Se indlæg|
Forsikring af Thai i DK
|
|
| bayoke |
Lagt på d. 22/06-2007 18:54
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 8 |
Det forholder sig åbenbart sådan at en Thai som kommer til Danmark med en opholdstilladelse via familiesammenføring, ikke er omfattet af sygeforsikringen de første 6 uger. Det er i hvert fald hvad min kommune fortæller mig... Grunden jeg fik var at Danmark ikke har nogen aftale med Thailand (og USA, Canada m.f.), hvilket jeg synes er en mærkelig grund, da det jo sådan set ikke har noget med Thailand at gøre efter hun er kommet hertil med en opholdstilladelse. (Fik også at vide det gælder for danskere der er fraflyttet landet i over 3 måneder). 1) Er det rigtigt at min kone ikke er omfattet de første 6 uger? 2) Hvilke forsikringer har I brugt i den situation (hvis I da har det)? Ønsker ikke at et brækket ben, eller noget andet for den sags skyld skal resultere i et ordentligt økonomisk efterspil... Har ikke kunne finde nogen tråd desangående. På forhånd tak. |
|
|
|
|
Lagt på d. 22/06-2007 22:01
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Jeg er selv dansk af fødsel, og været dansk i mere end 50 år, men er nu Thai-fastboende. Da jeg for et par år siden skulle 8 måneder til Danmark, meldte jeg mig naturligvis til folkeregistret i Danmark, og her fik jeg oplyst at jeg ikke var dækket af sygeforsikringen de første 6 uger. Jeg tegnede en GULD rejseforsikring i BUPA. Jeg kan ikke huske hvad den kostede, men en 3 måneders forsikring som mange af mine venner bruger, koster 3.545 Bath |
|
|
|
| kylling |
Lagt på d. 22/06-2007 22:35
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 789 |
En af mine venner som haved besøg af sin kæreste, hun blev syg og de var på skadestuen ingen problemer,de spurgte ikke om forsikring. Lovgivningen siger noget praksis er noget andet Danske hospitaler er ikke i gear til at modtage betaling,og min erfaring er det vil aldrig blive krævet Så de 6 uger tænk ikke så meget på det,den regl er lavet for os dansker som som bor uden for EU (må lige tilføje jeg bor i danmark) |
|
|
|
| huratho |
Lagt på d. 23/06-2007 04:31
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 913 |
Hej alle Jeg fik oplyst at jeg ikke var daekket af den gule sygesikringsbevis de foerste 6 uger jeg var i DK. Jeg fik ogsaa oplyst, hvis jeg rejste tilbage til DK, perminent, skulle jeg til en dansk laege for at faa en helbreds-erklaering. Herefter ville jeg modtage det gule kort. Jeg tegner forsikring hos Gauda, hver gang jeg er i DK. Hugo ![]() At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
|
| Kalasi |
Lagt på d. 23/06-2007 07:27
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 355 |
Vi brugte en Gouda forsikring indtil min kone fik sygesikringsbevis. Lidt dyrt, men ingen vrøvl med at få refunderet udlæg for lægebesøg og medicin. Du har ret i, at et uheld kan give et økonomisk eftersmæk, hvis man undlader at tegne forsikring. Kalasi |
|
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 23/06-2007 07:46
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1381 |
de der 6 uger blevet lavet om for os dansker som bor ude for eu per 2007 så nu har man ikke kartæne mere...men har en liile sjov historie ang jeg lige har været et smut hjemme i danmark og jeg blev lidt sløj så tænke jeg jeg smutter da lige en tur til lægen men da jeg kom der op ville de have penge for at tjekke mig da jeg jo var turist men jeg sage jeg var sløj men de var ligeglade og sage hvis de skulle tjekke mig var det penge på bordet....eller så jeg kunne gå op på komunen og skife min adr tilbage til danmark...så jeg vented et par dage og blev da heldivis frisk igen.......så næste gang må jeg lave en rejseforsikring når jeg skal hjem til danmark på ferie.....ja så lærte man noget igen
Redigeret af dutling68 d. 23/06-2007 08:02 Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
|
| John |
Lagt på d. 23/06-2007 11:12
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Kylling Din ven har bare været heldig, hans kæreste har formentlig ikke været indlagt, men er blevet behandlet på skadestuen, hvor de har valgt at se gennem fingere med reglerne. Kan kun opforder til at have forsikringen iorden, både i DK og i Thailand. Jeg ville nødig skulle stå i den situation at skulle betale for f.eks. en blindtarmsoperation i Danmark, hvor prisen formentlig ligger på den forkerte side af 100.000 kr. blot for at sparer lidt håndører her og nu. Forøvrigt så troede jeg at UL idag skulle se en gyldig forsikring før de vil udstede et visa. Redigeret af John d. 23/06-2007 11:12 john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| jpo |
Lagt på d. 23/06-2007 18:22
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 797 |
søger man om opholdstilladelse i danmark er det vel for at få varigt ophold, for en thai-er, så når man har et personnummer kommer sygeforsikringen også lige efter, var det det spørgsmålet gik på. |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 23/06-2007 19:28
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Efter man har fået et Cpr. nr. er der en karans periode på 6 uger. Så man er ikke dækket af sygesikringen i de 6 uger.
john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
| jpo |
Lagt på d. 23/06-2007 21:09
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 797 |
ok |
|
|
|
| hansi66 |
Lagt på d. 24/06-2007 16:17
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 33 |
Efter man har fået et Cpr. nr. er der en karans periode på 6 uger. Så man er ikke dækket af sygesikringen i de 6 uger. Dette er ikke rigtigt, jeg rejste herop med min kone i februar, og hun fik cpr nr, og sygesikringen gjaldt fra dag 1, den med de 6 uger er en gammel regel. Hansi66 |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 24/06-2007 19:46
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Hansi66 Var lige inde og tjekke, du har fuldstændig ret, de 6 uger er en gammel regel, beklager john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
|
Lagt på d. 24/06-2007 21:27
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Det var gode nyheder om 6-ugers reglen, jeg som pæredansk, med Thai-bopæl, "flyttede Hjem" i 3 måneder for nogle år siden, men mit sygesikringskort, kunne jeg først få efter 6 uger. Det er korrekt at hospitaler ikke tager penge for småskader for ikke forsikrede udlændinge, men hvis det drejer sig om større ting som en blindtarm, eller et brækket ben, koster det ved kasse 1, derfor er en 3 måneders forsikring til 3.345 Bath Guldforsikring en billig løsning, alt andet er uansvarligt. |
|
|
|
| bayoke |
Lagt på d. 25/06-2007 23:31
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 8 |
Tak for svar allesammen. Jeg er desværre ikke helt overbevist om hvad reglen er nu, der bliver skrevet lidt af hvert i tråden. Men det ser ud til at jeg ikke bare skal lade mig slå til tåls med damerne på folkeregisteret, de er vist ikke up to date (jeg har sateme haft del bøvl med kommunens forskellige afdelinger ifm. familiesammenføring. Man skal holde dem i ørene og gøre det halve arbejde tsk tsk). Jeg vil gå videre med det, og poste hvad jeg finder ud af... |
|
|
|
| Mettemus |
Lagt på d. 01/08-2007 20:04
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 12 |
Der går i i hvert fald en tid - fra hun ankommer - til hun modtager det gule sygesikringsbevis og i denne periode er hun ikke dækket. Man kan tegne en forsikring hos Europæiske Rejseforsikring A/S - en såkaldt Schengen Forsikring (som dækker i alle schengen-lande inkl Danmark), som dækker Sygdom, hjemtransport og Privatansvar. |
|
|
|
| bayoke |
Lagt på d. 30/09-2007 18:00
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 8 |
Hej. Unskyld den sene tilbagemelding, men havde næsten helt glemt tråden. Til orientering, så havde i ret Jer som sagde at hun er dækket fra indrejse øjeblikket. Efter at have snakket med øverste jurist i Region Hovestaden, og en videre lettere amatør-agtig udveksling med kommunen, hvor de mente JEG skulle dokumentere evt. juridiske ændringer hvilket jeg selvfølgelig måtte påpege det urimelige i, så fik vi egentligt relativt hurtigt sygesikringskortet sendt.Den øverste jurist måtte iøvrigt slå det op, og der var ingen hos kommunen der vidste noget om ændringen fra 1. januar, dvs. et halvt år senere. Man skal sandelig have spidset blyanten når man har med det juridiske at gøre... Kommunen er i hvert fald tung at danse med, de var halvejs flinke, halvejs modvillige. Anyway tak for hjælpen. |
|
|
|
| Spring til debat: |








. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 


















hvilket jeg selvfølgelig måtte påpege det urimelige i, så fik vi egentligt relativt hurtigt sygesikringskortet sendt.