Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Thailandsk mad i Danmark og dansk mad i Thailand » Opskrifter og gode råd
 Udskriv debat
Spørgsmål til krydderier
KasperD
Jeg har set et par af videoerne på hjemmesiden
http://www.enjoyt...om/videos/

Og der rejser sig nu nogle spørgsmål...

1: Hvad er SMG for et krydderi?

2: Der bliver i mange opksrifter brugt CHICKEN STOCK. Kan man godt bruge hønsekødsbullion vand istedet?

På forhånd tak.... Smile
 
Santhumpon
Hej
KasperD.

Nu har jeg kigget alle video'er igennem på:

http://www.enjoyt...om/videos/


Har ikke fundet noget om SMG, men MSG.
MSG = Monosodium Glutamate.
Bruges meget i Knorr Produkter.

Se på disse sider om MSG.

http://www.floril...s-msg.html


http://www.eartht...flavor.htm


http://www.chefme...&catid=502


Chicken Stock er hønsekødsbouillon.
En bouillonterning kan godt bruges, hvis man ikke har tid eller mod til selv
at lave sine egne bouilloner eller fonds.

Jeg laver selv mine bouilloner og fonds til supper og saucer.
Det smager bedre end en bouillonterning.

Håber du kunne bruge svaret.

mvh
Torben
Redigeret af Santhumpon d. 12/02-2007 11:29
 
KasperD
Jeg kan absolut bruge svaret...mange tak.

Jeg har også mod på at lave min egen chicken fond. Hvordan laves en Thai chicken fond....min plan er nemlig at lave det og så ellers fryse det ned i små portioner.


Og så et tillægsspørgsmål. hvis man skal købe MSG herhjemme i DK, hvad heddet det så?? og skal man eventuelt i en special butik=?
 
claus31130
MSG kan købes i alle asiatiske butikker....på thai kalder de det phom su lot... skal siges lidt hurtigt...


Claus
 
http://www.cs-web.in.th/
rinpoche
MSG er monoglutaminat, det 3 krydderi bruges som smagsforstærker. Pong chue lot på thai.

Det kan udløse allergireaktioner hos nogle.
I thailand er der tilmed restauranter hvorpå der står på et skilt: "Vi bruger ikke MSG i vores køkken".

 
rinpoche
ผงชูรส Pong chue Rot

Pong (pulver) chue (forbedrer) rot (smag)
 
claus31130
lidt til kyllinge fond


http://www.dr.dk/...atehttp%3A


http://food4u.dk/...lingefond/


http://www.dk-kog...hp?id=1380


og så glem ikke alle DTW's dejlige opskrifter...

http://www.dansk-.../31600.php



Claus Grin

 
http://www.cs-web.in.th/

her findes mange gode opskrifter også hvis man skulle få lyst til udfordringer Grin


http://www.recipe.../asia/thai
 
KasperD
Men skal det forstås sådan at i fraråder brugen af det der MSG?
 
Santhumpon
Hej
KasperD.

Ja! Hvis man har astma og allergiproblemer ved indtagelse af glutenprodukter.

Monosodium Glutamate = mononatriumglutaminat som der står på Knorr.

Læs her:

http://www.holist...sg/msg.txt



http://www.holist...d.com/msg/


Men hvis du kan tåle at spise Knorr produkter uden symptomer på
allergi eller vejrtræknings problemer.
Kan du roligt bruge det i maden.

mvh
Torben.
Redigeret af Santhumpon d. 12/02-2007 16:14
 
claus31130
....jeg får det i maden hver dag,det gør en masse mennesker i resten af verden osse...jeg tror det kommer an på mængderne...alt er jo efterhånden blevet farligt at spise....så det er vel en smagssag om manvil bruge det eller ej........det er ihvertfald nemmere at få smagen frem når man bruger det...


Claus

 
http://www.cs-web.in.th/
KasperD
mange tak for de gode svar.

Der presser sig nok flere spørgsml på med tiden....håber i har tålmodighed til at svare på dem allesammen Pfft

indtil videre har i hvert fald været en stor hjælp
 
Frank
MSG kaldes på dansk for det tredie krydderi.


http://www.tvmidt.../sw579.asp

Redigeret af Frank d. 12/02-2007 21:41
 
rinpoche
Jeg tror vi er enige Wink
 
KasperD
jeg skal prøve at få mig sådan noget MSG.

Et tillægsspørgsmål...

når man skal lave sådan noget kyllinge fond, hvor anskaffer man sig så et kyllinge skrog?

Er det at købe en hel kylling og så ellers skære den fri for kød, og så ellers bare bruge skroget...eller kan man købe hele skrog lissom man kan købe kraftben til at koge suppe på
 
Normalt når jeg selv laver fond, skære jeg brystet af og flækker skroget i 4 dele. Først koges skroget under høj varme og derefter skummes suppen , når kyllingen er kogt tages den op og afkøles til senere brug.der tilsættes laurbærblade, peber, salt, løg, gulerødder, og timian, eller andre krydderurter, gerne friske krydderurter.
fonden indkoges til 50 %

Når skroget er kogt, kan det pilles for rester af kød til en lille kylling salat, med hjemmelavet mayo på ristet brød
 
KasperD
ok, tak....det vil jeg prøve
 
danoy
Shock
 
Spring til debat: