Se indlæg|
Smertegrænsen?
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 28/02-2015 06:10
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
@ Hymmer Antallet af handler er måske ikke helt så relevant, når nogle valutaer er bundet op på hinanden (fx Euro og DKK). Prøv i stedet at åbne disse to sider i hvert sit faneblad og sammenlign så kurverne: http://www.xe.com...HB&view=1M http://www.xe.com...HB&view=1M Kursen mellem DKK og baht følger temmelig præcist kursen mellem Euro og baht. Det kan se ud som om, ændringerne er mere stejle på DKK, men det skyldes måleforholdet på grafen. Som sagt, er jeg stort set enig i de forhold, du ellers beskriver, men der er ingen sammenhæng mellem DKK/baht og angrebet på kronen. I så fald skulle angrebet også påvirke kursen Euro/baht, og det ville svare til musen der siger: "Ih, hvor vi gungrer til elefanten". |
|
|
|
| Thomas72 |
Lagt på d. 05/03-2015 10:58
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1392 |
Ak ak ja, THB fortsætter sin himmelflugt overfor EURO/dkr. og igår steg den til 20,69. Har lige hævet på ATM med VISA kortet, 9400 THB var hvad det kunne blive til. ![]() Uanset hvad, er Jeg overbevist om, det er gældskrisen i Grækenland der har den største del af årsagen til, vi efterhånden ligger langt over smertegrænsen. Set i bakspejlet mener Jeg Grækenland skulle ha været vippet ud af EURO-zonen allerede for fem år siden, da det begyndte at gå galt for landets økonomi der. Men istedet har de andre lande i EURO-zonen ofret kæmpe beløb på hjælpepakker til Grækenland. Jeg har ladet mig fortælle det Tyskland har betalt til hjælpepakken, svarer til at hver tysker fra vugge til grav, skal 200.000 dkr. og tænkt på de er over 80 mill.
Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!. Jeg ved hvad Jeg taler om. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 05/03-2015 11:15
|
|
Jeg er som tidligere nævnt ikke enig i betragtningen om Grækenlands betydning. En "sjov" ting om Grækenland, som jeg først for nylig fandt ud af: Grækenland har i øjeblikket rent faktisk overskud på budgettet, når man ser bort fra renter af gæld. Det betyder, at det reelt slet ikke er Grækenland, at de forskellige hjælpepakker hjælper - det er de udenlandske kreditorer. Normalt ville man kunne true et land i krise med, at hvis I vælger at gå konkurs, så kan I ikke få lov at låne mere. Og eftersom lande i krise typisk har brug for lån for at kunne få hjulene til at køre rundt, er de nødt til at opføre sig ordentligt. Grækenland har ikke brug for at låne penge for at få hjulene til at køre rundt. Vælger de at gå konkurs, kan de fint køre videre. Det vil så have en masse andre konsekvenser, men det er alligevel tankevækkende. Grækenland afbetaler i øjeblikket på deres gæld, problemet er blot, at (især) tyskerne vil have dem til at afbetale mere. Skal vi tale om skyld for EU-landenes problemer, ligger Tyskland og ikke mindst Merkel meget højt på listen for deres måde at takle recessionen. |
|
|
|
| Anjin |
Lagt på d. 05/03-2015 11:38
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 170 |
@Thomas72 Det er nu rigtigt nok, som Kim Ludvigsen allerede har beskrevet det tidligere, det vil bl.a. sige, at Grækenland er en absolut lille brik i det scenarie vi har nu, med en svag euro (og deraf en svag dansk krone pga bindingen til euroen). Fra og med marts begynder man at pumpe euro ud paa markedet via de opkoeb af obligationer der er annonceret i perioden marts 2015 til september 2016 og eventuelt derefter. Alt andet lige, saa vil det betyde, at euroen presses endnu mere, saa det kunne godt se ud som om vi kan risikere en endnu vaerre kurs et godt stykke tid frem. Uanset om man er presset af den daarligere vekselkurs eller ej, saa synes jeg da altid det er sjovere at faa mest muligt for sine kroner, saa lad os haabe EU lykkes med at faa gang i oekonomien hurtigst muligt. |
|
|
|
| Asian Farmer |
Lagt på d. 05/03-2015 15:21
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 445 |
Anjin skrev: @Thomas72 Det er nu rigtigt nok, som Kim Ludvigsen allerede har beskrevet det tidligere, det vil bl.a. sige, at Grækenland er en absolut lille brik i det scenarie vi har nu, med en svag euro (og deraf en svag dansk krone pga bindingen til euroen). Fra og med marts begynder man at pumpe euro ud paa markedet via de opkoeb af obligationer der er annonceret i perioden marts 2015 til september 2016 og eventuelt derefter. Alt andet lige, saa vil det betyde, at euroen presses endnu mere, saa det kunne godt se ud som om vi kan risikere en endnu vaerre kurs et godt stykke tid frem. Uanset om man er presset af den daarligere vekselkurs eller ej, saa synes jeg da altid det er sjovere at faa mest muligt for sine kroner, saa lad os haabe EU lykkes med at faa gang i oekonomien hurtigst muligt. En lille detalje...... Den danske krone var under pres fra diverse internationale funds. Det de forsøgte var at få den danske krone til at droppe under euro kravet og forlade EUs monetære samarbejde. Frit fald for kronen med andre ord. De mislykkedes og nu stabiliserer kronen sig igen overfor euro. |
|
|
|
| Anjin |
Lagt på d. 05/03-2015 16:11
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 170 |
@Asian Farmer Ja der er financielle kraefter der forsoeger at spraenge kronens binding til euroen og lade lade kronens vaerdi bestemme af markedskraefterne, men det de spekulerer i , er at kronen derved ville stige i vaerdi, saa isoleret set som Thailand turist/fastboende farang, saa ville det betyde en bedre kurs for vores kroner. Det sker nu nok ikke, for fastkurspolitikken er ret solid rent politisk. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 05/03-2015 16:17
|
|
Asian Farmer skrev: Den danske krone var under pres fra diverse internationale funds. Det de forsøgte var at få den danske krone til at droppe under euro kravet og forlade EUs monetære samarbejde. Frit fald for kronen med andre ord. De mislykkedes og nu stabiliserer kronen sig igen overfor euro. Kronen har nu ligget temmelig stabilt mod euroen, den store forskel har været de mange penge, som Nationalbanken har brugt for at forhindre, at kursen skulle ændre sig. Og spekulanterne forsøgte ikke at få kronen til at falde, de forsøgte at få den til at stige. Egentlig en temmelig dum strategi fra spekulanternes side, båret af uvidenhed om den danske fastkurspolitik, og hvordan tingene fungerer. Man kan håbe, de har nogle meget utilfredse kunder, som vil straffe dem. Nationalbanken har reelt tjent en masse penge på at forsvare kronen. Havde de givet op, havde de i stedet tabt penge. Så selv uden den den politiske beslutning om at holde kronen bundet op på euro, havde det givet ganske god mening for Nationalbanken at forsvare kronen med næb og klør. Samfundsmæssigt havde det også været meget dyrt at opgive båndet til euroen. He he, jeg skriver for langsomt. Anjin overhalede mig. |
|
|
|
| maik |
Lagt på d. 05/03-2015 16:36
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 582 |
Kim Ludvigsen skrev: Asian Farmer skrev: Den danske krone var under pres fra diverse internationale funds. Det de forsøgte var at få den danske krone til at droppe under euro kravet og forlade EUs monetære samarbejde. Frit fald for kronen med andre ord. De mislykkedes og nu stabiliserer kronen sig igen overfor euro. Kronen har nu ligget temmelig stabilt mod euroen, den store forskel har været de mange penge, som Nationalbanken har brugt for at forhindre, at kursen skulle ændre sig. Og spekulanterne forsøgte ikke at få kronen til at falde, de forsøgte at få den til at stige. Egentlig en temmelig dum strategi fra spekulanternes side, båret af uvidenhed om den danske fastkurspolitik, og hvordan tingene fungerer. Man kan håbe, de har nogle meget utilfredse kunder, som vil straffe dem. Nationalbanken har reelt tjent en masse penge på at forsvare kronen. Havde de givet op, havde de i stedet tabt penge. Så selv uden den den politiske beslutning om at holde kronen bundet op på euro, havde det givet ganske god mening for Nationalbanken at forsvare kronen med næb og klør. Samfundsmæssigt havde det også været meget dyrt at opgive båndet til euroen. He he, jeg skriver for langsomt. Anjin overhalede mig. Kim bare fortsæt med at skrive langsomt ;-) For det er en ganske god og uddybende beskrivelse du kommer med. |
|
|
|
| birkedhoj |
Lagt på d. 05/03-2015 17:01
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 738 |
Ja. Og så hørte man i går i dr. At Tyskland har tjent mange penge på støtten til Grækenland
Flyver PE med THAI altid
|
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 05/03-2015 18:06
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1131 |
birkedhoj skrev: Ja. Og så hørte man i går i dr. At Tyskland har tjent mange penge på støtten til Grækenland naturligvis....størstedelen af 'støtten' kommer fra Tyskland og af gode grunde. Grækenland importerer rigtig meget fra netop Tyskland, så Tyskland er ikke interesseret i et statsbankerot i Grækenland. De samme penge som Tyskland låner til Grækenland ryger altså tilbage til det tyske erhvervsliv. Men de gør det jo af ren kærlighed til det græske folk, naturligvis...yeah right.. Samtidig er det med tiden Tyskland som 'bestemmer' hvor hurtigt Grækenland skal løbe, hvornår de kan komme på pension og dennes størrelse osv. Og det er jo netop det grækerne er sure over..fordi det EU kalder 'støtte' er i virkeligheden en spændetrøje til især de unge generationer. Tyskland ejer med andre ord Grækenlands røv...Det har aldrig været gratis at låne penge.. Desuden er EU fanatikerne ikke i stand til at turde slippe Grækenland fri af EU og indfører drakmer i devalueret form. De er bange for at de vil brede sig til andre medlemmer og på denne måde langsomt opløse EU. Men kun på denne måde ville Grækenland kunne blive genoprettet. Det der sker nu er blot en endeløs gæld der aldrig er til at betale for dem. Overstående ville samtidig betyde at deres priser ville falde og at turismen igen ville 'boome'. Med andre ord ville Grækenland blive det værd, som de rent faktisk er værd og ikke pustet op til EU niveau.... og det er netop der EU fejler....EU landene er på helt forskellige niveauer, så hvorfor ensrette helt vildt forskellige lande og indfører en fælles valuta? Tag et land som Letland...det har ikke en kæmpe økonomi, men de sætter deres niveau efter hvad de har råd til, tæring efter næring....fx pensioner osv...det betyder at de lige nu via deres medlemskab af EU giver penge til Grækenland som har en dårligere økonomi, men stadig har højere pensioner, lønninger end i Letland... ER DET DEMOKRATI ?? det er EU i en nøddeskal...Grækerne må indse at de skal yde før de kan nyde, og samtidig lære at bekæmpe den sydlandske korruptionsmentalitet der hersker dernede. De kunne jo tage Thailand i hånden. Mht. til THB/DKK, så ser det ud til at folk mest fokusere på euroens deroute som eneste grund til en svag krone i forhold til THB, men Thailand har altså vind i sejlene lige pt. og det er altså ikke uden betydning ift. det spørgsmål. men ja, det er underligt ikke at kunne trække 10.000 THB ud af en ATM som sædvanligt fordi det overskrider 2000 kr. grænsen for en hævning. |
|
|
|
| Dalton |
Lagt på d. 06/03-2015 02:38
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 326 |
Det kan så stadig lade sig gøre at hæve 20.000 på Master Card, men gør ikke som jeg gjorde igår: Normalt viser der sig en skærm om man vil acceptere de 180 i hæve gebyr, men denne gang sprang ATM ' en den skærm over og gik lige til skærmen med vekselkurs, som jeg i skyndingen fik trykket ja til.... 20.180 baht: 4514,67. Kurs 4,43 Ja det koster ikke at se sig for. Der har jo før været snak om Visa kort contra Master og i november gjorde jeg forsøget 2 gange med, i den samme ATM, først at hæve 20.000 på Master og derefter 10.000 på Visa og i begge tilfæde var det ca 30 kr billigere at stå med 20.000 i hånden ved hævning med Master kort Dalton |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 06/03-2015 12:46
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Hmmm det hele ender vel nok med, at mit pensionistliv med hustru og barn skal leves i Danmark, har ikke råd til andet. |
|
|
|
| lek |
Lagt på d. 06/03-2015 13:06
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 299 |
overfør fra Dansk bank til Thai bank... 1 kr . = 4.93 thb Mere svært er det ikke. Men ville da være rart vi igen kom over 5 |
|
|
|
| Asian Farmer |
Lagt på d. 06/03-2015 15:16
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 445 |
Kim Ludvigsen skrev: Asian Farmer skrev: Den danske krone var under pres fra diverse internationale funds. Det de forsøgte var at få den danske krone til at droppe under euro kravet og forlade EUs monetære samarbejde. Frit fald for kronen med andre ord. De mislykkedes og nu stabiliserer kronen sig igen overfor euro. Kronen har nu ligget temmelig stabilt mod euroen, den store forskel har været de mange penge, som Nationalbanken har brugt for at forhindre, at kursen skulle ændre sig. Og spekulanterne forsøgte ikke at få kronen til at falde, de forsøgte at få den til at stige. Egentlig en temmelig dum strategi fra spekulanternes side, båret af uvidenhed om den danske fastkurspolitik, og hvordan tingene fungerer. Man kan håbe, de har nogle meget utilfredse kunder, som vil straffe dem. Nationalbanken har reelt tjent en masse penge på at forsvare kronen. Havde de givet op, havde de i stedet tabt penge. Så selv uden den den politiske beslutning om at holde kronen bundet op på euro, havde det givet ganske god mening for Nationalbanken at forsvare kronen med næb og klør. Samfundsmæssigt havde det også været meget dyrt at opgive båndet til euroen. He he, jeg skriver for langsomt. Anjin overhalede mig. Den danske krone skal ligge imellem 7,42 og 7,46 overfor Euroen Nationalbanken forhindrede at kronen faldt udenfor og derved havde måttet forlade det monetære samarbejde med EU. Internationalt set...overfor Dollars og Pund, faldt den danske krone. Og vi var dermed nede på 4,27 overfor Thai Baht. Men nu oppe i nærheden af 4,8..... stadig langt fra 6 bath pr krone... men bedre. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 06/03-2015 17:01
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
lek skrev: overfør fra Dansk bank til Thai bank... 1 kr . = 4.93 thb Mere svært er det ikke. Men ville da være rart vi igen kom over 5 Det er da over en uge siden at kursen var saa god, som du skriver. Ellers vil jeg da gerne have opskriften paa hvordan man kan faa saa god en kurs? Hilsen Conrad |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 06/03-2015 17:03
|
|
Når vi snakker om pres mod kronen, skal du ikke sammenligne med mere eksotiske valutaer som baht - eller for den sags skyld dollar eller pund. Den danske krone er bundet op mod euroen, så de er euro, du skal se på, hvis du skal se, om kronen falder eller stiger på grund af spekulation. Spekulanterne var helt klart ikke ude på at få kronen til at falde - det ville være ris til egen røv, fordi de mange kroner, de havde købt i spekulationsøjemed så ville blive mindre værd. Vi er for øvrigt ikke med i det monetære samarbejde i EU. Vi har stadig vores egen krone, og vi har helt frivilligt valgt det interval, som den skal ligge i i forhold til euro. Vi sidder heller ikke med ved bordet, når de monetære beslutninger bliver taget i EU. Vi har alle ulemperne og kun en enkelt meget hypotetisk fordel (muligheden for at devaluere). |
|
|
|
| kanut |
Lagt på d. 06/03-2015 18:10
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 601 |
Normalt er vi i Bangkok 4 til 6 dage når vi rejser rundt i asien, men næste gang (november) bliver det kun til en overnatning i denne dejlige by., så kan vi brænde alle pengene af i Burma i stedet for , jeg håber at det bliver på den anden side af 5 til næste år (16) så man har råd til at gi den gas i Bangkok igen .
MAN ARBEJDER FOR AT LEVE
MAN LEVER IKKE FOR AT ARBEJDE ![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 07/03-2015 08:10
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Fra Laeserbrevkassen i dagens BP - en laeser foreslaar: Devalue the Baht now http://www.bangko...-it-simple Det er maaske loesningen ? |
|
|
|
| Thomas72 |
Lagt på d. 07/03-2015 12:01
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1392 |
Det er sgu ikke sjovt længere og idag kunne Jeg bare hæve 9200 THB og på go go barene er Jeg begyndt at gå over til de såkaldte draftbeer, bare for mine dyrekøbte THB kan strække lidt længere. Sørgelig det skal komme så vidt og lige nu, er Jeg glad for at Jeg rejser hjem den 12. Uanset hvad andre mener og skriver, er Jeg stadigvæk overbevist om at vi har lagt på den rigtige side af 1 til 5 og under smertegrænsen. Hvis Grækenland var blevet vippet ud af EURO zonen for fem år siden. Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!. Jeg ved hvad Jeg taler om. |
|
|
|
| lek |
Lagt på d. 07/03-2015 14:24
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 299 |
Conrad skrev: lek skrev: overfør fra Dansk bank til Thai bank... 1 kr . = 4.93 thb Mere svært er det ikke. Men ville da være rart vi igen kom over 5 Det er da over en uge siden at kursen var saa god, som du skriver. Ellers vil jeg da gerne have opskriften paa hvordan man kan faa saa god en kurs? Hilsen Conrad Kasikorn her d. 1. men i dag er den nede på 4.77 |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.