Se indlæg
 Udskriv debat
OVERLEVELSES ERKLÆRING
Mukke
Hej alle

Husk nu at man fra den 25. januar kan sende sin overlevelses erklæring ind til udbetaling Danmark, så pensionen kommer ind endnu 1. år....

https://www.borge...cbd06ca210

Conrad
Jeg vil vente paa at brevet fra IPOS maaske dukker op om nogle maaneder.

Det er mig ubegribeligt at IPOS - Udbetaling Danmark ikke vil korrespondere med deres kunder i udlandet via e-boks, de afviser i hvertfald mig efter flere klager og skriver pr. e-mail at de kun vil sende pr. post.
Denne post kommer ikke altid frem og hvis den goer, saa er det med en forsendelsestid paa 2-3 maaneder, da de sender som B-post.

hugoboerge
Jeg forventer at modtage et brev fra Udbetaling Danmark.

Bade-Dyr
Bliver spænde at se i år om de godtager den fra borger.dk.

Sidste år var vi flere der fik en mail tilbage fra dem, med "deres" egen vi skulle printe ud og udfylde, scan ind og mail tilbage til dem.
Da den ikke var ens med den fra borger.dk som vi havde printe ud, udfyldt og scan ind og mail hjem. Headbanger

Jeg forventer heller ikke i år at den komme med posten, Så jeg hente den selv igen på nettet.

Sidste år fik jeg en bekræftelse på de har modtage den i en mail, og den var korrekt udfyldt.

Mukke
Det er åbenbart ikke trængt ind hos alle, men det offentlige sender ikke post mere ud over denne EDB maskine, så det er vel ikke så svært... Hvis man skulle få post det være fra udbetaling danmark eller anden offentlig instans, så må man da bare håbe at man har e.boks, altså hvis ikke man har for bevilget at få post..

Bade-Dyr
Ikke 100% korrekt Mukke.

Hvis folk har meldt tilbage at de ikke magter det, kan klare det det over nettet, Nem Id med mere, vil disse få besked i brevform som i "gammel dage".

sony
Jeps bade dyr jeg ved i hvert fald 3 her i opgangen de har ingen computer, internet eller smartphone, de har været oppe på kommunen og fået lavet nogle papirer.

ps de har heller ikke email, og er totalt uvidende indenfor internet og vil heller ikke have det.
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

hugoboerge
Mukke skrev:

Det er åbenbart ikke trængt ind hos alle, men det offentlige sender ikke post mere ud over denne EDB maskine, så det er vel ikke så svært... Hvis man skulle få post det være fra udbetaling danmark eller anden offentlig instans, så må man da bare håbe at man har e.boks, altså hvis ikke man har for bevilget at få post..

Jeg ved ikke om det er noget som skal "traenge ind" hos folk. Det mindste man kan forvente er at man modtager en e-mail om de aendringer som finder sted eftersom det offentlige har ens e-mail adresse.

Endvidere kunne man ogsaa have sendt et brev der fortalte om aendringen.

Herudover forventer jeg ogsaa at hvis der er en mail i min e-boks at der dukker en e-mail op i min normale indboks som fortaeller mig at der ligger en mail i min e-boks.

Conrad
@Mukke,

Du er helt galt orienteret i forhold til hvordan Udbetaling Danmark/International Pension sender post ud til kunderne eller ogsaa goer de forskel paa dig og mig.

Nedenfor er kopi af e-mail jeg fornylig modtog fra dem efter at have klaget flere gange og ikke faaet svar.

Korrespondance fra IPOS og hvad de ellers kalder sig, kommer ikke altid frem til mig, derfor har igennem flere aar anmodet om at de sender som e-mail og senere i e-boks, men som du kan laese saa er de ikke i stand til det, hvorfor ikke er der ingen forklaring paa, men det kan da vaere at det er for at genere mig, da jeg har gjort dem opmaerksom paa flere gange at brev posten fra dem ikke altid naar frem til mig.

Til orientering saa er jeg tilmeldt e-boks med alt hvad man kan tilmelde og har vaeret det lige saa laenge som det har vaeret muligt.

Kopi af uddrag af e-mail:

International Pension <>
09/12/14

til mig

Under henvisning til din e-mail af 10.9.2014 meddeles det at vores afdeling ikke er i stand til at sende meddelelser til vores pensionisters e-boks.

Venlig hilsen
Levin Mert
Udbetaling Danmark
Kunderådgiver
---------------------------------

Men jeg er da interesseret i at vide hvis der er flere end Mukke som godt kan faa sendt korrespondance fra Udbetaling Danmark til deres e-boks? Altsaa Jer som bor udenfor Danmark.

Mukke
Det er jeg da ked af at høre, for efter hvad jeg har hørt fra dem, der skulle have forstand på dette, så skulle alle offentlige instanser gå over til denne form...

Nu ved jeg ikke meget om denne pensionsstyrelse, som jo egentlig nu hedder udbetaling Danmark, men måske har medarbejderne der lavet deres egne regler, og det kan man vel klage over...

Vil da bare lige sige, at jeg har aldrig haft problemer med at få svar på min tilsendte overlevelses erklæringer... og derfor aldrig haft brug for at de skulle bruge e.boks...

Hvis du mener de skal sende ud til alle, at jeg og andre skal huske vores overlevelses erklæring, ja så kunne de da få nok at gøre. Det er jo kke forbudt at følge med, når det nu er den styrelse der servicere en...

Det kunne da være yderst interessant at sende spørgsmålet videre til den ansvarlige minister og hans ledende embedsmænd.

Undskylder hvis jeg har givet udtryk for, at jeg modtager mail i e.boks, for det gøre jeg ikke.

hugoboerge
Mukke skrev:

Det er jeg da ked af at høre, for efter hvad jeg har hørt fra dem, der skulle have forstand på dette, så skulle alle offentlige instanser gå over til denne form...

Nu ved jeg ikke meget om denne pensionsstyrelse, som jo egentlig nu hedder udbetaling Danmark, men måske har medarbejderne der lavet deres egne regler, og det kan man vel klage over...

Vil da bare lige sige, at jeg har aldrig haft problemer med at få svar på min tilsendte overlevelses erklæringer... og derfor aldrig haft brug for at de skulle bruge e.boks...

Hvis du mener de skal sende ud til alle, at jeg og andre skal huske vores overlevelses erklæring, ja så kunne de da få nok at gøre. Det er jo kke forbudt at følge med, når det nu er den styrelse der servicere en...

Det kunne da være yderst interessant at sende spørgsmålet videre til den ansvarlige minister og hans ledende embedsmænd.

Undskylder hvis jeg har givet udtryk for, at jeg modtager mail i e.boks, for det gøre jeg ikke.

Nu kommer disse "overlevelses erklaeringer" i tide og utide. Jeg modtager 3 og det er fra PFA, ATP og Udbetaling Danmark og de kommer paa forskellige tidspunkter per post.

Derfor vil det vaere rart hvis man fra disse instansers side vil vaere i stand til per automatik at sende en e-mail til deres kunder om at nu er der post i e-boksen. Det burde vaere relativt simpelt.

Det ville ogsaa vaere rart om disse erklaeringer samles paa eet sted saa de er paa en faelles database hos det offentlige.

Mukke
hugoboerge

faktisk ret interessant at du f.eks. får 3 af slagsen.. Jeg har i mine 10 år herude aldrig modtaget en, men selv hentet den på deres hjemmesiden.

Jeg har lige brugt lidt tid på at finde rundt i udbetaling Danmark contra pensionsstyrelse. Måske misforstår jeg, men pensionsstyrelsen er nedlagt men mener da stadig de kalder sig dette.. Udbetaling Danmark som skulle være hovedafdelingen har e.post. Kan også se på e-post at pensionsstyrelsen ikke er tilmeldt, og når man så prøver at locke ind på deres hjemmeside, siger de, at pensionsstyrelsen er overgået til udbetaling Danmark... Der er da vist noget der halter her, eller misforstår jeg hele opbygningen af denne styrelse udbetaling Danmark..

Har da tænkt mig at skrive til chefen ministeren for Udbetaling Danmark, om ikke andet så for at klart eller uklart svar på, hvorfor de hundehoveder i den gamle pensionsstyrelser nu overført til udbetaling Danmark kan omgå den e.boks...

Tak for i dag, vender tilbage hvis jeg får svar.

Kim Ludvigsen
hugoboerge skrev:

Derfor vil det vaere rart hvis man fra disse instansers side vil vaere i stand til per automatik at sende en e-mail til deres kunder om at nu er der post i e-boksen. Det burde vaere relativt simpelt.

Det er så simpelt, at du selv kan (og skal) gøre det, hvis du vil adviseres med en e-mail. Log ind på din e-boks, og tjek dine indstillinger.

Med hensyn til om det offentlige bruger e-boks. Til dem, som har været inde på dette:
I henhold til loven skal borgerne være i stand til at modtage elektronisk mail via e-boks, medmindre man er blevet fritaget. Der er noget krav om, at det offentlige skal bruge e-boks. Nogle myndigheder/afdelinger er gået over til at bruge e-boks, men det er vist de færreste. Det havde været smart, hvis man havde stillet et lignende krav til de offentlige myndigheder, som man har stillet borgerne. Eller at man i det mindste havde lavet en overordnet køreplan for udrulningen.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
chaingmai
hvad f..... der er nok der er i tvivl hvorfor ikke kalde tingen ved sit rette navn nemlig LEVEATTEST......................Hmmmmmm

Conrad
Jeg faar ogsaa pension fra Udbetaling Danmark, ATP og PFA, desuden fra Basisbank og Koebenhavns Kommune.

Udbetaling Danmark sender leveattest pr brev som B-post der er 2-3 maaneder om at komme frem, hvis det da kommer frem, derfor vil jeg gerne have at de sender til e-boks.

ATP, Basisbank og Koebenhavns Kommune sender ingenting og pensionerne fortsaetter med at komme aar efter aar, de bruger sikkert samme system som hvis jeg boede i Danmark og faar besked fra CPR eller hvem der nu holder styr paa om vi er i live.

PFA sender leveattest til e-boks som jeg saa printer ud og returnerer og PFA giver besked om modtagelsen pr. e-mail. Saadan vil jeg gerne have at IPOS gjorde.

Men det bedste ville selvfoelgelig vaere hvis leveattesten kunne centraliseres, som hugoboerge foreslaar og man kun skal udfylde en blanket, som gerne skulle komme til e-boks til os som bruger det system.

Det med at huske og hente leveattesten selv paa Borger.DK synes jeg ikke er en god loesning, da man maaske ikke husker saa godt naar man bliver gammel og hvis man ikke indsender leveattesten, saa stopper pensionen.

hugoboerge
Kim Ludvigsen skrev:

hugoboerge skrev:

Det er så simpelt, at du selv kan (og skal) gøre det, hvis du vil adviseres med en e-mail. Log ind på din e-boks, og tjek dine indstillinger.

Med hensyn til om det offentlige bruger e-boks. Til dem, som har været inde på dette:
I henhold til loven skal borgerne være i stand til at modtage elektronisk mail via e-boks, medmindre man er blevet fritaget. Der er noget krav om, at det offentlige skal bruge e-boks. Nogle myndigheder/afdelinger er gået over til at bruge e-boks, men det er vist de færreste. Det havde været smart, hvis man havde stillet et lignende krav til de offentlige myndigheder, som man har stillet borgerne. Eller at man i det mindste havde lavet en overordnet køreplan for udrulningen.

@ Kim Ludvigsen - du er sikkert offentligt ansat - men det har vi jo undret os over foer.Smile

Det mindste man kan forlange er, at myndighederne offentliggoer per brev eller e-mail til pensionister bosat i udlandet at fra og med den og den dato sker der aendringer. Efterfoelgende boer man modtage en e-mail i ens egen mailbox naar der er ny mail i e-boks. Det kan da ikke vaere meningen at man skal aabne ens e-boks op hver eneste dag for at se om Udbetaling Danmark vil have en Leveattest ?

Bade-Dyr
Hugo

Du kan lave sådan at E-Boks sender dig en mail når der er nogle nye besked / mails i E-Boks, så er du fri for at login indtil du får den mail.
Nemt at sætte op der inde.

Kim Ludvigsen
hugoboerge skrev:

@ Kim Ludvigsen - du er sikkert offentligt ansat - men det har vi jo undret os over foer.Smile

Nej, det er vist kun dig, der lider af den vildfarelse. Og det er åbenbart svært at rive dig ud af den.

hugoboerge skrev:Det mindste man kan forlange er, at myndighederne offentliggoer per brev eller e-mail til pensionister bosat i udlandet at fra og med den og den dato sker der aendringer. Efterfoelgende boer man modtage en e-mail i ens egen mailbox naar der er ny mail i e-boks. Det kan da ikke vaere meningen at man skal aabne ens e-boks op hver eneste dag for at se om Udbetaling Danmark vil have en Leveattest ?

Hvorfor skal danskere i udlandet holdes i hånden og hjælpes som små børn? Du har selv pligt til at holde dig underrettet om nye regler og ændringer - uanset om du bor i Danmark, i Sverige eller Thailand.

Du skal også selv tjekke, om der er kommet post i din postkasse, uanset om det er en almindelig postkasse eller en elektronisk postkasse. Men nu er det så heldigt, at e-boks indeholder en funktion, der gør dette rent nemt. Du skal blot ind i indstillingerne og bede om at få tilsendt en e-mail, når der kommer nyt i e-boks. Dette gælder også, uanset, om du bor i Danmark, Sverige eller Thailand. Cool
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Dagbogen
Kan det her bruges til noget ??

http://postfaq.bo...artlang=da

Er man som udlandsdansker omfattet af lov om Offentlig Digital Post?

Udlandsdanskere er ikke omfattet af lov om Offentlig Digital Post, da de ikke har en dansk folkeregisteradresse. Hvis de allerede er oprettet, skal de aktivt søge om fritagelse efter 1. november. Indtil 1. november kan de selv framelde sig inde i løsningen.

Pen.

vandango
Bade-Dyr skrev:

Hugo

Du kan lave sådan at E-Boks sender dig en mail når der er nogle nye besked / mails i E-Boks, så er du fri for at login indtil du får den mail.
Nemt at sætte op der inde.

Den med email kan godt smutte nogle gange, men generelt funggerer det godt.

Har eboks app. på min tablet, for at komme ind i eboks, skal jeg bruge mit personnummer og en selvvalgt kode således at jeg fremover slipper for at bruge nemid.

Som folke eller førtidspensionist burde man have rigeligt med tid til at checke eboks daglig, men hvis man driver soibarer m.m. ved siden af pensionen, kan jeg godt se at der er et problem der.

Spring til debat: