Se indlæg
 Udskriv debat
Advarsel ny regel væsker
jens
Nu er det slut med at købe spiritus i Bangkok og medbringe den i håndbagagen hvis man har en mellemlanding i EU.

Særligt for transferpassagerer, der ankommer fra lande uden for EU
Hvis du ankommer til Københavns Lufthavn fra et land uden for EU og skal rejse videre med fly (transfer), skal du igennem sikkerhedskontrollen. Vær opmærksom på, at der her gælder de samme begrænsninger på væsker, som ved anden afrejse fra lufthavnen.

Passagerer, der er i transfer i lufthavnen, kan altså ikke medbringe eksempelvis flasker med spiritus eller parfume på over 100 ml, og det samlede antal beholdere pr. passager skal kunne være i en plastpose med et rumfang på én liter.

Det er dog tilladt at medbringe væsker, der er købt om bord på et fly fra et EU-luftfartsselskab.

Dette gælder også i andre lufthavne har lige fået melding om en der måtte aflevere sin dyre whisky i Frankfurt da den var købt uden for EU.

MVH
Jens

claus31130
ja så kan de jo da ligeså godt luke spritbutikkerne i lufthavnene efterhånden......

http://www.cs-web.in.th/
det er endnu intet problem at flyve ud af thailand med væske, du kan tage alt det du kan bære med dig, så længe du skal til direkte dk Pfft, når man lander ude i terminal c, står personalet endnu parat med plastikposer, hvis man skal videre, men det er klart som jens siger, flyver man med klm, finn, swiss ogsåvidere, så skal man holde sig til reglerne

kanut
Ja, jeg fik lige snuppet 2 dåser cola i finland, da vi var på vej hjem sidst, godt jeg havde sprutten i den store kuffert. puu-ha.
MAN ARBEJDER FOR AT LEVE Cheers MAN LEVER IKKE FOR AT ARBEJDE Pibe

mugge
Da vi skulle hjem her den 15/12 fra BKK med thai spurgte jeg thai omkring dette,deres meninger var nu ret delte og man kunne se at de heller ikke lige vidste hvad regelen var. Men vi købte sprut og der var ingen problemer,vi mødte heller ingen velkomst i Kastrup med poser,kun en pasbetjent der sagde godmorgenGrin.
Så tja jeg tror man må spørge dem igen til februarWink
Redigeret af mugge d. 29/12-2006 08:50

Linepigen
Nu arbejder jeg så med det til hverdag, og kan derfor oplyse.
Hvis du kommer til Danmark er der intet problem. Hvis du skal flyve videre fra Danmark både indenrigs og udenrigs gælder det, at hver person maksimalt må medbringe 1 liter væske. Man må ikke medbringe beholdere hvori der kan være over 100 ml., men man må altså gerne have f.eks. en parfume med 50 ml og en parfume med 100 ml med. Hvis en beholder kan have mere end 100 ml. i sig men ikke er helt fuld gælder det samme, man kan ikke medbringe den.
Mht. at købe spiritus og kosmetik/hudpleje i diverse lufthavne kan det sagtens stadig lade sig gøre, så længe man kan få butikken til at plombere varen.
Når man går igennem security kontrollen skal man tage alle væsker op af tasken, også selv om det er pakket i poser på forhånd.
Håber, at det hjælper lidt, og så god tur Wink

Line

pdrhan
Hvis man er i transit i KBH´s lufthavn og skal videre med fly til et eller andet sted i europa kan jeg ikke se der er noget i vejen med det da du ikke skal igennem sequrity check da du er indenfor "området" allerede og eks lander i T3 og skal videre fra T2 er du stadig i transit og har ikke forladt området....og kan gå direkte til den gate hvorfra flyet afgår
Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
i194.photobucket.com/albums/z48/pdrhan/pdrhn2.jpg

reglerne er som Thamawat skrev.
når man lander i terminal 3, så har man 3 muligheder, enten af flyve videre fra terminal 3, og så kan man havde det med man har løst til. man kan også gå direkte til bagage, hvilke nu forgår i et lukket system, hvor man ikke kommer ind i shengen terminalen, til sidst kan man gå ind i shengen terminalen, der for man i forbindelse med paskontrollen tjekket sin bagage, og det er der de endnu deler poser ud.

Rejsebranchen: Sikkerhedsregler er blevet absurde

http://politiken....222102.ece

Ud med plastikposen til parfume, og ind med fornuften. Rejsebranchen bakker lufthavnschef op i kritik af den forhøjede sikkerhed i luften.

Rejsebranchen mener, at myndighederne overreagerer vildt i deres forsøg på at terrorsikre luftfarten. Reglerne generer passagererne, sinker trafikken, og er fuldstændigt virkningsløse.

»Det har taget overhånd nu, og jeg mener, at de seneste regler er ren overreaktion. Man kan ikke tjekke alting. Det er for eksempel stadigvæk muligt at købe toldfrit. Hvad skal forhindre mig i at købe en flaske stærk sprut, hælde den udover sæderne i flyet og sætte ild til dem med en lighter?«, siger Star Tours salgsdirektør Stig Elling, til Politiken.dk.

De mange nye regler giver gener, og gør reelt passagererne mere utrygge, mener salgsdirektøren, og det giver salgsdirektør i Sterling Stefan Vilner ham ret i.

»Det er fuldstændigt grotesk, og minder efterhånden mest om absurdteater. Man ved jo ikke om man skal græde eller le, når man ser passagerer stå på række med deres sko i den ene hånd, imens de holder bukserne oppe med den anden, fordi de har fået taget deres livrem, samtidig med at de forsøger at holde en gennemsigtig plastikpose med deres tandbørste«, siger Stefan Vilner.

Toldfri brandbombe til salg i lufthavn
Elling fra Star Tour og Vilner fra Sterling er ikke de første, der tager hul på bylden om de irriterende sikkerhedsforanstaltninger.

Direktør for Københavns Lufthavne, Niels Boserup, fremsætter i dag lignende kritik, ligesom SAS-piloternes formand Mogens Holgaard, også stiller spørgsmålstegn ved det, han kalder »knopskydninger og løse direktiver«.

Og det er de såmænd enige i i det familieejede Falk Lauritsen Rejser i Herning, der i år sender 100.000 danskere sydpå.

»Jeg er meget på linie med kritikken. Det er simpelthen blevet for meget. Terrorister vil altid kunne finde en måde at ramme flyvningen på, hvis de vil. Alle de regler generer vores passagerer, og er stik imod det der ellers sker i verden, at det er blevet nemmere og hurtigere at rejse«, siger administrerende direktør Søren Falk Lauritsen, som understreger at sikkerhed selvfølgelig er vigtigt.

»Men for eksempel de nye håndbagage regler er et godt eksempel på en overreaktion. Jeg ved ikke, hvor meget de danske politikere har haft at sige til den sag i Bruxelles, men herhjemme har vi i hvert fald ikke hørt meget til deres holdning til reglerne«, siger den administrerende direktør til Politiken.dk.

Luftfart bliver aldrig sikker
Hos brancheorganisationen Danmarks Rejsebureau Forening finder sekretariatschef Lars Thykier de nye sikkerhedsforanstaltninger direkte absurde, især fordi man når som helst kan sætte sig ind i et IC3-tog eller en HT-bus med et bombebælte om livet.

»Hvis man virkelig vil bringe et fly ned, så vil man altid kunne det. Lufthavne er enorme arbejdspladser, som ikke kan holdes sikre, for slet ikke at snakke om al luftfragten. Og hvis det endelig skulle være, kan man jo bare stille sig for enden af landingsbanen med et almindeligt håndvåben. Skulle begrænsning af tandpasta og lightere virkelig være terrorbegrænsende?« siger Lars Thykier til Politiken.dk.

Han har på trods af at han har deltaget i diverse sikkerhedsarbejdsgrupper, aldrig kunnet få et reelt svar på, hvad plasticpose-reglen skal gavne, og mener at der er tale om rent EU-diktat.

»Den eneste, der har været involveret i det her, er Flemming Hansen (trafikminister, V, red.). Reglerne kommer fra England, der i højere og højere grad bestemmer EU’s politik på terrorsikkerhed, fordi deres efterretningstjenester er velrenommerede. De får reglerne fra USA. Kan det virkelig være rigtigt, at bare fordi USA laver regler, så skal vi kalkere dem? Det giver os grå hår i hovedet i branchen. Jeg synes vi skal stoppe for nye regler, og spørge os selv, hvor den sunde fornuft er i det her«, siger sekretariatschef Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening.

Der mangler risikoanalyser
Hele branchen hilser i det hele taget formand for sammenslutningen af internationale lufthavne (ACI) og direktør for Københavns Lufthavne, Niels Boserups, kritik af den forhøjede sikkerhed, velkommen.

»Jeg savner risikoanalyser, før man begynder at indføre restriktioner, som i mange tilfælde slet ikke står mål med resultatet, og som skaber frustrationer hos passagererne, der ikke kan forstå, hvorfor man gerne må tage én men ikke to lightere med i håndbagagen, og hvorfor man skal tage skoene af i security i én lufthavn, men ikke i en anden, siger Niels Boserup ifølge Ritzau.

Han mener, at det eneste reelle tiltag i den forhøjede luftfartssikkerhed, er at døren til flyenes cockpit aflåses under flyvningen.

Senere på året bliver også håndbaggagens præcise tilladte størrelse indføjet i reglerne. Se de nye regler for håndbaggage her

http://www.cph.dk...bagage.htm

Redigeret af d. 06/01-2007 07:13

Spring til debat: