Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Thailandsk mad i Danmark og dansk mad i Thailand » Opskrifter og gode råd
 Udskriv debat
Suppe
Raidendk
Hejsa
Jeg rejser ned til min kæreste i Thailand her i næste måned.
Og hun vil så gerne smage klar suppe med mel og kødboller.
Er det muligt at købe suppen og bollerne i Thailand?

Mvh
Allan

johnhelt
Jeg er aldrig stødt på "pakken som vi kender i DK" i noget supermarked, så det tror jeg ikke at du skal regne med. Kødboller kan du godt finde, men melboller kommer til at knibe. Suppen kan du jo selv lave, hvis det endelig er.

birkedhoj
Du må kunne finde en opskrift på nettet ang. Kød og melboller. Suppen er let at lave. Min mor lavede alt fra bunden, undtagen kød og grøntsagerne. Men suppen og bollerne. Hun brugte en kagesprøjte til dejen af melbollerne og kogte dem som når man laver boller i karry
Flyver PE med THAI altid

Fido
Her er en komplet opskrift:

http://www.kvalim...med-boller

Jeg laver selv fond i en trykkoger et par gange om måneden efter opskriften på kvalimad .. det er supernemt og så har man basen til suppen i fryseren når man skal bruge den. Jeg vil ikke anbefale knorr suppeterninger .. det smager bare ikke rigtigt Smile
One man's ceiling is another man's floor

hugoboerge

http://www.dk-kog...p?id=15328

Velbekomme

GAMBIT
Hahaha, hold kæft hun bliver skuffet LOL LOL

Klar suppe kommer til at ligne vand i fohold til deres mange gode supper, men skal man sammenligne en suppe vil en Khao Tom Gai/moo ikke smage ret meget anerledes end klar suppe.

TIP: i stedet for melboller kan du bruge Tofu Smile

Bon Apetit.

JohnBKK
Eller kyl nogle af de klæge, blege fiskeboller i, de ligner jo næsten melboller..

vandango
GAMBIT skrev:

Hahaha, hold kæft hun bliver skuffet LOL LOL

Klar suppe kommer til at ligne vand i fohold til deres mange gode supper, men skal man sammenligne en suppe vil en Khao Tom Gai/moo ikke smage ret meget anerledes end klar suppe.

TIP: i stedet for melboller kan du bruge Tofu Smile

Bon Apetit.

Det er ikke sikkert Gambit.
Når jeg har forædt mig i dagene forinden, eller har en lidt skrøbelig mavse, laver min hustru klar suppe til mig.
Der er forskellige urter i suppen samt lidt kødboller og skiver fra æggeruller.
Det smager godt og giver en god mavse.

Til morgenmad/brunch eller frokost, er enhver suppe baseret på kokusnøddemælk mine livretter.

Er sikker på en dansk suppe med kød og melboller vil være et hit blandt ungerne.
Min hustru vil helt sikkert være tilbageholdende når det gælder farang mad, eller måske er jeg bare en dårlig kok.

jh
Syntes da jeg har smagt flere klare supper dernede der ikke smager af noget som helst,så tror hvis du laver den rigtigt så bliver hun glad.Fra gamle dage når man lavede melboller til en stor familie sagde man altid pund til pund til 6 æg.Når du "koger" dem tag dem op når de flyder ovenpå og kom dem i isvand ellers vil de koge ud for dig når du kommer dem i suppen.Kødboller brug gerne halv bøffars og halv svinekød og bland det som du mener rør gerne meget i dem,som bindemiddel vil rasp være god,og du blander hvad du gerne vil i dem.Alt det forbereder du mens suppen bobler.Selve suppe laver du på en kylling eller høne kom gerne lidt bolion tern i.Sådan lærte jeg det for snart 40 år siden.
Fandt lige denne opskrift ligner meget den jeg bruger,men mængde af kryderi passer du selv.

Ingredienser:

500 gram Kalv og flæsk. hakket. Ikke for fedt.
4 tsk. Løg
2 Æg
4 tsk. Salt

4 knsp. Peber

6 spsk. Hvedemel

1.5 dl. Svinebouillon

Opskrift:

Løget rives fint. Kødet skal være meget finthakket, 3 – 4 gange, for at kødbollerne kan blive glatte. Rør farsen sammen.

Alternertivt køres ingredienserne i en foodprocessor, tilsæt suppet lidt efter lidt til en passende konsistens.

Sæt 1/2 liter vand over. Bring vandet i kog med 1 tsk. salt.

Dyp en teske i vandet og form kødbollerne med ske og hånd. Kog bollerne 3 – 4 minutter.

Tag dem op med en hulske, og læg dem til afdrypning i en sigte.

Tips:

Kødbollerne kan fryses i op til 3 måneder
Redigeret af jh d. 11/02-2016 10:54

hugoboerge

http://hubpages.c...Gaeng-Jued

Gaeng jued er suppen som "ikke smager af noget", men det goer den jo saa alligevel. Ganske udmaerket suppe.

Spring til debat: