Se indlæg|
Spørgsmål til krydderier
|
|
| KasperD |
Lagt på d. 12/02-2007 09:01
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 15 |
Jeg har set et par af videoerne på hjemmesiden http://www.enjoyt...om/videos/ Og der rejser sig nu nogle spørgsmål... 1: Hvad er SMG for et krydderi? 2: Der bliver i mange opksrifter brugt CHICKEN STOCK. Kan man godt bruge hønsekødsbullion vand istedet? På forhånd tak.... ![]() |
|
|
|
| Santhumpon |
Lagt på d. 12/02-2007 11:15
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 227 |
Hej KasperD. Nu har jeg kigget alle video'er igennem på: http://www.enjoyt...om/videos/ Har ikke fundet noget om SMG, men MSG. MSG = Monosodium Glutamate. Bruges meget i Knorr Produkter. Se på disse sider om MSG. http://www.floril...s-msg.html http://www.eartht...flavor.htm http://www.chefme...&catid=502 Chicken Stock er hønsekødsbouillon. En bouillonterning kan godt bruges, hvis man ikke har tid eller mod til selv at lave sine egne bouilloner eller fonds. Jeg laver selv mine bouilloner og fonds til supper og saucer. Det smager bedre end en bouillonterning. Håber du kunne bruge svaret. mvh Torben Redigeret af Santhumpon d. 12/02-2007 11:29 |
|
|
|
| KasperD |
Lagt på d. 12/02-2007 12:00
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 15 |
Jeg kan absolut bruge svaret...mange tak. Jeg har også mod på at lave min egen chicken fond. Hvordan laves en Thai chicken fond....min plan er nemlig at lave det og så ellers fryse det ned i små portioner. Og så et tillægsspørgsmål. hvis man skal købe MSG herhjemme i DK, hvad heddet det så?? og skal man eventuelt i en special butik=? |
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 12/02-2007 12:08
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 966 |
MSG kan købes i alle asiatiske butikker....på thai kalder de det phom su lot... skal siges lidt hurtigt... Claus |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 12/02-2007 12:09
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
MSG er monoglutaminat, det 3 krydderi bruges som smagsforstærker. Pong chue lot på thai. Det kan udløse allergireaktioner hos nogle. I thailand er der tilmed restauranter hvorpå der står på et skilt: "Vi bruger ikke MSG i vores køkken". |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 12/02-2007 12:12
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
ผงชูรส Pong chue Rot Pong (pulver) chue (forbedrer) rot (smag) |
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 12/02-2007 12:20
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 966 |
lidt til kyllinge fond http://www.dr.dk/...atehttp%3A http://food4u.dk/...lingefond/ http://www.dk-kog...hp?id=1380 og så glem ikke alle DTW's dejlige opskrifter... http://www.dansk-.../31600.php Claus ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 12/02-2007 14:21
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
her findes mange gode opskrifter også hvis man skulle få lyst til udfordringer ![]() http://www.recipe.../asia/thai |
|
|
|
| KasperD |
Lagt på d. 12/02-2007 15:50
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 15 |
Men skal det forstås sådan at i fraråder brugen af det der MSG? |
|
|
|
| Santhumpon |
Lagt på d. 12/02-2007 16:12
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 227 |
Hej KasperD. Ja! Hvis man har astma og allergiproblemer ved indtagelse af glutenprodukter. Monosodium Glutamate = mononatriumglutaminat som der står på Knorr. Læs her: http://www.holist...sg/msg.txt http://www.holist...d.com/msg/ Men hvis du kan tåle at spise Knorr produkter uden symptomer på allergi eller vejrtræknings problemer. Kan du roligt bruge det i maden. mvh Torben. Redigeret af Santhumpon d. 12/02-2007 16:14 |
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 12/02-2007 16:13
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 966 |
....jeg får det i maden hver dag,det gør en masse mennesker i resten af verden osse...jeg tror det kommer an på mængderne...alt er jo efterhånden blevet farligt at spise....så det er vel en smagssag om manvil bruge det eller ej........det er ihvertfald nemmere at få smagen frem når man bruger det... Claus |
|
|
|
| KasperD |
Lagt på d. 12/02-2007 17:26
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 15 |
mange tak for de gode svar. Der presser sig nok flere spørgsml på med tiden....håber i har tålmodighed til at svare på dem allesammen ![]() indtil videre har i hvert fald været en stor hjælp |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 12/02-2007 21:37
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
MSG kaldes på dansk for det tredie krydderi. http://www.tvmidt.../sw579.asp Redigeret af Frank d. 12/02-2007 21:41 |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 13/02-2007 17:06
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Jeg tror vi er enige ![]() |
|
|
|
| KasperD |
Lagt på d. 13/02-2007 18:11
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 15 |
jeg skal prøve at få mig sådan noget MSG. Et tillægsspørgsmål... når man skal lave sådan noget kyllinge fond, hvor anskaffer man sig så et kyllinge skrog? Er det at købe en hel kylling og så ellers skære den fri for kød, og så ellers bare bruge skroget...eller kan man købe hele skrog lissom man kan købe kraftben til at koge suppe på |
|
|
|
|
Lagt på d. 13/02-2007 18:49
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Normalt når jeg selv laver fond, skære jeg brystet af og flækker skroget i 4 dele. Først koges skroget under høj varme og derefter skummes suppen , når kyllingen er kogt tages den op og afkøles til senere brug.der tilsættes laurbærblade, peber, salt, løg, gulerødder, og timian, eller andre krydderurter, gerne friske krydderurter. fonden indkoges til 50 % Når skroget er kogt, kan det pilles for rester af kød til en lille kylling salat, med hjemmelavet mayo på ristet brød |
|
|
|
| KasperD |
Lagt på d. 13/02-2007 19:43
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 15 |
ok, tak....det vil jeg prøve |
|
|
|
| danoy |
Lagt på d. 14/02-2007 04:28
|
|
Begynder ![]() Antal indlæg: 18 |
![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |








. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 



















