Se indlæg
 Udskriv debat
Chiang Mai eller ej
ncmohr
Hej Lyse hoveder Smile

Mig og min famile står og skal til thailand. Med alt det man læser om luftforureningen i Chiang Mai så sidder jeg og overvejer at aflyse den del af turen, hvilket ville være synd da ingen af os har været der.
Vi skal dertil fra den 27 marts til den 31 marts. Hvad ville i gøre, holde den del af ferien et andet sted eller regne med at luftforureningen er blevet væsentlig bedre til den tid?

På forhånd tak for jeres svar

Niels Christian Mohr
Har rejst i afrika, europa og 6 gange i thailand. Alle gangene til aonang og krabi og Chiang mai. Skal til thailand igen i 2010 til Oktober. Der skal vi også vietnam for første gang.

thai.mbuna.dk
er det så asien i overhovedet skal til eller ville det mon ikke være bedre med en tur til galapagos øerne eller sydpolen

ncmohr
Wilfred skrev:
er det så asien i overhovedet skal til eller ville det mon ikke være bedre med en tur til galapagos øerne eller sydpolen

heh rolig nu. men der er jo temmeligt slemt deroppe i øjeblikket Smile
Jeg har nok ikke beskrevet problemet godt nok Smile
Vi er i bangkok i 4 dage og tage til Chiang Mai i 4 dage for at fortsætte til krabi i 11 dage, det som vi overvejer er at tage 15 dage i krabi og så helt droppe Chiang Mai, men det ville ægre mig da der er mange fede ting deroppe jeg gerne ville se Smile
Har rejst i afrika, europa og 6 gange i thailand. Alle gangene til aonang og krabi og Chiang mai. Skal til thailand igen i 2010 til Oktober. Der skal vi også vietnam for første gang.

thai.mbuna.dk
jesperfrb
Jeg ville ikke droppe det, med mindre der kom officiele advarsler, det overdrives jo altid i medierne.
God tur og nyd ferienGrinGrin
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

Davs
Ja jeg skal også derop
ok jeg ryger ikke,så mine lunger kan nok tåle lidt Grin
bamsen

ncmohr
Jeg tror også vi tager derop, der er for meget at se for at ikke gøre det Smile
Desuden så er der vel ikke så meget uden for byen hvis man besøger hilltribes og lignende Smile

thai.mbuna.dk
oleskyum
ncmohr skrev:
Jeg tror også vi tager derop, der er for meget at se for at ikke gøre det Smile
Desuden så er der vel ikke så meget uden for byen hvis man besøger hilltribes og lignende Smile

Prøv at se nogle billeder derfra, min datter og svigersøn boede i Chaing Mai 14 dage i jan og kan i klare 4 dage i Bangkok så snyd ikke jer selv for den oplevelse.

http://www.sonnuw...20Mai..htm

kro90
Hej ole
Dejlige billeder, Tak!!
Har selv været i CM i august 2006, dejligt, og vi forventer at skulle gense enten CM eller CR her til august.
Kan man holde til "luften" i Bangkok, er det ikke noget problem i Chiang Mai. Ellers kan man jo tage til Chian Dao. også et dejligt sted.
Kim

L
Sidste nye om Chiang Mai......

http://politiken....265088.ece

Redigeret af d. 16/03-2007 13:00

nicefarang
Ja måske skulle I læse ovenstående link

I løbet af få døgn er et sydøstasiatisk turistparadis blevet forvandlet til en katastrofezone.

Mindst 300.000 indbyggere i det nordlige Thailand er truet af luftforurening fra ukontrollable skovbrande.

Locturian
Min ven der bor i Chiang Mai har haft det rigtig dårligt de sidste dage grundet den meget ubehagelige tykke røg-luft. Nu holder han sig inden døre med aircon tændt hele tiden. Må være meget ubehageligt at befinde sig i de nordlige provinser lige nu. Nogen gange tænker thai'erne sq ikke så langt, sætte ind til landbrugsaffald og marker, når det er så tørt i øjeblikket... Det er endda ulovligt, men ingen håndhæver det åbenbart...
Thailand - Et land med kontroverser, dejlige kvinder, skønt vejr, og et landt fyldt med bedrevidende udenlandske tosser...

[img]http://www.dansk-thai.dk/images/links/www.huahin-online.com.gif[/img] is not a valid Image.
http://www.huahin...

http://www.huahin-online.com
rinpoche
hehe, de kan jo ikke sætte ild til det når det regner Smile

Slash and burn agriculture, svedjebrug er traditionelt meget udbredt blandt bjergstammerne, det kan hurtigt komme ud af kontrol. Og når det sker, har de ikke ligefrem en brandbil der står klar Sad
Redigeret af rinpoche d. 16/03-2007 15:38

Cxxxxsxxr
Faktisk ser det ud til at det værste er overstået for i år - typisk at myndighederne først kommer i sving, når problemerne er gået i sig selv.

Et af de bedste sites m.h.t luftforurening i Thailand er "Polution Control Departments" på
http://www.pcd.go...sk=default

... (Vælg Chiang Mai i boxen til venstre og klik Graph).

Gennem de seneste par uger har jeg sammenholdt deres daglige gennemsnitstal med den faktiske luftkvalitet ... Forureningen toppede den 13. med et PM-10 tal på 303, hvor 120 anses for faregrænsen. Den 14. var gennemsnittet på 229 og den 15. på 151.

Imorgen (den 17. ca 9.30 TH-tid) kan man se gennemsnittet for i dag. Min personlige målestok er hvor klart jeg kan se Doi Suthep fra mit vindue - og jeg gætter på et tal mellem 120-140.

Generelt er perioden fra midt i februar til begyndelsen af april den mindst indbydende periode at besøge Nordthailand på grund af skikken med at afbrænde marker, underskov, vejsider, affald ... Dette foregår ikke bare i Thailand. men også i Myanmar og Laos - og luftforurening respekterer ikke landegrænser.

Satelit fotos fra den 9. marts viser at at en temmelig stor del af Myanmar, Nordthailand, Laos stod i flammer. Lokale i Chiang Mai og Chiang Rai området berettede om heftige afbrændinger i lokalområdet. Satelit fotos fra den 13. marts viste at antallet af store brande var betragteligt reduceret og de lokale berettede ligeledes at afbrændingerne i deres nabolag var kraftigt reduceret.

Så nye bidrag til luftforureningen er i stærkt aftagende. Hvornår luften bliver rimeligt ren igen afhænger af vind og regn ... Jeg vil dog sige at medmindre man allerede har luftvejsproblemer, så vil 2-4 dages ophold i luft af f.eks. dags datos kvalitet ikke ødelægge helbredet. Det drejer sig ikke om hverken giftstoffer eller asbest, men om milkroskopisk støv hvor skadevirkningen består i at det ophober sig i lungerne og bliver farlig, hvis lungerne ikke får chancen for at skille sig af med det.
Redigeret af Cxxxxsxxr d. 16/03-2007 15:28

Spring til debat: