Se indlæg
 Udskriv debat
Enkepension til min thai kone?
sonny50
Jeg bor i Thailand i 6 mdr. Om året, overvejer at bliv gift med min kæreste. I tilfælde af min død vil hun så modtage enkepension fra DK? Hun bor i Thailand hele året.

www.sonnysmcside.dk
Conrad
Det afhænger af om dine pensionsordninger har enkepension.

Måske skal i også giftes inden du bliver en vis alder, så læs vilkårene i pensionsaftalerne.

Der er ingen enkepension fra folkepensionen.

hugoboerge
Folkepension = 0

ATP = et engangsbeloeb - kan ikke huske beloebet - vistnok DKK 70,000.- eller under hvorfra SKAT saa nupper enten 40% eller 60% men det kan man laese om hos ATP

PFA - hvis man modtager pension fra PFA skulle der vaere en mulighed for at enken modtager et reduceret beloeb maanedligt paa livstid - men check med PFA.

click
ATP = et engangsbeloeb - kan ikke huske beloebet - vistnok DKK 70,000.- eller under hvorfra SKAT saa nupper enten 40% eller 60% men det kan man laese om hos ATP

Det er ikke så svært at finde hvis man gider HB i stedet for bare at slynge om sig med tal
Udbetaling ved død i udlandet til samlever
Hvis du og din afdøde samlever ikke var registreret hos ATP Livslang Pension som samlevende, kan du som efterlevende søge om et engangsbeløb på op til 50.000 kr.

Betingelser for at søge:
Hvis du og din afdøde samlever boede i udlandet, og ikke var registreret hos ATP Livslang Pension som samlevende, skal du udfylde en blanket for at søge om engangsbeløbet. Senest 5 år efter dødsfaldet skal samlever have anmodet ATP om en udbetaling. Herefter er udbetaling forældet.

For at få engangsbeløbet, skal I opfylde betingelserne.

I skal have levet i et ægteskabslignende forhold I skal have kunnet indgå ægteskab eller registreret partnerskab de seneste to år forud for dødsfaldet I har haft fælles bopæl de seneste to år Den afdøde skal have været med i ATP Livslang Pension i mindst to år siden 1. januar 2002 Den afdøde skal siden 1. januar 2002 have indbetalt, hvad der svarer til to års fulde indbetalinger til ATP Livslang Pension Dødsfaldet skal være sket den 15. maj 2013 eller derefter.
For at få engangsbeløbet skal du dokumentere, at I har haft fælles bopæl de seneste to år forud for dødsfaldet. ATP Livslang Pension kontrollerer, om I har opfyldt de øvrige betingelser før pengene bliver udbetalt.

https://www.borge...P-udlandet

Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

Conrad
click,

Det er ikke så enkelt som du vil have det til at se ud.

Hvis man registrerer sit ægteskab eller samliv hos ATP, så kan det være at ægtefællen får mere end de kr 50.000, det gør min hustru da, jeg har spurgt hos ATP. Beløbet kommer an på hvornår man er født og nok også hvor meget man har betalt til ATP. Beløbet reduceres med 40 % skat.

Hvis man registrerer sit ægteskab hos ATP og også i CPR registeret, så er der ikke så meget hustruen skal dokumentere over for ATP ved mandens død.

sudsakhon
ATP udbetaler engangsbeløb til ægtefæller efter fire forskellige regler. Hvis der kan udbetales efter flere af reglerne, kan ægtefællen kun få det største engangsbeløb.

Her er de to mest relevante, idet jeg ikke forudsætter at nogen her er født før 1925

Beløbet på 50.000 kr. før afgift på 40 % bliver udbetalt, hvis afdøde efter 1. januar 2002 har været med i ATP i mindst to år og betalt, hvad der svarer til mindst to års fulde indbetalinger til

ATP. Beløbet bliver gradvist sat ned fra 66 år og bortfalder helt, hvis afdøde er fyldt 70 år ved dødsfaldet  ATP-lovens § 14 b.

SAMT

Beløbet består af udbetaling efter § 11 samt et ekstra engangsbeløb. Størrelsen af det ekstra engangsbeløb afhænger også af størrelsen på den efterlevende ægtefælles ATP Livslang Pension og kan derfor i nogle tilfælde bortfalde. Beløbet udbetales, uanset hvor gammel afdøde var ved dødsfaldet  ATP-lovens § 12.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
sudsakhon
Det er faktisk første gang, at jeg checker det konkrete beløb, der er indsat til ATP..
-Det bliver noget tynd øl, der skal serveres på mine gamle dage..
Det var sgutte meget, der var (inkl. fremskrivningen) samlet efter et helt arbejdsliv der

milex
Mon ikke de fleste af de gamle mænd herinde kommer ind under:

(sakset fra https://www.borge...f7c38b540d )

Hvis afdøde er født efter den 30. juni 1925 (§11)
Beløbet er en kapitaliseret værdi på 35 pct. af den ATP Livslang Pension, den afdøde havde optjent før d. 1. januar 2002. Dvs. at der bliver udbetalt 35 pct. af den løbende pension som et engangsbeløb. Beløbet udbetales, uanset hvor gammel afdøde var ved dødsfaldet.

Ved udbetaling bliver der trukket 40 pct. af beløbet i afgift til staten.

Så man får 35% af den årlige udbetalte ATP - og så trækkes der 40% i skat.

Det passer ihvertfald med mine tal.
Redigeret af milex d. 28/06-2017 00:49

click
-Det bliver noget tynd øl, der skal serveres på mine gamle dage..

I mit tilfælde kan jeg se på pensionsinfo at jeg skal have 904,5 kr efter skat i 2017 penge i ATP og da jeg ikke indbetaler mere bliver det vel sådan bortset fra lidt inflation 904,5 DKR svarer til ca. 4640 THB om måneden hvis man tager en dåse Archa til 30 THB i 2017 penge svarer det da til at jeg kan drikke ca. 155 ekstra Archa om måneden, eller svarende til ca. 5 ekstra Archa hver dag Cheers åhh det bliver stort i hvor jeg glæder mig til jeg bliver 67Grin hvis ikke regeringen i Danmark laver noget omRead the rules
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

hugoboerge
Jeg vil tillade mig at naevne at der ogsaa er noget som hedder LD eller Loenmodtagernes Dyrtidsfond.

Det kunne evt vaere at der er nogen her i Portalen som har penge staaende der.

Indestaaende kan f.eks. udbetales naar man melder sig ud af Folkeregisteret og saa selvfoelgelig efter at der traekkes skat.

birkedhoj
Jeg har måske misforstået noget, og vil absolut ikke starte en shit storm.
Men dog spørge om, det rimelige i at pensions systemet i al sin besværlig hed skal udrede pension til folk som aldrig har bidraget selv.
Jeg er 62 år og tænker, hvis jeg giftede mig i udlandet, skulle det så forventes en pension til efterladte ?
Flyver PE med THAI altid

milex
De pensioner man selv har sparet op til kan man vel også selv bestemme hvem der skal begunstiges.

Udbetalingen bliver beskattet ligegyldig om efterladte har bopæl i DK eller udenlands.

ATP - hvis det er den pension du tænker på - har du personlig betalt for.

Conrad
milex skrev:

De pensioner man selv har sparet op til kan man vel også selv bestemme hvem der skal begunstiges.

Udbetalingen bliver beskattet ligegyldig om efterladte har bopæl i DK eller udenlands.

ATP - hvis det er den pension du tænker på - har du personlig betalt for.

Det er ikke alle pensionsordninger man selv har sparet op til, hvor der kan indsættes begunstigede.
Jeg har indekskontrakter og her kan man ikke have begunstigede.

sudsakhon
Er du så gammel, Conrad.. 5555
Det er rigtig, at indexkontrakter ikke på samme måde går udenom boet og udbetales til begunstigede.

Men der er en lille kattelem. Arvelader kan med testamente begunstige hvem der ønskes, i den del, der er friarv.

Conrad
sudsakhon skrev:

Det er rigtig, at indexkontrakter ikke på samme måde går udenom boet og udbetales til begunstigede.

Men der er en lille kattelem. Arvelader kan med testamente begunstige hvem der ønskes, i den del, der er friarv.

Ja sudsakhon, jeg er fra 1946

Og min daværende kæreste, senere hustru, var elev i Landmandsbanken og forslog at vi tegnede indekskontrakter, så jeg har de maksimale 6 stk. og det er ikke dårligt. Staten stoppede for nytegning, da dyrtidsreguleringen af kontrakterne nok ville være for hårdt for staten.

I mange år havde jeg begunstigelse på kontrakterne, men da jeg skiftede til Basisbank sagde de at det kunne jeg ikke have og jeg undersøgte det og det var rigtigt nok, gad vide hvad der var sket hvis jeg var død og mine børn havde papir på at de var begunstigede?

Nogle andre pensioner jeg har er der begunstigede på. Håber at en sådan begunstigelse også er gyldig ved død i Thailand, ved du det?

Nu bor jeg jo i Thailand og har ofte tænkt på at lave testamente, men er usikker på om jeg både skal lave et i Thailand, hvis jeg kan, og et i Danmark. Boet skal jo behandles i Thailand så vidt jeg er orienteret, hvis altså jeg bor her når jeg dør.

Hvordan med friarv, når jeg bor her?

Måske er det letteste at lade mine børn passe på den del af pengene de skal have, kan overføre pengene over få år som gave til børn, hvis jeg får brug for pengene sender børnene dem gerne den anden vej og lade min hustru have adgang til dem hun skal have, når jeg ikke er her mere.

Min likvide formue er også min sundhedsforsikring og da mit helbred er godt, så bliver der måske en del at dele.

Men har du gode råd, så er de velkomne.

Venlig hilsen

Conrad

PS. jeg havde også LMD max beløb, dem fik jeg mens jeg boede i Grønland og arbejdede for staten. I Grønland fik vi dyrtidsportioner længe efter de var afskaffet i Danmark, men jeg tror at vi fik LMD fordi vi var på ATP og det blev registreret via dem.
Mærkeligt at staten ikke opdagede at de havde dummet sig, men når man ser hvordan de udbetaler aktieudbytte refusioner, så er det måske ikke så mærkeligt.
Redigeret af Conrad d. 29/06-2017 16:52

jh
sudsakhon skrev:

Kan man begunstige en med ATP uden den indgår i boet,det kan mine livsforsikringer i 2 selskaber men opsparingen indgår i boet.Og hvad med LD er det same same.

Kim Ludvigsen
Conrad skrev:

Min likvide formue er også min sundhedsforsikring og da mit helbred er godt, så bliver der måske en del at dele.

Du får mig til at tænke på en artikel, jeg læste i går, i The Atlantic. Den handler ganske vist om health care i USA, men den påpeger noget universelt, som vi ikke alle går og tænker på til dagligt:

At this pivotal moment in American policymaking, I’m here to remind you of our individual and collective doom. Wellness, like youth, is temporary. In the end, you either get sick, then die—or you die before you can get sick in the first place.

...

If you’re lucky, it won’t be catastrophic. But eventually, everyone’s luck runs out.

https://www.theat...ts/531777/

Jeg er klar over, at det kan være svært at tegne en helbredsforsikring i din alder, men personligt turde jeg ikke undvære en.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
JohnBKK
Kim Ludvigsen skrev:

Conrad skrev:

Du får mig til at tænke på en artikel, jeg læste i går, i The Atlantic. Den handler ganske vist om health care i USA, men den påpeger noget universelt, som vi ikke alle går og tænker på til dagligt:

At this pivotal moment in American policymaking, I’m here to remind you of our individual and collective doom. Wellness, like youth, is temporary. In the end, you either get sick, then die—or you die before you can get sick in the first place.

...

If you’re lucky, it won’t be catastrophic. But eventually, everyone’s luck runs out.

Jeg er klar over, at det kan være svært at tegne en helbredsforsikring i din alder, men personligt turde jeg ikke undvære en.

Dur ikke i Thailand, der er for mange ting skrevet med småt om undtagelser, for ikke at glemme alm. gammelmandsdårligdomme, som de belejligt betragter som ekstra risiko, så de forsikringspenge er givet dårligt ud..

PS: Nå, nu svarede jeg jo for Conrad, hehehe! Håber det er OK..
Redigeret af JohnBKK d. 29/06-2017 17:46

Conrad
JohnBKK skrev:

Kim Ludvigsen skrev:

Conrad skrev:

...

Dur ikke i Thailand, der er for mange ting skrevet med småt om undtagelser, for ikke at glemme alm. gammelmandsdårligdomme, som de belejligt betragter som ekstra risiko, så de forsikringspenge er givet dårligt ud..

PS: Nå, nu svarede jeg jo for Conrad, hehehe! Håber det er OK..

Ja JohnBKK, det var næsten som hvad jeg ville svare, så OK.

Da jeg var 65 var præmien på godt 150.000 baht og jeg kunne se at ved 70 år ville den være over 300.000 baht, så efter et omhyggeligt check på Bangkok Phuket Hospital, så opsagde jeg forsikringen.
I de sidste 5 år har jeg så sat præmie beløbet ind på en bankkonto og den er nu over 1 mill baht og sammen med noget af beløbet fra hussalget, så er min sundhedsforsikring nu velpolstret.
Alternativet havde været at jeg stoppede med forsikringen når jeg ikke kunne betale den mere og flyttede til Danmark eller fortsatte med at bo her uden forsikring el. lignende når jeg blev gammel og svag.

Selv om jeg har noget mere end folkepensionens mindstebeløb, så er der alligevel ikke til alt hvad der kunne ønskes.

Måske Kim Ludvigsen kan oplyse om hvordan han mener os der bliver gamle i Thailand skal klare forsikringen?
For mange af os er en flytning til Danmark ikke en reel mulighed.

JohnBKK
Helt enig, Conrad...

Sker der noget alvorligt på et tidspunkt, og jeg er istand til at kravle op i et fly, så er det direkte kurs mod Danmark, tilmelde registeret og ind på akutten.

Helt kold og kynisk er jeg, de skider på os i udlandet, opkræver skat, men vi har ingen rettigheder til en skid, så fukc dem..

Jeg ved at Manse - da han fik konstateret kræft sidste år - og ikke ville behandles her, fløj til DK (nogle venner skaffede ham prompte en bolig til leje) tilmeldte sig folkeregisteret og kom under behandling omgående, så det er en mulighed.

PS: Tråde skrider, vi kommer vidt rundt, hvilket er helt naturligt efter min ydmyge mening, sådan er en samtale jo også, kaotisk som regel!

Bla bla bla
Redigeret af JohnBKK d. 29/06-2017 18:51

Spring til debat: