Se indlæg
 Udskriv debat
Bøde og konfiskation i Bangkok
Peter Strand
Vi landede i Bangkok d. 20/12-14 og skulle mødes med en chauffør som skulle køre os til færgen mod Koh Chang. Inden vi nåede så vidt, blev vi antastet af en toldbetjent som bad os følge med til hans kontor.
Vi havde i Kastrup lufthavn købt 3 stænger rød Cecil og i Dubai 2 stænger rød LM.
De 2 stænger rød Cecil skulle tages med til DK når vi skulle hjem, og resten var tænkt til eget brug under ferien.
Vi havde ærligt talt ikke tænkt den tanke, at der var nogen begrænsning på indførsel i Thailand.
Det er selvfølgelig vores egen fejl, at vi ikke havde undersøgt dette, men vi plejer også ellers at lægge smøgerne i en kabinekuffert, så de ikke er synlige!
Nå, men inde i kontoret var der flere personer og 2 personer begynder at undersøge vores bagage, hvor der ingenting er at komme efter. Cigaretterne lå alle i en plastpose fra Duty free shoppen i Dubai.
De fiskede dem op, og nu begyndte alle ubehagelighederne.
De skiftede fuldstændigt karakter og begyndte nu at optræde truende. Vi fik nogle fotokopier at se, hvor de godtgjorde hvad bødestraffen var.
Vi spurgte efter officielle dokumenter så vi kunne få vished for, hvad der var lov og regler. Dette udløste trusler om fængsel, hvortil vi bad om at tale med politiet. Til det fik vi besked på at hvis de skulle tilkalde politiet, så kunne vi sidde tilbageholdt til den følgende mandag og komme for en dommer, hvis denne havde tid.
Da det gik op for os, at vi var fanget uanset hvad vi gjorde, afleverede vi 23925 Baht (i kontanter naturligvis, for man har jo ikke en fluesmækker eller kortterminal, gad vide hvorfor?) som var bøden for alle 5 stænger som alle blev konfiskeret. Men ikke nok med det, så skulle der skrives under på flere stykker papir som alle var på Thai, som vi naturligvis ikke forstår en dyt af.
Inden underskriften blev sat, bad vi om en oversættelse så vi vidste hvad der stod. Dette kunne ikke lade sig gøre og hvis der ikke blev underskrevet var det fængslet der ventede! Vi "kunne ringe til en hvilken som helst ambassade og få at vide, at de handlede korrekt". Det kan de jo sagtens sige, når ambassaden havde lukket i de dage! Det eneste vi fik oplyst vedrørende dokumentet der skulle underskrives, var at jeg var kriminel!!!
Alt i alt en yderst ubehagelig oplevelse, som gjorde os rimeligt utrygge. Så utrygge at vi overvejede at rejse hjem via Cambodia.
Vi nåede kun lige akkurat den sidste færge mod vores planlagte destination, og vi følte at ferien havde fået et knæk. Vores tiltro til Thai'erne fik ligeledes et alvorligt knæk, for alle ved også at folk i uniform typisk er korrupte.

Efter hjemkomsten skrev vi til den danske ambassade i Bangkok og de vil undersøge om det var noteret i deres kriminalregister, dette kostede blot kr. 1920,00.
Vi skrev også til den thailandske ambassade i København, sendte alle relevante papirer med og forventede at blive klogere på, om alt er gået rigtigt til og at de kunne få oplyst, hvad jeg havde skrevet under på i lufthavnen i deres hjemland.

Til vores forundring fik vi det svar, at det MÅTTE de ikke! Det er åbenbart en statshemmelighed hvad regler og love er. Hvis de ikke kan oplyse folk om, hvad gældende lov og regler siger omkring indførsel og bødetakster er, hvem i alverden kan så?
De henviste til et link, som viste sig ikke at virke og vi kunne ikke selv kontakte lufthavnens toldkontor, så vi står helt på bar bund og føler os røvrendt og bestjålet, men det værste er at vi ikke ved, hvad der står i det famøse dokument som ville have kostet mig et ophold i fængslet, hvis jeg nægtede at skrive under.

Vi tør ganske enkelt ikke at rejse dertil igen. for hvad nu hvis der står at jeg skal fængsles ved indrejse. Den risiko er vi ikke villige til at tage, og slet ikke med al den korruption der er i det land.

Vi vil derfor ikke mere besøge Thailand, vi kan heldigvis finde andre feriesteder hvor vi kan bruge vores sparepenge.

John
Uden at vide det 100% vil jeg tro at i er røget ind i et scam, en bøde på 23925 thb. lyder meget usansynligt.

Hvis i har en kopi af dokumenterne er der nogle sprogkyndige her på siden der formentlig kan oversætte for jer.

Men en ting er sikkert, uanset hvad de vil true med af fængsel ol. ville jeg aldrig skrive under på noget jeg ikke kan læse.

Håber i finder ud af hvad i har skrevet under på.
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Chase
Har lige søgt lidt på emnet, der er åbenbart flere der er blevet taget , og nøøøj det er dyrt at have en extra stang med

jens
Det er der intet nyt i og bøden er nok heller ikke helt ved siden af.
Der har førhen været en advarsel på ambassadens hjemmeside specifikt mht indførsel af for mange cigaretter, hvor bøden var angivet til ca 3600 baht pr karton.
Det er tilladt at indføre 200cigaretter og 1l spiritus pr person.

Og havde du forud for jeres rejse googlet Duty free allowance Thailand, så ville du have mødt utallige advarsler mod at tage mere med.

Og iflg denne hjemmeside er straffen en bøde på 4gange varens værdi plus told afgifter og moms ved overtrædelse, så den bøde i har fået er nok ikke helt ved siden af da de 3600 baht nok er steget med tiden.
http://www.thaila...iland.html

I skal kontakte det thailandske turistpoliti hvis i skal gøre jer nogen forhåbninger om at få opklaret om det er gået rigtigt til.

Amagerdreng
Er det ikke lige til - overhold love og regler så undgår man oplevelser som bla dette der skete for Peder strand.
Det gælder vel over alt i verden.. Love er love - regler er regler.
Men du er ikke den første og bliver ikke den sidste..
Dette er sakset fra anden tråd om kommer fra et andet indlæg af mig.
"Fornylig havde en Dansker lidt for mange smøger med (ham og medrejsende gider ikke ryge deres billige stads). Den ene havde de 22 kartonger i sin kuffert og blev stoppet... Bøden pris HOLD NU FAST....18,000 nej ikke baht men Danske kr... ellers måtte han en tur i MONKEY HOUSE..
Vi må tage til takke med hvad vi ved - ikke hvad vi vil gætte på.

lung
jeg vil lige spørge, er det ikke torskedumt at rejse med 5 stænger helt uden at kende reglerne... ?

overtræd lovene og de korupte vil straks forsøge at fylde deres lommer, ved at blive ubehagelige og med trusler om monkey house og det der er værre
velkommen til land of smile

en tur til cambodia fristede en ven til at købe 8 stænger smøger, for vi var jo 8 mand, desværre for ham gik han selv med posen med de 8 stænger.
haps, på stationen hvor de krævede 80.000 baht, dette blev dog forhandlet ned til 30.000

lung

GAMBIT
Jeg stiller mig undrende over hvorfor man tager smøger med hjemmefra ???
Der findes smøger i ALLE lande- og ja måske ikke af samme "kvalitet" men de 2-4 uger man er på ferie kan man vel klare sig og man slipper også for at slæbe rundt på kartonerne..

Grim oplevelse med tolden de virkere mere interesseret i at modtage penge end at håndhæve "loven"

Bade-Dyr
Peter skrev.
Vi tør ganske enkelt ikke at rejse dertil igen. for hvad nu hvis der står at jeg skal fængsles ved indrejse. Den risiko er vi ikke villige til at tage, og slet ikke med al den korruption der er i det land.

Hvis du gerne vil vide om du står i Thailand register for det du/i har lavet.
Kan du kontakte Advokat firmaet der er sponsor ved thaivisa.
Har læst de tager 3.000 - 3.500 baht for at tjekke det for en.

milex
Tolderne håndhævede jo netop loven!.

Og hvis man googler lidt rundt, vil man se at standard-satsen åbenbart er ca. 467 baht pr. pakke.

Så beløbet passer faktisk meget godt.

Det er iøvrigt skiltet overalt i ankomst-hallen i BKK hvad man må indføre af cigaretter/alkohol.

Så det burde ikke komme som den store overraskelse at det koster hvis man bliver taget.

Thomas72
milex skrev:

Tolderne håndhævede jo netop loven!.

Og hvis man googler lidt rundt, vil man se at standard-satsen åbenbart er ca. 467 baht pr. pakke.

Så beløbet passer faktisk meget godt.

Det er iøvrigt skiltet overalt i ankomst-hallen i BKK hvad man må indføre af cigaretter/alkohol.

Så det burde ikke komme som den store overraskelse at det koster hvis man bliver taget.

Jeg fatter bare ikke bøde systemet i Thailand, for noget tid siden så Jeg på TV2 udsendelsen Station 2 tur/retur med Niels Brinch. Der så man en mand blive anholdt med en ulovlig kniv på sig, manden slap med en bøde, Jeg kan ikke huske om det var 100 THB eller det var 200 THB. Men uanset hvad en fuldstændig latterlig bøde og politiet betalte endda noget af bøden, fordi manden ikke havde penge på sig til at betale hele bøden. Så kan det gode være mere end svært at forstå det skal koste næsten 24.000 THB, for at indføre lidt for mange cigaretter ind i Thailand til eget forbrug.
Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.

Hymmer
Politiet betalte nok en del af bøden fordi der var tv på Wink eller det var hans ven/svoger der anholdt ham Smile

Turisterne har penge til at betale de skyhøje bøder, det har den almindelige thaier ikke

dutling68
mon bøderne er lige så høje hvis man har noget mad med som der ikke må indføres i thailand......
Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........

kylling
Ja sidste efterår fik jeg en bøde på 3000 thb for at smide et cigaretskod på gaden i Bangkok,ha ved ellers slukket det og gået længe med i hånden ,men der var ingen skraldespande og så smed jeg det i en busk,, puha meget alvorlig forbrydelse!!Angry

kylling
Og selvfølgelig betalt på gaden uden kvittering ha ha

Nahm
kylling skrev:

Ja sidste efterår fik jeg en bøde på 3000 thb for at smide et cigaretskod på gaden i Bangkok,ha ved ellers slukket det og gået længe med i hånden ,men der var ingen skraldespande og så smed jeg det i en busk,, puha meget alvorlig forbrydelse!!Angry

Wink Det har jeg også fået en bøde for inde på Sukhumvit. Der er ingen askebægere, og der ligger så meget lort i rendestenene iforvejen, så ret latterligt at få en bøde, men ok, så kunne den stakkels forhutlede PO nok få råd til lidt mad og laokao- det fjols Wink
Redigeret af Nahm d. 17/01-2015 18:54
Mvh,
Nahm

kylling
Det har var også sukhumvit,men det var kun turister de tog,en italiener der betalte ved siden af mig ville have en kvittering,så spurgte de om papir,,pas km,Jeg betalte bare og gik videre,så hvad de fandt på den unge mand ved jeg ikke. Så betal og se glad ud.

sabaitoo
Sjovt nok, jeg plejer at have en 8 -10 stænger og et par flasker whiskey med, og jeg er aldrig blevet stoppet i tolden, tror det hænger sammen med at jeg bliver hentet ved gaten af en lokal kammerat, tror sgu at han kender tolderne, de gør altid honnør til ham når vi passerer..oh well havde engang en lang ferie...der måtte vi lige i lufthavnen og hente ekstra forsyninger af smøger og whiskey, de var sgu for dyre udenfor mente min kammerat..de ville ikke se pas hverken på vej ind eller ud, men honnør var de stadig gode til..
skal lige siges at det ligger år tilbage i Don Muang, den går nok ikke den dag i dag..men sjovt var det sgu

Spring til debat: