Se indlæg|
Spørgsmål til opskrift
|
|
| KasperD |
Lagt på d. 19/06-2007 14:38
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 15 |
Jeg var med konen på restaurant ØSTENS PERLE i fredags. Hun fik en intet mindre end fantastisk ret som jeg gerne vil kunne lave den til hende. Den kan ses på http://www.østen...hoved.html som ret nummer 16. jeg skal derfor høre de mad kyndige om hvordan den laves og ingredienser. Udover de ingredienser der står på menukortet kan jeg forestille mig at der er hvidløg og muligvis lime/citrongræs. Selve saucen var kremet i det hvilket også er et mysterie hvordan man får den til at blive sådan. Jeg har lavet masser af mad med kokos mælk i men har aldrig formået at få det til at få den cremede konsistens. Og sidst...kan det her MASSAMAN karry købes i normale thai butikker? Redigeret af d. 19/06-2007 14:49 |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 19/06-2007 15:23
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 913 |
Opskriften kender jeg ikke, men der findes mange opskrift-sider paa internet. M.h.t. Krydderier, da jeg boede i DK gik jeg altid i en pakistansk forretning, da jeg syntes de havde stoerre udvalg end de traditionelle thai-forretninger. Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| KasperD |
Lagt på d. 21/06-2007 08:30
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 15 |
Tak for inputtet Huratho. Er der ingen andre der tør byde ind på hvordan retten laves? |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 21/06-2007 08:50
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 913 |
Hej Kasper Jeg har en utrolig soed kone, hun kender godt opskriften paa den ret du soeger. Hun vil gerne skrive den til dig, men er usikker paa engelsk. Er det OK hvis hun skriver den paa thai. Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 21/06-2007 09:52
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 913 |
Hej Kasper Saa er jeg her igen. Du skal ind paa den side som hedder http://www.horapa...p?categorg Derefter skal du soege chicken in massaman and cashew peanuts. Hugo Redigeret af d. 21/06-2007 09:55 ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 21/06-2007 11:00
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
Du blev nok sulten Kasper "GaengMassaman" eller på dansk muselmand-stuvning smager rigtigt godt, det har du ret i! I Thailand er det nemt at lave den fordi du på alle markeder kan købe en 'blød' krydderiblanding af samme navn, ligeledes er kokosmælken frisk... Men det kan lade sig gøre i DK også, ved hjælp af et brev af krydderblandingen fra en thai- eller pakibutik,kokosmælk i tetrapack eller på dåse og det vigtigste, tid... den cremede konsistens du beskriver kommer fra den tid det tager at lave retten; når kyllingen og kartoffelstykkerne småsteger i en gryde med alt det andet, vil kokosmælken i løbet af den tid det tager retten at blive færdig, blive tyk og cremet. Den skiller nærmest ad i en orange olie og "creme-delen". Klassisk sydøstasiatisk opskrift, som Hugo siger er der mange på nettet. Velbekomme. |
|
|
|
| MortenDue |
Lagt på d. 21/06-2007 12:00
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 194 |
Nu har jeg fulgt meget med i kokkerierne derhjemme og en af de ting jeg har lært er tilberedningen af blandingen af kokosmælk og karry/chilli-pasta. Kokosmælken (IKKE low-fat) koges ind så kun fedtet er tilbage og så tilsættes karry-chilli pastaen. Derefter steges kød osv. Vand/Kokos tilsættes og det småsimre så vandet koger af til rette konsistens........ Bamse har et par kilos forspring men jeg skal nok gøre en indsats for at give ham kamp til stregen For hvis jeg ikke spiser op, må det jo betyde at jeg ikke kan lide hustruens mad - og det er jo næsten skilsmissegrundlag
Chance favours the prepared mind
|
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 21/06-2007 13:21
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
THAI MUSLIM CURRY ,Massaman Kari The extreme south of Thailand, along our narrow border with Malaysia, has a largely Muslim population, From them we have acquired the satay sauce and this rich, though mild, curry. You can give it more fire by increasing the amount of paste you use, This curry needs to 'stew' a little, 8ft oz/250ml/1 cup coconut cream 2 tbs/30ml oil 1 garlic clove, finely chopped 1 tbs/15ml Massaman curry paste 6oz/180g lean beef, cubed 1 tbs/15ml tamarindjuice, or 2 tbs/30ml lemon juice 1 tsp/5ml sugar 3 tbs/45ml fish sauce 8ft oz/250ml/1cup stock/broth or watcr 2 smal! potatoes, quartered 2 tbs/40g roasted peanuts 2 small onions, quartered In a small pan, gently warm the coconut cream until it just starts to separate, In a wok or frying pan/skillet, heat the oil, add the garlic and fry until golden brown, Add the curry paste, mix well and cook for a few seconds, Add half the warmed coconut cream, stir thoroughly to mix and, still stirring, cook for a further few seconds until the mixture bubbles and starts to reduce, Add the beef and turn to ensure that each piece of meat is thoroughly coated with sauce, Stirring af ter each addition, add the tamarind or lemon juice, sugar, fish sauce, stock or water and the remainder of the coconut cream. Stir and cook slowly for 15 minutes, Add the quartered potatoes and simmer. After 4 minutes, add the peanuts and cook for 4 minutes more, Add the onions, stir and cook for 2 more minutes, Turn into a serving dish. -Sådan vil Vatcharin Bhumichitr lave den.(Taste of Thailand, Asia Books 1988) Med Oksekød i stedet for kylling. Kiggede lidt på net efter opskrifter! De er der, mange er sakset fra hinanden, så du/I kan f.eks læse på pakken med currypaste der plejer at være en! Ellers spørg i den restaurent I spiste, kunne godt være hun/han ville give jer opskriften. vh |
|
|
|
| Spring til debat: |








. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 













"GaengMassaman" eller på dansk muselmand-stuvning smager rigtigt godt, det har du ret i! I Thailand er det nemt at lave den fordi du på alle markeder kan købe en 'blød' krydderiblanding af samme navn, ligeledes er kokosmælken frisk... Men det kan lade sig gøre i DK også, ved hjælp af et brev af krydderblandingen fra en thai- eller pakibutik,kokosmælk i tetrapack eller på dåse og det vigtigste, tid... den cremede konsistens du beskriver kommer fra den tid det tager at lave retten; når kyllingen og kartoffelstykkerne småsteger i en gryde med alt det andet, vil kokosmælken i løbet af den tid det tager retten at blive færdig, blive tyk og cremet. Den skiller nærmest ad i en orange olie og "creme-delen". Klassisk sydøstasiatisk opskrift, som Hugo siger er der mange på nettet. Velbekomme.
