Se indlæg|
Uddannelser i Thailand
|
|
| tomu |
Lagt på d. 04/08-2007 11:46
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 52 |
Hej alle - starter lige et tråd om uddannelser i thailand. Jeg blev lidt nysgerrig men også forurolig, da jeg læste et par indlæg omkring uddannelser i Thailand. Nysgerrig fordi jeg selv har prøvet at være en del af uddannelsessystem(1.-5. klasse). Forurolig fordi jeg har en halvsøster som går i en thailandsk skole (privatskole). Jeg har en fornemmelse af uddannelsessystemet i Thailand formentlig ikke er på højde med systemet i DK, men kan det virkelig passe niveauet er så lavt, som nogen skriver i deres indlæg. Her tænker jeg på alle niveauer i systemet, ligefra folkeskole til universitet. Se tilbage da jeg trådte ind i en dansk folkeskole, syntes jeg da at på enkelte fag (som matematik) var jeg lidt foran danske børn..om var det pga. mig eller pensummet i en dansk 5. klasse skal jeg lade det står i det uvisse. Dermed er denne oplevelse ikke en kritik af dansk uddannelsesystemet, herunder folkeskole, da jeg selv er et produkt af systemet, og er ret stolt af at have gennemført diverse uddannelser i DK. Jeg tror vi alle sammen kan være enige om, at engelsk niveau i Thailand er gansk skræmmende sammenlignet med DK. I Thailand er man selv klar over dette, da jeg har har set diverse"eksperter" udtalt sig i et program om engelsk undervisning i thailandske skoler. Udover dette så mener jeg, at sproget engelsk bare ikke er en del af hverdagene ligesom i DK. Og hvad med de "populære" og kendte universiteter i BKK? Bliver deres bachelorgrad eller master degree ikke anset for være noget værd (ved godt at det er lidt af en overdrivelse, når jeg siger "ikke noget værd)? Håber I har et par bemærkninger om emnet. |
|
|
|
| Hanuman |
Lagt på d. 05/08-2007 10:07
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 316 |
Om deres "degrees" ikke er noget værd skal jeg ikke kunne sige, men eftersom deres universiteter ikke kan finde ud af at svare på mail indenfor en normal tidsramme, synes jeg selv at de begrænser deres attraktivitet
One night in Bangkok and the world's your oyster...
|
|
|
|
| MortenDue |
Lagt på d. 05/08-2007 22:08
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 194 |
Jeg har selv været på en naturvidenskabeligt forskningscenter i Thailand. Jeg er ikke imponeret over gennemsnittet af den præstation (eller mangel på samme) som jeg mødte blandt de studerende - hverken fra bachelor til Ph.D. niveau. Og dem som så er ansat på højere niveau efter at have fået deres Ph.D. beskæftiger sig sjældent med noget praktisk. De mangler i høj grad selvstændigt initiativ og ny-tænkning inden for dette felt. Det er meget ofte udenlandske forskere som er hentet ind der bibringer med de gode ideer. Udførelsen er så overladt til andre (thai)hænder. Men det er deres uddannselses og kultur som følger mantraen - jeg er ældre, jeg har ret (også selvom det er forkert, men det vil jeg aldrig indrømme og hvis du påpeger dette bliver jeg fornærmet og dumper dig). Desuden er undervisningen jo en monolog og ikke dialog........ Så deres niveau i praktisk udfoldelse i flere dicipliner på en gang - at se det store billede og sammenkolble mange informationer og tænke kreativt over dette lå på et meget lille sted. Hermed ikke sagt det ikke eksisterer - men så har man som thai heller ikke gået i en gennemsnitsskole...... Chance favours the prepared mind
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.