Se indlæg
 Udskriv debat
Min første begravelse i Thailand.
Bade-Dyr
Hejsa.

Svigerfar storebroder gik bort 78 år gammel, Og da han også boede i Bang Saen (Svigerfar familie kommer fra Bang Saen området) Ja så skulle vi jo med til dette.

Mødet i deres hjem sprang vi over.

Først del i temple til en ceremoni, Som vi deltog i.
Sjovt at se alle kom til tiden, Endda i god tid.

Og jeg skulle mødes med knap 60 personer fra familien jeg ikke havde mødt før.
Men det gik fint, Alle var søde og rare, flinke.

En af søstrene til afdøde fortalte mig afdøde Livshistory som var utrolige spænende at få fortalt.

Vi genså en anden broder af svigerfar som vi havde besøg på sygehuset efter en blodprop, Som nu var oppe igen, Men han kunne huske vi havde været der, Men skønt at se at ham var oppe igen.

Der blev snakket, der blev hygget, folk more sig, En helt anden måde at komme til begravelse på, i forhold til de begravelse i Danmark jeg har været med til.
Det var en kanon oplevelse må jeg tilstå.

Munkene starte med en time forsinkelse.
Og da det var over, var der tid til lidt suppe, Thai desert.
Der blev hygget lidt mere, Og så var det tid til at tage hjem.

Næste dag i temple skulle der forgå en mindre ceremoni, Han skulle brændes, noget aske skulle forblive i temple bag en mindeplade, Noget skulle med hjem til nogle fra familien.

Vi var ikke med til dette, Da det løb ind i min aftale på militær hospitalet til indsprøjtning i ryggen, Og det ville jeg ikke udsætte.

Er glad for at havde opleve det også, Og synes helt klart at Thai måden er en god måde at tag afsked på.

Nå ville bare dele min oplevelse.

God dag der ude.

maik
Indlægget fik mig til at tænke på en Youtube film jeg havde set om en buddistisk begravelse i Laos:

I fiktionen findes adgangen til virkeligheden …

maikjensen.dk

http://www.maikjensen.dk
gunther
Kan godt se at der i dette forum findes en del, som ikke har oplevet særlig meget
endnu om traditioner, skikke, kultur og sidst men ikke mindst hvordan en stor af
kvinderne tager røven på farang ding dong.

JohnBKK
Har nu ikke oplevet at blive taget noget sted til en begravelse..

Åh jo forresten, jeg mistede et par gode sandaler, så en eller anden i baan nok fik da lidt ud af den Farang Keenok!

mickE
gunther skrev:

Kan godt se at der i dette forum findes en del, som ikke har der oplevet særlig meget
endnu om traditioner, skikke, kultur og sidst men ikke mindst hvordan en stor af

Så er det godt vi har dig! Måske du kunne byde ind med nogle gode råd omkring livet som farang i Thailand.

mickE
gunther skrev:

Kan godt se at der i dette forum findes en del, som ikke har oplevet særlig meget

Har du fået en Gynter i røven, så har den jo nok været for langt fremme (røven)...

chaingmai
mickE..............hvordan får man røven forlangt frem......................?............Rolll

mickE
chaingmai skrev:

mickE..............hvordan får man røven forlangt frem......................?............Rolll

Ja, det ved jeg ski heller ikke.......

hugoboerge
gunther skrev:

Hvorfor starter gunther ikke en traad selv omkring egne oplevelser og isaer omkring emnet "kvinderne tager roeven paa farang ding dong" man faar det indtryk at han selv er blevet taget et vist sted.

Emnet lige nu er emnet "begravelse i Thailand" hvor medlemmer giver deres indtryk.

Stor ros til Bade-Dyr for han er god til at komme med indlaeg omkring hans diverse oplevelser.

hugoboerge
Lidt omkring emnet begravelse i Thailand. Min allerfoerste erfaring gaar tilbage til slutningen af 60'erne. Jeg arbejdede ude i kineser kvarteret sammen med en enestaaende Thai stab. Vi var to faranger staben syntes at vi skulle deltage i stort set alt hvad der foregik det vaere sig udflugter, parties og saagar begravelser. Saa det endte med at vi havde sorte slips liggende i skrivebordsskuffen saa vi var klar til "udrykning". Mit indtryk fra dengang var at begravelser kunne minde lidt om en fest midt i alt det triste. Folk kunne sidde og lytte til munkenes praedikerne men samtidig holdt tilhoererne pause for at joine festlighederne ude i templets sidegange hvor det floed med Mekhong whisky og Singha beer.

Tiderne har dog aendret sig saa alkohol er nu ikke tilladt i templerne.

For nogle aar siden doede min ex-svigerfar (97 aar gammel) og een af mine ex-svogre doede nogle maaneder senere af kraeft.

Min nuvaerende hustru og jeg var i templet nogle gange og ifm ex-svigerfar's wake var vi tilstede den foerste aften. Jeg er nu ikke overtroisk, men alligevel.

Udenfor var der ikke en vind der roerte sig men bladene paa traeet som stod lige udenfor hvor vi sad begyndte at bevaege sig som om han ville sige "jeg er her endnu". Fruen mente at det var et tegn.

Hvad selve bisaettelsen angaar saa starter man tidligt og der serveres frokost og efterfoelgende foregaar saa ligbraending hen paa eftermiddagen.

Bade-Dyr
hugoboerge skrev:

gunther skrev:

Hvorfor starter gunther ikke en traad selv omkring egne oplevelser og isaer omkring emnet "kvinderne tager roeven paa farang ding dong" man faar det indtryk at han selv er blevet taget et vist sted.

Emnet lige nu er emnet "begravelse i Thailand" hvor medlemmer giver deres indtryk.

Stor ros til Bade-Dyr for han er god til at komme med indlaeg omkring hans diverse oplevelser.

Tak skal du havde HB, Ja jeg har intet imod at dele nogle ting fra mit liv her i Thailand, Synes dette kunne være dejlige hvis flere ville gøre det samme, Så siden fik lidt mere at byde på, Bliver mere interessant at kommer forbi og læse.

Er også enige i, Det kunne være interessant at læse om Gunther og andre oplevelser hvor de er blevet taget røven på af kvinderne, Men som regel dem der skriver om at taget røven på, Skriver jo bare dette som et surt opstød, Uden at komme med en historie til, Hvordan de selv er blevet taget røven på...

Er de mon for flove til at dele egen historie ??

JohnBKK
Deler folk ikke allerede deres oplevelser om stort og småt her?

Jeg synes det... men udmærket at høre om din første begravelse/bisættelse, selvom du jo ikke deltog ved kremeringen, som faktisk er meget smuk, hvor alle deltagere defilerer forbi og placerer en hvid blomst af papir i kisten.

Jeg har været til mange bisættelser oppe i landsbyen, og den første gang er da meget interessant, hvor man kun bliver lidt irriteret over de bragende højttalere i templet, den skingre musik fra det lille horn- og trommeorkester, al palaveren fra de 2-300 mennesker, samt den noget respektløse opførsel af folk der spiller kort og drikker whisky!

Mistede også mine sandaler, selv i templet er kamoy aktive, hehe..

Men sådan er der så meget i LOS, nogle bliver aldrig trætte af alle oplevelserne, og det er da fint nok. Jeg kom her jo første gang i 1999, så det er vel efterhånden blevet hverdag, hvor man ikke vader rundt og er "turistbegejstret" over alt man ser og oplever.
Redigeret af JohnBKK d. 14/03-2016 06:18

Spring til debat: