Se indlæg
 Udskriv debat
Smertegrænsen?
vandango
Mangler lige et par afdrag på min motorcykel, så skal jeg ikke købe noget mere i Thailand.

Tænk på dem som har købt bil eller hus på afbetaling, eller folk som sidder i en lejebolig.
Det var jo helt andre forudsætninger hvis vi f.eks. går tilbage til maj måned sidste år.

Og det bliver meget værere endnu. Sad

Prøv f.eks. at Google - Frankrigs økonomi. Shock
Redigeret af vandango d. 07/03-2015 15:04

Asian Farmer
100% enig med Vandango!

Køb kun kontant i Thailand... hus, bil osv....

Systemet er simpelthen for råddent til at købe på afbedrag eller med banklån!

milex
Hvis det bliver værre end nu - så er det jo bare med at investere i en masse baht netop nu!.

Oprigtig talt - ingen, gentager ingen, ved noget om fremtidens kurser.

Og dem der evt. måtte vide det bliver rige.

Når man investerer i en valuta der ikke er ens egen påtager man sig en risiko, nogen gange går det godt andre gange er det - ikke så godt.

Det er jo netop det Euro'en prøver at tage højde for - nemlig stabilitet inden for euro-zonen.

Så vil man være sikker på værdien af ens egen valuta (DKK) så hold dig inden for euro'en.

Hvis der er nogen der kan garantere mig et afkast ved investering i anden valuta end min egen (DKK) hører jeg gerne nærmere! Wink

Anonym Bruger
vandango skrev:

Mangler lige et par afdrag på min motorcykel, så skal jeg ikke købe noget mere i Thailand.

Tænk på dem som har købt bil eller hus på afbetaling, eller folk som sidder i en lejebolig.
Det var jo helt andre forudsætninger hvis vi f.eks. går tilbage til maj måned sidste år.

Hvis man så bare har købt noget så kan det som regel også sælges igen. Faktisk kunne det være en helt god forretning hvis man havde lånt pengene i Danmark. Sidstr år 6. marts var kursen 16,81 så hvis man feks havde købt en ferielejlighed til 6 milioner Bath så havde man givet 1.008.600 kr. Nå du kan så sælge den i dag til 6 millioner Bath men det er i dag 1.258.200 kr.

Så det afhænger udelukkende hvor man har placeret ens gæld.

birkedhoj
Hvem kan garantere det, TomDK ??
Flyver PE med THAI altid

vandango
TomDK skrev:

vandango skrev:

Hvis man så bare har købt noget så kan det som regel også sælges igen. Faktisk kunne det være en helt god forretning hvis man havde lånt pengene i Danmark. Sidstr år 6. marts var kursen 16,81 så hvis man feks havde købt en ferielejlighed til 6 milioner Bath så havde man givet 1.008.600 kr. Nå du kan så sælge den i dag til 6 millioner Bath men det er i dag 1.258.200 kr.

Så det afhænger udelukkende hvor man har placeret ens gæld.

Tror så ikke at du kan sælge den til folk fra euro zonen eller Russere.

lincoln1242
Der er vist flere faktorer i det; hvor er gælden hhv. aktivet placeret, i hvilken valuta får man sin indkomst udbetalt, i hvilket land bor man og har sine udgifter osv.

Regnestykket med ferielejligheden har lidt flere aspekter. Hvis jeg havde købt en lejlighed for et år siden for 6 mio. THB (= 1 mio. DKK), og den i dag skulle sælges igen for 6 mio. THB, så tror jeg – baht’ens himmelflugt taget i betragtning – ikke at man skal satse på det europæiske eller russiske marked. Så er der stort set kun Thailands egne købere tilbage, og det indsnævrer jo feltet af mulige købere en del. Så ja, talmæssigt ville man potentielt set kunne score kassen – men der er pga. kursen blevet længere mellem køberne, der især er udlændinge. Og falder efterspørgslen, så falder prisen også…

Og så er der gældssiden. Har man lånt de 6 mio. THB i en thailandsk bank, så vil de også have 6 mio. THB tilbage. Skulle gælden betales med indkomst fra Danmark, så sidder man pludselig med håret i postkassen, uanset om man vil sælge lejligheden eller ej. Det var jo det, der skete for nyligt for folk, der havde lån i schweizerfrank. Fra den ene dag til den anden steg kursen med 18-20 % - og de udenlandske debitorer skulle have 18-20 % mere op af lommen for at betale deres afdrag! Sur r*v!

En langt mere simpel måde havde været blot at veksle de 1 mio. DKK til 6 mio. THB for et år siden – og gå ned og veksle dem tilbage til DKK i dag = 1,25 mio. DKK. (i runde tal). Men det er simpel valuta-roulette… stiger eller falder valutaen? Havde man satset på at rublen var steget, så var man nok lidt ærgerlig i dag…!

Anonym Bruger
Naturligvis skal man ikke forvente at det er Europæere der køber boliger i thailand lige nu. Men Thailands boligmarked er jo ikke længere kun drevet af vesterlændinge der putter penge i landet. Det thailandske boligmarked har jo trods alt ikke stoppet helt ned blot fordi vi ikke har så mange penge for tiden i Europa. Så medmindre man har købt i noget typisk turist ghetto så det med høj sandsynlighed være en Thai der overtager den.

Men naturligvis er der ingen garantier for man kan sælge for samme pris, men udviklingen på markedet er stigende priser på boliger så det er nok ikke helt usandsynligt.

vandango
Var lige inde og kigge på valutakurser.dk.

Hvis vi går et år tilbage er kursen steget siden med 27,9 proc.

Dollaren overhaler snart euroen.

Av av av.

sairung
hejsa alle.vil lige høre hvad der er bedst at gøre når jeg rejser til Thailand snart.skal jeg tage euro eller danske penge med og veksel.hvad få jeg mest ud af.mvh sairung

Kim Ludvigsen
Det er normalt en fordel at hæve på et VISA eller Mastercard i en ATM, når du er i Thailand. Dels er kursen normalt bedre, og dels risikerer du ikke at få stjålet alle dine penge fem minutter efter, du lander i lufthavnen.

Skal du endelig have kontanter med, så er der nok ikke den store forskel på, om det er danske kroner eller euro - hvis altså, du har euro liggende. Veksler du først til euro, er det ren tilsætning, fordi du så kommer til at betale for to vekslinger.

Har man en thailandsk bank er det endnu bedre at overføre danske kroner til den, men det lyder ikke som om, det er aktuelt for dig.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Webmaster
Friske nyheder:
- Bank of Thailand Unexpectedly Cuts Key Interest Rate to 1.75%
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Anonym Bruger
Vil det få positiv/negativ virkning på kursen, for os danskere???

Anjin
Ved ikke hvor meget den er sat ned, men "ned" vil vaere positivt for vores vekselkurs. En forbedring eller en forvaerring der er mindre.(mindre end den ellers villa have vaeret)

Hvis ,man skal tage ja-hatten paa, saa kunne man jo sige, at det at de nu saetter renten ned, det kunne tyde paa, at de er obs paa udviklingen, og i en stille droem (oenskedroem maaske Smile ) saa kunne man haabe paa en devaluering af bathen.

De ville ikke faa lange protestbreve fra mig hvis de nedskrev bathen en 10-20 %Angel
Redigeret af Anjin d. 11/03-2015 11:37

vandango
Jeg ved heller ikke hvad det kommer til at betyde.

Men der er så meget knald på kursen hver dag at jeg er totalt forbløffet?
Kan kun konstatere at Thailand bliver et dyrt land at leve og opholde sig i.

Yonok
Ja for dem der kun har pensionen at leve af kan det måske endda blive svært at opretholde de 65.000THB som kravet er-hvis ikke gift,så måske et boom på vej i ægteskaber-tvunget af kursen.

Conrad
Endnu har rentenedsaettelsen ikke forbedret kursen for DKK mod THB, naermere tvaertimod og US$ og THB er heller ikke aendret vaesentligt

http://www.xe.com...HB&view=1D

http://www.xe.com...HB&view=1D

Thomas72
Jeg opholder mig i BKK lufthavn for at vende snuden hjemad og det tror Jeg er meget godt, med den vanvittige kurs. Igår foretog Jeg den sidste hævning fra ATM og kunne blot hæve 9100 THB og det var før kursen steg til 21,44.
Jeg så et vekselsted i lufthavnen og der er DKR helt nede i 3,94.

Jeg er sikker på hvis det fortsætter vil antallet af tourister fra Europa falde, som man også så med russerne.

Allerede den 31. går turen til USA og nu er USD røget over 7, så Jeg vil få noget af en "snitter" på pengepungen pga. den skod EURO.More sick
Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.

Yonok
Ja, men held og lykke med dit nye eventyr.
Jeg er også ret sikker på at dette er ved at være enden for mange hernede-det er jo knap at folk på pension alene kan have de krævede 65000THB om måneden-alternativet er jo så-hjem eller marriage visa som jo kun kræver de 40.000THb-og selv det koster jo-hvis man bor langt fra Bangkok kommer flybilletter og 2-3 dages ophold oveni gebyrer,fest osv.
Håber at det MEGET snart vender.

Unggoy
jeg har lige hævet 10000 kr i DK, det kostede 48425 baht.

Spring til debat: