Se indlæg|
Dobbelt statsborgerskab
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 24/08-2015 22:17
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Den 18. december 2014 vedtog Folketinget nye regler om dobbelt statsborgerskab. Reglerne fremgår af lov nr. 1496 af 23. december 2014 om ændring af lov om dansk indfødsret (Accept af dobbelt statsborgerskab og betaling af gebyr i sager om dansk indfødsret). Loven træder i kraft den 1. september 2015, hvor det 1-årige opsigelsesvarsel i en konvention fra 1963 er udløbet. Indtil loven træder i kraft vil de hidtidige regler finde anvendelse. Danske statsborgere, som erhverver fremmed statsborgerskab Ikrafttrædelsesdatoen betyder, at danske statsborgere, der efter ansøgning bliver statsborgere i andre lande, inden den 1. september 2015 stadig fortaber deres danske statsborgerskab i denne forbindelse. Tidligere danske statsborgere, som har fortabt deres danske statsborgerskab, fordi de efter ansøgning blev statsborgere i et andet land, vil fra den 1. september 2015 til den 31. august 2020 kunne indgive en erklæring til Statsforvaltningen, hvorefter de bliver danske statsborgere, hvis de opfylder nogle nærmere angivne betingelser*. Adgangen til at erhverve dansk statsborgerskab ved erklæring gælder for alle tidligere danske statsborgere, der har fortabt statsborgerskabet efter indfødsretslovens § 7, uanset hvornår fortabelsen er sket. Overgangsordningen omfatter også danske statsborgere født i udlandet, men indfødsretslovens § 8 gælder stadig. Det betyder, at danske statsborgere født i udlandet fortsat kan fortabe deres danske statsborgerskab, hvis de hverken gennem bopæl eller ophold i Danmark inden det fyldte 22. år har haft den fornødne tilknytning til Danmark. Overgangsordningen fremgår af lovens § 3. Udenlandske statsborgere, der ønsker at få dansk statsborgerskab Ikrafttrædelsestidspunktet betyder også, at udenlandske statsborgere, som bliver optaget på det lovforslag om indfødsrets meddelelse, der forventes fremsat i april 2015, som hidtil kan blive optaget på lovforslaget med krav om løsning fra deres hidtidige statsborgerskab. Udenlandske statsborgere, som bliver optaget på et senere lovforslag om indfødsrets meddelelse, vil derimod alle blive optaget uden krav om løsning. Ved behandlingen af ansøgninger om naturalisation, der indgives nu, vil der ikke blive stillet krav om løsning. Udenlandske statsborgere, som har været optaget med krav om løsning på en lov om indfødsrets meddelelse vedtaget i december 2012 eller senere, vil fra den 1. september 2015 til den 31. august 2017 kunne indgive en erklæring til Statsforvaltningen, hvorefter de bliver danske statsborgere uden at blive løst fra deres hidtidige statsborgerskab. Overgangsordningen fremgår af lovens § 4. Ansøgning Ved afgivelse af erklæring om dansk indfødsret til Statsforvaltningen betales et gebyr på 1.100 kr. Skemaer til afgivelse af erklæring til Statsforvaltningen vil være tilgængelige inden lovens ikrafttræden. Ansøgning om naturalisation kan indgives på de skemaer, der til enhver tid måtte ligge på Justitsministeriets hjemmeside. Adgang til dobbelt statsborgerskab bestemmes ikke af dansk ret alene. For at blive dobbelt statsborger skal dette således være tilladt efter reglerne i alle de lande, hvis statsborgerskab man ønsker at have. Du kan læse mere om loven og dens tilblivelse på Folketingets hjemmeside, hvor du også kan finde en henvisning til lovteksten. *Det er en betingelse for erhvervelse af dansk statsborgerskab ved erklæring, at den tidligere danske statsborger ikke er idømt en ubetinget frihedsstraf i perioden mellem fortabelsen af den danske indfødsret og afgivelse af erklæring. For tidligere danske statsborgere over 22 år, der er født i udlandet, er det i tilfælde, hvor der ikke ved det fyldte 22. år er truffet en afgørelse om bevarelse af den danske indfødsret i medfør af indfødsretslovens § 8, endvidere en betingelse, at de pågældende inden det fyldte 22. år har haft bopæl her i riget eller haft ophold her i riget af sammenlagt mindst 1 års varighed. Følg nærmere med her: - Folketingets hjemmeside - Justitsministeriet - Dobbelt Stasborgerskab (tråd her på siden fra 2014) - Danmark indfører dobbelt statsborgerskab Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 01/09-2015 23:01
|
|
Ifølge Eva Ersbøll, seniorforsker ved Institut for Menneskrettigheder med fokus på blandt andet dansk indfødsret og statsborgerret, vil lovændringen få stor betydning for udlandsdanskerne. De vil nemlig få ret til nogle særlige rettigheder, som ellers kun er forbeholdt landets statsborgere. - Hvis man eksempelvis er dansk statsborger i USA, skal man hele tiden forny ens opholdstilladelse for at blive der. Det slipper man for, hvis man får dobbelt statsborgerskab, forklarer hun. Det er dog ikke kun danskere, der har slået sig ned uden for landets grænser, der vil få gavn af lovændringen. Udlændinge i Danmark kan nu også blive danske statsborgere, uden at de samtidig skal give afkald på deres oprindelige statsborgerskab. Det betyder ifølge Eva Ersbøll, at udlændinge med dobbelt statsborgerskab eksempelvis kan få lov til både at stemme og stille op til folketingsvalgene. - Derudover kan de få en ubetinget ret til at være i landet, forklarer hun. Læs nærmere på: http://www.dr.dk/...skere-igen Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| thongsala |
Lagt på d. 02/09-2015 05:13
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 307 |
På mange måder en praktisk lov ! Sidder og tænker på,om mit barn,som blev født et halvt år,før min thai kone og jeg,flyttede til Danmark,er under den nye lov ? |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 02/09-2015 08:27
|
|
Børn født den 1. juli 2014 eller senere erhverver efter de gældende regler automatisk dansk statsborgerskab ved fødslen, hvis faderen, moderen eller medmoderen er dansk. Har et barn af en dansk far og en udenlandsk mor ikke erhvervet dansk statsborgerskab ved fødslen, erhverver barnet dansk statsborgerskab, hvis forældrene efterfølgende gifter sig. Det er en betingelse for erhvervelse af dansk statsborgerskab ved forældrenes indgåelse af ægteskab, at barnet på tidspunktet for indgåelsen af ægteskabet er under 18 år og ugift. Links: - Justitsministeriet - Bekendtgørelse af lov om dansk indfødsret - Lov om ændring af lov om dansk indfødsret Det er altså ikke længere afgørende at barnet er født indenfor rigets grænser. Håber det kan bruges. Med venlig hilsen
|
|
|
| click |
Lagt på d. 02/09-2015 09:20
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 546 |
Jeg har ikke helt styr på hvis barnet er født med en dansk far og en Thailandsk mor der var gift, der barnet blev født og barnet der er født i 2011 altså før 2014 men har dansk pas & Thailandsk pas og altså nu er dobbelt statsborger bliver de så ved med at være danske statsborgere eller skal de søge dansk statsborgerskab før det 21 år det skulle man før men er det nu automatisk eller hvordan efter de nye regler
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solen
![]() |
|
|
|
| Mukke |
Lagt på d. 02/09-2015 10:19
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 378 |
9. Jeg er dansker, men mit barn er født i udlandet Er dit barn født i udlandet, vil barnet automatisk få tilkendt dansk statsborgerskab ved fødslen. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at barnet skal søge om bevarelse af sit danske statsborgerskab, jf. den danske indfødsretslov § 8, inden det fyldte 22. år, hvis dit barn aldrig har haft bopæl i Danmark. Ansøgningen kan dog først indsendes til Justitsministeriet fra det 20. år. Er dit barn født i udlandet, vil barnet automatisk få tilkendt dansk statsborgerskab ved fødslen, hvis mindst én af forældrene er dansk statsborger. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at barnet skal søge om bevarelse af sit danske statsborgerskab, jf. den danske indfødsretslov § 81, inden det fyldte 22. år, hvis han eller hun aldrig har haft bopæl i Danmark. Ansøgningen kan dog først indsendes til Justitsministeriet fra det fyldte 20. år. Vær opmærksom på, at der p.t. er ca.14 måneders sagsbehandlingstid i Justitsministeriet. Vær også meget grundig og præcis med dine oplysninger, særligt på s. 2 i skemaet, hvor du skal informere om dine ophold i Danmark. Det letter sagsbehandlingen, hvis du kan give eksakte datoer på dit ophold i Danmark. Fx: •1.juli 2007 – 22. juli 2007 •27.juli 2008 – 16.august 2008 Det er bedre end blot at skrive noget generelt om, at man i de sidste 20 år regelmæssigt har holdt sommerferie i Danmark. http://www.danes....erskab/qa/ |
|
|
|
| click |
Lagt på d. 02/09-2015 11:19
|
|
9. Jeg er dansker, men mit barn er født i udlandet Er dit barn født i udlandet, vil barnet automatisk få tilkendt dansk statsborgerskab ved fødslen. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at barnet skal søge om bevarelse af sit danske statsborgerskab, jf. den danske indfødsretslov § 8, inden det fyldte 22. år, hvis dit barn aldrig har haft bopæl i Danmark. Ansøgningen kan dog først indsendes til Justitsministeriet fra det 20. år. Er dit barn født i udlandet, vil barnet automatisk få tilkendt dansk statsborgerskab ved fødslen, hvis mindst én af forældrene er dansk statsborger. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at barnet skal søge om bevarelse af sit danske statsborgerskab, jf. den danske indfødsretslov § 81, inden det fyldte 22. år, hvis han eller hun aldrig har haft bopæl i Danmark. Ansøgningen kan dog først indsendes til Justitsministeriet fra det fyldte 20. år. Vær opmærksom på, at der p.t. er ca.14 måneders sagsbehandlingstid i Justitsministeriet. Vær også meget grundig og præcis med dine oplysninger, særligt på s. 2 i skemaet, hvor du skal informere om dine ophold i Danmark. Det letter sagsbehandlingen, hvis du kan give eksakte datoer på dit ophold i Danmark. jeg synes det er lidt kringlet men i vores tilfælde har barnet haft fast adresse i Danmark fra hun var 3 måneder og frem til hun blev 2 1/2 år skal hun så stadig søge før hun bliver 22 år eller er det nok at hun har haft en fast adresse i Danmark og taler flydende dansk det synes jeg ikke rigtigt jeg kan læse ud af dette. Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solen
![]() |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 02/09-2015 11:36
|
|
click skrev: jeg synes det er lidt kringlet men i vores tilfælde har barnet haft fast adresse i Danmark fra hun var 3 måneder og frem til hun blev 2 1/2 år skal hun så stadig søge før hun bliver 22 år eller er det nok at hun har haft en fast adresse i Danmark og taler flydende dansk det synes jeg ikke rigtigt jeg kan læse ud af dette. Vi skal nok lige have én ind over som bedre kan læse det juridiske i det. Men som jeg forstår det, så er jeres barn født før 30. juni 2014 og derfor gør følgende sig gældende: § 1. Et barn erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen eller moderen er dansk. Er barnets forældre ikke gift, og er kun faderen dansk, erhverver barnet kun dansk indfødsret, hvis det er født her i riget. Stk. 2. Hittebarn, som bliver fundet her i riget, anses, indtil andet oplyses, som havende dansk indfødsret. § 2. Har et barn af en dansk far og en udenlandsk mor ikke erhvervet dansk indfødsret ved fødslen, erhverver barnet dansk indfødsret ved forældrenes indgåelse af ægteskab. Det er en forudsætning, at barnet på tidspunktet for ægteskabets indgåelse er ugift og under 18 år. §1. stk. 2 er helt uden betydning for jer. Barnet er så vidt jeg forstår født i Thailand og får derfor ikke indfødsret §1. stk.1 efter daværende lovgivning da barnet er fra før 30. juni 2014. Derimod så burde det være muligt for barnet at få indfødsret efter §2 da du er dansk statsborger og I som forældre er gift (det jeg syntes at kunne tyde udfra det du har skrevet om barnets ophold i DK). Se nærmere her: - Oversigt over reglerne om automatisk erhvervelse af dansk statsborgerskab ved fødslen eller ved for- ældrenes efterfølgende indgåelse af ægteskab for personer født før den 1. juli 2014 (PDF-format) I har mulighed for at søge om et bevis for dansk statsborgerskab. Se nærmere her: - Bevis for dansk statsborgerskab (Justitsministeriet) - Ansøgning om bevis for dansk indfødsret/ansøgning om bevarelse af dansk indfødsret (PDF-format) Måske en meget god idé med sådan et bevis hvis man ikke ligefrem har et gyldigt dansk pas. Med venlig hilsen
|
|
|
| click |
Lagt på d. 02/09-2015 11:48
|
|
Derimod så burde det være muligt for barnet at få indfødsret efter §2 da du er dansk statsborger og I som forældre er gift (det jeg syntes at kunne tyde udfra det du har skrevet om barnets ophold i DK). Web det er også det jeg får ud af det men som sagt jeg synes det er kringlet og sidst da vi var på ambassaden sidste år for at få fornyet hendes pas fortalte den flinke dame at vi skulle huske at søge om dansk statsborgerskab inden det 22 år for at hun kunne beholde det men nu er der jo vedtaget en ny lov så jeg må jo undersøge det nærmere men jeg har jo også god tid til det
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solen
![]() |
|
|
|
| click |
Lagt på d. 02/09-2015 11:55
|
|
Men nu fandt jeg lige noget nyt her i det link du gav mig og der skriver de jo 3 måneder så det må jo være opfyldt efter 27 måneder Den, der er født i udlandet og aldrig har boet i Danmark og ej heller har opholdt sig her under forhold, der tyder på samhørighed med Danmark, taber sit danske statsborgerskab ved det fyldte 22. år, medmindre den pågældende derved bliver statsløs. Bopæl i Danmark anses for at foreligge, hvor bopælen er registreret i Det Centrale Personregister (CPR-registret) og har været af mindst 3 måneders varighed. Endvidere vil bopæl efter Justitsministeriets praksis anses for at foreligge, hvor den, der ansøger om bevis for dansk indfødsret, kan dokumentere at have haft en opholdsadresse i Danmark i mindst 3 sammenhængende måneder, og begrundelsen for og omstændighederne omkring opholdet har været af en karakter, som understøtter, at opholdet fra start har været tiltænkt at være af mindst 3 måneders varighed. http://www.justit...borgerskab Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solen
![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.