Se indlæg|
15-årige Kristian fange i Thailand
|
|
| nicefarang |
Lagt på d. 13/01-2007 01:24
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 420 |
Solferien i et thailandsk paradis er lige nu et frygteligt mareridt for en dansk familie. De kan ikke komme hjem. Lærerparret Susanne og Hugo Hesseldahl og deres 15-årige søn Kristian er havnet som gidsler efter en tragisk jetski-ulykke på det ellers så paradisiske thailandske feriested Cha Am. Det skriver B.T. lørdag. http://www.bt.dk/...120374/0/A Redigeret af d. 13/01-2007 02:45 |
|
|
|
| Locturian |
Lagt på d. 13/01-2007 02:07
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1383 |
Neeeeeeeeeej, jeg var ved at sælge den nyhed til Ekstrabladet i forgårs! Så har de selv opsnappet den åbenbart, crap... ![]() Jeg hørte om det via en bekendt, hvis ven er advokat for familien hernede... |
|
|
|
| Locturian |
Lagt på d. 13/01-2007 03:10
|
|
Som jeg har hørt det, var det den 15 årige der styrede jet-skien, men hvad ved jeg... ![]() Jet Ski's er nogle utrolig kraftige og ubarmhjertige maskiner, og det undre mig, at man ikke skal have licens til at køre på dem. Det er langt sværere at tøjle sådan en, end det er en knallert... Og alligevel skal man have kort til sidstnævnte. Kan være det er med til at få øjene op hos folk, så de tænker sig om en ekstra gang, inden de sender deres børn/unge ud på jet-skis... |
|
|
|
| kanut |
Lagt på d. 13/01-2007 04:16
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 601 |
I sommer da min kone og jeg var i hua-Hin, var det en naturlig ting at jet-ski drønede rund mellem de badene. det har resulteret i at vi ikke gider tage til Hua-Hin mere, vi søger nye stede, men det bliver svære og svære. Hilsen Kanut MAN ARBEJDER FOR AT LEVE
MAN LEVER IKKE FOR AT ARBEJDE ![]() |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 13/01-2007 05:55
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Har set tilsvarende op til flere gange paa Phuket i de 2,5 aar jeg boede dernede. Det er en vaere redelighed, der er svaer at komme ud af. Jetski operatoeren bestikker politiet, saa de kan paasta hvad som helst, og slippe afsted med at drive deres "forretning", uden at vaere i besiddelse af forsikringer m.m. |
|
|
|
|
Lagt på d. 13/01-2007 11:22
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
det er ikke en rar sitation de sidder i, uden om jeg ved om det hjælper, så kunne de jo kræve en moderstatining for påkørsel på åben hav, man bliver tit overresket over hvad man kan gøre i thailand, men ok det vil trække sagen i endnu mere langdrag. politiken skriver noget om 6 ugers ekstra ferie. så der er håb forude http://politiken....225426.ece 15-årig dansk dreng tilbageholdt i Thailand Solferien i et thailandsk paradis er endt i et mareridt for en dansk familie, efter at sønnen er involveret i en dødsulykke på vandscooter Af Nina Cederberg Send artikelPrint artikel Lærerparret Susanne og Hugo Hesseldahl og deres 15-årige søn Kristian er havnet som gidsler efter en tragisk jetski-ulykke på det thailandske feriested Cha Am. De skulle have været hjemme i tirsdags, men de kan ikke få deres 15-årige søn med, skriver BT. Søn involveret i dødsulykke Den ulykkelige situation er opstået, efter at sønnen Kristian uforvarende har været involveret i en kollision på vandet under en tur på en lejet jetski - vandscooter - ud for den populære badestrand. På tragisk vis kæntrede et ungt kærestepar på en anden vandscooter i ulykken, og en 23-årig mandlig kinesisk turist, som sad forrest og styrede, er efterfølgende død af sine kvæstelser. Passet er inddraget Det barske thailandske retssystem kører nu på de høje nagler, og Kristian Hesseldahl er tilbageholdt af myndighederne, idet de har inddraget hans pas. »Vi har det ganske simpelt ad helvede til. Vi holder sammen og forsøger at støtte hinanden alt det, vi kan, men det bliver sværere og sværere, som tiden går, for nerverne er tyndslidte. Både Kristian, Susanne og jeg selv er meget hårdt mærkede af det her«, siger en næsten grædefærdig Hugo Hesseldahl. Dommer: Det var en ulykke »En dommer har afsagt kendelse om, at der var tale om en ulykke og ikke en bevidst handling«, siger Hugo Hesseldahl. Alligevel er den 15-årige Kristian konstant til afhøringer hos politiet. Imens venter myndighederne på en obduktion af liget. »Vi har fået at vide, at der kan gå helt op til seks uger, inden vi hører noget«, siger Hugo Hesseldahl. Familien får hjælp fra den danske konsul og ambassaden i Bangkok, der har skaffet en thailandsk advokat. Men familiens forsikringsselskab kan ikke hjælpe dem, da rejseforsikringen ikke dækker ulykker med de populære jetski. Redigeret af d. 13/01-2007 11:32 |
|
|
|
|
Lagt på d. 13/01-2007 12:00
|
|
Ja så det jo spændende at se om ul er ligesom da de skulle hjælpe James.Ja jeg spørger bare, for hvis det er den hjælp de får kan de jo sidde i mange år. Ps Tænkte det nok.. Nu her i tv2 nyhederne udtalte ambasadøren at de var nød til at overholde de thailanske love selvom politiet har erkendt det er en ulykke og der kunne gå 6 til 8 uger med undersøgelser. Redigeret af d. 13/01-2007 12:09 |
|
|
|
|
Lagt på d. 15/01-2007 21:32
|
|
Kun en tåbe frygter ikke havet! Swede arrested after fatal Jet Ski accident on Jomtien Beach. Police Lieutenant Colonel Egadit from Dongtan Police Sub-Station was called to Jomtien Beach in front of Soi 9 over the weekend to investigate an accident involving a Jet Ski and an inflatable boat which claimed the life of a Thai man. We begin at the Bangkok-Pattaya Hospital where Medical staff admitted Khun Niwat aged 26 with a serious head injury. Moments later a further rescue ambulance arrived containing the body of Khun Wirawit aged 18 who sustained a fatal head trauma. Back at the crash site, Police spoke with the driver of the Jet Ski, Mr. Jarko Kalevi Huovinen aged 37 from Sweden who Police suspect was in a drunken state. He sustained only minor cuts and bruises in the collision. The driver of the speed boat which was towing the inflatable device carrying the Thai men, Khun Mondree aged 21, mentioned that he was about to return to the shoreline when the Jet Ski approached at speed and failed to see the boat and a high speed collision took place. For now, Mr. Huovinen has been placed under arrest and is facing charges relating to the accident. It is not clear if the Jet Ski operator will also face charges relating to allowing the Jet Ski to be taken out by a man who was suspected of being drunk -Pattaya City News Monday 15th January 2007 |
|
|
|
|
Lagt på d. 16/01-2007 19:56
|
|
Låner 500.000 kr: Nu kan Kristian komme hjem Forsikringsselskab tilbyder Kristians far og mor 500.000 kr., så de kan komme ud af Thailand. Efter et mareridt i Thailand synes der nu ikke længere at være så langt hjem til Danmark for 15-årige Kristian Hesseldahl og hans forældre, Susanne og Hugo. I går tilbød deres forsikringsselskab, Lærerstandens Brandforsikring, at låne dem 500.000 kr. Pengene skal bruges til den erstatning, som forældrene til en 23-årig kineser, der døde i en vandscooter-ulykke med Kristian Hesseldahl som den anden part, kræver. En thailandsk dommer har fastslået, at Kristian Hesseldahl er uskyldig, men de thailandske myndigheder nægter fortsat at udlevere hans pas. Det skyldes, at ifølge thailandsk lov har den kinesiske familie ret til erstatning, men erstatningen kan først udbetales, når obduktionsrapporten er færdig. Tager seks-otte uger Det kan tage seks til otte uger. Siden den 3. januar har familien Hesseldahl ikke kunnet forlade Thailand. - Lærerstandens Brandforsikring har kontaktet SOS International i dag (mandag, red.) og sagt, at de vil betale vores hjemrejse og låne os 500.000 kroner, siger Susanne Hesseldahl fra Hua Hin. Søndag flyttede den danske familie ind på et danskejet pensionat, hvor ejeren lader dem bo gratis. Udover forsikringsselskabets lånevillighed bød mandagen også på endnu en god nyhed. Den danske konsul i Thailand har bedt politiet om at fremskynde obduktionen. - I går og i dag har været rigtig gode. Vi er optimistiske, siger Susanne Hesseldahl, der dog regner med, at der går et par uger, før de kan sætte sig på flyet hjem. Ulykken sidder stadig dybt i dem alle, men den er efterhånden kommet så meget på afstand, at Susanne Hesseldahl med Kristian ved sin side kan fortælle hans version af vandscooter-ulykken. Kørte på tværs - Kristian kører langt ude langs med stranden. De (Kristian og den afdøde, red.) kører lidt ved siden af hinanden, men pludselig kommer den unge mand kørende på tværs inde fra stranden. Og ud fra dét, Kristian har fortalt og vist, så kører den unge mand ud foran ham, og så støder de sammen. Jeg ved ikke, om den unge mand har lavet en u-vending eller et eller andet, men Kristian får vand op i øjnene og kan ingenting se. Og der er jo ikke bremser på sådan en scooter, og de har måske begge to haft for meget fart på, fortæller Susanne Hesseldahl. Kristian er kørt ind i siden på den anden scooter, men han er ikke selv faldet af. Det er derimod den unge kinesiske mand og hans kæreste, som sad bagpå: - Kristian prøver at holde kineseren oven vande, så han ikke drukner, og han holder fast i ham, indtil der kommer nogen til hjælp. Han sagde, det blødte ud af munden på ham, og fem timer efter var han død, lyder Susanne Hesseldahls beretning. Af MICHAEL JENSEN Lagt på www.bt.dk den 16. januar 2007 kl. 13:10. http://www.bt.dk/.../701160345 |
|
|
|
|
Lagt på d. 19/01-2007 03:26
|
|
Kristians familie kæmper for deres penge Familien Hesseldahl vil ikke betale 500.000 kr. i erstatning Mens familien Hesseldahl venter på at komme hjem, kæmper de også for at redde så mange af deres penge som overhovedet muligt. 500.000 kr. kræver forældrene til den 23-årige kinesiske mand, som døde 3. januar efter en jetskiulykke, hvor 15-årige Kristian var involveret, men det beløb vil den danske familie ikke bare slippe uden videre. Forhandler Lige nu forhandler familien Hesseldahls advokat i Thailand om det høje erstatningskrav. - Deres advokat sagde 500.000 kr., og vores sagde 130.000 kr., fortæller Susanne Hesseldahl om forhandlingerne mellem de to parter. Flere af B.T.s læsere har tilkendegivet, at de gerne vil hjælpe familien med at skaffe de 500.000 kr. Men bliver det, som Susanne Hesseldahl ønsker, tyder det ikke på, at de gavmilde læsere behøver at finde en halv mio. kr. Bla. fordi familien Hesseldahl som mange andre storkøbenhavnske boligejere har mulighed for at optage et lån i deres hus i Herlev. Men på trods af dette økonomiske råderum, krydser Susanne Hesseldahl fingre for, at erstatningsbeløbet ikke bliver så højt som først frygtet: - Hvis vi skal mødes et sted der imellem, bliver det jo nok 200-250.000 kr.,« lyder hendes vurdering. Undgår næppe erstatning - Jeg tror ikke, vi helt kan undgå at betale erstatning. Det skulle da kun være, hvis obduktionsrapporten viser, at den unge kinesiske mand har taget stoffer, så han har været groft uansvarlig, siger Susanne Hesseldahl, uden dog at antyde, at hun tror, det er tilfældet. Familien må for tiden rette sig efter det thailandske retssystem, men var ulykken sket i Danmark, havde det set helt anderledes ud, fortæller erstatningsadvokat Poul Rasmussen fra Advokaterne Store Torv 16 i Århus: - Det kan ikke lade sig gøre som forældre at rejse sådan et krav herhjemme. Hvis danske forældre mister et barn herhjemme, så er der ikke noget, der hedder erstatning af nogen karakter, andet end begravelsesomkostninger. Og den lov er vel lavet ud fra den betragtning, at forældrene ikke lider noget økonomisk tab. Af MICHAEL JENSEN [mail][/mail] Lagt på www.bt.dk den 18. januar 2007 kl. 14:15. http://www.bt.dk/.../701180362 Redigeret af d. 19/01-2007 03:27 |
|
|
|
|
Lagt på d. 19/01-2007 03:33
|
|
Der er også startet en indsamling til Kristian http://www.123hje...anskalhjem http://www.bt.dk/...327/1845/A |
|
|
|
| pdrhan |
Lagt på d. 19/01-2007 08:32
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1323 |
Som om at folk ikke aner hvad der sker ligesåsnart de får en Jetski mellem benene...hvis folk tænkte sig lidt bedre om og holder øje med hvad der sker i vandet istedet for at spille smarte på de der uhyrer....
Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
![]() |
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 19/01-2007 08:41
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 966 |
Det er nu nok mere hans forældre man skal falde over......hvis jeg var 15 ville jeg da uden at tænke over det osse sige ja til at køre på jetski eller mc....knægten er jo bare en knægt.....vi andre er bare større knægte.... Hvor alvorligt tager man livet som 15 årig knægt ?????? Claus.... |
|
|
|
|
Lagt på d. 19/01-2007 08:51
|
|
Davser Ja som 15 kan man alt tror man Jeg var da også selv en vild knægt Men så kom jeg ud og sejle og lærte andre ting bamsen |
|
|
|
| Locturian |
Lagt på d. 19/01-2007 09:55
|
|
Hvorfor er de begyndt at lave en indsamling til dem? Det forstår jeg ikke... Kunne forstå hvis de virkelig ikke kunne komme hjem, fordi de ikke havde pengene. Men deres forsikringsselskab har tilbudt dem at låne pengene, og de har mulighed for at optage lån i deres hus. Nu bliver de så nærrige, og så skal de hjælpes med en indsamling, så de ikke får ondt i pengepungen? Styr jeres unger en anden gang, hvis ikke i kan tåle at tabe penge... Har IKKE ondt af at de skal betale penge, synes jeg er fair nok, har kun ondt af at de sidder i en uheldig situation - Men den er de ligesom ude ovre nu...
|
|
|
|
|
Lagt på d. 19/01-2007 10:19
|
|
Hejsa loc Ja på en måde har du da ret, men det kunne jo ligeså godt have sket for en voksen person. Jeg må indrømme jeg kan ikke forstå hvorfor de skal betale erstatning nu når det var en ulykke, jov selvfølgelig for at rive penge ud af farlangen, heri dk havde de aldrig fået nogle penge. |
|
|
|
| total |
Lagt på d. 19/01-2007 11:54
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 79 |
Respekt for folk der vil hjælpe - gem dog den hjælp til folk som virkelig kommer i nød mere eller mindre uforskyldt. Giv f.eks bidrag til forældreløse børn eller til hjem for kvinder der mod deres vilje er solgt til prostitution i Thailand. |
|
|
|
|
Lagt på d. 19/01-2007 13:08
|
|
total skrev: Respekt for folk der vil hjælpe - gem dog den hjælp til folk som virkelig kommer i nød mere eller mindre uforskyldt. Giv f.eks bidrag til forældreløse børn eller til hjem for kvinder der mod deres vilje er solgt til prostitution i Thailand. Enig total Tror nu heller ikke de kommer til at lide nød med et par exstra ferie dage på stranden ![]() ![]() |
|
|
|
| oleskyum |
Lagt på d. 19/01-2007 14:37
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 716 |
jsh71 skrev: Hejsa loc Ja på en måde har du da ret, men det kunne jo ligeså godt have sket for en voksen person. Jeg må indrømme jeg kan ikke forstå hvorfor de skal betale erstatning nu når det var en ulykke, jov selvfølgelig for at rive penge ud af farlangen, heri dk havde de aldrig fået nogle penge. Nu var det jo i Thailand så det har da intet med farlanger, at gøre men den Thailandske lovgivning. Så kan vi debattere det forkerte i den lov, endten i Danmark eller Thailand, hvad er mest retfærdig. Og en Kineser er vel også farlang i Thailand ? |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 19/01-2007 15:57
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Jeg ved ikke hvor meget farang der er over en kineser. Cirka halvdelen af Bangkoks indbyggere er 'kinesisk thai'. Kineserne har ogsaa meget mere til faelles med thaierne, end vi vesterlaendinge har... |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Så har de selv opsnappet den åbenbart, crap...