Se indlæg|
Observation fra lufthavnen
|
|
| Christian |
Lagt på d. 26/10-2004 15:52
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 38 |
Hej. Så rejste kæresten tilbage igen . Det bliver ikke lettere selvom vi nu har kendt hinanden snart 4 år.Nå - Jeg skriver ikke for at "græde ud" men vil lige fortælle om en oplevelse vi havde da vi ventede i lufthavnen:Vi var kommet ind med toget fra Jylland (ikke 4 toget ), var færdige med at spise og sad egentligt bare og slappede af før min kæreste skulle afsted.Vi sad lige overfor checkin skrankerne til TG's afgang og fik øje på en thai kvinde og hendes ca. 8 årige datter. Kvinden og hvad vi troede var hendes danske mand var klar til checkin men det så ud som om de blev afvist. Manden kikkede på hans ur og tog hurtigt ud af terminal 3 og det var nemt at se at kvinden var en kende nervøs. Hun kom og satte sig ved siden af mig og talte med en anden thai kvinde. Min kæreste ser ikke ud som en typisk thai, så det var først efter min kæreste talte til hende, at vi fik hendes historie (selv fly stewardesserne taler engelsk til min kæreste ).Hun havde fået en telefonopringning om at hendes far var død og derfor på vej tilbage til Thailand for at være med til begravelsen. Hun har boet i Danmark i snart 5 år. Manden som "hjalp" hende, var hendes exmand. Han havde bestilt billetterne til hende og deres fælles barn på internet MEN havde ikke husket at hun ikke mere har hans efternavn (og navnet i hendes pas er hendes familienavn) så de var blevet afvist i checkin med grund i forskellige navne på billet kontra pas. Min kæreste talte længe med hende da vi også er interesseret i hvordan vi får min kærestes børn herop lettest muligt. Hvorfor jeg fortæller dette er at jeg kan ikke tro at alle pengene er spildt hvis denne exmand ikke når tilbage til checkin. Vi fik af vide (denne thaikvinde telefonerede MEGET med hendes ex. og var åbenbart nervøs) at hendes ex havde fået at vide at hun kun kunne få refunderet 400DKK ud af 70.000 BHT. Det lyder mærkeligt i mine ører. Det rørte mig dybt at se denne kvinde prøve at holde masken og ikke bryde helt sammen midt i terminal 3. Hendes Ex. dukkede ikke op igen inden jeg skulle tage afsked med min kæreste så jeg kender ikke enden på historien. Jeg håber ikke det er en af jer herinde der har behandlet din ex. og dit barn på denne måde ![]() Så fik jeg luft ![]() 2 måneder til kæresten igen er her...... Laaaaaaaaaang tid. Mvh./Christian |
|
|
|
|
Lagt på d. 26/10-2004 15:58
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Davser Christian Nej vi er godt nok mærkelige herinde,men sådan tror jeg ikke nogen af os kunne finde på at være ![]() Vi ville da ikke gå med ud i lufthavnen med en X hun kan da selv gøre det ![]() Men mon ikke det kan lade sig gøre at få pengene igen når billetten ikke er brugt på grund af en fejltagelse bamsen |
|
|
|
| Pescator |
Lagt på d. 26/10-2004 16:22
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 329 |
Hej Christian, Min kammerat var sidste år i nøjagtig samme situation, blot i Don Muang lufthavnen i bkk. Hans kæreste havde tidligere været dansk gift og da de så skulle hjem, stemte navnet i hendes pas og opholdstilladelse ikke overens med billetten. Dermed kunne hun ikke umiddelbart komme hjem. Det tog hun nu helt roligt, så kunne hun jo passende blive et par måneder ekstra i Thailand, mens min kammerat kunne bringe hendes barn tilbage til DK og så tage sig af drengen, mens hun kunne slappe af i Thailand. Det var han ikke særlig tilfreds med, og lavede et helvedes hus med immigrationsmyndighederne og bad om en telefon så han kunne ringe til de danske myndigheder. Han fik dem overtalt til at tage hende med ombord. Problemet er dette, at hvis et luftfartsselskab boarder en passagerer som ikke tillades indrejse i det pågældende land, så skal dette luftfartsselskab afholde omkostningerne i forb. med returrejsen. Dermed er de selvfølgelig på stikkerne, forståeligt nok. Og manden har så i det tilfælde du nævner blot været en klaphat og ikke tænkt over hvor vigtigt det er at få de korrekte data anført på billetten. mvh Michael ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 26/10-2004 19:28
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 938 |
man kan kun slå fast læs hvad billetsælgeren skriver og hør hvad de siger jeg syntes at det er fuldt forståligt hvis hun ikke får pengene retur det er trods alt hende/hendes x der har lavet fejlen og ikke flyselskabet hvorfor tage sådan på vej over manden han har trods alt forsøgt at hjælpe x-konen |
|
|
|
| dkjohnt |
Lagt på d. 27/10-2004 12:19
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 273 |
Pescator.... Det må jo så betyde at de Thaipiger der bliver gift heroppe, og jo så får et nyt efternavn - senere, når de tager på ferie i Thailand, vil få problemer med indrejse til Danmark - fordi de ikke osse har husket at få det nye efternavn indført i deres Thai pas. ???????? Skal de nu i lufthavnen se papirer fra udlændingestyrelsen på at de har opholdstilladelse?????? Det er vel muligt at få ændret pigernes thaipas på den Thailandske ambassade i Danmark.!!!! Omend det er billigere i Thailand. Boet i Thailand - Cambodia - Myanmar siden 1994, heraf 8 år som guide.
"If you havnt been - you havnt live" |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 27/10-2004 14:30
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Hej John Jeg er lidt udforstående over det du skrev: Skal de nu i lufthavnen se papirer fra udlændingestyrelsen på at de har opholdstilladelse?????? Vi er lige hjemkommet fra Bangkok, min kone viste da bare sit pas med opholdstilladelsen, og så var den sk.. slået. John
john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| surin |
Lagt på d. 27/10-2004 15:16
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 938 |
det eneste man skal huske er at altid bestille billeten i det navn der står i passet og det uanset at hun har fået mandens efternavn man skal ikke vise andet end passet med gyldig visum/opholdstilladelse i lufthavnen |
|
|
|
| dkjohnt |
Lagt på d. 27/10-2004 18:25
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 273 |
Ja, det mener jeg jo osse, men det var fordi pescator skrev, "og da de så skulle hjem, stemte navnet i hendes pas og opholdstilladelse ikke overens med billetten." Blev helt forvirret, for de finder jo hele tiden på noget nyt i udlændingestyrelsen. Men hvad jeg faktisk mente var at mange måske glemmer at få ændret i deres Thai pas til det nye efternavn, og det kan måske så give nogle problermer siden. Boet i Thailand - Cambodia - Myanmar siden 1994, heraf 8 år som guide.
"If you havnt been - you havnt live" |
|
|
|
| falang yao |
Lagt på d. 27/10-2004 20:43
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1075 |
Hej dkJohn, Det er ikke nødvendigt at ændret efternavn efter giftemål. Min kone har beholdt sit pigenavn i passet og mit efternavn i bl. opholdstilladelse/ sygesikringkortet m.m. og der har aldrig været nogle problemer med det i de 9 år vi har været gift og rejste næsten hvert år. Jeg skal lige tilføje at hun beholdt sit pigenavn som mellemnavn,da vi blev gift. Som regel står der også Udlænding nr. og CPR nr. i passet . Sidste år på Thai Inter kontoret i KBH var der en dansk "mand" der vil have sin billet ændret til "Mette" og kunne ikke forstår at det blev ham nægtet, selv om rejste i dametøj og derfor følte det ydmygende at hedde "Peter.....". Pointen var at "han" ikke fik sin vilje, det var enten "Peter" eller intet. M.v.h., M.Rasmussen ![]() |
|
|
|
| Pescator |
Lagt på d. 27/10-2004 23:27
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 329 |
dkjohnt skrev: Ja, det mener jeg jo osse, men det var fordi pescator skrev, "og da de så skulle hjem, stemte navnet i hendes pas og opholdstilladelse ikke overens med billetten." . Hej John, Beklager forvirringen jeg hermed forårsagede. Hvad jeg mente var at hverken på hendes pas eller opholdstilladelse fremgik det navn der stod på hendes billet, og dermed var der jo lidt af et forklaringsproblem. Selvom der på hendes thailandske bat prachachon/bat Prajam dtua stod hendes rigtige navn på thai. Mvh Michael ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
|
| dkjohnt |
Lagt på d. 28/10-2004 07:43
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 273 |
Ja, man kan sgu hurtig blive bange når udlændingestyrelsen trykker den af med nye og umulige regler. Man skulle tro de har ansat folk hvis job kun er at lave så uhyrlige love og regler som muligt. Hvis jeg selv skulle hjem, med kone og barn - så er det jo ikke en familiesammenføring da vi jo allerede har boet sammen i 10 år. Jeg er bare en dansker der ønsker at leve sine forhåbentlige mange sidste år i sit hjemland. Og selvfølgelig med min familie. Men sikke jeg gruer for hvad problemer jeg skal igennem for at det kan lade sig gøre. Det virker som om det er komplet umuligt. Hører jeg ind under familiesammenføring eller hvad????? Er der nogen der ved det. Boet i Thailand - Cambodia - Myanmar siden 1994, heraf 8 år som guide.
"If you havnt been - you havnt live" |
|
|
|
| Pescator |
Lagt på d. 28/10-2004 09:35
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 329 |
Hej John, Jeg er absolut ikke den store ekspert på dette område, skal jeg skynde mig at sige. Jeg vil blot sige een ting omkring tilknytningskravet, idet jeg oplevede min kammerat have problemer omkring dette, da han har igennem 4 år været gift med en brazilianer og bosiddende i hhv. Brasilien og Mexico. De eller rettere konen kunne ikke umiddelbart få opholdstilladelelse i DK, idet deres deres største fælles tilknytning til et land var hhv. Bra. og Mex. Konen har kun været heroppe på ferie et par uger. Jeg kan forestille mig, at du og din kone vil opleve samme problemstilling omkring tilknytningskravet. Men som du selv siger, så ændrer reglerne sig løbende, og forh. til det bedre, således at danske statsborgere ikke skal ligge og slås med offentlige myndigheder for at kunne returnere til DK med deres familie. mvh Michael ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
|
| dkjohnt |
Lagt på d. 28/10-2004 20:53
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 273 |
Ja, der skulle jo nu allerede være lempelser vedr. tilknytnings kravet. Der var jo slet ikke sådanne regler da jeg rejste ud, og det må da osse være forkert at de mange udlandsdanskere der er rundt omkring i verden, (og det er mange tusinde) skal have så store problemer den dag de ønsker at vende hjem med deres familie Hvor er vi efterhånden henne. Jeg er godt klar over man prøver at dæmme op for de mange muslimer, men udlændingestyrelsen kunne altså godt nuancere det lidt sådan at Danskere med stort D, selvfølgelig skal have det nemmere ved at vende hjem til Danmark end en person der aldrig har boet her før. Alene i spørgeskemaet, vedr oplysninger om mig selv skal jeg svare om jeg kan tale Dansk, Hvornår jeg kom til Danmark første gang, har nær familie i Danmark osv. Tydeligvis minded på ikke Danskere der søger om opholdtilladelse. Der burde da være et spørgeskema for Danskere, men igen - man må ikke forskelsbehandle siger de. Men så vidt jeg ved, bliver der da forskelsbehandlet i alle andre lande i Verden, hvor landets egne borgere har fortrinsret. ( incl USA.) Danmark er da blevet et skørt samfund. Boet i Thailand - Cambodia - Myanmar siden 1994, heraf 8 år som guide.
"If you havnt been - you havnt live" |
|
|
|
| Spring til debat: |








. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 











. Det bliver ikke lettere selvom vi nu har kendt hinanden snart 4 år.
men vil lige fortælle om en oplevelse vi havde da vi ventede i lufthavnen:






