Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
|
Drikkepenge.
|
|
| kanut |
Lagt på d. 19/11-2006 14:40
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 601 |
Det er lidt øv når jeg flere gange har oplevet turister som går helt amok med drikkepenge. På stable lodge oplevede jeg at den flinke vagt som var på hotellet, hjalp et ældre ægtepar ned med deres kufferter, ca 35 meter, den venlige ældre herre havde lige 400 bath klar for tjenesten. Og i Hua-Hin var 300-500 Bart almendeligt for selv små ydelser. Jeg mener, man kan jo ikke være med på den båd, jeg har et par gange oplevet skuffede mennesker , når jeg rigtig rev mig , og gav 20 % oveni regningen. MAN ARBEJDER FOR AT LEVE
MAN LEVER IKKE FOR AT ARBEJDE ![]() |
|
|
|
| Locturian |
Lagt på d. 19/11-2006 15:20
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1383 |
Det er da meget normalt at flotte sig og dele ud af godterne når man er på ferie, det er lidt andet når man er hernede tit....
|
|
|
|
| kanut |
Lagt på d. 19/11-2006 16:10
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 601 |
Personligt syntes jeg ikke at det er klogt. Det giver jo et forkert indtryk af turisterne der kommer til landet, ikke alle har muglighed for at smide penge om sig på den måde. jeg betalte 60 bart fra rutebil stationen til Leng Gesthaus i Hua-Hin, en anden betalte rask væk 200 bart for den samme tur. det er sku da dumt, det skævvrider hele systemet. MAN ARBEJDER FOR AT LEVE
MAN LEVER IKKE FOR AT ARBEJDE ![]() |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 21/11-2006 11:23
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
20 Bath er det normale beloeb man giver i drikkepenge. Lad vaere med at give mere. De forventer ikke mere, men hvis man alligevel giver mere taenker de bare...bar farang...mens de smiler fra oere til oere. (tosset vesterlaending) For 20,- bath kan man spise et maaltid ved et gadekoekken. Og her er maden ioevrigt meget bedre! |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 21/11-2006 12:42
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Det hedder farang Bar, ordstillingen er omvendt på thai. Bar Farang betyder en Farangs bar ![]() |
|
|
|
| lindegaard |
Lagt på d. 21/11-2006 12:55
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 332 |
ja de rige turister kan rigtigt... det er bare synd det ødelægger hele systemet... for os andre....
omne ignotum pro magnifico
"everything unknown appears magnificent" |
|
|
|
| solmand |
Lagt på d. 21/11-2006 14:34
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 320 |
hmm man skal jo bare lige tænke lidt på hvad de tjener pr mdr og så ikke overdrive selvom det er en form /del af deres løn..det fremmer intet godt.....![]() solmand Thailand er et godt sted at tag til.og de har dejlige søde kvinder men næsten umulige at få herop pga vores defekte lovgivning.............
|
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 22/11-2006 07:52
|
|
rinpoche skrev: Det hedder farang Bar, ordstillingen er omvendt på thai. Bar Farang betyder en Farangs bar ![]() Ordet bar betyder tosset/skoer/sindsyg En bar man gaar til for at drikke alkohol hedder lan/laan paa thai. Bar i denne forbindelse er et impoteret ord fra engelsk. Farang ben bar = vesterlaendinge er tossede. Nee farang ben bar = den/denne vesterlaending er tosset. Took farang ben bar = alle vesterlaendinge er tossede. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 22/11-2006 09:47
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Nice try, men en Raan staves iøvrigt med R, er blot fællesnævneren for en forretning og ikke en bar. En bar hedder en bar: บาร์ og ikke nogetsomhelst andet. บ้า = skør, både staves og udtales anderledes. Faldende tone, hvorimod en bar er med alm. tone. Jeg kan se ud fra dine eksempler at du ikke er blevet introduceret for classifier/counters. Så det korrekte vil være Farang pben bar farang khon nee pben bar farang took khon pben bar |
|
|
|
| ben |
Lagt på d. 22/11-2006 10:45
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 438 |
Lad nu Thai sprog diskussionen foregaa i sprogfurummet. ![]() Mht. drikkepenge er jeg enig i at 20 Baht (og hvad der ellers er af moenter) er meget passende i de fleste tilfaelde. Hvis rigtig fint sted giver jeg maaske lidt mere (hvis servicen var god) men typisk har de steder allerede 10% service charge - saa jeg ser ingen grund til at poste mere ud end noedvendigt. Gade-mad giver jeg normalt ikke drikkepenge for, da jeg aldrig har set en Thai goere det.En purser/vagt der tager min taske ved et hotel nogle faa meter giver jeg som regel ikke. Taenkte lige; hvis de haandterer 100 gaester pr. dag og alle gav 200 Baht, saa ville de tjene 600.000 Baht om md i drikke penge alene! Selv hvis kun 20 Baht per person er det 60.000 Baht/md. Skaal! |
|
|
|
| Locturian |
Lagt på d. 22/11-2006 12:42
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1383 |
Ben, typisk går drikkepenge til en fælles kasse, og bossen indkassere det meste, hvorefter de ansatte får % af det. Ihvertfald på steder, hvor der er flere ansatte - Gælder naturligvis ikke taxier mv., men på hoteller, restauranter, diskoteker mfl.
|
|
|
|
| nicefarang |
Lagt på d. 22/11-2006 12:56
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 420 |
Hvad plejer I at betale når en hotelansat bærer kufferterne op, tjekker tvet og viser hvordan aircon virker osv (på 400-600 bt hoteller) ? |
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 22/11-2006 15:29
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
-De få gange jeg kommer på hotel, suk! 20-50 penge, men jeg er også både bar bar og bor bor ![]() |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 22/11-2006 15:44
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
hæ hæ nu var det jo hr. skolelærer der skrev det-- altså ud fra bruger navnet..... hvis det da er skrevet forkert ![]() Lan - laan.. det er en forretning og sælger de mad er det lan ahan.. osv osv.. læs hvad Pinpoche skev.. han ved lidt om det.. Og ja en beer bar er en... bar beer her ude.. Og det er kun en bar beer hvis de også har damer på programmet....... det med tosset.. ja det kan godt skrives på samme måde, men jeg ville nok skrive.. bah - bahh altså ud fra udtalen Ok og så til emnet.. drikke penge.. ja men som I dag jeg var i bkk.. tog en taxi og prisen ved jeg er ca 60 thb.. de første sagde 100.. et stort smil og videre--- næste forsøg han startede bare taximeteret og jeps. 67 thb.. han fik 80.. og sørme så han hold udenfor og ventede på jeg skulle samme vej tilbage.. han fik 80 igen... han lavede 160 på ca 45 min.... her I lopburi er en dagløn 152 thb- Tænk som i Danmark, når man giver drikkepenge. sværere er det da ikke.. Le-si |
|
|
|
| Sparegrisen P7 |
Lagt på d. 22/11-2006 21:52
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 69 |
I min lille ”Dictionary” er det skrevet som: bâa. Normalt betaler jeg 20 baht i drikkepenge rundt omkring. Bedre hotel: 40 baht. Gider ikke blive betragtet som ovenstående. Le-si! taxa’en skal vel også lige have dækket benzinudgifter mv. ![]() |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 23/11-2006 11:35
|
|
Der findes utallige maader at stave og skrive phonetisk thai paa. Thaierne kan ikke finde ud af det selv, saa hvorfor goere sig til ekspert her paa DTW. Og det hoerer til i sprogforumet! 20,- Bath,- i drikkepenge paa restaurant. Ingen drikkepenge ved spisestederne paa gaden. (Et maaltid koster typisk 20-30 Bath) Paa hotel kan man ligge lidt drikkepenge paa vaerelset den foerste dag. Saa faar man gerne god service, da der jo nok er udsigt til flere drikkepenge Man kan saa ligge lidt igen inden man tjekker ud.Man skal ikke give penge ud til hoejre og venstre. Man skal kun give drikkepenge naar nogen har udfoert en service. |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 23/11-2006 11:37
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
hæ hæ Ding dong, selvfølgelig skal han det, men tak for sidst i øvrigt.. jeg måtte hjem i utide da der blev ringet at foderet var væk og hunden gik ude.. jeg så godt du lavede en smilie... I dk er en netto dagløn vel omkring de 500 / her 200--- En taxi har nemt 50 kunder om dagen... 20 thb i drikke penge x 50... 1000 thb.. fedt.. tænk hvis alle gav 50 kr i drikkepenge x 50.. så er jeg på vej tilbage og køre taxi i DK et par mdr om året.. .Jeg har kørt taxi i dk i mange år og så nemt falder pengene heller ik.. Ja 20 thb er måske små penge når man kommer med udenlands valuta.. men se det i forhold til hva de tjemer.. le-si |
|
|
|
| Chatten |
Lagt på d. 23/11-2006 11:45
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 127 |
jeg giver altid 20 bath til dem der insisterer på at bære min taske (ville nu hellere gør det selv) og min 20 bath når vi er ude og spise. giver mere vis maden og/eller betjeningen er god. men aldrig over 50 bath! på barer giver jeg også kun 20 bath medmindre jeg får en rigtig god betjening. og så giver jeg dem pengene i hånden så hun kan stikke dem i lommen. plejer ikke at give noget på hoteller, hverken når jeg ankommer eller når jeg forlader stedet igen. taxiaer runder jeg op til nærmeste runde beløb så det passer med jeg skal have sedler tilbage. ingen grund for mig at have mønter, dem tager konen alligevel og gemmer.. har prøvet at sige til hende at jeg vil give dem til de fattige på gaden, men så siger hun bare at hun også er fattig |
|
|
|
| sabai sabai |
Lagt på d. 24/11-2006 12:25
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1258 |
Hvornår og hvor meget man skal give i drikkepenge afhænger af venlighed , hjælpsomhed . service o.s.v. Men aldrig mere end højst 20 baht ! Dem der bestemt IKKE skal have drikkepenge er dem der giver 35 , 1 baht mønter tllbage på en hundrede lap . når man køber noget til 65 baht !! Det samme gælder den danske taxi-driver der sidder og roder i sin møntpung i 5 minutter !! han skal IKKE have en krone !! [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung ! |
|
|
|
| kro90 |
Lagt på d. 24/11-2006 12:36
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 561 |
Jeg kan ikke forstå, at det er så stort et problem med drikkepenge. Hvis man nu giver det samme som i Danmark, altså forholds mæssigt, så er det vel ok. Betaler normalt selv ca. 20 bath til taxi, alt efter turens længde og den service jeg får. På hotel 20- 30 Bath til den der tager slæbet med kufferterne. 40 - 50 bath til rengøringen den første nat, hvis jeg altså skal være på hotellet i flere døgn, så er man sikker på god rengøring, pænt redt seng, en blomst, og ekstra vand. Hvis jeg kun har een nat på hotellet så er det 0 bath. Kim
|
|
|
|
Side 1 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

for os andre....