Se indlæg|
Thai forløb
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 16/11-2006 17:04
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Misvisende overskrift, men her er hvad jeg sigter til. Hvad jeg har lagt mærke til - og dermed er der selvfølgelig masser af plads til fejlfortolkning - er at Farang besøgende kommer i mindst 3 grupperinger: 1) indledningsvis fascination, som regel kombineret med forelskelse og med en efterfølgende kritikløs akcept af alt hvad der drejer sig om thailand. (du ifører dig sarong, Wai`er børn, åndehuse og tiltaler børn med Khun : ) 2) Stadig positiv, men en vågnende erkendelse af at livet ikke er lutter lagkage i thailand. 3) ensidig negativ, brokker sig over alt og alle i thailand, men stadig bor her eller rejser hertil???? 4) accepterer forskellene, sætter pris på forskellighederne og tager disse som udgangspunkt mens du drager fordel af hvad du har lært omkring kulturen. Dit indtryk kan selvfølgelig være meget forskelligt, og jeg vil sætte pris på at høre herom. mvh rinpoche Redigeret af rinpoche d. 16/11-2006 17:06 |
|
|
|
| yeya |
Lagt på d. 16/11-2006 17:10
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 359 |
Hvor vil du hen med dette. Det er jo MEGET subjektivt!!!! ??????? |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 16/11-2006 17:21
|
|
Som jeg sagde der er masser af plads til fejlfortolkning, no? Kom med dit input, korrektioner etc, det er værdsat. |
|
|
|
| Sparegrisen P7 |
Lagt på d. 16/11-2006 17:46
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 69 |
Hej Rinpoche, Passer da vist nogenlunde. Undersøgelser viser vist at udstationerede typisk gennemlever fire faser: 1. Lever først som turist. 2. Får et kulturchok. 3. En begyndende tilpasning. 4. Integration og tilpasning til forholdene. Hvis man da altså når så langt ![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 16/11-2006 17:59
|
|
Hej DD, Tak for dit input. Nu er størstedelen af brugerne her på dtw nok ikke udstationerede, vel næppe nogen overhovedet, men derfor er dine data da interessante nok. Hvad jeg fra tid til anden har undret mig over i denne sammenhæng, er tyske bekendt som jeg har, der har kommet i Thailand i en menneskealder, og som tilbringer størstedelen af deres tid med at brokke sig over alt thai og alt i Thailand, og som på trods heraf fremdeles vælger at bo her. ps, det skal ikke forstås som om at dette gælder specifikt for tyskere, blot at jeg har en del tyske venner. mvh rinpoche |
|
|
|
| torben mustang |
Lagt på d. 16/11-2006 18:12
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 81 |
Hej jeg går ind for nr 4. Dette var kun min mening, med mindre der er noget jeg har misforstået. Torben Mustang.
[mail][/mail]
|
|
|
|
|
Lagt på d. 16/11-2006 19:05
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
tjaaa tror sq jeg har været i alle 4 grupper ![]() Men i dag føler jeg at jeg har bevæget mig til trin 5 Where I don't give a shit anymore ![]() dsd |
|
|
|
| Ki Nuk |
Lagt på d. 16/11-2006 21:21
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 62 |
Hejsa Rinpoche... Jeg tror også, at jeg har været sådan lidt rundt i alle trinnene, uden dog at ende i DSD`s nr. 5. ![]() Da jeg kom hjem fra den første tur (3 uger) for ca. 1 år siden, og trådte ud i 7 graders varme og snuskregn her i DK, var jeg egentligt overbevist om, at Thailand det var alligevel ikke lige mig. Nu har jeg så været der 2 gange i år, og skal afsted igen, næste uge Og det er ikke fordi, jeg syntes at alt i Thailand er "bare så godt", bestemt ikke. Lige så lidt som jeg syntes, at DK bare er det fedeste land i verden; det er det bestemt ikke; vi har lige på 2 hinanden følgende dage hældt 2 mødre ud af landet... Beskæmmende.... Men der er nogle ting i Thailand, (udover min forlovede.. ) der pirrer min nysgerrighed nok, til at jeg finder landet interessant. Og det har næsten udelukkende med Thaierne at gøre. F.eks. den måde de "networker" på... Min forlovede kan bruge masser af tid, på at pleje sine veninder, og det gav også nogle små knuder på snoren, men da vi fik snakket lidt om det, blev problemet løst... Hun networker, og jeg hygger med en avis og lidt kaffe.... Baggrunden kan jeg sagtens forstå; måske den bagside af Thailand de færeste oplever; hvis man er nede og ude, er man virkeligt på (upassende ord)...Og så er der temperamentet.... uha uha.... De første ca. 25 ord kommer på højlydt, fejlfrit engelsk, hvorefter hun overtænder, slår over i Thai, og så er jeg på vej ud af døren.... Så tager jeg lige 4 gader rundt, og når jeg kommer ind igen, lyder det "Hello my dear, U okay ?".... Fascinerende... og også, indimellem, lidt skræmmende, at der er så meget krudt i den lille pige.... Noget helt andet er, at hun rent faktisk er meget opmærksom på de situationer, hvor der kan komme en lille "mislyd" imellem min baggrund, og dagligdagen i Thailand. Pudsigt du nævner wai; det var en af de ting hun høfligt, men bestemt forklarede mig lidt om, i forbindelse med at jeg skulle møde forskellige af hendes veninder`s famillie overhoveder.... De gamle piger i templet skulle også have en hilsen Og nu vi er ved templet.... Jeg har været der 2 gange, med min svigermor... Første gang gik jeg ind, med samme forventninger som hvis det var en dansk kirke, jeg skulle ind i, men jeg blev hurtigt klogere.... Ungerne lå og legede på gulvet med de her tingester af træ, de spærrer dørene med, en gadehund kom ind og lagde sig på gulvet, og et par småfugle fløj rundt, alt imens munken messede løs.Faktisk var det en, på flere måder, rar oplevelse for mig. Måske har det også noget med at gøre, at jeg igennem de sidste par år, har haft en voksende tvivl, om hvorvidt folkekirken er et sted jeg hører hjemme, men det er en rejse der først lige er startet, og vel egentligt ikke hører hjemme her.... Min forlovedes famillie hører hjemme i Songhkla, og vi er der så tit der er mulighed for det. Det er også her, hendes søn bor, sammen med svigermor. Og formodentligt her, vi kommer til at tilbringe meget af tiden fremover... Et par udsige oplevelser: Knægtens cykel var efterhånden så ramponeret, at den kunne trænge til en kærlig hånd... Så jeg slæbte den ned igennem den nærmeste større gade, for at finde en der kunne hjælpe med at få sat den sammen igen... Det lykkedes også; en marskandiser havde det rigtige udvalg af nøgler og skruer, og efter 1 times tid blev den helt fin igen.... 10 baht, og gutten der lavede den, brugte megen tid på at rende frem og tilbage efter den rigtige nøglestørrelse; istedet for bare at tage en håndfuld nøgler med ud, fra starten.... Når de går i sving, bliver der virkeligt gjort noget ved tingene.... ![]() Så havde jeg lovet at lave pandekager.... De første blev vist ikke så gode; de blev lavet i en wok på gasblus, men de smagte udemærket, og mange af dem blev pænt pakket ind, og distribueret pr. cykelbud (knægten) til dem der havde fortjent at smage.... Og en masse snak på Thai, hvor det eneste ord jeg fattede var "pancake".... Lidt pudsigt, og et mindre tilløbsstykke i den lille soi.... ![]() Dagen efter vi var blevet forlovet, blev vi halet ind foran en lille gammel kone, fra nabohuset, der lige ville give os et "good word" med på vejen... Så jeg måtte knæle sammen med fruen, foran den gamle, og højtideligt love, at jeg ikke ville banke hende, og være meget tålmodig... Nu ved jeg selvfølgelig ikke, om min forlovede selv flettede det her med "at banke" ind, men jeg syntes det var en sød lille oplevelse.... Nå, inden det bliver en roman.... Der er mange ting i Thailand der er fascinerende, pudsige, sjove, triste og kedelige, og jeg vil blive ved med, at vende tilbage dertil, men en drøm om at slå mig ned i landet, har jeg ikke. Måske for en kortere periode, men ikke permanent. Måske det kan blive til nogle gode lange ferier, når jeg engang skal pensioneres, og indtil da, skal konens hjemve selvfølgelig også plejes.... mvh... Ki Nuk ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 17/11-2006 05:45
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Davser Ki nuk Ja det var en dejlig opløftende novelle Jeg mener at du har været en af dem som virkelig har fået en på opleveren,rigtigt dejligt at høre. Jeg håber at du/i stadig får en ny en på opleveren sammen i fremtiden bamsen |
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 17/11-2006 12:39
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
Rinpoche! Der er en hel del ....jo der er da meget rigtigt i din opremsning. Jeg sprang hurtigt No 3 over. Har forlængst stoppet alle forsøg på at få Thaier til at lave thing på min måde. Ex. I foråret skulle vi have fældet et ret stort longantræ, fordi det stod for tæt på huset. Fint nok spørger "onkel Gaew", som kommer med sin machete! Træet var godt 10m højt så... jeg holder kaje og henter reb til at styre med, drikkevand og myregift. Na Gaew er lidt mindre end mig, 1m60 vel, på min alder ca 50, af med sko og op i træet... ikke mig, men ham. Myrene fik et ordentligt pulver og han begyndte at hugge lidt store grene her og der. Tiden går, han får hentet en sav til de endnu større grene. Ungerne slæber grenene væk efterhånden. Lang vej igen, heldigvis kommer xx forbi med en tomands skovsav. Der saves stammen er tyk ... det tager sin tid, en mand og to drenge holder tot så træet kan styres væk fra huset når det falder... det knaget og pludselig falder det, heldigvis det rigtige vej. Det er en ordentlig stamme der ligger i indkørslen! Næste morgen kommer 5 mand i en gammel pick-up: Skovbetjenten med kædesaven, ham til at betjene saven,en til at køre bilen og 2 til at se på/slæbe træ. I løbet af ½time er træet skåret op og læsset på pick-up'en.. Na Gaew står og ser på mens han smiler! Se hvad jeg ikke forstår er : Hvor hulan var kædesaven henne dagen forinden? For 10 år siden var jeg måske nok blevet sur, nu smiler jeg og tænker nåh, det er Thaiways leave it.. Det er vist stadie 4 ![]() |
|
|
|
| Julie og Sophie Mali |
Lagt på d. 17/11-2006 13:09
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 9 |
Ja du har ret. 1) Naar jeg var i DK og min forlovede var i Thailand opsoegte jeg alt hvad der mindede om Thailand, spiste thaimad og synes jeg saa thaier overalt i KBH. En dag da jeg koerte i tog forbi ambassaden paa Norgesmindevej waiede jeg naesten til flaget i deres have... Jeg var forelsket, baade i min kommende mand og landet. Har dog aldrig waiet boern og tiltalt dem Khun, der er dog graenser, men baerer gladeligt sarong stadigvaek ![]() 2) Ja den gruppe var jeg i for et par maaneder siden. Har netop startet Phato Rainforest Tour med min kaereste og 2 andre partnere. Der er sikkert andre paa denne website der vil kunne genkende at man som selvstaendig ikke lige faar succes med det samme. Og da jeg "kun" er 22 aar, har jeg ikke haft et langt arbejdsliv til at spare sammen i. Det her ER mit arbejdsliv og derfor lever jeg paa lige fod med thaierne istedet for at kunne haeve en velfortjent pension eller tjene en fx. fornuftig laerer loen. 3) Derfor kunne jeg godt havne i 3' eren men har istedet taget konsekvensen af mit valg. Desuden er det pga. min alder (24-aarsreglen) umuligt at bosaette mig i DK selvom min forlovede er 30. Hvis jeg vil leve sammen med ham maa jeg bo i Thailand. Saa alt i alt kan man sige at kaerligheden har faaet mig til at springe 3' eren over. 4) Og jeg er nu derfor landet i kategori 4 hvor jeg laerer sproget og southern dialect og hvor jeg tager Thailand som Thailand nu engang er. Betagende.Traettende.Religiost.Klasseinddelt. Kontrastfyldt. |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 17/11-2006 14:24
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
deepseadivers skrev: tjaaa tror sq jeg har været i alle 4 grupper ![]() Men i dag føler jeg at jeg har bevæget mig til trin 5 Where I don't give a shit anymore ![]() dsd Jeg er vist naaet helt til trin 6: Erkendelsen af at Thailand er for thaierne. THAI RAK THAI RAK THAI RAK THAI RAK THAI......... Men nogle af dem er da soede nok ![]() |
|
|
|
| birkedhoj |
Lagt på d. 17/11-2006 15:25
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 738 |
Ja det er så en ny og rar tråd der er sat i gang her af rinpoche. (et af de medlemmer jeg holder af..) Jeg og min frue har rejst i Caribien, ISLA DE MAGARITA. 2001-05 og så sidste år første gang til Thailand. Vi Rejser igen 26.01.07 og glæder os. Men jeg savner nu alligevel det spanske temprament. Det er lækkert at blive opvartet i hoved og.. I Thailand. Søde Mennesker; Men nok lidt for høflige. Punkt 1. Ja jeg er fasineret over skønheden i landet, og som du skriver forelsket (jeg har kun oplevet Phuket ) i Thailand. Nu har jeg kun mulighed for en 3-ugers ferie pr. år. Så jeg tænker,glæder,håber,ønsker mig meget resten af året. Jeg Kan først svare på nr. 2 til februar ; men et er sikkert der er stor glæde og kærlighed til både Thailand og Venezuela. Der er bare så stor forskel på de to kulture. De fire rejser til Margarita har nu ikke givet mig negative oplevelser som nr. 2,3,4, og forhåbentlig aldrig som nævnte nr. 5. I må alle have gode rejser hvor til i end lander. Ole. |
|
|
|
| somkid |
Lagt på d. 29/11-2006 07:24
|
|
Begynder ![]() Antal indlæg: 8 |
1) hmm..same 2)same 3)same 4) kan kun finde et "ordentligt" (....jeg proever ikke at spille smart, mener bare at vi alle har vores egne personlige ambitioner med hensyn til job ) i Indien, og ikke Thailand Kommer tilbage til Thailand paa ferie masser af gange, og hver eneste gang er det som at komme tilbage til civilisationen. Ville oenske det var lidt nemmere at finde et godt (...same) job i Thailand. ...og nogen gange, naar jeg paa diverse forums ser folk blive irriterede over ting i Thailand, taenker: kom til Indien! saa vil du ikke vaere irriteret naar du kommer tilbage til Thailand. ![]() Somkid |
|
|
|
| ben |
Lagt på d. 29/11-2006 10:25
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 438 |
Jeg startede paa 2) (men boede allerede i asien) og roeg saa direkte til 4) efter et stykke tid, fra mit foerste besoeg i THailand for snart 15 aar siden. Livet er for kort til at rende og brokke sig. ![]() Skaal! Redigeret af ben d. 29/11-2006 10:26 |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Kommer tilbage til Thailand paa ferie masser af gange, og hver eneste gang er det som at komme tilbage til civilisationen. Ville oenske det var lidt nemmere at finde et godt (...same) job i Thailand.