Se indlæg
 Udskriv debat
Hjælp til familiesammenføring
Ib Thomsen
Hejsa.

Jeg er netop blevet gift med min kæreste i sidste uge på rådhuset.

Hendes visum udløber 30. juli og derfor har vi tænkt os at søge familiesammenføring nu inden hun skal forlade landet.

Hun er heroppe for 3. gang og der er ikke stillet nogen anfordringsgaranti.

Kan vi ansøge nu, således at hun kan blive heroppe så længe de behandler sagen og kan de kræve en garanti nu efter vi er blevet gift ?

Mvh.

Ib Thomsen
Redigeret af Ib Thomsen d. 17/07-2007 19:55

Steen10
Hej Ib

Good luck. Der er jo ingen garanti at tage. I dag blev jeg 52.020 fattigere. Tillod mig at søge opholdstilladelse fra DK.

samee
Der er jo den garanti du skal stille i de 7 år når sagen er færdig behandlet…Sad
vh S
It’s deep how you can be so shallow

jpo
hvad er foreskellen på opholdstilladelse og familie sammenføring
og hvordan kan man blive gift i danmark hvis pigen er her på et turistvisum,der er noget der lyder forkert.
hvis man bare skal have et turist visum til pigen, og når så hun kommer til danmark kan man bare blive gift på rådhuset,
så er det blevet lettere hvis det er rigtigt.
jeg har aldrig hørt at man kan blive gift i danmark hvis pige er her oppe på en visum,den tror jeg ikke på.

http://www.nonsunghomestay.webs.com
Novicen
Hej

Man kan godt gifte sig med en kæreste, der er her på et turistvisum. Det er jo dét, masser har gjort gennem tiden.

Men - Jeg ville undersøge det helt hos US! For da vi selv blev gift i Thailand i 2004 var der en klar besked om - fra US - at en familiesammenføring SKAL ske fra udlændingens hjemland efter de nye regler!

Igen - Undersøg hos de revante myndigheder, så I ikke "kommer galt afsted"!

Held og lykke!
Novicen
Hvis dit liv var en film - Gad du så selv at se den i biografen?

jpo
det lyder forkert, så let kan det ikke være at blive gift,
jeg tror det giver nogle problemer.
så vit jeg ved, plejer man at søge om opholdstilladelse og når man får den kan man blive gift,hvis man bliver gift med pigen der kun har et visum, har hun ikke noget personnummer og sygesikrings kort,
det får hun først når hun har opholdstilladelse.
og når man gifter sig med en pige er det vel får at hun kan blive i danmark,så lige meget hvordan man gør det skal hun have opholdstilladelse fra us.
så når visumet udløber må pigen rejse hjem, så hvad man har opnået ved det kan jeg ikke se.

Novicen
Hej jpo

Altså: Man kan godt blive gift med en udlænding i Danmark. Også selvom personen ikke har opholdstilladelse. Det er der et af vores vennepar. der blev... (dansk/thai).

Dengang ansøgte de så om familiesammenføring fra DK. Konens pas skulle deponeres hos US mens sagen blev behandlet...

Senere fik de familiesammenføring og lever forhåbentligt lykkeligt til deres dages ende...Grin

I oktober 2004 lavede man reglerne om, således at der skulle søges fra udlændingens hjemland. Vi blev gift i Thailand i december 2004, og var dermed underlagt de nye regler for familiesammenføring.

Da jeg kom hjem gik jeg på rådhuset og dokumenterede at jeg nu var blevet gift i Thailand... Så blev min kone registreret i folkeregistret med sit navn og hjemland, samt at hun var gift med mig...

Jeg siger blot, at man åbenbart godt "kan nogle ting" uden et CPR.nummer?Cool

Hverken min egen eller min vens kone(r) fik deres CPR.-numre, før familiesammenføring(erne) og dermed opholdstilladelserne var givet.

Men jeg vil, som sagt, råde Ib til, at få helt klar besked hos US.

Venlig hilsen
Novicen
Hvis dit liv var en film - Gad du så selv at se den i biografen?

jpo
nå ok, men ib har et problem da hans kæreste har visum til 30 juli,
og hun så må rejse hjem, havde de nu søgt om opholdstilladelse,
kunne hun havde blevet i danmark, og en fly billet koster jo også penge.
men hvordan man kan blive gift i danmark når ens kæreste kun er her på turist visum, har jeg aldrig hørt.
det må give nogle problemer, så kan alle jo bare komme til danmark på turrist visum og blive gift.

Jamen hvis du læser avis
kan du se at der komme en del turister
fra tyskland,for at blive gift i dk,
fordi de kan gøre det så hurtigt

Så jo alle kan blive gift i dk,på turistvisum
bamsen

jpo
ja måske bamse, men svar mig så, hvorfor blive gift først, når man ikke har opholdstilladelse.
er det nye regler, man har da altid skulle søge om opholdstilladelse før man kunne blive gift,eller er det mig der forkert på den.
de regler er ikke til at finde ud af.
godt det ikke er mig der skal igennem det.
jeg synes den ene siger noget og en anden siger noget andet.
det er sku ikke til at finde ud af.
nå alt lige, glæder mig til at komme til thailand igen.
var jeg ikke blevet thai gift, havde jeg ikke fået disse fede oplevelser.
det er bare kanon hver gang.
og de thailandske piger de er dejlige ha-ha men kun se.
forsat god sommer.
mvh jpo

jesperfrb
Det er ikke noget problem at blive gift, man skal have officielle papiere på at man ikke er gift, og kan gifte sig( Skilmisseerklæring eller andet) i ens hjemland, og at man er over 18 år, 24 år men de nye regler, og så går man på rådhuset og bestiller tid!!! Så let er det!
Noget helt andet er FS, er der stillet garanti, og der søges fra DK, indrages garantien, er der ikke stillet garanti, kan man søge om ophold under FS behandlingen, og US indreger passet. Men der er som sådan ingen problemer i hverken det ene eller det andet, men det kan koste pengeWinkWink

Sakset fra US:
fæller, samlevere og registrerede partnere
Udlændinge kan få opholdstilladelse i Danmark, hvis de har en ægtefælle, samlever eller registreret partner her i landet.

En række krav skal dog være opfyldt. Der er krav til både ægtefællerne/partnerne og ægteskabet/partnerskabet. Der er også en række specifikke krav til den person, som bor i Danmark. Det drejer sig navnlig om grundlaget for denne persons ophold i Danmark og om personens evne til at forsørge sig selv og sin ægtefælle/partner.

Bemærk, at udlændinge, som er EU/EØS-statsborgere, og som opholder sig i Danmark efter EU-reglerne om fri bevægelighed, er omfattet af særlige regler for familiesammenføring. Læs mere under Borgere fra EU og Norden.

Nedenfor følger en kort oversigt over de forskellige krav, som ægtefællerne/partnerne skal leve op til. Der findes desuden mere detaljerede bekendtgørelser og vejledninger vedrørende de forskellige krav.

Krav til ægteskabet
Ægteskabet eller det registrerede partnerskab skal kunne anerkendes efter dansk ret
Ægteskabet eller partnerskabet skal være indgået frivilligt, dvs. der må ikke være tvivl om, at det er indgået efter begge parters eget ønske. Læs mere om tvangsægteskaber her
Ægteskabet eller partnerskabet må ikke være indgået pro forma, dvs. med det afgørende formål at opnå opholdstilladelse for den ene af parterne. Læs mere om pro forma-ægteskaber her
Krav til ægtefællerne/partnerne
Begge ægtefæller/partnere skal være over 24 år; det såkaldte 24-årskrav.
Ægtefællerne/partnerne skal bo sammen på den samme adresse i Danmark, når der er givet opholdstilladelse
Ægtefællernes/partnernes samlede tilknytning til Danmark skal være større end deres samlede tilknytning til et andet land; det såkaldte tilknytningskrav. Hvis den person, der bor i Danmark, har haft dansk statsborgerskab i over 28 år, stilles tilknytningskravet ikke. Det samme gælder personer, som har opholdt sig lovligt i Danmark i over 28 år, og som derudover enten er født og opvokset i Danmark eller er kommet hertil som mindre børn.
Krav til den person, der bor i Danmark

Den person, der bor i Danmark, skal:

være dansk eller nordisk statsborger eller
være flygtning eller have beskyttelsesstatus i Danmark eller
have haft tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse her i landet i mere end de sidste 3 år
Desuden gælder det, at den person, der bor i Danmark:

skal bo fast her i landet
skal råde over sin egen bolig af rimelig størrelse; det såkaldte boligkrav
skal kunne forsørge sin udenlandske ægtefælle eller registrerede partner. Normalt vil dette krav være opfyldt, hvis han eller hun ikke har fået offentlig hjælp efter integrationsloven eller efter lov om aktiv socialpolitik i en periode på ét år forud for afgørelsen om ægtefællesammenføring
skal stille økonomisk sikkerhed for 56.567 kr. til dækning af eventuelle, fremtidige offentlige udgifter til hjælp til ægtefællen/partneren
i en periode på 10 år inden afgørelsen ikke må være dømt for vold mv. mod en tidligere ægtefælle eller samlever
Boligkrav
Den person, som bor i Danmark, skal normalt kunne dokumentere, at han eller hun råder over egen bolig af rimelig størrelse.

At råde over egen bolig betyder, at personen i Danmark skal have en bolig, som han eller hun er ejer, lejer, andels-, anpartshaver eller lignende af. Er der tale om en lejebolig, skal lejemålet være tidsubegrænset eller være på mindst 3 år fra den dato, hvor ansøgningen bliver indgivet. Fremleje af en bolig opfylder ikke boligkravet.

Boligen skal have en rimelig størrelse. Det vil sige, at når familiesammenføringen er gennemført:

må der højst bo 2 personer pr. beboelsesrum i boligen eller
skal boligens areal være på mindst 20 m2 pr. person
Tilknytningskrav
Hvis tilknytningskravet stilles, skal ægtefællernes/partnernes samlede tilknytning til Danmark være større end deres samlede tilknytning til et andet land.

Når Udlændingeservice skal afgøre, om tilknytningskravet er opfyldt, lægges bl.a. vægt på:

hvor lang tid personen i Danmark og ansøgeren har boet her i landet
om én eller begge har tilknytning til andre personer i Danmark, fx familie
om én eller begge har forældremyndighed over eller samværsret med mindreårige børn i Danmark
om én eller begge har gennemført et uddannelsesforløb eller har fast tilknytning til arbejdsmarkedet i Danmark
hvilke danske sprogfærdigheder de har
hvor stor en tilknytning de har til et andet land, herunder om de har været på længerevarende besøg i det land
om ansøgeren har børn eller anden familie i et andet land
Tilknytningskravet stilles ikke, hvis den person, der bor i Danmark, har haft dansk statsborgerskab i over 28 år. Det samme gælder personer, som har opholdt sig lovligt i Danmark i over 28 år, og som derudover enten er født og opvokset i Danmark eller kommet hertil som mindre børn.

Tilknytningskravet er nærmere beskrevet i Integrationsministeriets notat af 1. december 2005.

Krav om økonomisk sikkerhedsstillelse
Den person, der bor i Danmark, skal fremskaffe en anfordringsgaranti eller en pantsætningserklæring på 56.567 kr. til dækning af eventuelle fremtidige offentlige udgifter til hjælp til ægtefællen/partneren. Bemærk, at for ansøgninger indgivet i 2006 er beløbet 55.241 kr.

Kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse kan stilles i form af enten en anfordringsgaranti stillet af et pengeinstitut eller ved deponering af beløbet på en dertil oprettet konto i et pengeinstitut, hvori personens kommunalbestyrelse får pant. Det er kun den person, der bor i Danmark, som kan underskrive anfordringsgarantien som garantirekvirent.

Den person, der bor i Danmark, skal først fremskaffe anfordringsgarantien eller pantsætningserklæringen, når Udlændingeservice anmoder herom, da anfordringsgarantien eller pantsætningserklæringen blandt andet skal gælde i 7 år fra opholdstilladelsens udstedelse og være uopsigelig.

Den økonomiske sikkerhedsstillelse kan efter anmodning nedskrives med halvdelen, når udlændingen har bestået sin afsluttende danskprøve eller modtaget bevis for aktiv deltagelse ved afslutningen af danskuddannelsen.

Særlige krav til samlevere
For samlevere, som ikke er gift eller har indgået registreret partnerskab, gælder tillige, at samlivsforholdet skal have været længerevarende og fast. Udlændingeservice vurderer på baggrund af samtlige forhold i sagen, om det er tilfældet. Det skal normalt kunne dokumenteres, at samlivet har bestået i 1½-2 år på fælles bopæl.

Desuden skal den person, der allerede har ret til at bo i landet, påtage sig at forsørge sin udenlandske partner.

Skal alle betingelser være opfyldt?
Du må normalt regne med, at alle betingelser skal være opfyldt. Der kan dog være særlige tilfælde, hvor du og din ægtefælle/partner kan få familiesammenføring, selv om en eller flere af betingelserne ikke er opfyldt.

Du skal være opmærksom på, at en endelig afgørelse af, om du og din ægtefælle/partner kan få fritagelse for en eller flere af de betingelser, som er nævnt nedenfor, først kan træffes, når Udlændingeservice har modtaget og behandlet en ansøgning om opholdstilladelse.

Nedenfor kan du læse mere om, i hvilke situationer en fritagelse for betingelserne typisk kan komme på tale.

I overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelse til at beskytte retten til et familieliv kan følgende betingelser fraviges for særlige grupper af ansøgere: 24-årskravet, tilknytningskravet, boligkravet, kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse og kravet om ikke at have modtaget bestemte typer af offentlig hjælp i 1 år forud for ansøgningen. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis den person, der bor i Danmark, er flygtning eller har beskyttelsesstatus, og fortsat risikerer forfølgelse i sit hjemland. Endvidere kan det være tilfældet, hvis den person, der bor i Danmark, har et særbarn i Danmark, som han eller hun har forældremyndighed over eller samværsret med, og samværet som udgangspunkt finder sted i normalt omfang. (Et særbarn er et barn, som man har med en anden person en éns nuværende ægtefælle/partner, fx et barn fra et tidligere forhold.) Endelig kan det være tilfældet, hvis alvorlig sygdom, alvorligt handicap eller høj alder hos den person, der bor i Danmark, indebærer, at det vil være humanitært uforsvarligt at henvise den pågældende til at tage ophold i ægtefællens hjemland, hvor den pågældende ikke kan tilbydes pasnings- og behandlingsmuligheder. I øvrigt kan kravet til ugifte samlevende om, at de normalt skal have boet sammen i 1½-2 år, fraviges i særlige tilfælde efter en konkret vurdering, se Integrationsministeriets notat af 9. maj 2007 om ugifte samlevendes adgang til familiesammenføring.

Desuden kan Danmarks forpligtelse til at beskytte kvinders rettigheder føre til, at kravet om ikke at have modtaget bestemte typer af offentlig hjælp i 1 år forud for ansøgningen fraviges. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis behovet for hjælp er opstået som følge af, at den person, der bor i Danmark, er gået på barselsorlov fra et job og efter endt barsel skal vende tilbage til arbejdsmarkedet.

Endelig gælder der en særlig praksis i tilfælde, hvor hensynet til det danske samfunds interesse i at fastholde herboende arbejdskraft taler for det. 24-årskravet og tilknytningskravet fraviges, hvis den person, som bor i Danmark, arbejder inden for et erhverv, som er på positivlisten efter jobkort-ordningen.

Tilsvarende gælder, hvis den person, som bor i Danmark, arbejder i statens tjeneste og varetager en stilling med særlig udenrigs- eller sikkerhedspolitisk betydning for Danmark. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis den person, der bor i Danmark, er ansat i forsvaret med pligt til udstationering i udlandet i forbindelse med fredsbevarende eller fredsskabende operationer. Denne praksis er nærmere beskrevet i Integrationsministeriets notat af 26. maj 2003.

Mulighed for opholdstilladelse efter EU-retten
Der kan i visse tilfælde gives opholdstilladelse til en udlænding, hvis ægtefælle er dansk statsborger og anvender EU's regler om arbejdskraftens fri bevægelighed. Disse regler kan anvendes i tilfælde, hvor en dansk statsborger efter at have arbejdet eller været pensionist i et andet EU-land flytter tilbage til Danmark.

Det er en betingelse, at den udenlandske ægtefælle har opholdt sig lovligt i det andet EU-land sammen med den danske statsborger. Opholdstilladelse kan i så fald gives uden, at de ovennævnte betingelser stilles. Her kan du læse mere om reglerne for ægtefællesammenføring efter EU-retten.

IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

Henrik
jpo skrev:
hvad er foreskellen på opholdstilladelse og familie sammenføring
og hvordan kan man blive gift i danmark hvis pigen er her på et turistvisum,der er noget der lyder forkert.
hvis man bare skal have et turist visum til pigen, og når så hun kommer til danmark kan man bare blive gift på rådhuset,
så er det blevet lettere hvis det er rigtigt.
jeg har aldrig hørt at man kan blive gift i danmark hvis pige er her oppe på en visum,den tror jeg ikke på.

Hej jpo!
Jo man kan sagtens blive gift på et turistvisum det blev min kone og jeg, og bagefter søgte vi så om familiesammenføring til hende. Hun kunne godt (den gang), få lov til at blive i landet indtil hendes sag var behandlet, hun fik så lov til at blive.
same same but different

Ib Thomsen
Hej igen.

Tak for svarene, selvom jeg syntes der er kommet lidt forskellige synspunkter mht. hvad man kan og ikke kan Frown

Jeg har nu fundet spørgeskemaet FA1 og vil til at udfylde den. Det er godt nok en ordentlig smøre man skal svare på.

Er der nogle af jer der ved, om man kan udfylde skemaet i pdf-formatet i Adobe Acrobat Reader ved hjælp af tastaturet eller er man nødsaget til at printe det hele ud og skrive det i hånden ?

Er der, i såfald man kan udfylde det med tastaturet, nogen der kan forklare hvordan jeg gør ?

Mvh.

Ib Thomsen

WisawagonFaiFaa
Hej Ib Thomsen,

Du spørg om man kan søge ægtefællesammenføring fra Danmark og om de kone kan blive her imens Udlændingestyrelsen behandler sagen.

Det korte svar er:

JA du kan godt søge ægtefællesammenføring fra Danmark, hvis altså dine kone har lovligt ophold i landet, og JA din kone kan godt blive her imens sagen behandles, såfremt Udlændingestyrelsen finder, at der er stor sandsynlighed for at ægtefællesammenføring vil blive gennemført.

Ovenstående svar kan du finde bekræftet i et notat om ændring af praksis for indgivelse af ansøgning om ægtefællesammenføring her i landet. Notatet er offentliggjort af Ministeriet for Flygtninge Indvandrere og Integration den 15. december 2004 og kan læses i sin fulde længde på:

http://www.nyidan...r_2004.pdf

Nedenfor er et uddrag af notatet med markering af de vigtigste punkter:

Efter udlændingelovens § 9, stk. 18, og § 9 c, stk. 4, skal ansøgning om ægtefællesammenføring som udgangspunkt indgives fra ansøgerens hjemland eller et land, hvori ansøgeren har haft fast ophold i mere end de sidste tre måneder.

Efter gældende praksis kan ansøgning om ægtefællesammenføring indgives her i landet, hvis ansøgeren på tidspunktet for ansøgningens indgivelse lovligt opholder sig her i landet med opholdstilladelse, på visum eller visumfrit, eller hvis ganske særlige grunde taler derfor.

For det andet det forhold, at det i visse sager kan forekomme åbenbart urimeligt, at ansøgeren skal udrejse af Danmark for at søge om ægtefællesammenføring fra sit hjemland. Det gælder navnlig i sager, hvor der er stor sandsynlighed for, at ansøgeren vil blive meddelt opholdstilladelse.

Når det antages efter en konkret vurdering, herunder når det fremstår uproportionalt at kræve, at ansøgeren rejser hjem for at indgive ansøgningen. Det vil i den forbindelse indgå i vurderingen, om det er sandsynligt, at ansøgningen vil kunne imødekommes. (ansøgningen = ansøgning om ægtefællesammenføring).

Til sidst spørg du om du skal stille garanti i forbindelse med ægtefællesammenføringen.

Det har jesperfrb allerede været inde på, at det skal man. Af hans svar kan du læse at forud for afgørelsen om ægtefællesammenføring skal du stille økonomisk sikkerhed for 56.567 kr.

Jeg håber det var svar nok. Held og lykke med projektet Wink

MVH
WisawagonFaiFaa

Ib Thomsen
Hej igen.

Vi har nu udfyldt skemaet FA1 om familiesammenføring. Der er to sider der skal sendes ind til kommumen og skrives under.

Til hvilken afdeling ved kommunen skal disse papirer sendes ?

Håber i kan give et hurtigt svar da vi skal have dem sendt her i weekenden.

På forhånd tak.

Ib Thomsen

WisawagonFaiFaa
Hej Ib Thomsen,

Så vidt jeg kan se, så drejer det sig om dokumenterne:

A. Anmodning om udtalelse fra kommunen til brug for ægtefællesammenføring.

B. Udtalelse fra kommunen om modtagelse af hjælp efter aktivloven eller integrationsloven i forbindelse med en ansøgning om ægtefællesammenføring, jf. udlændingelovens § 9, stk. 5.

Hvor du skal aflevere ovenstående anmodninger, kan du få svar på i din kommune.

Hvis jeg var dig, ville jeg møde hos din kommune mandag og aflevere papirerne personligt, og gør det klart for modtageren, at det haster. Hvis de er flinke ved dig, kan det være, du får din dokumentation samme dag.

MVH
WisawagonFaiFaa

jesperfrb
Ja, mød selv op, det fremmer sagsbehandlingen, alle andre steder end USSadSad.

Men de fleste kommunere er rigtig søde til at hjælpe, kan selvfølig kun svare fra dem jeg kender, Gladsaxe, Frederiksberg, Aalborg, og Hillerød. Men meget venlig og hjælpsommeWinkWink
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

neonthai
Det er som regel social forvaltningen du skal henvende dig hos det er demder har oplysningerne på dig om du har fået hjælp indenfor de sidste 12 måneder

Jeg har selv lige gjort det i Aalborg kommune og jeg fik mine papirer udfyldt på 10 minutter no problems

thai lover
Hej Ib
Har lige været gennem giftemål og FS.
Som sagt intet problem at blive gift hvis hun er her i DK lovligt, bla på et turistvisum. Skal dog have et civilstatus papir fra hjembyen i Thailand, hvor der står at hun er ugift (skal oversættes til engelsk og stemples på DK ambassaden i Bangkok).
Min kone var her 3. gang på et turistvisum, og der skulle kun stilles garanti første gang.
Ved ansøgning om FS skal du have et bevis fra kommunen på at du ikke har modtaget bistand mm i et år, fås på 10 min. Ved ansøgning om FS kan din kone godt blive i DK mens sagen behandles, dog mistes turistvisum garantien (kun hvis en sådan er stillet, når turistvisummet udløber). Vi blev gift 31 maj 2007, samme dag ordnede vi alt hos US, hvis alle ting er udfyldt korrekt, tager det 3 uger og FS er ordnet. Dog tager det Hvidovre kommune 1 uge derefter at fremtrylle et cpr-nr.

Spring til debat: