Se indlæg|
gaver med?
|
|
| majumse |
Lagt på d. 30/06-2006 21:37
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 2 |
Min søn er netop blevet gift her i Danmark med sin Thaipige. Hun var her på turistvisum, men er nu hjemme og søge om familiesammenføring. De skal bo her i Danmark. Til august skal de holde et Thaibryllup hos hendes familie som bor tæt på Khorat. Vi skal derned og deltage i dette . Hendes forældre er meget fattige. De taler kun Thailandsk. Vi har hørt at vi skal have gaver med til hendes forældre, men mit spørgsmål er, hvad???? Er der nogen der har erfaring med hvad de ville blive glade for? Hvordan foregår sådan et buddistisk bryllup og hvordan skal vi opføre os. Vi opforer os selvfølgelig ordentligt, men er der noget specielt vi skal vide? Vi vil jo gerne gøre det rigtigt. MVH Marianne |
|
|
|
| Ki Nuk |
Lagt på d. 01/07-2006 01:33
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 62 |
Hej Marianne. Først; tillykke med sønnens bryllup.... Jeg håber, de finder lykken sammen... Med hensyn til gaver, er det vel nærliggende, at spørge din svigerdatter, hvad hun mener, forældrene "ønsker" sig ?!? Jeg var for ikke så længe siden på besøg hos min svigermor, første gang, og jeg mente ikke jeg kunne komme tomhændet til svigermors hus, så jeg spurgte min forlovede, hvad hun mente var på sin plads. "ohh, only small gift is okay, but up to you"... Det blev jeg så ikke meget klogere af men efter nogle flere spørgsmål fra mig, fik jeg mig pejlet ind på, at svigermor manglede et ur. Så det blev det til, og så en fjernstyret tingest til min forlovedes søn. Min svigermor blev glad for uret; for mig var det en relativt beskeden udgift, men for hende er den stor nok til, at hun ikke bare kan rykke beløbet ud af det daglige husholdnings budget... Senere købte vi en god buket blomster til hende, som tak for husly m.m. Opførsel.... Jeg er priviligeret, idet min forlovede er meget obs på mig; fortæller hvad der er "god tone" i forskellige situationer; stille skoene på trappen inden vi går ind i huset, eller umiddelbart indenfor døren, ikke klappe de små børn på hovedet, selvom de er nuttede, og så den traditionelle måde at hilse på (wai) når vi mødte et ældre familliemedlem/overhoved.... denne sidste kræver noget træning at forstå; graden af respekt følger med måden den udføres på; jeg gjorde mit bedste, og tilsyneladende blev det aksepteret... Thaierne ved godt, at der er mange fremmede ting for os, når vi møder dem og deres kultur.... Og ellers kan et smil jo klare mange ting imellem mennesker... ![]() Ok, mine erfaringer, men vi skal nok have nogle af de mere erfarne på banen, for uddybende kommentarer.... mvh... Ki Nuk ![]() |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 02/07-2006 00:34
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
Hej Et forslag. Alle thailanske hjem har et glasskab/reol med et glasdel, hvor de kan fremvise de gaver de har fået, eller deres "smukke" ting. En ide var at købe noget smukt til dette skab, eller et smukt billede fra DK. De elsker at vise disse ting frem og fortælle hvor det kommer fra, det behøver ikke være dyrt, og alt efter jeres budget ville der måske også være råd til et ur eller smykke til hver af dem. En Thai mand ville elske at gå med et europæisk ur! Smykket kan så blive et problem, da Thaier fortrækker Thai guld, da dette kan sælges til stort set købsprisen i dårlige tider. I forbindelse med et Thaibryllup, vil der være en stor overbærenhed med hensyn til hvis i gør noget forkert, I er jo udlændinge. I er forældrene, så prøv at følge hendes forældre, se hvad de gør, og gør det så bagefter. I skal blandet andet hælde vand over deres hænder og binde en snor om deres håndled, hvorefter at alle andre deltager i bryllupet skal gøre det samme. Under cermunien skal i bare følge de andre gæster, og så skal det nok gå. Et lille råd: Få en profesionell fotograf til at optage det hele på DVD og en til at tage billeder, det kan gøres for ca 1000-1500kr og så bliver alle gæster og hele cermonien optaget. Og I vil kunne glæde jer over det i mange år. Plus at så behøver I ikke selv at fare rundt og tage billeder eller filme, men kan opleve hele festen og ikke skulle koncentrerer jer om det! Håber jeg har kunne være til lidt hjælp, ellers er i velkommen til at kontakte mig på en pm. Min fætter blev gift i Thailand den 5 feb i år, og jeg er selv Thaigift, så jeg har prøvet det. IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| jesperfrb |
Lagt på d. 02/07-2006 01:43
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2357 |
En lille kommentar omkring glasskabet!!! Mine svigerforældre har nogle frygtlige gryder stående i deres, de er hvide med rød/lyserøde blomster på, og ligner noget vi europæere måske kunne finde på at købe for 30-40 år siden. men de er meget glade for dem, så de må ikke bruges, og er kun til pynt. Der er ikke mindre en 8 gryder plus låg
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
|
| Susanne |
Lagt på d. 02/07-2006 12:12
|
|
Begynder ![]() Antal indlæg: 19 |
Hej TIllykke med sønnen. Vores søn er også gift med en thai. Bryllup i Thailand er en kanon oplevelse, vi oplevede det i 2002, Du kan se nogle af billederne fra brylluppet på min hjemmeside: [url]www.123hjemmeside.dk/susanne[/url] Og bare gør som Jesper siger følg hendes forældre, det kan også være at der er et familiemedlem der råder og vejleder jer, det var der ved vores søns bryllup. Familien havde hyret en professionel fotograf, så vi har video af hele ceremonien. Det er en rigig god ide. gaveideer: En bog med billeder fra Danmark, creme (Lancôme) En Whisky til farmand. Hvis der er børn i familien så køb en lille gave til dem. Vi købte fodbolde til drengene (+ 1 fodboldpumpe) og små pigeting til pigerne, det behøver ikke at være dyre ting. Men så har vi vænnet alle børnene i byen til, at når vi kommer har vi slikposer med til dem alle (dansk slik) Det gør lykke, og jeg syntes at det er hyggeligt. I stedet for blomster ville jeg nok stikke mor en pengegave, (Det bruger man i Thailand). God tur, Hilsen Susannne ps. jeg rejser til Thailand på fredag ..... jeg glæder mig. Jeg har ændret din henvisning til et link Redigeret af John d. 02/07-2006 16:02 |
|
|
|
| Don |
Lagt på d. 02/07-2006 16:52
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 117 |
Jeg gav min svigermor noget til huset. (En udbygning så nu har hun køkken indenfor). Jeg var selv med ude og købe materialer og betalte så min kones brødre for at bygge det. Det fungerede fint - og priserne er MEGET lavere end i danske byggemarkeder! Don Hellere være en god original...end en dårlig kopi.
|
|
|
|
| majumse |
Lagt på d. 04/07-2006 21:31
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 2 |
Tak til alle for jeres svar. Jeg har købt en bog kun med billeder af Danmark. Og legetøj til drengen på 4 år.Jeg vil købe noget fint til deres skab. Min søn kommer hjem om 8 dage. Og han har optaget film så vi kan måske se lidt mere om de har et skab til ting og sager. Min søn er i Thailand hos sin kone lige nu. Han har købt ind til et toilet, der er lavet en udbygning så de to har et værelse når de kommer der ned, de skal på besøg fredag på drengens skole, hvor de skal give mad og is til alle( 300 elever). Skolen er ved at lave et bibliotek. Min søn og svigerdatter har købt døren som skolen ikke havde penge til. Nu bliver biblioteket opkaldt efter dem og deres navne kommer til at stå på døren. Det hele er bare så spændende og anderledes. MVH Marianne |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.