er 797 KWH. |
|
|
|
| lek |
Lagt på d. 02/09-2014 04:52
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 299 |
Uden aircon.. Har man problemer med sit El, hvis man kommer over 300 Kw 284 Kw............ 953,31 tillæg ............... 195.96 moms............... 80,45 .............................................. ialt 1.229,72 Det dækker 3 computere , 4 faner, 2 køleskabe, fryser, lys. el ovn, blender, toaster, tv, 3 tlf ladere, riskoger, vand koger, |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 02/09-2014 05:44
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Med bl.a. 2 AC og swimmingpool var sidste el-regning paa 823 kwh 823 kwh 3051,86 ึ฿ 0,69 afgift 567,87 moms 7 % 253,37 ------------------------------------ Ialt ฿ 3872,92 = 4,71 pr. kwh |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 02/09-2014 06:09
|
Hvis man studerer Mukkes link i #18, saa vil man se at de AC anlaeg ikke kun "koerer" paa solenergi, alt det roterende (ventilatorer og kompressor) skal stadig have elforsyning fra nettet. Det solenergien her goer, er at hjaelpe kompressoren med at komprimere gassen. Hvis man ikke kan forbinde solcelle anlaegget til nettet og faa forsyning derfra naar anlaegget ikke producerer nok til ens forbrug, saa skal det vaere et stort solcelle anlaeg med et stort akkumulator back-up, hvis det skal forsyne air condition anlaeg, naar der er mest brug for det, nemlig om natten. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 02/09-2014 08:42
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
DK skrev: Der hvor man andre steder i verden henter økonomi på sol energi, er det vel mest på brugsvand/varme. Den del af det er i Thailand utroligt uinteressant. Vandet er ikke koldt som andre steder. Den største del af el- regningerne her ude stammer vel også fra air-con forbruget. Tror derfor at det bliver svært at få økonomi i solceller i Thailand Det ved jeg nu ikke. Det kommer an på lokaliteten og årstiden. Jeg har flere gange boet på Paradise Guest House Hotel i Chiang Mai (for ca. 20 år siden). Der var det kolde vand svinekoldt, og hvis det ikke havde været for deres solcelle-anlæg på taget der leverede varmt brugsvand, ville et bad have været ensbetydende med at tage en ice bucket challenge ![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 02/09-2014 10:56
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Inden for et aar er el-priserne steget 31.6%. Godt nok blev ft (fuel adjustment charge) afgiften sat ned fra THB 0.96 per kwh til THB 0.30 men saa justerede man saa de andre tariffer opad. Ft er saa gradvist sat op til THB 0.59 per kwh og er pt THB 0.69 per kwh. Ft vil saa blive justeret her engang i september. Det bliver sikkert ikke ned ad. |
|
|
|
| DJ |
Lagt på d. 03/09-2014 02:54
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 39 |
Jeg vil proeve at blande mig i denne traad, med risiko for at faa spoergsmaal som jeg ikke kan svare paa. Sidste aar lavede regeringen et forsoeg paa at fremme solenergi Thailand, man lavede nogle puljer for firmaer og private hvor man solgte den solproducerede energi for knap 7 Thb pr. enhed og stadig koebte for de ca. 4 Thb, saa ingen problemer med aircon m/m. Tre af mine naboer gik med i dette projekt, som efter planen skulle vaere afsluttet pr. 1 dec 2013, men efter en masse samarbejde/modarbejde, papirarbejde, moeder i Nong Khai ( hvor vi bor ), Udon Thani og Khon Kaen er tingene foerst ved at vaere paa plads nu. Alle tre har faaet opsat en ekstra elmaaler til salg af den solproducerede energi og koeber stadig som de plejer, investeringen har vaeret omkring 500.000 Thb og ifoelge en af personerne vil det tage ca. 10 aar at tjene investeringen hjem, men herefter er det ren indtaegt bortset fra reperationer hvis de skulle komme. Kontrakten paa denne aftale skulle vaere 25 aar. Planen fra regeringen var, at der skulle komme flere puljer som denne, om de kommer ved jeg ikke, og om foerste pulje er opbrugt ved jeg heller ikke. Altsaa ingen batteridrift/noedstroem, stadig betale prisstigninger men dog en indtaegt. Haaber dette kan have interesse for nogle af jer. |
|
|
|
| Mukke |
Lagt på d. 03/09-2014 08:12
|
DJ Yderst interessant, hvis du har mere omhandlende emnet.. Det kunne måske være ved, at tale med dine naboer, så tror jeg vi er mange der har interesse i samme.. Du kan gøre det lettere for mig personligt, så man ikke skal igennem et arsenal af hjemmesider for finde relevans... Lad mig høre, og hvis du ikke vil have det frem, send en PB, for min interesse er vakt. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 03/09-2014 10:38
|
Jeg har kontaktet Red On for at hoere hvad de kan goere for mig. Saa nu faar vi se. I den annonce der var i BP forleden stod der bl.a.: "Best Quality Cheapiest Price" "100% Guaranteed Fixed Pricing" "Too good to be true" "To save your power bill 2,500 usd/month" Government rebate 25 years. To start saving today, contact.... Pay 0% interest for 10 months - KBank. Min fornemmelse er at det ikke er helt billigt. Jeg haefter mig ogsaa ved "Too good to be true". Men lad os se hvad de kommer tilbage med og jeg skal nok videregive informationen. |
|
|
|
| Mukke |
Lagt på d. 04/09-2014 09:52
|
hugoboerge bliver ganske interessant at få resultatet af din søgen.... Conrad,,, hvor stor er din pumpe for poolen og hvor mange timer kære den hver dag..... Alt i alt er det jo ganske interessant at finde ud af dette her.... specielt med de priser der måske kommer på EL de næste fem år... |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 04/09-2014 14:05
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Ikea har for nogle år tilbage, annonceret at de ville sælge solcelle anlæg worldwide. Hvor langt er de nået i dag? Jeg tænker mere på, at man ville kunne få en god og forståelig bruger support. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 04/09-2014 16:28
|
#31 Mukke Min pool pumpe er paa 0,75 kw, clorinatoren (den der laver salt om til clor) er paa 0,38 kw, de er i drift ca 3 timer om dagen. Jeg har ogsaa 3 el-vandvarmere i badevaerelserne Hilsen Conrad |
|
|
|
| jh |
Lagt på d. 04/09-2014 20:44
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 700 |
Lige et link mere til en sælger af solcelle produkter. http://soli-lite....-c-35.html |
|
|
|
| Mukke |
Lagt på d. 07/09-2014 09:39
|
Det sjove ved alt dette med vores drøm om solceller er, at det firma der siger, vi svare dig meget meget hurtigt ikke gide svare..... men lad os nu vente... Jeg har sendt mit forbrug og andet til dem, og de lovede for mere end en uge side, at de ville vende tilbage hurtigt, men nu er det jo Thailand, så måske i næste uge.. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 07/09-2014 10:39
|
Mukke skrev: Det sjove ved alt dette med vores drøm om solceller er, at det firma der siger, vi svare dig meget meget hurtigt ikke gide svare..... men lad os nu vente... Jeg har sendt mit forbrug og andet til dem, og de lovede for mere end en uge side, at de ville vende tilbage hurtigt, men nu er det jo Thailand, så måske i næste uge.. Jeg har heller ikke faaet svar endnu. |
|
|
|
Side 2 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.